Your browser is not supported! Update your browser to improve your experience.
Typy treści:
Artykuły
Kompozytorzy
Newsy
Recenzje
Kategorie:
Autorzy:
Marek Łach
Tagi:

Recenzje (283)

Newsy (246)

PSZCZÓŁKA MAJA WRACA… NA PŁYCIE CD!

Czeska muzyka z ponadczasowego japońskiego serialu animowanego zrealizowanego na podstawie niemieckiej książki! A do tego polskie piosenki śpiewane przez Zbigniewa Wodeckiego i Jana Kociniaka. Więcej informacji w rozwinięciu newsa! (informacja dystrybutora)

Marek Łach | 18-08-2016 r.

ALEXANDRE DESPLAT ZDOBYWCĄ OSCARA ZA ROK 2014

Akademia przyznała Oscary za rok 2014! Pojedynek w kategorii „Najlepsza muzyka” do ostatniej chwili był zacięty. Zwycięsko wychodzi z niego Alexandre Desplat. Francuz nominowany był dotąd aż ośmiokrotnie, z czego w tym roku podwójnie – upragnioną statuetkę przyniósł mu The Grand Budapest Hotel. Ostatni raz w podobnych okolicznościach triumfował... John Williams za swoje kultowe Gwiezdne wojny. Z kolei w kategorii „Najlepsza piosenka” zwyciężyli John Stephens oraz Lonnie Lynn za utwór Glory do obrazu Selma. Wszystkim laureatom serdecznie gratulujemy! Lista nagrodzonych i nominowanych w rozwinięciu newsa... Źródło: Oscar.com

Marek Łach | 23-02-2015 r.

Rozdano Cezary za rok 2014!

Académie des Arts et Techniques du Cinema po raz 40. rozdała najważniejsze nagrody francuskiego przemysłu filmowego, Cezary. W kategorii "Najlepsza muzyka" zwyciężył Amine Bouhafa, młody kompozytor tunezyjskiego pochodzenia, za ścieżkę dźwiękową do filmu Timbuktu. Obraz reżysera Abderrahmane Sissako był w ogóle wielkim triumfatorem gali, zdobywając łącznie siedem wyróżnień, w tym statuetkę za „Najlepszy film”. Zwycięzcy gratulujemy! Poniżej lista nominowanych... Źródło: Academie-cinema.org

Marek Łach | 21-02-2015 r.

Dublet Desplata na rozdaniach BAFTA i Grammy

Wczoraj wieczorem odbyły się rozdania nagród BAFTA – najważniejszych nagród brytyjskiego przemysłu filmowego - oraz Grammy – najważniejszych nagród amerykańskiego przemysłu muzycznego. Wyjątkowo szczęśliwy dzień przeżył Alexandre Desplat, który został nagrodzony przez oba gremia za ścieżkę do obrazu The Grand Budapest Hotel (która, przypomnijmy, była nominowana do Filmmuzy oraz jest nominowana do Oscara). Oprócz tego warto odnotować, iż statuetkę Grammy – po raz 22. - otrzymał również John Williams za utwór instrumentalny z filmu The Book Thief. Gratulujemy! Poniżej lista nominowanych i zwycięzców...: Źródło: Grammy.com

Marek Łach | 09-02-2015 r.

Nominacje do Oscarów za rok 2014!

Ogłoszono nominacje do najważniejszych nagród amerykańskiego przemysłu filmowego, czyli Oscarów! Pierwsze co rzuca się w oczy, to podwójna nominacja dla Alexandre Desplata – tym sposobem Francuz staje się dopiero drugim po Johnie Williamsie kompozytorem, który w XXI. wieku zdołał zgarnąć jednocześnie dwa wyróżnienia w kategorii „Best score”. Dużą niespodzianką jest natomiast pierwsza w karierze nominacja Gary'ego Yershona, którego nie upatrywano dotąd w roli oscarowego faworyta. Wszystkim wyróżnionym serdecznie gratulujemy! Lista nominowanych w dalszej części newsa... Źródło: Oscar.com

Marek Łach | 15-01-2015 r.

Rozdano Złote Globy za rok 2014!

Hollywoodzkie Stowarzyszenie Prasy Zagranicznej rozdało Złote Globy za rok 2014. W kategorii "Najlepsza muzyka oryginalna" zwyciężył Jóhann Jóhannsson za ilustrację do dramatu The Theory of Everything. W kategorii "Najlepsza piosenka" triumfowali John Legend i Common z piosenką Glory (obraz Selma). Zwycięzcom gratulujemy! Lista nagrodzonych i nominowanych w rozwinięciu newsa... Źródło: GoldenGlobes.org

Marek Łach | 12-01-2015 r.

Nominacje do nagród BAFTA za rok 2014

Brytyjska Akademia Filmowa i Telewizyjna ogłosiła nominacje za mijający rok. W kategorii "Najlepsza muzyka" pojawiły się najgłośniejsze nazwiska obecnego sezonu nagród, w tym Antonio Sanchez, którego praca nie zakwalifikowała się do nagród amerykańskiej Akademii Filmowej. Tym sposobem otrzymaliśmy od Brytyjczyków ciekawy, choć nie pozbawiony kontrowersji przekrój przez popularne w mijającym sezonie gatunki filmowe (i muzyczne). W rozwinięciu newsa lista nominowanych za "Najlepszą muzykę"... Źródło: BAFTA.org

Marek Łach | 09-01-2015 r.

Rozdano World Soundtrack Awards 2014!

W Gandawie rozdano nagrody World Soundtrack Awards za rok 2014 w muzyce filmowej. Głównym zwycięzcą okazał się - po raz kolejny Alexandre Desplat, którego wyróżniono jako najlepszego kompozytora (po raz piąty!) oraz za najlepszy score (Grand Budapest Hotel). Nagroda za najlepszą piosenkę powędrowała do Pharrella Williamsa (Despicable Me 2), a tytuł odkrycia roku do Daniela Pembertona (The Counselor). Zdobywcą Nagrody Publiczności został włoski kompozytor Michelino Bisceglia, zaś statuetkę za całokształt kariery otrzymał Francis Lai. Laureatom gratulujemy! Szczegóły w rozwinięciu newsa... Źródło:Film Music Reporter

Marek Łach | 29-10-2014 r.

Artykuły (37)

Metropolis w Centrum Kongresowym ICE – relacja z koncertu

W pogodny krakowski wieczór 19-go marca w Centrum Kongresowym ICE miałem okazję uczestniczyć we wspaniałym koncercie Metropolis Abla Korzeniowskiego. Muzyka polskiego kompozytora nadała wyświetlanemu symultanicznie arcydziełu Fritza Langa zupełnie nowego wymiaru. Zapraszam do przeczytania relacji z tego niezapomnianego widowiska.

Marek Łach | 21-04-2022 r.

TOUR DE FRANCE # 18: Paryż-Warszawa, Warszawa-Paryż

W ostatnim odcinku cyklu przyjrzymy się rezultatom wspólnych, polsko-francuskich przedsięwzięć. Nasz kraj łączy z Francją kawał historii, również w wymiarze kulturowym. Szczególnie w okresie PRL-u Paryż był dla polskich intelektualistów i artystów swego rodzaju oknem na świat, miejscem ucieczki od komunistycznej, nadwiślańskiej rzeczywistości. Słabość do kultury francuskiej wielu z nas - w tym niżej podpisany - ma więc w genach. O tym, że bliskie stosunki artystyczne obu europejskich stolic dają znakomite efekty, przekonamy się dzięki muzyce Wojciecha Kilara napisanej dla Paula Grimaulta oraz muzyce Jeana Prodromidèsa skomponowanej dla Andrzeja Wajdy.

Marek Łach | 21-04-2022 r.

TOUR DE FRANCE # 17: Paryż-Hollywood, Hollywood-Paryż

Nie jest żadną tajemnicą, że francuscy filmowcy mieli zawsze słabość do kina amerykańskiego. Nawet gdy ideowo - jak teoretycy La Nouvelle Vague - negowali rzemieślniczo-komercyjne ciągotki Hollywoodu, to zazdrościli kolegom zza Oceanu możliwości budżetowych, technicznej wirtuozerii i wyczucia stylu. Ta admiracja często spotykała się z wzajemnością: uczestnictwo francuskich twórców w hollywoodzkiej produkcji było traktowane jako jej nobilitacja artystyczna. Wymiana myśli i talentu odbywała się również na płaszczyźnie muzyki filmowej, stając się udziałem największych: Michela Legranda i Jerry'ego Goldsmitha.

Marek Łach | 21-04-2022 r.

Z archiwum francuskiego jazzu

Miles Davis, Eddie Barclay, Michel Legrand, John Lewis, Duke Jordan, Paul Misraki... Ta przykładowa wyliczanka obrazuje skalę ambicji i talentu odpowiedzialnego za mariaż francuskiego kina oraz muzyki jazzowej. Kilka lat po tym, jak Alex North i Franz Waxman wprowadzili jazz do świata Hollywoodu, filmowcy z Francji postanowili pójść w ich ślady i zrobić krok dalej. Przełom lat 50. i 60. nad Sekwaną to dla muzyki filmowej okres zupełnie unikalny: od tego momentu francuskie kino nigdy już nie będzie brzmiało tak samo.

Marek Łach | 21-04-2022 r.

TOUR DE FRANCE # 16: Z archiwum francuskiego jazzu

Miles Davis, Eddie Barclay, Michel Legrand, John Lewis, Duke Jordan, Paul Misraki... Ta przykładowa wyliczanka obrazuje skalę ambicji i talentu odpowiedzialnego za mariaż francuskiego kina oraz muzyki jazzowej. Kilka lat po tym, jak Alex North i Franz Waxman wprowadzili jazz do świata Hollywoodu, filmowcy z Francji postanowili pójść w ich ślady i zrobić krok dalej. Przełom lat 50. i 60. nad Sekwaną to dla muzyki filmowej okres zupełnie unikalny: od tego momentu francuskie kino nigdy już nie będzie brzmiało tak samo.

Marek Łach | 21-04-2022 r.

TOUR DE FRANCE # 15: Kino kostiumowe raz jeszcze

Tematu muzyki do filmów kostiumowych jak dotąd nie wyczerpaliśmy. Naszej uwagi domagają się poeta-awanturnik Cyrano de Bergerac, legendarny banita Robin Hood, oraz nierozłączni muszkieterowie Atos, Portos, Aramis i D'Artagnan - oznacza to, że czeka nas spotkanie z francuską muzyką w wydaniu najbardziej bombastycznym i ekscytującym. W dzisiejszym odcinku wspomnimy też o kilku zakulisowych perypetiach Michela Legranda i Jean-Claude'a Petita: pierwszemu odrzucono muzykę do Powrotu Robin Hooda, drugiego zaś po sądach chcieli ścigać prawnicy Danny'ego Elfmana.

Marek Łach | 21-04-2022 r.

TOUR DE FRANCE # 14: Duety. Pierre Jansen i Claude Chabrol

Lider awangardy, antyteza Hollywoodu, ajatollah dodekafonii - takimi słowami, zaczerpniętymi częściowo od Claude'a Chabrola, określić można postać Pierre'a Jansena. Mało znany poza Francją kompozytor mógł pochwalić się w czasach swojej kinowej aktywności jednym z najbardziej oryginalnych głosów muzycznych. Chabrol, lider La Nouvelle Vague i autor pierwszego nowofalowego filmu, poznał młodego Jansena w 1960 roku i na przestrzeni dwóch kolejnych dekad nakręcił z nim wspólnie prawie 30 filmów. O tej długotrwałej, nieszablonowej i niezwykle płodnej współpracy opowiemy dzisiaj.

Marek Łach | 21-04-2022 r.

TOUR DE FRANCE # 13: W morzu elektroniki

Kilka rzędów pokręteł, garść bezpieczników, świecące diody, wiązka kabli... W zasięgu drugiej ręki organy elektroniczne albo keyboard, z lśniącą, biało-czarną klawiaturą... Technologia otwierająca nowe horyzonty, pozwalająca komponować zarówno w profesjonalnym studiu, jak i w domowym zaciszu. Na przełomie lat 60. i 70. syntezatory - coraz bardziej zaawansowane technologicznie i coraz bardziej mobilne - trafiają powoli pod strzechy kompozytorów muzyki filmowej. Francuscy artyści dostrzegają potencjał elektronicznych nowinek i ochoczo wprowadzają je na łono rodzimej kinematografii. O tych właśnie pionierach porozmawiamy sobie w dzisiejszym odcinku.

Marek Łach | 21-04-2022 r.

TOUR DE FRANCE # 12: Świat się śmieje. Komedie Louisa de Funèsa

Prawdopodobnie każdy, kto dzieciństwo przeżył w latach 80. lub 90. ubiegłego wieku, pamięta popołudnia spędzone przed telewizorem z oczami wlepionymi w wesołe przygody żandarma Cruchota, komisarza Juve, czy opętanego manią wielkości poborcy podatkowego Don Salluste de Bazan. Filmy te łączył oczywiście Louis de Funès, człowiek-instytucja, prawdziwy symbol francuskiego kina rozrywkowego i jeden z najbardziej charakterystycznych komików w dziejach dziesiątej muzy. Filmografia aktora pełna jest ikonicznych tematów przewodnich, których naszym czytelnikom zapewne nie trzeba przypominać. Na wyrywki zobaczmy więc, co poza tym do zaoferowania mieli kompozytora De Funèsa.

Marek Łach | 21-04-2022 r.

TOUR DE FRANCE # 11: Antoine Duhamel

Panorama francuskiej kinematografii byłaby niepełna bez Antoine'a Duhamela, kompozytora trochę zapomnianego, ale mogącego się pochwalić uznaniem europejskiej krytyki oraz pokaźnym, bo już pięćdziesięcioletnim stażem w świecie muzyki filmowej. Dokładnie tyle czasu minęło bowiem od kinowego debiutu artysty w 1964 roku. Uwadze nie może również umknąć zdumiewająca broda, która upodabnia Duhamela do wiekowego czarodzieja, dzierżącego magiczną różdżkę zamiast batuty. W dzisiejszym odcinku przyjrzymy się przekrojowo całej karierze tego ciekawego artysty, ze szczególnym uwzględnieniem kompozycji, jakie napisał dla legendarnego reżysera Jean-Luca Godarda.

Marek Łach | 21-04-2022 r.

Kompozytorzy (36)