Your browser is not supported! Update your browser to improve your experience.
Typy treści:
Artykuły
Kompozytorzy
Newsy
Wydawcy
Recenzje
Kategorie:
Autorzy:
Maciej Wawrzyniec Olech
Tagi:

Recenzje (155)

Newsy (64)

Hans Zimmer nagrodzony Oscarem za muzykę do Diuny

Hans Zimmer został nagrodzony Oscarem za muzykę do "Diuny". Niemiecki kompozytor bierze aktualnie udział w swojej europejskiej trasie koncertowej i nie był obecny na Gali w Los Angeles. Dokładniej jego córka obudziła go o 2 w nocy, aby zrobić to, na co Akademia Filmowa nie chciała przeznaczyć w tym roku czasu antenowego: Wręczyć mu Oscara za najlepszą ścieżkę dźwiękową!

Maciej Wawrzyniec Olech | 28-03-2022 r.

John Williams i Berliner Philharmoniker – Osobista relacja z koncertu w Berlinie

Czasami marzenia się spełniają, a czasami nawet dwukrotnie. Zapraszamy do zapoznania się z osobistą relacją naszego redaktora Macieja Wawrzyńca Olech z koncertu Johna Williams, który odbył się 15 października 2021 roku w Berlinie.

Maciej Wawrzyniec Olech | 27-12-2021 r.

Przebudowa portalu FilmMusic.pl – publiczna zbiórka

FilmMusic.pl – największy i najprężniej działający portal o muzyce filmowej w Polsce, a także jeden z nielicznych tego typu na całym świecie, wchodzi na nowy etap rozwoju. Już wkrótce Wasze ulubione źródło informacji o soundtrackach ma zyskać zupełnie nowe oblicze, dzięki gruntownej modernizacji i przebudowie całej strony. Wszystko to, aby znacząco podnieść jakość oferowanych dla Was treści oraz ułatwić korzystanie z udostępnionych czytelnikom dóbr. Od pełnego sukcesu dzieli nas już naprawdę niewiele - lecz w tym celu potrzebujemy Waszej pomocy! Jako, że nie dostajemy wynagrodzenia za naszą działalność, nie dysponujemy własnymi funduszami do realizacji tego projektu. Dlatego też zwracamy się do Was z serdeczną prośbą o wsparcie w finansowaniu przebudowy portalu, abyśmy jeszcze sprawniej i efektywniej docierali do Was z informacjami dotyczącymi muzyki filmowej. W tym celu na portalu zrzutka.pl otwieramy publiczną zbiórkę, która potrwa przez najbliższe dwa miesiące. Cel jest jeden – uzbierać 8000 złotych na kompletną przebudowę portalu FilmMusic.pl. Nie prosimy o wsparcie dla siebie, tylko dla idei, jaka od samego początku przyświeca działalności portalu FilmMusic.pl. Idei promowania i szerzenia wiedzy na temat muzyki filmowej oraz dostarczania wartościowych treści dla czytelników - czyli dla Was. Liczymy na Waszą pomoc i z góry dziękujemy za każdą, nawet najmniejszą kwotę! Szczegóły zbiórki znajdziecie tutaj w załączonym linku na portalu zrzutka.pl Z pozdrowieniami i serdecznymi podziękowaniami, Redakcja FilmMusic.pl

Maciej Wawrzyniec Olech | 02-08-2021 r.

Trent Rezno, Atticus Ross i Jon Batiste z Oscarem za muzykę do Co w duszy gra

Oscary rozdane! Zgodnie z przewidywaniami Trent Reznor Atticus Ross i Jon Batiste otrzymali statuetkę za Najlepszą Muzykę Oryginalną do pixarowskiej animacji Soul (Co w duszy gra). Jest to już drugi Oscar jaki ma na swoim koncie duet z Nine Inch Nails. Pierwszego otrzymali 10 lat temu, za ścieżkę dźwiękową do The Social Network

Maciej Wawrzyniec Olech | 26-04-2021 r.

Oscary 2021 – Nominacje!

Dzisiaj poznaliśmy nominacje do 93. edycji Oscarów. W kategorii muzycznych Trent Reznor i Atticus Ross mogą chwalić się aż dwoma nominacja za oprawy muzyczne do filmów Mank i Co w duszy gra. Poniżej przedstawiamy pełną listę nominowanych: Muzyka w Filmie Fabularnym Mank - Trent Reznor i Atticus Ross News of the World - James Newton Howard Da 5 Blood - Terence Blanchard Minari - Emile Mosseri Soul - Trent Reznor, Atticus Ross i Jon Batiste Ceremonia wręczenia nagród odbędzie się 25 kwietnia.

Maciej Wawrzyniec Olech | 15-03-2021 r.

Złoty Glob dla Trenta Reznora, Atticusa Rossa i Jona Batiste za muzykę do Soul

Złote Globy rozdane! W kategorii najlepsza ścieżka dźwiękowa triumfują Atticus Ross, Trent Reznor i Jon Batiste za muzykę do animacji Pixara Soul (Co w duszy gra). Gratulujemy i jeszcze raz przypominamy resztę nominowanych: Soul - Trent Reznor, Atticus Ross, Jon Batiste. News of the World - James Newton Howard The Midnight Sky - Alexandre Desplat Tenet - Ludwig Göransson Mank - Trent Reznor, Atticus Ross

Maciej Wawrzyniec Olech | 01-03-2021 r.

FILMMUZY 2020 – Nagrody portalu FilmMusic.pl

Rok 2020 był szczególny, choć niekoniecznie pozytywnym tego słowa znaczeniu. Pandemia wywarła wielki wpływ na życie każdego z nas, w tym na branżę filmową. Ze względów bezpieczeństwa kina były zamykane, otwierane na chwilę i znowu zamykane. W efekcie wiele filmowych premier, szczególnie jeżeli chodzi o te duże produkcje, zostało przełożonych na następny rok. Dlatego wiele ścieżek dźwiękowych, na które liczyliśmy, czeka na lepsze i bezpieczniejsze czasy. Nie oznacza to jednak, że w 2020 roku nie ukazały się albumy godne uwagi. Na pierwszy rzut oka nasze listy Najlepszych Ścieżek Dźwiękowych i Najlepszych Utworów mogą wydać się dość eklektyczne, ale są one odzwierciedleniem tego specyficznego roku. Znajdują się na nich oprawy dźwiękowe m.in. do niezależnych produkcji, telewizyjnych hitów i dokumentów. Przy tym znamiennym jest, że ostatecznie najwięcej głosów zyskała u nas klasyczna, przygodowa ścieżka dźwiękowa do dużej (i przekładanej) hollywoodzkiej produkcji. Trochę jakby na te niepokojące czasy w jakich przyszło nam żyć, potrzebujemy antidotum, czy też szczepionkę w postaci zastrzyku pozytywnej energii i nieskrępowanej zabawy. Chcąc optymistycznie patrzeć w przyszłość, dokonaliśmy pewnej zmiany w naszych nagrodach i zdecydowaliśmy się tym razem nie wybierać Najgorszej Ścieżki Dźwiękowej Roku. To był ciężki rok, więc skupmy się wyłącznie na tym, co dobre i przejdźmy do naszych nagród

Maciej Wawrzyniec Olech | 08-02-2021 r.

Artykuły (20)

John Williams i Berliner Philharmoniker – Osobista relacja z koncertu w Berlinie (2021)

Czasami marzenia się spełniają, a czasami nawet dwukrotnie. Jak dla wielu, moja przygoda z muzyką filmową zaczęła się od Gwiezdnych wojen. Soundtrack z Mrocznego widma był pierwszym, którego posiadałem w swojej kolekcji. Muzyka podczas pierwszego seansu zrobiła na mnie tak ogromne wrażenie, że chciałem z nią obcować na co dzień. Minęły lata, a John Williams wciąż jest moim ulubionym kompozytorem. Przez długi czas moim marzeniem było zobaczyć jego koncert na żywo. Nie wydawało się to jednak realne, ponieważ przez długi czas słynny kompozytor nie opuszczał Ameryki i wyłącznie tam koncertował. Aż w końcu na początku 2020 roku moje marzenie i wielu europejskich miłośników muzyki filmowej się spełniło - John Williams dał niezapomniany koncert z Wiener Philharmoniker, w stolicy Austrii. Cóż, reszta jest już historią, z pandemią w roli głównej. Wizje jakichkolwiek koncertów, a co dopiero Johna Williamsa, stały się tak dalekie, jak pewna odległa Galaktyka. Tym większe było moje zaskoczenie, kiedy pojawiły się informacje, że zaplanowane są koncerty Johna Williamsa w Berlińskiej Filharmonii z tamtejszymi słynnymi filharmonikami. Mimo że byłem sceptyczny, czy w ogóle się te koncerty odbędą, to jak tylko ogłoszono program, wykupiłem półroczny abonament w Berlińskiej Filharmonii. Zważywszy, że na co dzień mieszkam w stolicy Niemiec, to grzechem ciężkim byłoby nie udać się na ten koncert. Fakt, że John Williams odwiedza moje miasto, było tylko kolejną zachętą, kolejną wisienką na i tak pysznie zapowiadającym się torcie. Widziałem w tym też dość ciekawą klamrę. Ostatni koncert przed pandemią, na jakim byłem, to właśnie ten Johna Williamsa w Wiedniu. W jego berlińskim koncercie, podczas którego znowu można się było cieszyć muzyką na żywo, widzę jakiś znak, symbol i nadzieję na powrót normalnych czasów.

Maciej Wawrzyniec Olech | 21-04-2022 r.

FILMMUZY 2020 – Nagrody portalu FilmMusic.pl

Rok 2020 był szczególny, choć niekoniecznie pozytywnym tego słowa znaczeniu. Pandemia wywarła wielki wpływ na życie każdego z nas, w tym na branżę filmową. Ze względów bezpieczeństwa kina były zamykane, otwierane na chwilę i znowu zamykane. W efekcie wiele filmowych premier, szczególnie jeżeli chodzi o te duże produkcje, zostało przełożonych na następny rok. Dlatego wiele ścieżek dźwiękowych, na które liczyliśmy, czeka na lepsze i bezpieczniejsze czasy. Nie oznacza to jednak, że w 2020 roku nie ukazały się albumy godne uwagi. Na pierwszy rzut oka nasze listy Najlepszych Ścieżek Dźwiękowych i Najlepszych Utworów mogą wydać się dość eklektyczne, ale są one odzwierciedleniem tego specyficznego roku. Znajdują się na nich oprawy dźwiękowe m.in. do niezależnych produkcji, telewizyjnych hitów i dokumentów. Przy tym znamiennym jest, że ostatecznie najwięcej głosów zyskała u nas klasyczna, przygodowa ścieżka dźwiękowa do dużej (i przekładanej) hollywoodzkiej produkcji. Trochę jakby na te niepokojące czasy w jakich przyszło nam żyć, potrzebujemy antidotum, czy też szczepionkę w postaci zastrzyku pozytywnej energii i nieskrępowanej zabawy. Chcąc optymistycznie patrzeć w przyszłość, dokonaliśmy pewnej zmiany w naszych nagrodach i zdecydowaliśmy się tym razem nie wybierać Najgorszej Ścieżki Dźwiękowej Roku. To był ciężki rok, więc skupmy się wyłącznie na tym, co dobre.

Maciej Wawrzyniec Olech | 21-04-2022 r.

FILMMUZY – podsumowanie roku 2019

Wydarzenia roku 2020 sprawiły, że później niż zwykle udało nam się uporządkować miniony rok 2019. Jednak całkowicie o nim nie zapomnieliśmy, jak i też o ścieżkach dźwiękowych, jakie w nim się ukazały. Tak też lepiej późno niż wcale oto Filmmuzy, czyli nagrody portalu FilmMusic.pl za rok 2019! Znowu nie będziemy ukrywać, że jak co roku nie było to łatwe zadanie. I jak zawsze nie obyło się bez kontrowersji i ostrych, ale jak zawsze profesjonalnych i merytorycznych dyskusji w naszej redakcji. Podobnie jak przed dwoma laty, jeżeli chodzi o takie kategorie jak KOMPOZYTOR, ODKRYCIE, UTWÓR, czy w końcu GNIOT ROKU, bez większych problemów udało nam się wyłonić naszych zwycięzców. Jeżeli jednak chodzi o najważniejszą kategorię SCORE ROKU, walka między dwoma pracami była zacięta aż do samego końca, że aż musieliśmy zrobić dogrywkę. Ci którzy śledzą nasz portal i poprzednie rozdania Filmmuzy, dostrzegą pewną zależność, czy wręcz powtarzalność. Znaczy w poszczególnych kategoriach, czy jeżeli chodzi o SCORE ROKU, KOMPOZYTORA ROKU, czy wreszcie GNIOT ROKU, królują te same nazwiska. I tak np. zwycięzcy Filmmuzy za rok 2018 udało się obronić tytuł. Zaś jeżeli chodzi, naszym zdaniem, o najgorsze ścieżki dźwiękowego minionego roku, to (niestety) znowu trafiło na te same nazwiska co przed dwoma laty. Ale wystarczy już tego trzymania w niepewności. Tym bardziej, że musieliście tak długo czekać na te nagrody, a więc oto zwycięscy roku 2019 w muzyce filmowej, plus nominowani, o których też nie można zapomnieć:

Maciej Wawrzyniec Olech | 21-04-2022 r.

A Tribute to John Williams – Osobista relacja z koncertu w Wiener Musikverein

Czasami marzenia się spełniają. Spokojnie, nie jest to wstęp do kolejnej książki czy poradnika pozytywnego myślenia, wedle którego wiara w marzenia potrafi góry przenosić. Nie, to początek wyjątkowo osobistej relacji z koncertów Johna Williamsa, który wraz z Wiedeńskimi Filharmonikami wystąpił kolejno 18 i 19 stycznia w słynnej "Złotej Sali" wiedeńskiej "Musikverein".

Maciej Wawrzyniec Olech | 21-04-2022 r.

12. Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie

Aż trudno uwierzyć, że to już 12 lat! Ale właśnie tyle ma Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie, który zaczynał na krakowskich Błoniach. W międzyczasie przeniósł się w industrialne klimaty nowohuckiej ocynowni, aż zagościł na stałe w wielkich halach i arenach koncertowych. Aktualnie FMF (najczęściej używany skrót) jest jednym z najważniejszych miejsc dla miłośników muzyki filmowej w Europie, a też nie jednym. I w tym też leży największe wyzwanie dla festiwalu, który nie jest już jedynym tego typu eventem, nie tylko w Europie, ale i samej Polsce, gdzie koncerty poświęcone muzyce z filmów stały się stałą częścią wydarzeń kulturowych. Jak poradzić sobie z narastającą konkurencją i być dalej atrakcyjną ofertą na rynku? Czy skupić się na wydarzeniach komercyjnych, czy też pójść w stronę komercyjną? To wyzwania przed jakimi stoi Krakowski Festiwal Muzyki Filmowej. Jak poradził sobie z nimi w tym roku, przyjrzyjmy się najlepiej sami:

Maciej Wawrzyniec Olech | 21-04-2022 r.

Muzyczne Pejzaże – SYNTHEMBER III(2018) (Audycja o muzyce elektronicznej)

Trzecią edycję Synthemberu podsumowujemy audycją, którą można było usłyszeć 30. Września na antenie Radia Podlasie. Redaktorzy Tomasz Goska i Maciej Wawrzyniec Olech omawiają najciekawsze, elektroniczne ścieżki dźwiękowe 2018 roku. Zapraszamy serdecznie!

Maciej Wawrzyniec Olech | 21-04-2022 r.

11. FESTIWAL MUZYKI FILMOWEJ W KRAKOWIE – Fotorelacja z elementami wideo

Podobnie jak rok temu do naszej tradycyjnej relacji z Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie, postanowiliśmy dołączyć naszą fotorelację. Tym razem jednak postanowiliśmy ją wzbogacić krótkimi elementami wideo. Są to krótkie, miejscami króciutkie fragmenty, które jeszcze lepiej pozwolą oddać wrażenia z tego minionego 11. Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie. Materiały prezentujemy w formie chronologicznej od pierwszego do ostatniego dnia festiwalu, z drobnymi komentarzami. Tak też niechaj te wybrane zdjęcia i filmiki, pozwolą Wam lepiej sobie przybliżyć jak wyglądały te kilka dni ze Święta Muzyki Filmowej.

Maciej Wawrzyniec Olech | 21-04-2022 r.

Kompozytorzy (3)