5 nominacji. Zero Oscarów. Thomas Newman, jeden z najbardziej rozchwytywanych kompozytorów Hollywood, od lat tworzy muzykę do hitów i cenionych przez krytyków filmów, takich jak American Beauty, 1917, Finding Nemo czy Skyfall. Mimo olbrzymiego uznania branży Amerykańska Akademia Filmowa wciąż nie przyznała mu Oscara, co czyni go jednym z najbardziej znanych „wiecznych nominowanych”.
Tego kompozytora nie trzeba nikomu przedstawiać. Thomas Newman to jedna z najważniejszych postaci w historii muzyki filmowej. 70-letni amerykański kompozytor wywodzi się z wielkiej dynastii twórców muzyki filmowej i od ponad czterech dekad komponuje ścieżki dźwiękowe, które subtelnie, a zarazem niezwykle emocjonalnie dopełniają obraz. Udało mu się wypracować niepowtarzalny styl — łączący klasyczne instrumentarium z nietypową perkusją, etnicznymi brzmieniami i hipnotycznymi motywami — który stał się natychmiast rozpoznawalny. Często wystarczą pierwsze minuty, a nawet sekundy filmu, by wiedzieć, że za muzykę odpowiada Thomas Newman. Amerykanin cieszy się również ogromnym uznaniem wśród innych kompozytorów, którzy wymieniają go wśród swoich ulubionych współczesnych twórców muzyki filmowej. Harry Gregson-Williams, zapytany podczas 9. Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie o swoich ulubionych kompozytorów, od razu wskazał Newmana, po czym długo zachwycał się jego talentem.
Mimo tych wszystkich pochwał i zachwytów Thomas Newman wciąż czeka na Oscara. Zważywszy, że był do niego nominowany aż 15 (!) razy, może pochwalić się „specyficznym” rekordem — mianowicie należy do grona najczęściej nominowanych do Oscara osób, które nigdy nie zostały nagrodzone. Niektórzy mówią wręcz o „oscarowej klątwie”, która wisi nad Thomasem Newmanem. Inni zaś żartują, że prędzej zapanuje pokój na świecie, Jezioro Aralskie powróci do swojego pierwotnego stanu, Inter Gnojnica wygra Ligę Mistrzów, a Pedro Pascal zgoli wąsa, niż Thomas Newman zdobędzie Oscara.
Na dzień dzisiejszy Thomas Newman ma 15 nominacji do Oscara — 14 w kategorii „Najlepsza muzyka oryginalna” oraz 1 w kategorii „Najlepsza piosenka oryginalna”. Oto chronologiczna podróż przez jego oscarowe dzieje — z opisem nominowanych prac oraz ścieżek, które w danym roku Amerykańska Akademia Filmowa uznała za lepsze.
1994 – Najlepsza muzyka oryginalna
- Thomas Newman – The Shawshank Redemption
- Thomas Newman – Little Women
Oscar dla: Hans Zimmer – The Lion King