Szukaj: w


recenzje

Ant-Man



Mo積a si przyzwyczai, 瞠 ka盥y kolejny film Marvela to du篡 je瞠li nie gigantyczny sukces. Kasowy a i owszem, ale czy artystyczny? Tutaj wiele do powiedzenia mogliby mie filmowcy pr鏏uj帷y przebi si z autorskimi pomys豉mi. Ale nawet i w tak dojnym biznesie istnieje element ryzyka, a takowym jest chocia瘺y pr鏏a przeniesienia na du篡 ekran przyg鏚 ma貫go superbohatera. Cz這wiek-Mr闚ka zawsze schodzi w cie heroicznych czyn闚 Avengers闚, dlatego te producenci liczyli si z ewentualn pora磬 Ant-Mana ko鎍z帷ego drug faz MCU. I cho w tym przypadku nie mo積a m闚i o spektakularnych wynikach sprzeda篡, zar闚no krytyka, jak i statystyczni kinomani zgodnie twierdz, 瞠 Ant-Man to jedno z najlepszych widowisk Marvela. Paradoksalnie wyznacznikiem jego jako軼i nie jest ilo嗆 ikonicznych postaci 軼ieraj帷ych si ze sob, czy zapieraj帷e dech w piersiach efekty specjalne. Ca陰 sympati do tego filmu mo積a odnale潭 na dw鏂h p豉szczyznach: tytu這wej postaci 鈍ietnie wykreowanej przez Paula Rudda oraz chodliwego ostatnimi laty, „heistowego” motywu. Gdy dorzucimy do tego wiele smaczk闚 w postaci w徠k闚 z innych obraz闚 Marvela, wtedy otrzymujemy pierwszorz璠n rozrywk, kt鏎a jest w stanie pogodzi zar闚no mi這郾ik闚, jak i przeciwnik闚 tego komiksowego uniwersum.

O ile zatem w kwestiach merytorycznych ka盥y kolejny projekt Marvela wydaje si trzyma jednego kanonu, to ju od wzgl璠em muzycznym panuje tu istny groch z kapust. Studio zupe軟ie bagatelizuje t spraw zrzucaj帷 j na barki re篡ser闚. Ci najcz窷ciej si璕aj po sprawdzonych ju kompozytor闚, dzi瘯i czemu niewiele tu mo積a znale潭 element闚 wsp鏊nych. Jeszcze niedawno wydawa這 si, 瞠 walk o hegemoni podejmie Brian Tyler coraz 鄉ielej poczynaj帷y sobie w MCU. Niestety zawirowania nad realizacj drugich Avengers闚 nadwyr篹y造 ten kredyt zaufania. Ma貫 kontrowersj wzbudzi豉 r闚nie informacja o zmianach na stanowisku kompozytora 軼ie磬i d德i瘯owej do Ant-Mana. Pierwotnie typowanego Stevena Price'a ostatecznie zast徙i Christophe Beck, kt鏎y z re篡seruj帷ym widowisko Peytonem Reedem spotka si ju przy okazji komedii Dziewczyny z dru篡ny. Informacja nie wprawi豉 w eufori mi這郾ik闚 heroicznego kina, bo i tw鏎czo嗆 tego kompozytora (poza ilustracjami animacji) do najbardziej zachwycaj帷ej nie nale瘸豉. Owszem, Kanadyjczykowi od czasu do czasu zdarza這 si komponowa do wysokobud瞠towych produkcji (Elektra, R.I.P.D), ale efekty tej pracy pozostawia造 wiele do 篡czenia. Jakby tego by這 ma這, na kilka miesi璚y przed premier Ant-Mana z bran篡 pop造n窸a informacja o odrzuceniu partytury Becka do najnowszej ods這ny Terminatora. Obawy o kolejny blama okaza造 si jednak bezpodstawne.

Wzgl璠nie wysoka jako嗆 produktu muzycznego le篡 u podstaw filmowego gatunku z jakiego on wyrasta. Hesti movie zderzone z heroiczn, aczkolwiek komediow postaci Cz這wieka-Mr闚ki znalaz這 swoje uzasadnienie w ca趾iem bogatych do鈍iadczeniach Becka na tym polu. Ma這, 瞠 pisa ju 軼ie磬i d德i瘯owe do wszelkiej ma軼i akcyjniak闚, to na swoim koncie ma przecie mi陰 dla ucha opraw muzyczn do komedii sensacyjnej, Zemsta cieci闚. Si璕ni璚ie po sprawdzone ju pomys造, mimo totalnego braku innowacji, okaza這 si dla Ant-Mana recept na sukces. A gdy ca這嗆 okraszona jest skocznym, bardzo fajnym tematem... Czego chcie wi璚ej?


圭ie磬a d德i瘯owa wydaje si zatem bardzo istotnym elementem filmu Peytona Reeda. Nie zawsze jednak jest na tyle czytelna, by zachwytem odrywa nas od filmowej tre軼i. Zawi您ywanie si fabu造 stoi pod znakiem ma這 absorbuj帷ego, familijnego grania, jakich w filmografii Becka mamy na p璚zki. Dopiero scena w豉mania si do domu doktora Hanka Pryma pozwala nam po鈍i璚i wi璚ej uwagi materii muzycznej. Rytmiczne perkusje wsparte wyra幡ie zaakcentowan sekcj d皻 i fortepianem nawi您uj do klasyki gatunku, a wybijaj帷y si na pierwszy plan temat przewodni radzi sobie tutaj doskonale. 圭ie磬a d德i瘯owa sprawuje si wr璚z podr璚znikowo do momentu w這瞠nia przez Scotta stroju tytu這wego superbohatera. Dalej te jest dobrze, cho w moim odczuciu a nazbyt „klasycznie”. Wszak ilustruj帷 fantazyjne wizualizacje mr闚czego mikro鈍iata mo積a by這 pokusi si o jakie eksperymenty – je瞠li nie z instrumentarium, to przynajmniej z brzmieniem ca這軼i. Beck najwyra幡iej postawi na sp鎩no嗆 ca貫go materia逝, unikaj帷 tym samym rozmieniania si na drobne. Wszystko to sprawia, 瞠 muzyczny Ant-Man ustawia si w d逝giej kolejce podobnych gatunkowo produkt闚, cho pod wzgl璠em filmowej funkcjonalno軼i, a nade wszystko przebojowo軼i pcha si na podium najlepszych „heist scor闚” ostatnich lat.

Dlatego te odruchem Paw這wa si璕n掖em po wydany przez Hollywood Records album soundtrackowy. Na kr捫ku znajdziemy niespe軟a 55 minut oryginalnej ilustracji, a tak瞠 cztery piosenki balansuj帷e stylistycznie od sasa do lasa. Nas w g堯wnej mierze interesowa b璠zie materia Becka, kt鏎y w formie p造towej prezentuje si nad wyraz okazale. Na takowy stan rzeczy sk豉da si nie tylko 鈍ietny dob鏎 materia逝 (na kr捫ku znajdziemy wszystko, co potencjalnie zainteresowa nas mog這 podczas seansu), ale i dobrze przemy郵any rozk豉d utwor闚. Pozwala to ju na wst瘼ie rozsmakowa si w stylistyce partytury oraz heroicznym temacie przewodnim i jego wielu wariacjach, by dopiero w dalszej cz窷ci „wej嗆 g喚biej” w struktur filmowej ilustracji. W jednym z internetowych wywiad闚 Christophe Beck chwali si, 瞠 mia wzgl璠n swobod w kreowaniu tego soundtracku. Na p造cie znalaz造 si fragmenty, kt鏎e odrzucone zosta造 po pierwszym monta簑, a kt鏎e zast徙i造 dogrywki z drugiej sesji. ㄠcz帷 fragmenty zar闚no z pierwszego nagrania, jak i drugiego stworzy optymalny i atrakcyjny jego zdaniem soundtrack. Czy jest tak w rzeczywisto軼i? C騜, warto przekona si o tym indywidualnie.

Punktem odniesienia jest wi璚 rozpoczynaj帷y kr捫ek Theme from Ant-Man, gdzie w pe軟ej okaza這軼i przedstawiony zostaje rzeczony motyw. Obok temat闚 do Avengers闚, Iron Mana 3 oraz drugiej ods這ny Thora jest to w moim odczuciu jedna z najlepszych wizyt闚ek muzycznych do film闚 Marvela. I w przeciwie雟twie do niekt鏎ych z wy瞠j wymienionych, jest on wykorzystany bardziej umiej皻nie. Christophe Beck bawi si t melodi aran簑j ja na r騜ne sposoby w przer騜nych sytuacjach. I tak oto 軼iera ze sob mainstreamow muzyczn akcj (Ants on a Train, Into the Hornet's Nest) z ocieraj帷ymi si o funk interpretacjami (I'll Call Him Antony). W pewnym momencie mo積a odnie嗆 wra瞠nie, 瞠 kompozytor przesadza w epatowaniu t fanfar. Po cz窷ci to prawda, bo faktycznie brakuje tu jakiej solidnej wizyt闚ki g堯wnego antagonisty – Darrna Crossa. S jednak inne elementy, kt鏎e urozmaicaj standardowo wyprowadzan lini melodyczn. Mi陰 niespodziank robi nam na przyk豉d stylizowane na muzyk lat 60-tych Tales to Astonish! - jawnie nawi您uj帷e do analogicznego utworu z ko鎍闚ki Iron Mana 3 - Can You Dig It.


Oczywi軼ie nie mog這 zabrakn望 bezpo鈔ednich nawi您a tematycznych do poprzednich obraz闚 z MCU. W ilustracji sceny pierwszej misji dostajemy wi璚 bardzo subtelne przebitki motywu Avengers闚. W jakich okoliczno軼iach ma to miejsce? Warto obejrze film, by si o tym przekona.

Warto si r闚nie przekona, 瞠 nawet underscore i jakby wycofana w t這 liryka pracuj tu w s逝瘺ie jak najlepszego odbioru obrazu. Cho w indywidualnym kontakcie ze s逝chaczem nie robi a tak du瞠go sza逝, to nie mam w徠pliwo軼i, 瞠 ich symboliczna obecno嗆 na kr捫ku przys逝篡豉 si w rozlu幡ieniu formu造 soundtracku. Mamy wi璚 leniwe, ale mi貫 dla ucha Pym's Lab, mroczne Cross Gets Cross, quasi-etniczne Paraponera Clavata i owiane p豉szczem mistyki Tiny Telepathy. Je瞠li mia豚ym si do czego przyczepi, to do powierzchowno軼i tych stylizacji. Mr闚cza etnika mog豉 by bardziej egzotyczna, a w徠ek kontrolowania owad闚 okraszony jakimi subtelnymi wokalizami. Christophe Beck najzwyczajniej w 鈍iecie wycofa si na z g鏎y upatrzone pozycje mainstreamu. Ale, gdy przypomnimy sobie poprzednie partytury z MCU, to czy dziwi takie podej軼ie do sprawy?

Nie dziwi r闚nie wci郾i皻e mi璠zy kadrami piosenki. Film Peytona Reeda ewidentnie idzie t sam 軼ie磬 wielop豉szczyznowej rozrywki, co Stra積icy galaktyki. Naturalne jest wi璚 okraszanie kryminalnej dzia豉lno軼i wi瞛iennych kumpli Scotta jakimi meksyka雟kimi (Borombon), czy funkowymi kawa趾ami (I'm Ready). Wydawcy z istn pedanteri podeszli nawet do diegetycznie osadzonych w filmie utwor闚, czego przyk豉dem jest obecno嗆 na kr捫ku bigroomowego Pink Gorilla. Nijak on si ma do s造szanego przez minion godzin materia逝, ale rozumiem, 瞠 jest to chwyt marketingowy maj帷y na celu promowanie soundtracku w鈔鏚 fascynat闚 muzyki klubowej.

Szkoda tylko, 瞠 nasi rodzimi wydawcy z r闚n pedanteri nie promuj album闚 soundtrackowych do film闚 Marvela. Pod tym wzgl璠em polski mi這郾ik muzyki filmowej ma nie lada problem. Powstaje zatem fundamentalne pytanie, czy 軼ie磬a d德i瘯owa do Ant-Mana jest na tyle warto軼iowym produktem, by sprowadza go a zza oceanu? W zestawieniu z wieloma poprzednimi partyturami do film闚 MCU jest to raczej dobra inwestycja. Muzyka Christophe Becka wyrasta bowiem nie tylko na jedno z najlepszych s逝chowisk tworzonych do tej serii, ale r闚nie do miana highlightu w karierze kanadyjskiego kompozytora.


Inne recenzje z serii:
  • Iron Man
  • Iron Man 2
  • Iron Man 3
  • Captain America: The First Avenger
  • Captain America: The Winter Soldier
  • Captain America: Civil War
  • Thor
  • Thor: The Dark World
  • Avengers
  • Avengers: Age of Ultron
  • Guardians of the Galaxy
  • Guardians of the Galaxy vol. 2
  • Ant-Man
  • Doctor Strange
  • Agents Of S.H.I.E.L.D.
  • Daredevil (season 1)
  • Daredevil (season 2)
  • Agent Carter
  • Jessica Jones

    Autor recenzji:  Tomek Goska
    Nasza ocena
    Oryginalno嗆 軼ie磬i:
    Muzyka w filmie:
    Muzyka na p造cie:
    OCENA OG粌NA:
    Lista utwor闚
    • 1. Theme from Ant-Man (02:46)
    • 2. Honey, I Shrunk Myself (02:29)
    • 3. Escape from Jail (01:51)
    • 4. Ant 247 (01:13)
    • 5. Paraponera Clavata (01:24)
    • 6. San Francisco, 1987 (02:37)
    • 7. I'll Call Him Antony (02:50)
    • 8. Tiny Telepathy (02:02)
    • 9. First Mission (03:03)
    • 10. Signal Decoy (00:51)
    • 11. Old Man Have Safe (02:29)
    • 12. Pym's Lab (01:26)
    • 13. Antfiltration (01:20)
    • 14. Your Mom Died a Hero (02:03)
    • 15. Scott Surfs on Ants (01:11)
    • 16. The Water Main (01:14)
    • 17. CrossTech Break-In (01:47)
    • 18. Into the Hornet's Nest (03:00)
    • 19. Become the Hero (01:52)
    • 20. Insecticide (02:51)
    • 21. A Center for Ants! (01:15)
    • 22. Cross Gets Cross (01:52)
    • 23. Fight of the Bumblebee (01:44)
    • 24. Ants on a Train (01:43)
    • 25. Small Sacrifice (03:36)
    • 26. About Damn Time (00:39)
    • 27. Tales to Astonish! (01:47)
    • 28. Borombon [Camilo Azuquita] (02:49)
    • 29. Escape [Roy Ayers] (02:14)
    • 30. I'm Ready [Commodores] (03:20)
    • 31. Pink Gorilla [HLM] (03:46)
    Czas trwania: 65:04
    Komentarze
    Mefisto 2015-07-23
    20:35
    Tru story, bro. 4 si nale篡.
    Mystery 2015-08-29
    10:31
    Klawa muza z jajem i 鈍ietnym tematem przewodnim, dobrze wykonane zadanie.
    Zibi 2017-03-13
    20:00
    Chwytliwy temat przewodni i tyle... Reszta dobra, ale monotonna a p造ta stanowczo za d逝ga. Trzy plus! :)

  • Ant-Man

    Kompozytor:

    • Christophe Beck

    Muzyka dodatkowa:

    • Lea Birenberg

    Dyrygent:

    • Tim Davies

    Orkiestrator:

    • Kevin Kliesch
    • Tim Davies
    • Dave MEtzger

    Wykonawcy:

    • The Chamber Orchestra of London

    Wydawca:

    • Hollywood Records (2015)

    Producent:

    • Christophe Beck

    R E K L A M A





    NASI PARTNERZY:



    Poki.pl
    Grydladzieci.pl

     
    Strona hostowana przez
    www.twojastrona.pl
    Copyright © 2005-2017 FilmMusic.pl.
    Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
    Projekt i wykonanie