Szukaj: w


recenzje

Thor: The Dark World (Thor: Mroczny 鈍iat)



Studio Marvela coraz 鄉ielej poczyna sobie na rynku filmowym. Odrzucaj帷 wszelkie schematy przeplata ze sob skrajne, wydawa by si mog這, 鈍iaty superbohater闚, czyni帷 ich przygody bardziej atrakcyjnymi dla znudzonego odlewaniem form odbiorcy. Po wielkim sukcesie, jakim okaza si Avengers przyszed czas na trzeci ods這n Iron Mana, kt鏎a jak si okaza這, r闚nie nawi您ywa豉 do wielu nowojorskich wydarze ze wspomnianego wy瞠j filmu. Skoro i ten zabieg prze這篡 si na 鈍ietne wyniki box-office, chyba nikt nie w徠pi, 瞠 zapowiadany z wielk pomp Thor: Mroczny 鈍iat obierze jaki inny kierunek. Bior帷 na warsztat poprzedni, cho 鈔ednio udany film z tej serii, Alan Taylor postanowi p鎩嗆 w klasyczn rozrywk, gdzie fabu豉 jest tylko pretekstem do prezentowania licznych scen batalistycznych, po軼ig闚 i zapadaj帷ych w pami耩 one-liner闚. Uda這 si, czego 篡wym przyk豉dem s przepe軟ione sale kinowe.

Zanim jednak marketing zrobi swoje, producenci musieli zmierzy si z wieloma przeciwno軼iami losu. Jedn z nich by niezbyt fortunny wyb鏎 kompozytora oprawy muzycznej – Cartera Burwella. Nie zd捫y on nawet wej嗆 do studia, gdy odrzucono jego muzyczne koncepcje. Na ratunek przyszed Brian Tyler, kt鏎ego muzyka do Iron Mana 3 zbiera豉 w豉郾ie wysokie noty w鈔鏚 krytyk闚 filmowych. Pomimo dosy kr鏒kiego czasu danego mu na zapoznanie si z projektem i realizacj (ok 16 tygodni), dla Tylera by豉 to niesamowita okazja do umocnienia swojej pozycji w鈔鏚 decydent闚 studia Marvela. Czy uda這 mu si stworzy co na tyle przekonuj帷ego, by zaistnie w 鈍iadomo軼i nie tylko swoich pracodawc闚?

Zdecydowanie tak! Boskie atrybuty 軼ieraj帷ych si ze sob w epickich starciach, bohater闚, musia造 znale潭 swoje uj軼ie w ilustracji, kt鏎a w wykonaniu Briana Tylera brzmi wyj徠kowo apetycznie. Kompozytor stawia przed nami bezkompromisow partytur, kt鏎a nie boi si korzysta z pe軟ego dobrodziejstwa orkiestrowego i ch鏎alnego brzmienia. Nat這k efekt闚 d德i瘯owych wr璚z domaga si pewnej r闚nowa積i w postaci dynamicznej i g這郾ej muzyki. Dzi瘯i temu widowiskowe sceny inwazji, walk i po軼ig闚 nabieraj w pe軟i dramatycznego wyd德i瘯u, a przewijaj帷e si w tle przebojowe tematy szybko zapadaj w pami耩 i towarzysz nam na d逝go po zako鎍zeniu projekcji filmu. Najwa積iejsze wydaje si jednak to, 瞠 kompozycja, kt鏎a przyczynia si do poprawy odbioru filmu Taylora stanowi r闚nie jako嗆 sam w sobie.


Wi瘯szo嗆 krytyk闚 zgodnie twierdzi, 瞠 jest to jeden z najbardziej przebojowych soundtrack闚 Briana Tylera w jego karierze. Ci篹ko polemizowa z tym stwierdzeniem, zw豉szcza, 瞠 proponowane na albumie blisko 80 minut muzyki wci庵a nas tak mocno, 瞠 nawet si nie spostrzegamy, gdy wybrzmiewaj ostatnie takty zamykaj帷ej kr捫ek Marvelowskiej fanfary. Uk豉d wydanego nak豉dem Intrady albumu r闚nie nie pozostawia wielu w徠pliwo軼i. Ca這嗆 pozbawiona jest filmowej chronologii miotaj帷 nas od prezentuj帷ych palet tematyczn uwertur poprzez interpretuj帷e je, pe軟e wigoru, fragmenty akcji przeplatane nielicznym underscore i pi瘯n liryk. Wszystko to stworzone z rozmachem, kt鏎y zawstydza nawet samego Iron Mana 3.

Najbardziej pora瘸 jednak r騜norodno嗆 tematyczna, jaka staje si udzia貫m tej 軼ie磬i d德i瘯owej. Na potrzeby drugiej ods這ny Thora Brian Tyler stworzy cztery odr瑿ne grupy tematyczne, z kt鏎ych mo瞠my wyszczeg鏊ni kolejne dwie. Z oczywistych wzgl璠闚 na pierwszy plan wysuwa si motyw tytu這wego bohatera, kt鏎y w postaci fanfary cz瘰to powraca w wielu fantastycznych aran瘸cjach. Niestety olbrzymi wad tej melodii jest jej 廝鏚這 inspiracji – jeden z odcink闚 serialu Enterprise ilustrowany przez Amerykanina w 2003 roku. Kwestia oryginalno軼i k豉dzie si zreszt cieniem na ca貫j kompozycji. Nie ma bowiem tematu, kt鏎y nie przypomina豚y nam czego, co ju mieli鄉y okazj us造sze. Czy mimo tego, muzyk do Mrocznego 鈍iata mo瞠my nazwa dobr kompozycj? Zdecydowanie tak!

Tym, co z pewno軼i powstrzyma nas od przedwczesnego zako鎍zenia przygody z soundtrackiem jest niesamowity klimat, jaki spaja t kompozycj od jej pocz徠k闚 do ostatnich sekund wybrzmiewaj帷ej fanfary Marvela. Podnios造 ton uto窺amiany z mityczn krain Asgardu i rodzin kr鏊ewsk to tylko jeden element tego kompleksowo opracowanego muzycznego 鈍iata Thora. Po drugiej stronie barykady stoi bowiem Malekith i jego 鈍ita Mrocznych Elf闚, kt鏎ych ilustruj pe軟e grozy, rozci庵貫 d璚iaki i dysonanse z wybijaj帷ym si apokaliptycznym ch鏎em. Swoistego rodzaju ciekawostk stanowi temat Lokiego, kt鏎y wykonywany zosta na harfie. Jest to dosy niespotykany spos鏏 opisywania czarnego charakteru, niemniej w tym konkretnym przypadku symbolizuje ob喚d w jaki popad brat Thora.


Wszelkie p豉szczyzny, na kt鏎ych 軼ieraj si te si造 owocuj niezwykle dynamiczn i pompatyczn muzyk akcji, kt鏎a nawet jak na standardy Tylera jest nad wyraz epicka w brzmieniu. Ju otwieraj帷y kr捫ek Thor: The Dark World daje nam preludium do podnios貫j atmosfery, jaka kszta速owa豉 b璠zie gros 軼ie磬i d德i瘯owej. Nie zawsze w tak radosnym i przygodowym wydaniu jak w dobrze zaaran穎wanym Journey To Asgard, Battle of Vanaheim, czy As The Hammer Falls. Sceny inwazji na Asgard i prawie ca豉 finalna konfrontacja to sprawne przemieszczanie si pomi璠zy heroicznymi fanfarami, a licznymi dysonansami osadzonymi na rytmicznych perkusjach dyktuj帷ych tempo akcji. Destrukcyjne dzia豉nia Malekitha znajduj swoje uj軼ie r闚nie w fantastycznej pracy ch鏎闚 nie narzucaj帷ych si nam przy byle jakiej okazji. Je瞠li jednak mia豚ym co do zarzucenia muzyce akcji jako ca這軼i, to zbyt trailerowe brzmienie w niekt鏎ych scenach batalistycznych. Brian Tyler przegina z przerostem formy daj帷 tym samym do zrozumienia, 瞠 muzyk w tych scenach traktuje bardzo przedmiotowo.

Zupe軟ie inaczej sprawy si maj, gdy we幟iemy na warsztat warstw liryczn. Kanw do zaistnienia takowej jest mi這sna relacja mi璠zy Thorem a Jane oraz smutek Lokiego wynik造 ze straty matki. Ten ostatni w徠ek przynosi nam zreszt dwa pi瘯ne utwory, kt鏎e z pewno軼i zaliczy mo瞠my do highlight闚 軼ie磬i d德i瘯owej. Na pierwszy plan wysuwa si Into Eternity z poruszaj帷ym wokalem Azam Ali znanej nam ju z podobnych wykona w Dzieciach Diuny. 荑 瘸l przek豉dany jest te na og馧 nastroj闚 panuj帷ych w Asgardzie po katastrofalnej w skutkach inwazji Malekitha. Intryguj帷ym wydaje si fakt, 瞠 Tyler spogl康a na ceremoni pogrzebow oczami g堯wnego bohatera i Lokiego zarazem, staraj帷 si w豉郾ie w ten spos鏏 interpretowa b鏊 po stracie bliskiej osoby. Narz璠ziem wykonawczym jest tutaj wspomniany wy瞠j wokal, a stonowana muzyka fantastycznie komponuje si z wymown wizualizacj odp造waj帷ych w dal p這n帷ych 這dzi. Przed逝瞠niem tych nastroj闚 jest r闚nie pi瘯ny pod wzgl璠em wykonania utw鏎 Lokasenna, b璠帷y alternatywn wersj filmowego Deliverance.

P造t zamyka fanfara skomponowana na zlecenie Marvela. Od tej pory towarzyszy豉 ona b璠zie czo堯wkom ka盥ego filmu produkowanego przez to studio.

Tak na dobr spraw o 軼ie盧e d德i瘯owej do Thora: Mroczny 鈍iat mo積a pisa wiele. Dlatego te zach璚am do zapoznania si ze specjalnym artyku貫m stanowi帷ym niejako rozszerzenie tego, co tutaj zosta這 napisane. Wszystkim za polecam gor帷o si璕ni璚ie po 軼ie磬 d德i瘯ow Tylera, bo cho nie jest to geniusz godny zapisania w anna豉ch klasyki muzyki filmowej, z pewno軼i wychodzi przed szereg podobnych gatunkowo 軼ie瞠k pope軟ianych rok rocznie bez wi瘯szej pasji i polotu.


Inne recenzje z serii:
  • Iron Man
  • Iron Man 2
  • Iron Man 3
  • Captain America: The First Avenger
  • Captain America: The Winter Soldier
  • Captain America: Civil War
  • Thor
  • Thor: The Dark World
  • Avengers
  • Avengers: Age of Ultron
  • Guardians of the Galaxy
  • Guardians of the Galaxy vol. 2
  • Ant-Man
  • Doctor Strange
  • Agents Of S.H.I.E.L.D.
  • Daredevil (season 1)
  • Daredevil (season 2)
  • Agent Carter
  • Jessica Jones

    Autor recenzji:  Tomek Goska
    Nasza ocena
    Oryginalno嗆 軼ie磬i:
    Muzyka w filmie:
    Muzyka na p造cie:
    OCENA OG粌NA:
    Lista utwor闚
    • 1. Thor: The Dark World (2:10)
    • 2. Lokasenna (2:31)
    • 3. Asgard (1:55)
    • 4. Battle of Vanaheim (1:39)
    • 5. Origins (3:49)
    • 6. The Trial of Loki (2:38)
    • 7. Into Eternity (3:40)
    • 8. Escaping the Realm (3:53
    • 9. A Universe from Nothing (2:20)
    • 10. Untouchable (4:08)
    • 11. Thor, Son of Odin (1:51)
    • 12. Shadows of Loki (2:25)
    • 13. Sword and Council (3:46)
    • 14. Invasion of Asgard (2:59)
    • 15. Betrayal (4:02)
    • 16. Journey to Asgard (2:17)
    • 17. Uprising (2:35)
    • 18. Vortex (2:20)
    • 19. An Unlikely Alliance (3:47)
    • 20. Convergence (3:42)
    • 21. Beginning of the End (5:20)
    • 22. Deliverance (2:21)
    • 23. Battle Between Worlds (3:29)
    • 24. As the Hammer Falls (2:40)
    • 25. Legacy (4:08)
    • 26. Marvel Studios Fanfare (0:29)
    Czas trwania: 77:11
    Komentarze
    Adam Krysi雟ki 2013-11-14
    06:40
    Geniusz.
    Krystian 2013-11-14
    08:23
    畝den geniusz. Ot, zwyk豉 軼ie磬a z fajnym tematem. Ale bez wi瘯szych emocji.
    Mieszko 2013-11-14
    15:08
    Zgadzam si z Krystianem. Jest znacznie lepiej ni w wypadku banalnego, nudnawego do pot璕i, w wi瘯szo軼i bezbarwnego "Thora" Patricka Doyle'a czy "Iron Mana 3", ale bez przesady. Mniej wi璚ej w po這wie albumu potencja "The Dark World" si wyczerpuje, a motyw z "Lokasenny" Tyler przerabia od ponad 10 lat! Zno郾ie, lecz d逝ga郾ie, m璚z帷o, zbyt sztampowo, za schematycznie.
    Koper 2013-11-14
    16:38
    Jak to u Tylera. D逝go i g這郾o. ;)
    Krystian P.T. 2013-11-14
    17:59
    Moim zdaniem zbyt pochlebna recenzja. Za ma這 o minusach, za du穎 o plusach. Nowego Thora jeszcze nie obejrza貫m, ale 軼ie磬 ods逝cha貫m dwa razy. Muzyka wed逝g mnie za ma這 wyrazista, praktycznie nic j nie wyr騜nia od pozosta造ch prac Tylera. Ten sam ha豉s, podobne tematy. Liryka, a szczeg鏊nie motyw z wokalem Azam Ali powinien nas zabra w nieznane, a niestety w璠rujemy w znane Partition i Dzieci Diuny, niestety nie wywo逝je, przynamniej u mnie, ciarek, a przy tym nie wzbudza emocji. C騜, liczy貫m na co wi璚ej, chyba jak wi瘯szo嗆 s逝chaczy mf, brakuje mi przede wszystkim mocnych temat闚, dlatego uwa瘸m, 瞠 kompozycja Patricka Doyle’a jest, cho熲y w tej kwestii, ciut lepsza. Opr鏂z wspomnianych w recenzji Piratach z Karaib闚, zauwa篡貫m jeszcze podobie雟two tematu z The Trial of Loki do pocz徠ku utworu I'm Not a Hero z TDK oraz ko鎍闚k Into Eternity do Flow Like Water z The Last Airbender (je郵i co 幢e s造sz, to prosz o sprostowanie).
    ravaell 2013-11-16
    18:58
    Najlepsza z dotychczasowych 軼ie瞠k Tylera. Album zdecydowanie za d逝gi, za g這郾y i zbyt jednostajny w aran瘸cjach, ale do takiego Battle of Vanaheim dobrze si wraca od czasu do czasu. W filmie nie zaskakuje - raz g這郾o, raz donio郵e, o wyciszeniu raczej nie mo瞠 by mowy, cho Into Enternity porz康nie spisuje si w obrazie. Nie m鎩 klimat, ale solidna tr鎩a si nale篡.

  • Thor: The Dark World (Thor: Mroczny 鈍iat)

    Kompozytor:

    • Brian Tyler

    Dyrygent:

    • Brian Tyler

    Soli軼i:

    • Azam Ali, Tori Letzler (wokal)
    • Brian Tyler (instrumenty perkusyjne)

    Wykonawcy:

    • Philharmonia Orchestra Esa-Pekki Salonena
    • The London Philharmonic Orchestra

    Wydawca:

    • Hollywood Records / Intrada (2013)

    Producent:

    • Brian Tyler

    R E K L A M A





    NASI PARTNERZY:



    Poki.pl
    Grydladzieci.pl

     
    Strona hostowana przez
    www.twojastrona.pl
    Copyright © 2005-2017 FilmMusic.pl.
    Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
    Projekt i wykonanie