Szukaj: w


recenzje

Iron Man 3


Po wielkim sukcesie dw鏂h poprzednich ods這n i do陰czeniu do innych cz這nk闚 uniwersum Marvela w Avengersach Robert Downey, jr. powr鏂i jako Iron Man (alias Tony Stark) w trzeciej cz窷ci serii. Re篡ser poprzednich dw鏂h film闚, kt鏎y tak瞠 zagra Happy'ego, ochroniarza g堯wnego bohatera, wr鏂i tym razem tylko jako aktor. Za kamer stan掖 Shane Black, znany przede wszystkim jako scenarzysta Zab鎩czych broni i Ostatniego skauta. Do obsady wr鏂ili tak瞠 Don Cheadle jako pu趾ownik James Rhodes (i superbohater War Machine, kt鏎y tym razem zmieni pseudonim na Iron Patriot, co odpowiednio komentuje Stark) oraz Gwyneth Paltrow jako Pepper Potts, szefowa (od drugiej cz窷ci) firmy bohatera, a tak瞠 jego ukochana. Do陰czyli natomiast Rebeca Hall jako Maya Hansen, Guy Pearce jako Aldrich Killian oraz Ben Kingsley jako nemesis Iron Mana - Mandaryn. Za zdj璚ia odpowiada John Toll, wybitny operator znany z takich film闚 jak Wichry nami皻no軼i, Braveheart czy Cienka czerwona linia. Film zebra (s逝sznie zreszt) 鈍ietne recenzje. Downey, jr. dzieli i rz康zi w tytu這wej roli, a inni mu nie ust瘼uj. Na zdecydowany plus rola Bena Kingsleya, zw豉szcza w drugiej po這wie filmu. Po prostu kradnie show.

Kiedy producenci wymusili na Jonie Favreau zatrudnienie Ramina Djawadi do zilustrowania pierwszej cz窷ci trylogii, ten delikatnie m闚i帷 nie by zadowolony. Producenci i re篡ser nie do ko鎍a byli pewni swej wizji, w mi璠zyczasie pojawi si tak瞠 mentor kompozytora, Hans Zimmer i jakim cudem beznadziejna (chyba najgorsza w historii muzyki do tego specyficznego gatunku filmowego, jakim jest kino superbohaterskie) partytura ocala豉 w filmie. W drugiej ods這nie ju pozwolono re篡serowi na wsp馧prac z Johnem Debneyem, ale 軼ie磬a, cho du穎 lepsza, te nie nale瘸豉 do wybitnych. Zgodnie z "tradycj" nowa cz窷 oznacza豉 nowego kompozytora. Tym razem wybrano Briana Tylera, kt鏎y, jak m闚i, zawsze chcia pracowa nad adaptacj komiksu. W wywiadach tw鏎ca podkre郵a, 瞠 do projektu podszed bardzo tradycyjnie, 瞠 jest temat, 瞠 jest ch鏎 i 瞠 bardziej opiera si na orkiestrze. Z filmu wysz造 dwa albumy - pierwszy z piosenkami (i niestety to on jest dost瘼ny w Polsce), drugi za z partytur filmow, nagran przez London Philharmonic Orchestra. Czy Brian Tyler spe軟i swe obietnice bardziej klasycznej 軼ie磬i?

Zgodnie ze zwyczajem kompozytora, album rozpoczyna tytu這we Iron Man 3. Jest to suita nowego g堯wnego tematu filmu. Aran瘸cja przypomina troch Batmany Hansa Zimmera - heroiczna melodia podkre郵ona jest ostinatami na basowe smyczki. Sam temat to chyba najlepszy, przynajmniej obok Further z Far Cry 3, motyw w karierze Briana Tylera. Jest on oczywi軼ie prosty, Amerykanin nigdy nie celowa w skomplikowanych i daj帷ych si spami皻a tematach. W tym drugim przypadku, przynajmniej od Bitwy o Los Angeles jest lepiej, ale zachowanie prostoty ma sw鎩 cel. Podstawowym bowiem wzorem strukturalnym dla Tylera jest Jerry Goldsmith, kt鏎y preferowa, zw豉szcza w p騧nym okresie tw鏎czo軼i, motywy funkcjonalne, czyli takie, kt鏎e mo積a dostosowa do ka盥ej filmowej okazji, a kiedy trzeba, nawet rozbi na poszczeg鏊ne cz窷ci w muzyce akcji. Pod tym wzgl璠em m這dy kompozytor jest bardzo poj皻nym uczniem.

Mo積a to bardzo 豉two dostrzec w jednym z najlepszych utwor闚 akcji albumu - Attack on 10880 Malibu Point (swoj drog 鈍ietne odniesienie do scenariusza w tytule utworu, kt鏎e jest jasne dla tych, kt鏎zy obejrzeli film). Kompozytor regularnie wraca do g堯wnego tematu, wr璚z obsesyjnie, tak 瞠 mo積a powiedzie, i stanowi on o konstrukcyjn ca貫j 軼ie磬i (struktur Goldsmithowsk mo積a odr騜ni od lejtmotywicznej, tak charakterystycznej dla Z這tej Ery i, w tej chwili, najbardziej poj皻nego ucznia Golden Age, czyli Johna Williamsa; a od niego zaczerpn掖 to nikt inny ni Michael Giacchino). Temat jest wykorzystywany heroicznie, zw豉szcza w momentach, kiedy Tony Stark zak豉da sw zbroj. W ten spos鏏 Tyler zagwarantowa, 瞠 najwa積iejsze pod wzgl璠em emocjonalnym i fabularnym sceny maj odpowiedni opraw muzyczn.

Kolejn, opr鏂z muzyki akcji, stron 軼ie磬i do Iron Mana 3 jest liryka. Bardziej krytyczni znawcy kariery (tacy jak ja) tw鏎cy Eagle Eye mogli pod tym wzgledem mie najwi瘯sze obawy, bowiem zwykle fragmenty te opiera造 si na delikatnych smyczkach i "plumkaniu" na gitarze elektrycznej (czego, jednak bardziej ekspresyjnym, przyk豉dem w tej 軼ie盧e jest ko鎍闚ka Extremis), co jednak, delikatnie m闚i帷, przekonuj帷e nie by這. Zwi瘯szenie roli orkiestry, kt鏎e jest faktem, zw豉szcza w kontek軼ie ostatnich blockbuster闚 autorstwa tego kompozytora, pozwoli這 na zwi瘯szenie ekspresji, a wi瘯sze przy這瞠nie si do sfery melodycznej (tak jak w przypadku g堯wnego tematu) pozwala t liryczn cz窷 partytury doceni. Sta豉 si po prostu bardziej przekonuj帷a, zar闚no pod wzgl璠em technicznym, jak i emocjonalnym. Nie jest to mo瞠 tak emocjonalne, jak u najwybitniejszych tw鏎c闚, ale nale篡 doceni w這穎ny trud w wypracowanie brzmienia.

Og鏊nie nale篡 powiedzie, 瞠 od pewnego czasu Brian Tyler zwraca baczniejsz uwag na brzmienie. Osoby czytaj帷e nasze forum i moje teksty wiedz dok豉dnie do czego odnosz si moje zarzuty, kt鏎e jednak z豉godzi貫m od czasu Niezniszczalnych 2. Kompozytor zawsze posiada 鈍ietn technik (w tej chwili w swoim pokoleniu nale篡 do najlepiej wykszta販onych tw鏎c闚 pracuj帷ych w Hollywood i tego mu nie mo積a odm闚i), ale m闚i帷 bardzo og鏊nie, jego pomys na muzyk wygl康a w ten spos鏏, 瞠 nak豉da na siebie wszystkie sekcje na raz i albo mieli鄉y wspomnian ju niezbyt dobr liryk (kt鏎ej zalet jednak jest subtelno嗆, pod tym wzgl璠em stosuje filozofi "mniej znaczy wi璚ej"), albo brutaln i niezbyt wyrafinowan muzyk akcji. Iron Man 3 stanowi co prawda ma造 regres w kontek軼ie tych zmian (Tyler bowiem zacz掖 si bardziej 鈍iadomie pos逝giwa poszczeg鏊nymi sekcjami), ale mo積a to zrozumie. Filmy o superbohaterach bowiem s przyk豉dem gry o wi瘯sz stawk: bardzo cz瘰to mamy przecie do czynienia z zagro瞠niem dla ca貫go 鈍iata, nie tylko dla bohatera. Muzyka akcji w Iron Manie 3 jest ci篹ka, ale w豉郾ie przez to zagro瞠nie dla dobra 鈍iata, takie apokaliptyczne brzmienia (patrz do陰czenie ch鏎u i 鈍ietne partie w omawianym ju Attack on Malibu Point 10880) s wskazane. Przy orkiestrowym zapleczu kompozytora to podej軼ie szczeg鏊nie cieszy. Takie fragmenty jak partie na waltornie w Stark mog wprost zachwyca. Mimo pewnych podobie雟tw stylistycznych do Remote Control Productions (cho je郵i tzw. brzmienie RCP bierze swoje wzorce z rocka lat 80. i muzyki progresywnej, to Amerykanin raczej odnosi si do stylistyki metalowej), takich jak oparcie na synkopach czy "anthemowa" tematyka, trzeba powiedzie, 瞠 to bardzo dobrze dzia豉. Superbohater, jakim jest Iron Man, a tak瞠 osobowo嗆 Tony'ego Starka (typ swoistego celebryty) w szczeg鏊ny spos鏏 uzasadniaj takie brzmienie, zw豉szcza, 瞠 poprzedni kompozytorzy serii tak瞠 odwo豉li si do heavy metalu (najlepiej to s造cha u Djawadiego, zw豉szcza w jedynym daj帷ym si s逝cha utworze Driving with the Top Down, Debney, tak samo jak poprzednik, skorzysta z us逝g Toma Morello). W tym miejscu nale篡 tak瞠 odpowiedzie na pytanie, czy obietnica bardziej klasycznego brzmienia zosta豉 spe軟iona. Odpowied brzmi: tak i nie - o ile Amerykanin faktycznie bardziej postawi na orkiestr i ch鏎, to elektronika i tak charakterystyczne dla niego elementy rockowe (perkusja i gitara elektryczne) s obecne i odgrywaj wpradzie faktycznie mniejsz ale wci捫 du膨 rol. Pod tym wzgl璠em i pod wzgl璠em bardzo wsp馧czesnych rytm闚 i melodii, jednak nie jest a tak klasycznie, jak obiecywa w wywiadach. Takiemu PR-owi m闚i zdecydowane "nie", niezale積ie od tego, kto go prowadzi, cho rozumiem, 瞠 ka盥y ma swoje zobowi您ania. Obiektywnie rzecz ujmuj帷, cho nie mo瞠 to wp造n望 na oceny 軼ie磬i, trzeba dostrzec, 瞠 obietnice spe軟ione do ko鎍a nie zosta造. I gorzej to 鈍iadczy raczej o charakterze hollywoodzkiego marketingu, ni o samych kompozytorach.

Muzyka z Iron Mana 3 nie jest niestety doskona豉. W filmie sprawdza si bardzo dobrze, nawet je郵i nie jest a tak ekscytuj帷a na pocz徠ku filmu, to dzieje si tak dlatego, 瞠 pierwsza du瘸 scena akcji pojawia si na ekranie wzgl璠nie p騧no. Natomiast na albumie nie jest a tak dobrze. Dzieje si tak z dw鏂h powod闚. Po pierwsze, Brian Tyler nie wyci庵n掖 wniosk闚 z du穎 lepiej montowanych ostatnio album闚 (Far Cry 3, Niezniszczalni 2 czy Army of Two: The Devil's Carter) i nie pierwszy raz wype軟i p造t a po brzeg. Mo積a by這by j skr鏂i o co najmniej 15-20 minut i dla odbioru materia逝 by這by zdecydowanie lepiej. Tak samo, trudno odpowiedzie, czemu materia jest u這穎ny tak, a nie inaczej, a nie jest to zgodne z chronologi filmow. Po drugie, albumowo (cho znowu, w kontek軼ie wypada to lepiej) rozczarowuje materia Mandaryna. Nemesis Iron Mana dostaje po prostu, nie oszukujmy si, underscore, kt鏎e, dodatkowo, nie nale篡 do najciekawszych. Do嗆 prosty motyw czarnego charakteru przewija si przez ca陰 軼ie磬 (co jest oczywi軼ie dobre), ale utwory mu wy陰cznie po鈍i璚one s niestety nudne i nawet nie pomaga w陰czenie etnicznych instrument闚 w Another Lesson from the Mandarin. Jakbym skraca album, przede wszystkim wyci掖bym te dwa utwory, w kt鏎ych nazwie pojawia si Mandaryn. Cierpi tak瞠 oryginalno嗆 - kompozytor bezpo鈔ednio odwo逝je si swoich starszych prac, by wymieni tylko cytowane wprost Eagle Eye i Bitw o Los Angeles.

Najlepsz niespodziank Brian Tyler zostawi nam na koniec. Can You Dig It to 鈍ietny 瘸rt (zawarty tak瞠 w tytule, kt鏎y mo積a przet逝maczy na Podoba si? - moja odpowied to entuzjastyczne "Tak!") - g堯wny temat zaaran穎wano tutaj na stylityk lat sze嗆dziesi徠ych, w nieco jazzowym klimacie. Jest to zdecydowany highlight kariery m這dego kompozytora i bardzo fajnie (w znakomicie - na komiksow mod喚 - zmontowanych napisach ko鎍owych filmu) ko鎍zy album. Cudowna zabawa form i naprawd ekscytuj帷y utw鏎. Co do samej muzyki, musz powiedzie, 瞠 by to pierwszy score w karierze tego tw鏎cy, na kt鏎y naprawd czeka貫m. Maj帷 鈍iadomo嗆 jego stylu i specyfiki muzycznej serii (bo poprzednie cz窷ci przes逝cha貫m kilka razy i t godzin 篡cia z partytur Djawadiego chcia豚ym kiedy odzyska), wiedzia貫m, 瞠 w tym przypadku mo瞠 nie zawie嗆 - i nie zawi鏚. Muzyka jest bowiem odpowiednio heroiczna, odpowiednio apokaliptyczna, a tak瞠 zawiera tyle niezobowi您uj帷ej zabawy, ile wymaga g堯wny bohater. Partie ch鏎alne, o ile nie s czym nowym w jego karierze (patrz Bitwa o Los Angeles), dodaj wymaganego patosu i s du膨 zalet, tak samo jak postawienie na wi瘯szy zesp馧 orkiestrowy. Zdecydowanym pozytywnym zaskoczeniem jest poprawa liryki, zar闚no pod wzgl璠em wykonania, jak i aran瘸cji. O ile nie nale瘸貫m nigdy do wielkich fan闚 Briana Tylera, to moja opinia na jego temat zacz窸a si powoli zmienia od drugiej cz窷ci Niezniszczalnych, a Far Cry 3 by這 bardzo pozytywn niespodziank. M這dy Amerykanin rozwija si, mo瞠 s to zmiany ewolucyjne, a nie rewolucyjne, ale wp造wa to bardzo dobrze na jego brzmienie i naprawd rokuje na przysz這嗆. A Can You Dig It jest lektur obowi您kow!


Inne recenzje z serii:
  • Iron Man
  • Iron Man 2
  • Iron Man 3
  • Captain America: The First Avenger
  • Captain America: The Winter Soldier
  • Captain America: Civil War
  • Thor
  • Thor: The Dark World
  • Avengers
  • Avengers: Age of Ultron
  • Guardians of the Galaxy
  • Guardians of the Galaxy vol. 2
  • Ant-Man
  • Doctor Strange
  • Agents Of S.H.I.E.L.D.
  • Daredevil (season 1)
  • Daredevil (season 2)
  • Agent Carter
  • Jessica Jones

    Autor recenzji:  Pawe Stroi雟ki
    Nasza ocena
    Oryginalno嗆 軼ie磬i:
    Muzyka w filmie:
    Muzyka na p造cie:
    OCENA OG粌NA:
    Lista utwor闚
    Czas trwania: 75:30
    Komentarze
    Koper 2013-05-14
    22:10
    "Can you Dig It" i owszem, jest lektur obowi您kow. Niestety reszta kr捫ka ju co najwy瞠j dla najwi瘯szych fan闚 Briana. Nie wiem jak w filmie, ale p造ta jak zwykle za d逝ga i za monotonna w swym tylerowskim brzmieniu. St康 za ni moim zdaniem ocena przy recenzji zawy穎na. Ja CD oceniam jak wida, mo瞠 po obejrzeniu filmu dorzuc p馧 gwiazdki. :)
    Wawrzyniec 2013-05-14
    23:37
    Ja pozwol si zgodzi z moim przedm闚c, z kt鏎ym 陰czy mnie tak瞠 fakt, 瞠 nie widzia貫m filmu, a wi璚 ma ocena oparta jest wy陰cznie na doznaniach jakie da mi album. I szczerze nie by造 one najlepsze. Fakt, temat, cho banalny, ca趾iem fajny. Podobnie jak 鈍ietny ostatni utw鏎. Niestety pomi璠zy nimi brianszczyzna w najczystszej postacji i do tego jeszcze obficie polana brianowym sosem. Monotonne, zbyt g這郾e, zbyt sieczkowate, zbyt m璚z帷e sw d逝go軼i. Mo瞠 po zapoznaniu si z filmem dorzuc te p馧 gwiadki, ale na razie szczerze w to w徠pi. Dla mi這郾ik闚 Briana Tylera lektura obowi您kowa, reszcie s逝chaczom, raczej bym odradza.
    Mefisto 2013-05-15
    01:33
    http://muzykafilmowa.pl/recenzja,774,iron-man-3.html ;)
    Tomasz Goska 2013-05-15
    01:40
    Co do joty zgadzam si z recenzj. Solidne granie w dobrym stylu. Troch ma這 oryginalne, ale kogo to obchodzi. 4 si nale篡.
    lis23 2013-05-15
    14:15
    Ja zgodz si z Koprem i z Wawrzy鎍em: dwa 鈍ietne utwory a pomi璠zy nimi mo瞠 trzy, cztery ciekawe tracki oraz g這郾a, przyt豉czaj帷a i bezbarwna nuda - niestety, ale ta praca nie broni si jako ca這嗆 a oczekiwania by造 znacznie wy窺ze.
    Adam 2013-05-19
    12:47
    Mistrzunio pozamiata w tym roku.
    Mystery 2013-05-23
    16:41
    Score tematu przewodniego i wszystko co tu najlepsze obraca si wok馧 niego, bo reszta to ju tradycyjny Tyler, kt鏎y jednak tym razem niczym szczeg鏊nym mnie nie zaskoczy, ani tematyk, ani brzmieniem, ani klimatem i liczy貫m tu na wi璚ej, szczeg鏊nie je郵i chodzi o reprezentant闚 action scoru. Og鏊nie jest to jednak udana praca Briana, cho bez nawi您ki i mija bez wi瘯szych emocji.
    Wawrzyniec 2013-05-29
    00:16
    Film obejrzany i pozostaj przy tej samej ocenie. W obrazie muzyka jest, ale bez rewelacji.
    Wojtek 2013-06-02
    18:55
    安ietne Can You Dig It, ale poza nim taki sobie score. Nawet tutaj obecne s wsz璠obylskie wp造wy Incepcji i Batman闚. IMO Brian troch zmarnowa potencja, jaki drzema w utworze ilustruj帷ym napisy ko鎍owe - pe軟o w nim 鈍ietnych jazzowych riff闚, kt鏎e mo積a by prze這篡 na orkiestr tworz 鈍ietne motywy akcji. Score mia kilka ciekawych moment闚 w filmie, ale jednak nieszczeg鏊nie si wybija.
    Mieszko 2013-06-25
    23:42
    Strasznie wt鏎ny, nudny, bezp販iowy i rozwleczony do granic mo磧iwo軼i score. Jasnymi punktami s jedynie utwory pierwszy i ostatni.

  • Iron Man 3

    Kompozytor:

    • Brian Tyler

    Muzyka dodatkowa:

    • Tony Morales
    • Stuart Thomas
    • Sarah Schachner
    • Halli Cauthery
    • Bob Lydecker

    Dyrygent:

    • Brian Tyler

    Orkiestrator:

    • Robert Elhai
    • Brad Warnaar
    • Jeff Toyne

    Soli軼i:

    • Brian Tyler (perkusja, instrumenty perkusyjne, fortepian, wibrafon, gitary)

    Wykonawcy:

    • London Philharmonic Orchestra

    Wydawca:

    • Hollywood Records (2013)

    Producent:

    • Brian Tyler

    R E K L A M A





    NASI PARTNERZY:



    Poki.pl
    Grydladzieci.pl

     
    Strona hostowana przez
    www.twojastrona.pl
    Copyright © 2005-2017 FilmMusic.pl.
    Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
    Projekt i wykonanie