Szukaj: w


recenzje

Thor: Ragnarok



Rozczarowanie drugimi Avengersami da這 przestrze do analiz i formu這wania na nowo strategii pr篹nie rozwijaj帷ego si uniwersum Marvela. Decydenci przekonali si bowiem, 瞠 odlewanie tych samych formu jest dobre, ale tylko na kr鏒k met. Widz mia prawo si zm璚zy kolejnymi napompowanymi w tre軼i, filmowymi wydmuszkami. I taka te aura spowija豉 seri obraz闚 traktuj帷ych o asgardzkim b鏀twie. Pierwszy film, jako klasyczne origin story, sprawdzi這 si ca趾iem przyzwoicie, ale Mroczny 鈍iat pop造n掖 na niezbyt dopracowanym scenariuszu. Mimo tego oba widowiska odnios造 satysfakcjonuj帷y wynik finansowy, pozwalaj帷y my郵e o kolejnych sequelach. Jedno by這 pewne. Aby sprzeda kolejn cz窷 przyg鏚 Thora, potrzebna by豉 gruntowna zmiana podej軼ia do sposobu narracji. Nikt si jednak nie spodziewa, 瞠 wprowadzane zmiany b璠 a tak radykalne!

Ju pierwsze zwiastuny Thor: Ragnarok szokowa造 pot篹n dawk humoru i ciekawych kreacji. Najbardziej zastanawiaj帷a wydawa豉 si retro-stylistyka w jakiej zanurzono zar闚no opraw wizualn, jak i muzyczn. Wiele os鏏 twierdzi這, 瞠 to tylko element kampanii reklamowej, ale pierwsze pokazy gotowego ju filmu potwierdzi造 odwa積 zabaw konwencj. Zreszt czego innego mo積a si by這 spodziewa po nowozelandzkim re篡serze, Taika Waititi? Autor wielu komedii (m.in. Dzikie 這wy), bezceremonialnie sprowadzi tytu這wego boga piorun闚 do parteru, ukazuj帷 z jednej strony jego s豉bo軼i, z drugiej stawiaj帷 niejako w nowym, nieznanym do tej pory 鈍ietle. Aktorzy z Chrisem Hemsworthem na czele, pocz徠kowo dosy sceptycznie podchodzili do improwizatorskich pomys堯w Waititi. Ale dobra atmosfera panuj帷a na planie zrobi豉 swoje. I nie mo積a tego nie zauwa篡 ogl康aj帷 gotowy ju produkt. Thor Rangarok, mimo wielu typowych dla Marvela, fabularnych kiks闚, wyrasta na najlepszy film o synu Odyna. Podchodz帷y do tytu這wej postaci z wielkim dystansem, ale bez zb璠nej trywializacji. Najwi瘯sz uwag skupia jednak stylistyka w jakiej zanurzono ca陰 techniczn stron przedsi瞝zi璚ia. Trafne wydaj si tutaj por闚nania do przyg鏚 Flasha Gordona, co daje si odczu nie tylko w kwestii wizualnej, ale i muzycznej.

圭ie磬a d德i瘯owa by豉 jedn z najbardziej intryguj帷ych mnie kwestii zwi您anych z t produkcj. Osobi軼ie nie przepada貫m za partytur Doyle'a z pierwszej ods這ny serii, w豉郾ie przez wzgl康 na ten nad皻y ton. O wiele bardziej przygodowa i trafiaj帷a w to, co dzieje si na ekranie by豉 natomiast 軼ie磬a d德i瘯owa Briana Tylera do Mrocznego 鈍iata. Skonstruowane tam tematy by造 鈍ietnym no郾ikiem przygody i grozy. Naturalnie wi璚 spodziewano si, 瞠 i do trzeciej ods這ny przyg鏚 Thora zaanga穎wany zostanie Tyler. Ale po kilku nieprzyjemno軼iach zwi您anych z realizacj zada do Avengers闚 2, Amerykanin wskoczy na list cenzurowanych kompozytor闚 Marvela. Projekt pow璠rowa wi璚 na r璚e Marka Mothersbaugh. Nie znaj帷 kierunku, w jakim zmierza b璠zie Ragnarok, anga ten wydawa si dosy zaskakuj帷ym, je瞠li nie absurdalnym, posuni璚iem ze strony re篡sera oraz studia. Dopiero pierwsze zwiastuny da造 do zrozumienia, 瞠 o klasycznie skonstruowanej oprawie muzycznej mo瞠my zapomnie. Nie bez powodu zwr鏂ono si bowiem do autora m.in. oprawy muzycznej do Lego przygody, kt鏎y wi璚ej czasu sp璠za na programowaniu elektroniki, ani瞠li na kre郵eniu nut na kartach partytur.


Ostatecznie Thor Ragnarok okaza si kompromisem mi璠zy tradycj, a przewrotnym poj璚iem nowoczesno軼i. W wykonaniu Mothersbaugh by這 to nic innego, jak si璕ni璚ie po retro-elektronik, tak modn ostatnio, jak modne wydaje si nostalgiczne spogl康anie na kultur lat 80. I tutaj mo積a zadawa pytania o zasadno嗆 si璕ania akurat do tego typu brzmie. Wszak film w 瘸den spos鏏 nie nawi您uje ani do rzeczonej epoki, ani te podejmowanych w闚czas problem闚. ζmi帷 sobie nad tym g這w warto odnie嗆 si do tego, o czym wspomina貫m wcze郾iej. Pr鏏a przeniesienia serii na grunt przygodowo-rozrywkowego tonu, w jakim osadzone by przygody Flasha Gordona, wydaje si tutaj najlepszym argumentem. Ale czy jedynym? Wychodz帷 z sali kinowej nie mo積a nie odnie嗆 wra瞠nia, 瞠 spos鏏 prowadzenia muzycznej narracji dopasowany zosta zar闚no do malowniczych scenerii Sakaar i kr鏊estwa Arcymistrza (鈍ietna kreacja Jeffa Goldbluma!), jak i lu幡ych relacji mi璠zy bohaterami. Mo積a by這 odnie嗆 wra瞠nie, 瞠 軼ie磬a d德i瘯owa dziel帷a przestrze mi璠zy patetyczne motywy, a leciw elektronik, jest solidnym cementem utwierdzaj帷ym palet osobisto軼i i ich charakter闚 na gruncie 鈍ietnych wizuali闚. Fuzja wydaje si tak naturalna w przebiegu, 瞠 wr璚z niemo磧iwa do zarejestrowania przez statystycznego odbiorc, skoncentrowanego tylko na efekcie ko鎍owym. Stworzona w ten spos鏏, swoistego rodzaju poetyka Ragnaroka, wydaje si czym unikatowym i wy豉muj帷ym z konwencjonalnego patrzenia na poszczeg鏊ne elementy tej audio-wizualnej uk豉danki. I 瞠by nie by這... Owszem, nie wszystko zgrywa si tutaj w takim stopniu, w jakim by鄉y sobie tego 篡czyli. Zbyt wczesne wprowadzenie elektroniki burzy fascynacj nowym 鈍iatem do jakiego trafia Asgardczyk, a d德i瘯owy miks (jak to u Marvela) dalej pozostawia wiele do 篡czenia – szczeg鏊nie w ostatnim akcie widowiska. Jednak瞠 w ca這軼iowym uj璚iu jest to praca, kt鏎a bardzo dobrze wywi您uje si ze swoich ilustracyjnych powinno軼i. A zaproponowany przez Mothersbaugh, stylistyczny miszmasz, jest dodatkowym atutem ubarwiaj帷ym ten i tak polichroamtyczny tw鏎 Waititi.

Wychodz帷 z sali kinowej zapewne niejeden widz zapa豉 ch璚i si璕ni璚ia po album soundtrackowy. I dzi瘯i wytw鏎ni Hollywood Records b璠zie to mo磧iwe, ale tylko na rynku ameryka雟kim. Album soundtrackowy, kt鏎y si tam ukaza jest dosy wylewny w tre軼i, ale wyczerpuje przez to potencja ca貫j partytury. Bardziej ani瞠li d逝go嗆 czasu prezentacji, problem闚 w odbiorze przysporzy mo瞠 uk豉d zawartej na nim tre軼i. Najwi瘯szym mankamentem tego wydania jest w moim odczuciu suita z napis闚 ko鎍owych, kt鏎a rozpoczyna nasz przygod z soundtrackiem. Dziewi璚iominutowe, patetyczne podsumowanie temat闚, 鈍ietnie sprawdzi這by si jako konkluzja ca貫go s逝chowiska, a nie pocz徠ek programuj帷y s逝chacza na okre郵ony zestaw brzmie i nastroj闚. Dlatego te zderzenie z pierwszymi ilustracyjnymi fragmentami jest w tym przypadku dosy brutalne. Ale zanim na dobre zanurzymy si w nieco mniej absorbuj帷ym, symfonicznym graniu, mo瞠 s堯w kilka o tematyce. Pocz徠kowo m闚i這 si, 瞠 Mothersbaugh si璕nie zar闚no do motyw闚 Doyle'a, jak i Tylera. Ostatecznie stan窸o na dosy sprytnej przer鏏ce obu melodii w wykreowaniu ca趾owicie nowej – r闚nie patetycznej, ale mniej pretensjonalnej od poprzednich. Owszem, w aran瘸ch skrz皻nie ukrywane s nawi您ania g堯wnie do tematu Doyle'a, ale ca造 ci篹ar odpowiedzialno軼i za melodyczn narracje zrzucany jest tutaj na nowy, chwytliwy motyw Mothersbaugh.


M闚i帷 o nawi您aniach nie spos鏏 przej嗆 oboj皻nie wobec wielu charakterystycznych stylizacji, jakich dokonuje kompozytor w zderzeniu z niekt鏎ymi, „go軼innie” pojawiaj帷ymi si postaciami. Bez problemu zidentyfikujemy fragmenty zdobi帷e sceny z udzia貫m Doctora Strange'a, czy te quasi-nordyck etnik podpowiadaj帷 miejsce tocz帷ej si akcji. Troszk bardziej generyczne i przewidywalne s fragmenty przypisane Heli – bogini 鄉ierci walcz帷ej o asgardzki tron. Po raz kolejny wi璚 nie dane jest nam us造sze jakiego ciekawie skonstruowanego motywu g堯wnego antagonisty. I gdyby nie fantazja kompozytora w muzycznym dopieszczaniu innego z這czy鎍y, Arcymistrza, prawdopodobnie 軼ie磬a d德i瘯owa do Ragnaroka by豉by kolejnym, sprawnie zrealizowanym rzemios貫m, obok kt鏎ego mo積a by przej嗆 oboj皻nie. Uwaga przerzucana jest jednak na liczne zabawy elektronik, jakie podejmowane s nie tylko w kontek軼ie wspomnianego wcze郾iej w豉dcy planety Sakaar, ale i ca貫j scenerii, w jakiej obraca si on i jego nad wyraz oryginalna 鈍ita. P鎩軼ie w skrajnie przejaskrawione formy sprawdzi這 si tutaj bezb喚dnie, czemu pomaga zacieranie granicy mi璠zy muzyk niediegetyczn, a t przynale積 do rzeczywisto軼i filmowej. Najwi璚ej uwagi koncentruje skoczny fragment ze sceny parady oraz... rytmiczny, popowy kawa貫k, upstrzony absurdalnie niedorzecznymi partiami wokalnymi. W filmie wybrzmiewa on kilkakrotnie i za ka盥ym razem wywo逝je ten sam u鄉iech na twarzy widza. R闚nie 豉two wpadaj帷e w ucho s fragmenty ilustruj帷e rewolt na planecie Sakaar. Warto jednak zaznaczy, 瞠 materia prezentowany na kr捫ku r騜ni si troch od tego, co ostatecznie wybrzmia這 w filmie. Czy przeszkadza to w odbiorze ca這軼i?

Absolutnie nie. Moim zdaniem 軼ie磬a d德i瘯owa do Thor Ragnarok to kawa 鈍ietnej rozrywki, stworzonej na fali entuzjazmu, jaki udziela si pozosta貫j ekipie pracuj帷ej nad tym filmem. Podj皻e przez Mothersbaugh 鈔odki muzycznego wyrazu, zaskakuj帷o celnie trafi造 w ton i stylistyk obrazu Waititi, a przeniesienie tych samych wra瞠 na indywidualne do鈍iadczenie soundtrackowe nie wydaje si jakkolwiek problematyczne. Wielu problem闚 mo瞠 natomiast dostarczy pr鏏a sklasyfikowania tego tworu – doszukania si tych czy innych powod闚, jakie sta造 za tak odwa積ymi decyzjami kompozytora. My郵, 瞠 odstawiaj帷 na bok podr璚znikowe postrzeganie muzyki filmowej i zwi您ane z ni oczekiwania, mo積a ze s逝chania takiej kompozycji czerpa olbrzymi przyjemno嗆. Przy okazji dowodzi to, 瞠 Marvel nie boi si eksperymentowa. A to jest dobrym prognostykiem na przysz這嗆...


Inne recenzje z serii:
  • Iron Man
  • Iron Man 2
  • Iron Man 3
  • Captain America: The First Avenger
  • Captain America: The Winter Soldier
  • Captain America: Civil War
  • Thor
  • Thor: The Dark World
  • Avengers
  • Avengers: Age of Ultron
  • Guardians of the Galaxy
  • Guardians of the Galaxy vol. 2
  • Ant-Man
  • Doctor Strange
  • Spider-Man: Homecoming
  • Agents Of S.H.I.E.L.D.
  • Daredevil (season 1)
  • Daredevil (season 2)
  • Agent Carter
  • Jessica Jones
  • Iron Fist

    Autor recenzji:  Tomek Goska
    Nasza ocena
    Oryginalno嗆 軼ie磬i:
    Muzyka w filmie:
    Muzyka na p造cie:
    OCENA OG粌NA:
    Lista utwor闚
    • 1. Ragnarok Suite (8:53)
    • 2. Running Short on Options (2:47)
    • 3. Thor: Ragnarok (1:10)
    • 4. Weird Things Happen (1:47)
    • 5. Twilight of the Gods (6:15)
    • 6. Hela vs. Asgard (4:31)
    • 7. Where am I? (1:39)
    • 8. Grandmaster’s Chambers (1:19)
    • 9. The Vault (3:47)
    • 10. No One Escapes (3:01)
    • 11. Arena Fight (3:33)
    • 12. Where’s the Sword? (4:34)
    • 13. Go (1:43)
    • 14. What Heroes Do (1:38)
    • 15. Flashback (3:00)
    • 16. Parade (2:20)
    • 17. The Revolution Has Begun (1:47)
    • 18. Sakaar Chase (2:12)
    • 19. Devil’s Anus (4:53)
    • 20. Asgard Is a People (4:21)
    • 21. Where To? (2:23)
    • 22. Planet Sakaar (2:15)
    • 23. Grandmaster Jam Session (3:17)
    Czas trwania: 72:50
    Komentarze
    Franciszek 2017-11-04
    19:05
    Brak komentarzy, bo wszyscy wygadali si ju na forum.
    Tomasz Goska 2017-11-04
    22:21
    Wszyscy zaniem闚ili z wra瞠nia. ;)
    Wawrzyniec 2017-11-07
    21:51
    A mo瞠 po prostu troch im si ju przejad Marvel? ;)
    Zibi 2017-11-07
    23:38
    Jak dla mnie druga ods這na Thor'a autorstwa Tyler'a by豉 ciekawsza... Sza逝 nie ma - mocna tr鎩ka i tyle.
    Mystery 2017-11-27
    15:02
    Niez豉 praca z fajnie wypadaj帷 elektronik, szkoda, tylko, 瞠 z tak siermi篹n symfonik.

  • Thor: Ragnarok

    Kompozytor:

    • Mark Mothersbaugh

    Dyrygent:

    • Mark Mothersbaugh

    Wydawca:

    • Hollywood Records (2017)

    Producent:

    • Mark Mothersbaugh

    R E K L A M A





    NASI PARTNERZY:




    Poki.pl
    Grydladzieci.pl

     
    Strona hostowana przez
    www.twojastrona.pl
    Copyright © 2005-2018 FilmMusic.pl.
    Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
    Projekt i wykonanie