Szukaj: w


recenzje

Agent Carter (Agentka Carter)



Filmowe uniwersum Marvela rozwija si pr篹nie. Nie tylko kinowe, ale i telewizyjne. Po 鈔ednio udanym starcie Agent闚 T.A.R.C.Z.Y. drugi sezon przyni鏀 wyra幡e o篡wienie i zmian podej軼ia do tematyki. Postawiono na dynamik, zaskakuj帷e zwroty akcji i jeszcze wi瘯sz integralno嗆 z kinowym uniwersum. Skoro wi璚 zmiany te prze這篡造 si na wyniki ogl康alno軼i, pad豉 idea, aby cofn望 si nieco w czasie i wej嗆 klinem w histori rzeczonej agencji. A matk za這篡cielk takowej by豉 Peggy Carter – bohaterka doskonale znana nam z Kapitana Ameryki, zadurzona w nim i bezgranicznie oddana jego idea這m – nawet po tragicznym wypadku s造nnego superbohatera. Pierwsze wprowadzenie w now produkcj Marvela mogli鄉y ju podziwia w dodatkach do DVD i BluRay Avengers闚. 15-minutowy one-shot dawa nam pr鏏k 鈍iata przedstawionego, z jego bohaterami i 闚czesnymi g堯wnymi w徠kami. Pomys okaza si na tyle dobry, 瞠 filmowcy otrzymali zielone 鈍iat這 do zrealizowania limitowanego, o鄉ioodcinkowego serialu. Mia on wype軟ia pust przestrze w ram闚ce ABC podczas zimowej przerwy w emisji Agent闚 T.A.R.C.Z.Y.. Serial okaza si jednak czym wi璚ej. Ta umieszczona w latach 40-tych, szpiegowska opowiastka, nie tylko sprawnie 陰czy豉 w徠ki pierwszego Kapitana z zal捫kami powstawania s造nnego S.H.I.E.L.D.S. Wysz豉 z tego 鈍ietna rozrywka, w kt鏎ej nie zabrak這 zar闚no ciekawych pomys堯w, jak i dobrze wykreowanych postaci.

Po anga簑 Beara McCreary do Agent闚 T.A.R.C.Z.Y., wiele os鏏 spodziewa這 si, 瞠 r闚nie i ten serial spod znaku Marvela pow璠ruje na biurko „Misia”. Ale jak ju niejednokrotnie mieli鄉y okazj si przekona, producenci z tej firmy nie przywi您uj wagi do nazwisk, a kwestia muzyczna jest dla nich tylko kolejnym elementem technicznym. Rol zilustrowania serialu powierzono wi璚 Christopherowi Lennertzowi, kt鏎y wiele miesi璚y wcze郾iej mia przyjemno嗆 stworzy opraw do wspomnianego wy瞠j kr鏒kometra簑. Amerykanin wszed w projekt z odg鏎nymi wytycznymi na temat brzmienia ilustracji. Oczywistym faktem, na kt鏎y nale瘸這 zwr鏂i uwag w pierwszej kolejno軼i by豉 wymowa periodyku. Zakorzenienie gatunkowe pozwala這 szuka inspiracji w kinie szpiegowskim, tudzie w serii o Jamesie Bondzie oraz Mission: Impossible. I mimo, 瞠 g堯wna bohaterka, w przeciwie雟twie do wielu innych postaci z uniwersum Marvela, nie ma nadprzyrodzonych mocy, to jednak nale瘸這 uwypukli jej niebywa陰 determinacj, si喚 i inteligencj. Dlatego te skojarzona z ni fanfara i budowana na niej muzyczna akcja przypominaj w pewnym stopniu motyw Rogersa z pierwszego Kapitana. Motyw, w kt鏎y to tchni皻o odrobin wi璚ej swobody, gracji i swoistego rodzaju kokieterii z wype軟iaj帷 przestrze elektronik. Takowa wyrasta z prostego za這瞠nia, 瞠 mimo osadzenia akcji w ko鎍闚ce lat 40-tych, jest to w gruncie rzeczy serial fantastyczny, gdzie 闚czesna, wyprzedzaj帷a czasy nauka miesza si z technologi (artefaktami) obcych. Nie przeszkadza to jednak kompozytorowi w si璕aniu po tak popularne w opisywanej epoce, jazzowe standardy. Wszystko to tworzy bardzo polichromatyczn panoram muzyczn, kt鏎a w warunkach filmowych spe軟ia swoje za這瞠nia ca趾iem dobrze. Szczeg鏊nie dobr robot czyni tu motyw przewodni dyktuj帷y ca造 muzyczny „fun” zawarty w oprawie muzycznej. Czy jednak ta prosta, cho chwytliwa melodia jest na tyle silnym argumentem, by zasmakowa ca貫j ilustracji w oderwaniu od obrazu?

Musz przyzna, 瞠 bardzo ucieszy豉 mnie informacja o wydaniu cyfrowego soundtracku do pierwszego sezonu Agentki Carter. Bo pomimo og鏊nego prze鈍iadczenia, 瞠 nie jest to produkt tak chodliwy, jak 軼ie磬i z kinowego uniwersum Marvela, to jednak mia貫m „z ty逝 g這wy” fragmenty ilustracji Lennertza. Nie tylko z czo堯wki, czy napis闚 ko鎍owych. Serial obfitowa w fajne, skoczne utwory akcji, ale te przyt豉czaj帷e mroczn wymow frazy. Mo積a wi璚 by這 potencjalnie znale潭 co dla siebie. Pierwszy ods逝ch niestety ostudzi ten entuzjazm.


Ju na wst瘼ie rozczaruje nas brak oficjalnej suity - czego, co powsta這 jeszcze za czas闚 komponowania ilustracji do kr鏒kometra穎wego dodatku, a co nie znalaz這 swojego miejsca na kr捫ku od Hollywood Records. Szkoda, bo s逝chaj帷 udost瘼nionego na stronie kompozytora, dwuminutowego kawa趾a, trudno znale潭 dla niego alternatyw w鈔鏚 tych proponowanych przez wydawc闚 e-soundtracku. Pewnego rodzaju rekompensat jest fragment otwieraj帷y pierwszy odcinek, kt鏎emu towarzyszy Peggy Remembers Cap. Smutna wokaliza inicjuj帷a utw鏎 bardzo szybko ust瘼uje miejsca patetycznej, budowanej na orkeistrowo-elektronicznych 鈔odkach fanfarze. To jest w豉郾ie motyw tytu這wej bohaterki, kt鏎y w wielu r騜nych aran瘸cjach powraca b璠zie w dalszej cz窷ci 軼ie磬i d德i瘯owej. Oczywi軼ie najlepsz robot czyni b璠zie w skojarzeniu z muzyczn akcj. 砰wym tego przyk豉dem jest Forgot the Password b康 te ko鎍闚ka Peggy Saves Thompson. Momentami jest naprawd fajnie, skocznie i przebojowo – jak w przypadku filmowego Ant-Mana skomponowanego dla odmiany przez Christophe'a Becka. Niestety funkcjonalny aspekt dzie豉 cz瘰to bierze g鏎 i potencja rozbija si o wymuszon przynale積o嗆 do rzeczywisto軼i filmowej. Nie jest to absolutnie 瘸dne wyt逝maczenie, bo jak niejednokrotnie udowadnia Bear McCreary, mo積a 陰czy niczym nieskr瘼owan zabaw z serialowym utylitaryzmem. A utwory, takie jak Roxxon Plant Implosion raczej niewiele maj wsp鏊nego z rozrywkowym tonem serialu.

No dobrze. Mo瞠 z t rozrywk nieco si zagalopowa貫m, wszak ju w po這wie sezonu pojawia si bardzo rozbudowany w徠ek Hydry. Nie stanowi wi璚 zaskoczenia, 瞠 kompozytor si璕a po adekwatne, mroczne brzmienie. Cho do studia pofatygowali si autentyczni wykonawcy, to jednak finalny miks quasi-rosyjskeigo, m瘰kiego ch鏎u brzmi, jak w samplowanych tworach Hansa Zimmera. Przyk豉dem mo瞠 by demoniczne Instill Fear i kontynuuj帷e ten w徠ek Dottie Sneaks In. Dopiero sze軼iominutowy highlight partytury, Peggy Saves Thompson, uwalnia nas z ciasnych szpon ci篹kiego brzmienia.

Og鏊nie jednak proces ods逝chu stoi pod znakiem 鈔ednio frapuj帷ego, orkiestrowo-elektronicznego grania. Takiego tapeciarstwa wpisuj帷ego si w panoram mainstreamowych rozwi您a ilustracyjnych. Szczeg鏊nie podatna jest na to muzyczna akcja, bo utwory stroni帷e od dynamiki potrafi wnie嗆 co 鈍ie瞠go, czasami nawet zabawnego. I tak oto nie brakuje r闚nie i軼ie bondowskiej wymowy, co wyra幡ie podkre郵aj takie utwory, jak Blondes and Money b康 te Check the Rooftops. Z kolei Peggy Gets Her Respect przybli瘸 nas do patetycznej wymowy oprawy muzycznej pierwszego Kapitana Ameryki. W moim odczuciu s to jednak czynione na s這wo honoru stylizacje, o kt鏎ych zapominamy tak szybko, jak tylko ko鎍zymy przygod z soundtrackiem.

Czy zatem jest cokolwiek, co przypadkowy s逝chacz odziedziczy po nabytym w豉郾ie, godzinnym do鈍iadczeniu soundtrackowym? Na pewno elektryzuj帷y temat przewodni, do kt鏎ego chcia這by si powraca. Problemem jest tylko brak odpowiedniego utworu, kt鏎y rozwija豚y potencja melodii, bo jedyny takowy, a stworzony jeszcze na potrzeby kr鏒kometra簑 nie znalaz tutaj swojego miejsca. Mamy za to ponad godzinny zestaw ca趾iem przeci皻nej, ale maj帷ej swoje momenty ilustracji. Faktem jest, 瞠 kompozycja Lennertza nie pora瘸 intensywno軼i i pot篹nym brzmieniem. Warto bowiem zaznaczy, 瞠 nagrywana by豉 przy zaledwie 60-osobowym sk豉dzie. Ale nawet i z tak skromn orkiestr Bear McCreary potrafi zdzia豉 niesamowite rzeczy. Na plus Agentki Carter nale篡 jednak zaliczy olbrzymi polichromatyk pozwalaj帷 zasmakowa zar闚no patetycznego, mrocznego, ale i epokowego grania. Ot 鈔edniak, kt鏎ego mo積a, cho nie trzeba zna.


Inne recenzje z serii:
  • Iron Man
  • Iron Man 2
  • Iron Man 3
  • Captain America: The First Avenger
  • Captain America: The Winter Soldier
  • Captain America: Civil War
  • Thor
  • Thor: The Dark World
  • Avengers
  • Avengers: Age of Ultron
  • Guardians of the Galaxy
  • Guardians of the Galaxy vol. 2
  • Ant-Man
  • Doctor Strange
  • Agents Of S.H.I.E.L.D.
  • Daredevil (season 1)
  • Daredevil (season 2)
  • Agent Carter
  • Jessica Jones

    Autor recenzji:  Tomek Goska
    Nasza ocena
    Oryginalno嗆 軼ie磬i:
    Muzyka w filmie:
    Muzyka na p造cie:
    OCENA OG粌NA:
    Lista utwor闚
    • 1. Peggy Remembers Cap (1:51)
    • 2. Back Alley Surprise (0:58)
    • 3. Bad Babies (2:51)
    • 4. Typewriter Spy Messages (1:25)
    • 5. Green Man Fight (2:01)
    • 6. Blondes and Money (1:28)
    • 7. Roxxon Plant Implosion (5:14)
    • 8. Morning After Shooting (1:42)
    • 9. Dairy Van Implosion (1:31)
    • 10. Dottie’s Training (1:17)
    • 11. Forgot the Password (1:23)
    • 12. Thompson’s Navy Cross (1:36)
    • 13. Instill Fear (3:09)
    • 14. Dottie Sneaks In (3:46)
    • 15. Peggy Saves Thompson (6:12)
    • 16. Dottie and Doctor Plot (2:52)
    • 17. Inside the Minds of Soldiers (2:38)
    • 18. Interrogating Peggy (2:08)
    • 19. Enter Dooley’s Head (1:09)
    • 20. Leviathan Is Coming (0:57)
    • 21. I’m Invisible to You (1:55)
    • 22. Doctor and Dottie Escape With Item (1:40)
    • 23. Vest of Destruction (4:17)
    • 24. Check the Rooftops (1:44)
    • 25. Bring Him Home (1:23)
    • 26. Badass Girl Fight (2:12)
    • 27. We Have to Let Him Go (2:10)
    • 28. Peggy Gets Her Respect (2:26)
    • 29. Honored to Assist You (1:28)
    Czas trwania: 65:33
    Komentarze
    Mefisto 2015-12-20
    16:19
    Serialu nie znam, ale co do albumu to zgoda. Niezbyt atrakcyjna, niezbyt pami皻na, niezbyt charakterna 軼ie磬a.

  • Agent Carter (Agentka Carter)

    Kompozytor:

    • Christopher Lennertz

    Muzyka dodatkowa:

    • Philip White
    • Alexander Bornstein

    Dyrygent:

    • Christopher Lennertz

    Orkiestrator:

    • Andrew Kinney
    • Michael Lloyd
    • Gernot Wolfgang
    • Marcus Sjowall

    Soli軼i:

    • George Doering (gitary)
    • Ayana Haviv (wokal)

    Wydawca:

    • Hollywood Records (2015)

    Producent:

    • Christopher Lennertz

    R E K L A M A





    NASI PARTNERZY:



    Poki.pl
    Grydladzieci.pl

     
    Strona hostowana przez
    www.twojastrona.pl
    Copyright © 2005-2017 FilmMusic.pl.
    Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
    Projekt i wykonanie