Szukaj: w


recenzje

Agents Of S.H.I.E.L.D. (Agenci T.A.R.C.Z.Y.)



W czasach obecnych talent to nie wszystko. Kluczem do sukcesu w bran篡 filmowej wydaje si r闚nie umiej皻no嗆 pozyskiwania nowych znajomo軼i i skuteczna autopromocja. Je瞠li m闚imy o tak wa積ym elemencie produkcji, jakim jest muzyka, to do tego wszystkiego dochodzi jeszcze pozytywny odzew ze strony odbiorc闚, tudzie s逝chaczy. Beara McCreary'ego pokochali鄉y ju od pierwszych jego prac. Battlestar Galactica otworzy這 przed nim nie tylko zainteresowanie ze strony mi這郾ik闚 muzyki filmowej, ale i decydent闚 najwi瘯szych prywatnych stacji telewizyjnych. Caprica, Kroniki Sary Connor, Cz這wiek cel, 砰we trupy, Demony Da Vinci, Outlander... Ameryka雟ki kompozytor sta si swoistego rodzaju ikon muzyki serialowej i nic nie zapowiada, 瞠 mia這by to si w najbli窺zym czasie zmieni.

Informacja, 瞠 McCreary bierze si za telewizyjn produkcj studia Marvel i sieci ABC napawa豉 niesamowitym optymizmem. Za Agentami T.A.R.C.Z.Y. sta造 bowiem bardzo du瞠 oczekiwania, jak i pieni康ze, a tak dogodne 鈔odowisko nie mog這 nie wp造n望 na jako嗆 軼ie磬i d德i瘯owej. Droga do anga簑 by豉 jednak d逝ga. Kompozytor musia wiele czasu sp璠zi na rozmowach i wst瘼nych projektach z odpowiedzialnym za produkcj Jossem Whedonem, by wykreowa odpowiednie brzmienie i barw kluczowych motyw闚. Summa summarum uda這 si doj嗆 do konsensusu i wraz z rozpocz璚iem prac nad serialem ruszy豉 r闚nie machina produkuj帷a ilustracj muzyczn. Ka盥y etap tworzenia tej 軼ie磬i d德i瘯owej zosta zreszt (tak jak w przypadku innych seriali) dosy szczeg馧owo udokumentowany na blogu kompozytora.

Ju pilota穎wy odcinek da do zrozumienia z jakim brzmieniem b璠ziemy mieli do czynienia. Nie odbiega這 ono dalece do tego, co Bear zaprezentowa w Cz這wieku celu oraz The Cape - ergo najbardziej heroicznych w wyd德i瘯u kompozycjach w dorobku Amerykanina. Gdy dorzucimy do tego dynamik i manier wprowadzania pewnych „sta造ch fragment闚 ilustracji” na schematach wypracowanych jeszcze za czas闚 BSG, wtedy otrzymujemy istny festiwal sentymentalnych powt鏎ek. Mamy wi璚 silnie rozbudowan sekcj perkusyjn, kt鏎ej uzupe軟ieniem s patetyczne d璚iaki. Jest to oczywi軼ie p豉szczyzna, na kt鏎ej wyrasta nie tylko fanfara z tematem przewodnim, ale r闚nie wi瘯szo嗆 utwor闚 akcji. Orkiestracje nie s zbyt wymy郵ne. Obie te sekcje 軼i郵e ze sob wsp馧pracuj, ocieraj帷 si miejscami o wr璚z rockowy performing. Wyj徠ek stanowi sekcj smyczkowa, kt鏎a u Beara zawsze traktowana by豉 w spos鏏 wyj徠kowy. Przyk豉dem jest nie tylko wspaniale wyeksponowana liryka, pi瘯ne melodie przywo逝j帷e flagowe utwory z Battlestara, ale r闚nie okazjonalnie pisane „koncerty”, kt鏎ych nie zabrak這 r闚nie i w Agentach T.A.R.C.Z.Y.. 圭ie磬a d德i瘯owa jest wi璚 nie tylko aktywnym uczestnikiem wydarze dziej帷ych si na ekranie, ale tak瞠 niejako 軼i郵e zespolonym z fabu陰 elementem (przyk豉d odcinka „The Cellist”).

Z drugiej strony Bear absolutnie nie ods豉nia przed nami 瘸dnych nowych kart. Pos逝guje si tym samym od lat j瞛ykiem muzycznym, kt鏎y tylko nieznacznie przechodzi metamorfoz. Daje si zauwa篡 okresy fascynacji kompozytora jakimi 鈔odkami muzycznego wyrazu, czego przyk豉dem jest uparte wciskanie liry korbowej do wielu produkcji osadzonych na tle historycznym. Seriale akcji daj z kolei wi瘯sze pole do popisu w wykorzystaniu „drapie積ych” w brzmieniu instrument闚. Mowa tu nie tylko o gitarach elektrycznych, kt鏎e sta造 si rutyn w action score Agent闚 T.A.R.C.Z.Y., ale i o elektronicznych teksturach wspieraj帷ych to 鈔odowisko. W po陰czeniu z rytmicznymi, skocznymi melodiami tworzy to piorunuj帷y i atrakcyjny zestaw, kt鏎y a krzyczy, by uwolni go z ciasnych ram obrazu.


A o takowy zabieg wcale nie by這 豉two. Ju na etapie tworzenia oprawy do pierwszego sezonu Bear McCreary wyja郾ia, 瞠 kwestia wydania soundtracku b璠zie sp璠za豉 sen z powiek prawnikom. Z jednej strony mamy bowiem wytw鏎ni, kt鏎a sprawuje piecz nad tw鏎czo軼i Beara (jego w豉sne dziecko – Sparks & Shadows), z drugiej natomiast za gigantem filmowym Marvela stoi r闚nie spory podmiot – Hollywood Records. Drog konsensusu, ale dopiero po dw鏂h latach, uda這 si wypu軼i na rynek kr捫ek z fragmentami 軼ie磬i d德i瘯owej do pierwszego sezonu. Kr捫ek mo瞠 i podchodz帷y do bogatej spu軼izny Beara z du篡m dystansem, ale na pewno nie przynosz帷y jej wstydu. Ca這嗆 bowiem stanowi dok豉dnie wyselekcjonowany i przemontowany materia, wype軟iaj帷y p造t a po brzegi. I tu pojawia si pierwsze „ale”. Ot騜 s逝chacze, kt鏎ym warsztat Beara zd捫y ju przez te minione lata spowszednie, mog mie pewne obiekcje co do d逝go軼i albumu. Niemiej jednak odk豉daj帷 na bok wszystkie kwestie tycz帷e si oryginalno軼i, okazuje si, 瞠 soundtrack do pierwszego sezonu Agent闚 T.A.R.C.Z.Y., to solidna porcja muzycznej rozrywki. I w takich kategoriach nale瘸這by go oceni.

Doskona造m preludium do tego przebojowego s逝chowiska jest trzyminutowa tytu這wa uwertura. To dokona豉 okazja do zapoznania si z tematem, kt鏎y w czo堯wce serialu i napisach ko鎍owych potraktowany zosta po macoszemu. Jakkolwiek ma這 odkrywczy i podobny do wielu innych motyw闚 Beara, zaskakuj帷o 豉two nawi您uje kontakt z odbiorc staj帷 si przyjemn podstaw pod dynamiczn i polifoniczn muzyk akcji. O jako軼i takowej przekonamy si ju u progu naszej przygody z soundtrackiem. Oto bowiem przed nami dwie mocne suity ilustruj帷e finalne konfrontacje z dw鏂h pierwszych odcink闚 serialu. Co prawda starcie z Petersonem na Union Station , to w gruncie rzeczy mainstramowy, symfoniczno-elektroniczny akcyjniak, ale analogiczny utw鏎 z fina逝 epizodu 0-8-4 jest ju bardziej wymy郵nym tworem, gdzie nie brakuje symbolicznej, peruwia雟kiej etniki. ㄠcz帷 to z drapie積ym, gitarowym fuzzem, kompozytor uzyska ciekawy efekt. Mo瞠 ma這 oryginalny, bo ci, kt鏎zy znaj partytur do gry Dark Void nie b璠 zaskoczeni finalnym efektem. Niemniej formu豉 ta sprawdzi豉 si nie tylko jako ilustracja scen batalistycznych, ale przede wszystkim jako doskona貫 dziewi璚iominutowe s逝chowisko.

Pocz徠ek i軼ie spektakularny, cho troszk monotonny w tre軼i. Nie oczekujmy jednak, 瞠 album soundtrackowy b璠zie r闚nie przebojowy przez pozosta貫 60 minut. Fakt, rytmiczna muzyka akcji mo瞠 i stanowi g堯wny trzon tego s逝chowiska, ale nie przyt豉cza swoj nadmiern aktywno軼i i jednomy郵no軼i przekazu. Przyk豉dem mo瞠 by podporz康kowane 軼i郵e obrazowi, The Obelisk oraz zupe軟ie przeciwne, szalenie interesuj帷e pod wzgl璠em aran瘸cyjnym Gravitonium. Dosy ciekawym wydaje si r闚nie Willing to Sacrifice, kt鏎y po przewidywalnym pocz徠ku ust瘼uje miejsca 鈍ietnej smyczkowej liryce. Bogatej dramaturgicznie i jak瞠 przypominaj帷ej wiele podobnych w wymowie utwor闚 z Battlestar Galactica. Jak ju zreszt wy瞠j wspomnia貫m, McCreary dosy dobrze rozumie rol smyczk闚, co jest pok這siem nie tylko gruntownego wykszta販enia pod czujnym okiem Elmera Bernsteina, ale i fascynacji kameralnymi pracami koncertowymi. Nie dziwi wi璚 nawi您anie do klasycyzmu w Cello Concerto i melancholijne Alien DNA z wybijaj帷ym si smutnym wokalem Rayi Yarbrough. No w豉郾ie, znowu Raya…


Rozumiem, 瞠 s逝chacz po praz pierwszy mierz帷y si z tw鏎czo軼i Beara ma prawo ulec fascynacji tej wielop豉szczyznowo軼i na jakiej nadaje kompozytor. Tutaj dynamiczna, wsp馧cze郾ie brzmi帷a akcja, kilka minut p騧niej i軼ie koncertowy, 鈍ietnie zaaran穎wany kawa貫k, innym razem liryka z pi瘯nym wokalem… Niestety to tylko echa przesz這軼i, kt鏎e notorycznie repetowane s w kolejnych pracach. Ju przy okazji poprzednich partytur McCreary’ego wspomina貫m, 瞠 g堯wnym 廝鏚貫m zastoju w warsztacie Amerykanina jest zamykanie si w gronie tych samych wykonawc闚. Rozumiem, 瞠 niczym Hans Zimmer stara si by dobrym wujkiem dla znajomych muzyk闚, ale bez artystycznego sprz篹enia z r騜nymi indywidualno軼iami nie ma mowy o nabywaniu nowych do鈍iadcze.

Dlatego te 軼ie磬a d德i瘯owa do Agent闚 T.A.R.C.Z.Y. mimo swojej przebojowo軼i i „inwazyjno軼i” nie stanowi wi瘯szego zaskoczenia dla s逝chacza 郵edz帷ego karier Beara ju od czas闚 Galactici. Na pewno wielkim zaskoczeniem nie b璠zie ilustracja z dwucz窷ciowego fina逝 pierwszego sezonu, kt鏎a na p造cie cz瘰tuje nas bombastyczn suit o wymownej nazwie The Big Bang. Pojawiaj帷y si tam d德i瘯 gamelanu jest kolejnym etnicznym znacznikiem zapo篡czonym z czwartej serii BSG. Zupe軟ie bez wi瘯szego sza逝 przemyka nam r闚nie motyw Garretta – g堯wnego antagonisty tytu這wych agent闚 i jednego z przyw鏚c闚 Hydry. Z soundtrackiem rozstajemy si natomiast ca趾iem fajnym marszem The Rusing Tide, gdzie w obroty brany jest temat przewodni serii.

Mimo kulej帷ej oryginalno軼i i manieryzowania pewnych sfer aran瘸cyjnych, Agenci T.A.R.C.Z.Y, to jedno z ciekawszych s逝chowisk, jakie dostarczy nam ostatnimi czasy McCreary. 80-minutowy soundtrack jest dziarsk rozrywk, kt鏎a tylko miejscami ociera si o jakie bardziej zaskakuj帷e rozwi您ania techniczne. Co ciekawe, zar闚no w obrazie jak i poza nim ma prawo wywo造wa te same emocje. Dosy skrajne i zale積e od naszych indywidualnych preferencji muzycznych. Jedno jest pewne. Bear McCreary pozostaje w 軼is貫j czo堯wce kompozytor闚, kt鏎zy pozornie gorsz siostr muzyki filmowej, jak jest produkcja telewizyjna, wynosz do miana niemal瞠 gatunkowego evergreenu.

P.S. Na oficjalnej stronie Jonathana Ortegi - artysty tworz帷ego muzyk dodatkow dla Beara - znale潭 mo瞠my blisko godzin dodatkowej ilustracji z tego serialu!!


Inne recenzje z serii:
  • Iron Man
  • Iron Man 2
  • Iron Man 3
  • Captain America: The First Avenger
  • Captain America: The Winter Soldier
  • Captain America: Civil War
  • Thor
  • Thor: The Dark World
  • Avengers
  • Avengers: Age of Ultron
  • Guardians of the Galaxy
  • Guardians of the Galaxy vol. 2
  • Ant-Man
  • Doctor Strange
  • Agents Of S.H.I.E.L.D.
  • Daredevil (season 1)
  • Daredevil (season 2)
  • Agent Carter
  • Jessica Jones

    Autor recenzji:  Tomek Goska
    Nasza ocena
    Oryginalno嗆 軼ie磬i:
    Muzyka w filmie:
    Muzyka na p造cie:
    OCENA OG粌NA:
    Lista utwor闚
    Czas trwania: 77:52
    Komentarze
    Mefisto 2015-09-11
    14:02
    Przyjemna 軼ie磬a, ale nie wychodz帷a ponad pewien oklepany standard. Album ciut przyd逝gi, ale specjalnie nie nu篡. Fani powinni by kontent.

  • Agents Of S.H.I.E.L.D. (Agenci T.A.R.C.Z.Y.)

    Kompozytor:

    • Bear McCreary

    Muzyka dodatkowa:

    • Jonathan Ortega

    Dyrygent:

    • Bear McCreary

    Orkiestrator:

    • Ed Trybek
    • Henri Wilkinson

    Soli軼i:

    • Raya Yarbrough (wokal)
    • Ed Trybek (gitary)
    • Steve Erdody (wiolonczela)

    Wydawca:

    • Hollywood Records (2015)

    Producent:

    • Bear McCreary
    • Steve Kaplan

    R E K L A M A





    NASI PARTNERZY:



    Poki.pl
    Grydladzieci.pl

     
    Strona hostowana przez
    www.twojastrona.pl
    Copyright © 2005-2017 FilmMusic.pl.
    Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
    Projekt i wykonanie