Szukaj: w


recenzje

Guardians of the Galaxy (Stra積icy Galaktyki)



Patrz帷 na to, co ostatnimi czasy produkuje studio Marvela, odnosz wra瞠nie, 瞠 na naszych oczach dokonuje si rewolucja szeroko poj皻ego kina rozrywkowego. Przerzucenie skomplikowanego 鈍iata komiksowego na rzeczywisto嗆 filmow wi捫e si nie tylko z wieloma podejmowanymi w tym samym czasie produkcjami, ale i licznymi crossoverami, sprawiaj帷ymi, 瞠 ekipa aktorska podr騜uje z jednego planu na drugi, aby dogra potrzebny tam w徠ek. Historie Avengers闚, czy chocia瘺y Kapitana Ameryki pokazuj to w spos鏏 dobitny. Czy podobnie b璠zie w przypadku nowo podj皻ego przez Marvela w徠ku o Stra積ikach Galaktyki? 妃iem twierdzi, 瞠 tak.

Film Jamesa Gunna, to kosmiczna opera id帷a z duchem czasu - widowisko czerpi帷e z tego gatunku pe軟ymi gar軼iami, aczkolwiek nie pozostaj帷a wobec niego d逝積a. Historia Petera Quilla jest bowiem stuprocentow, podr璚znikow wr璚z definicj filmowej rozrywki. Poza mocno zaakcentowanym tutaj apokaliptycznym w徠kiem mamy prost jak kij od szczotki histori drobnego cwaniaka, kt鏎y kombinuj帷 na prawo i lewo stara si przetrwa kolejny dzie. Han Solo w uniwersum Marvela? Na to wygl康a! Kiedy los splata go z nerwowym szopem Rocketem, g逝pim jak brzoza Grootem, silnym i kompletnie pozbawionym poczucia humoru Draxem oraz ambitn Gamor, jego 篡cie wywraca si do g鏎y nogami. Swoistego rodzaju rewolucj prze篡wa r闚nie widz, kt鏎y obserwuj帷 liczne slapstickowe sceny, inteligentnie wplecione 瘸rciki i ca趾iem wdzi璚znie prezentuj帷 si stron wizualn, zastanawia si, czy oby na jego oczach nie wyrasta godny nast瘼ca Gwiezdnych wojen. Faktem jest, 瞠 widowisko Gunna pokocha造 miliony i tylko kwesti czasu jest pojawienie si kolejnych cz窷ci odkopuj帷ych przy okazji ca貫 bogactwo komiksowego uniwersum.

W ca造m tym zamieszaniu wok馧 projekt闚 filmowych Marvela jedno pozostawa這 zawsze pod wielkim znakiem zapytania. Mianowicie warstwa muzyczna, kt鏎a od wielu lat nie mo瞠 si doczeka jakiej jednej my郵i przewodniej. Co film, to nowe nazwisko. Bogactwo styl闚, temat闚, opracowa mo瞠 przyprawi o zawr鏒 g這wy. Na pewno nie z zachwytu, gdy na palcach u jednej r瘯i da si wyszczeg鏊ni partytury, kt鏎e jako軼i i przebojowo軼i dor闚nuj swoim filmowym odpowiednikom. Wydawa by si mog這, 瞠 po dw鏂h wielkich anga瘸ch Briana Tylera, kompozytor ten na sta貫 zago軼i w kuluarach Marvela. Ot騜 nic bardziej mylnego. Gdy w sierpniu 2013 roku pad豉 informacja, 瞠 do Stra積ik闚 Galaktyki zaanga穎wany zosta Tyler Bates, ma這 kto wierzy, 瞠 w nasze r璚e trafi przebojowa i ponadczasowa partytura. Atmosfer pr鏏owa 豉godzi sam re篡ser wielokrotnie podkre郵aj帷, 瞠 jest pod wielkim wra瞠niem tego, co robi w Stra積ikach Bates. Czy瘺y lata wegetacji mia造 w ko鎍u zaowocowa jaka spektakularn, prze這mow dla tego tw鏎cy kompozycj? Zamieszczone poni瞠j zdj璚ie 鈍ietnie odzwierciedla faktyczny stan rzeczy...


Jeszcze przed premier filmu zweryfikowa豉 to rzeczywisto嗆, kiedy na rynku soundtrackowym pojawi si album zawieraj帷y godzinn prezentacj oryginalnej 軼ie磬i d德i瘯owej. Ju pierwszy ods逝ch pokaza, 瞠 o 瘸dnej rewolucji absolutnie nie ma tu mowy. Pod w徠pliwo嗆 podda豚ym nawet kwesti ewolucji – poszukiwania swojego j瞛yka muzycznego. Owe godzinne do鈍iadczenie przekona這, 瞠 nawet mimo du瞠j intensywno軼i faktury, mimo zaskakuj帷o 豉two wpadaj帷ej w ucho tematyki, muzyczna przygodna muzycznej przygodzie nie jest r闚na. Co zatem sprawia, 瞠 godzina sp璠zona przy pracy Tylera Batesa d逝篡 si w niesko鎍zono嗆, podczas gdy ten sam czas po鈍i璚ony na odkrywanie kolejnych prac innych artyst闚 mija jak z bicza strzeli? Na to pytanie mo積a da wiele odpowiedzi, ale wszystkie sprowadzaj si do jednego – Batesowi brakuje zar闚no dobrze rozwini皻ego warsztatu jak i dystansu do tego, co robi. Zbyt mocno przywi您uje si do rzeczywisto軼i filmowej zupe軟ie si w niej zatracaj帷. Seans kinowy Stra積ik闚 potwierdzi to w stu procentach. Partytura wydaje si stricte funkcjonalnym rzemios貫m, kt鏎e ma swoje momenty, ale w za這瞠niach jest przede wszystkim motorem nap璠zaj帷ym rozgrywaj帷e si na ekranie wydarzenia. Partytura budowana jest w mainsteamowym, troch pretensjonalnym stylu. Nie trudno tu o wra瞠nie, 瞠 Bates przechadza si doskonale utartymi 軼ie磬ami nie daj帷 praktycznie nic z siebie. 安iadczy o tym mi璠zy innymi oparcie wi瘯szo軼i utwor闚 akcji na sprawdzonym ostinato. Nie mog這 zabrakn望 r闚nie tak lubianego przez Batesa gitarowego brzmienia. W skojarzeniu z bombastyczn muzyk akcji wypada ono troch kiczowato, cho trzeba przyzna, 瞠 w buduj帷ym napi璚ie underscore prezentuje si ca趾iem przyzwoicie. M闚i帷 o instrumentarium warto zwr鏂i uwag na fakt, 瞠 aparat wykonawczy Stra積ik闚 wychodzi dalece poza to, z czym do tej pory mia do czynienia Bates. Bardzo rozbudowana orkiestra z towarzysz帷ym jej ch鏎em potrafi robi wra瞠nie w zestawieniu z epickimi scenami kosmicznych batalii i dynamicznie zmontowan akcj. Nie bez znaczenia pozosta r闚nie miks, kt鏎y w rzeczywisto軼i filmowej wydaje si o wiele bardziej 篡wy, ani瞠li na soundtracku. Edytorzy zadbali, by wi瘯szo嗆 wej嗆 heroicznego tematu przewodniego wyr騜nia這 si na tle zabieraj帷ych przestrze efekt闚 d德i瘯owych. To samo powiedzie mo積a o minorowym, pow軼i庵liwym motywie Ronana 鈍ietnie wkomponowanym w mroczn sceneri. Dope軟ieniem tego wszystkiego jest zestaw oldschoolowych piosenek genialnie wtopionych w fabu喚. Maj帷 wi璚 do czynienia z samym filmem mo積a doj嗆 do wniosku, 瞠 軼ie磬a d德i瘯owa jako ca這嗆 jest wr璚z idealn odpowiedzi na dramaturgi, rozrywkowy ton i widowiskowo嗆 filmu Gunna. Problem pojawi si wtedy, gdy te wra瞠nia spr鏏ujemy przenie嗆 na do鈍iadczenie soundtrackowe.

疾by wi璚 nie obci捫a zbytnio odbiorcy, wydawcy przygotowali dwie oddzielne pozycje soundtrackowe – regularn zawieraj帷 mix piosenek wykorzystanych w filmie oraz wersj „Deluxe” sk豉daj帷 si z rzeczonego songtracku („Awesome Mix vol.1") oraz ilustracji Batesa. Z wiadomych powod闚 postanowi貫m wzi望 na warsztat 闚 delikates. Zanim jednak przejdziemy do oceny walor闚 estetycznych partytury, s堯w kilka o songtracku. Przygl康aj帷 si tracili軼ie jeszcze przed seansem ci篹ko mi by這 uwierzy, 瞠 jest to faktycznie „awesome mix” wtapiaj帷y si w stylistyk kosmicznej opery Marvela. Projekcja rozwia豉 wszelkie w徠pliwo軼i, tym bardziej, 瞠 filmowcy w bardzo oryginalny spos鏏 podeszli do prezentacji piosenek. Ot騜 postanowili w陰czy je w 鈍iat przedstawiony Stra積ik闚, czyni帷 je niejako wiernym towarzyszem przyg鏚 Quilla, kt鏎y zak豉daj帷 s逝chawki na uszy kreuje diegetyczn 軼ie磬 d德i瘯ow do swoich licznych przyg鏚. W豉郾ie owe zderzenie klasyki z ultranowoczesn wizualizacj tworzy genialny kontrast, kt鏎y pot璕uje wysmakowany humor jakim okraszane s te sceny. Dziwnie jest wraca do tego zestawu utwor闚 w oderwaniu od materii filmowej. S to po prostu klasyki, kt鏎e cho wnosz wiele „funu”, to jednak w wi瘯szym stopniu nie definiuj klimatu Stra積ik闚. Uwierzcie lub nie, ale o wiele bardziej czyni to partytura Tylera Batesa.


Szkoda tylko, 瞠 wyniesione z sali kinowej wra瞠nia szybko rozbijaj si o banalne aran瞠 i troch daj帷 si we znaki estetyk brzmienia z odmierzonym od linijki miksem i sp豉szczaj帷ym ca這嗆 masteringiem na czele. Ale nawet od瞠gnuj帷 si od ca貫j strony technicznej przedsi瞝zi璚ia pozostaje nam jeszcze jednej problem. Mianowicie strona koncepcyjna i konstrukcja ca貫j partytury. Tyler Bates nie podejmuje pr鏏y nakre郵ania relacji mi璠zy bohaterami, a ca豉 zniewalaj帷a sceneria tocz帷ej si akcji r闚nie pozostaje jakby niezauwa穎na. Partytura jest w豉郾ie takim polem, na kt鏎ym 軼iera si czynnik heroiczny z zani瘸j帷ymi nastr鎩, mrocznymi teksturami przylepionymi do g堯wnego antagonisty. W sytuacji, gdy cz瘰towani jeste鄉y godzinnym zestawem takich utwor闚, ma prawo wyst徙i element zm璚zenia. By temu zapobiec wydawcy dokonali drobnej korekcji w sposobie prezentacji. Mi璠zy innymi z tego powodu rozbili d逝g sekwencj finalnego pojedynku dawkuj帷 j po trosze na ca貫j d逝go軼i albumu. Czy by這 to dobre rozwi您anie? Poniek康 tak. W ten oto spos鏏 ju na samym pocz徠ku zmaga z original score (The Final Battle Begins) jeste鄉y w stanie zapozna si z pe軟 przepychu aran瘸cj tematu g堯wnego… Przy okazji r闚nie mo瞠my przetestowa jego funkcjonalno嗆 w intensywnej muzyce akcji. Trzeba przyzna, 瞠 w tej ods這nie prezentuje si ca趾iem ciekawie. Troch wi璚ej w徠pliwo軼i stwarza scena spektakularnej ucieczki Quilla z planety Morag ilustrowana utworem Quill Big Retreat. Bates powiela si dos這wnie na ka盥ej p豉szczy幡ie – od konstrukcji wyprowadzania tematu pocz患szy, a na orkiestracjach sko鎍zywszy. Intensyfikacja w zakresie instrumentarium i zwi瘯szenie dynamiki odbija si przede wszystkim na brzmieniu orkiestry, kt鏎a z ka盥 kolejn nut wydaje si bardziej sztuczna, samplowana. Nie pomagaj nawet pog這sy i efemeryczne budowanie przestrzeni w procesie postprodukcji. Niestety taki wizerunek muzycznej akcji pozostanie w nas niemal瞠 do samego ko鎍a. Wyj徠kiem s momenty kiedy kompozytor wciska patetyczn fanfar i traktuje j jako pewnego rodzaju interwa w motorycznej, 瞠by nie powiedzie, monotonnej, akcji. Mimo tego nasz uwag przykuj dwa utwory walcz帷e o laur highlight闚 partytury. B璠zie to The Kylyn Espace skomponowany pod scen brawurowej ucieczki z wi瞛ienia na Kylyn oraz Black Tears ze wspomnianej wy瞠j fina這wej konfrontacji. Pomijaj帷 oczywist oczywisto嗆 oparcia ca這軼i na rytmicznych ostinatach, warto zwr鏂i uwag na prac ch鏎闚. Jest to co, czego Bates nie przerabia jeszcze w tak du瞠j skali. I mimo prostolinijno軼i wej嗆 tego ch鏎u, daje to prze鈍iadczenie o „epicko軼i” dziej帷ych si na ekranie wydarze. Dzi瘯i temu tak瞠 s造szana na albumie muzyka zyskuje dodatkowy atut.

Ca貫 szcz窷cie Stra積icy Galaktyki to nie tylko dynamika i motoryka zjadaj帷a sw鎩 w豉sny ogon. Jak ju wspomnia wy瞠j jest tu te miejsce na niespokojne, pe軟e napi璚ia frazy, kt鏎ych g堯wnym sprawc jest Ronan i jego zwierzchnik Thanos. Poza wieloma mniej lub bardziej chwytliwymi aran瘸mi, na albumie znajdziemy quasi-suit koncentruj帷 si na pe軟ej prezentacji tej melodii. Szczerze powiedziawszy sza逝 nie ma. Skupiaj帷 si na budowaniu atmosfery grozy Bates zupe軟ie odci掖 si od potrzeby wyprowadzenia tu jakiego mocnego tematu odci庵aj帷ego uwag od stale repetowanej heroicznej fanfary. Podobny problem mia zreszt Brian Tyler pisz帷 opraw do drugiej cz窷ci Thora. W tamtym przypadku mogli鄉y jednak liczy na i軼ie demoniczn muzyk zniewalaj帷 s逝chacza samym klimatem. Bates pr鏏uje, cho nie zawsze udaje mu si wzbudzi wiarygodno嗆 odbiorcy. 砰wym przyk豉dem jest The Destroyer, gdzie kompozytor maj帷 na stanie tak bogate instrumentarium oraz jeden z najlepszych na 鈍iecie ch鏎闚 niepotrzebnie si璕a po anachroniczn elektronik. Gdy w Ronan’s Arrival dorzuca do tego zestawu ch鏎, to otrzymujemy co na miar znienawidzonego przez krytyk闚 remake’u Conana. Troszk lepszym wykorzystaniem syntetycznego brzmienia poszczyci si mo瞠 utw鏎 ilustruj帷y spotkanie z Kolekcjonerem (The Collector). Seria hipnotycznych d德i瘯闚 ca趾iem dobrze odnajduje si w barwnym, cho groteskowym 鈔odowisku funkcjonowania tej postaci.

W tym nat這ku mniej lub bardziej pasjonuj帷ych symfoniczno-elektronicznych tektur znalaz這 si te miejsce na chwil muzycznego wytchnienia. Liryka, poza tematem przewodnim, jest chyba najmocniejsz stron tej partytury. Pretekstem do zaistnienia takowej by ju sam filmowy prolog, gdzie jeste鄉y 鈍iadkami troch naiwnej, ale wyciskaj帷ej 貫zk z oka sceny. Towarzysz帷y jej utw鏎 To The Stars, to smyczkowo-fortepianowa, melancholijna melodia odwo逝j帷a si do wielu pokutuj帷ych w gatunku schemat闚. Zdecydowanie lepiej prezentuje si liryka skojarzona z Grootem. Ten z pozoru ma這 istotny bohater serwuje nam dwie niezwykle emocjonuj帷e sceny, kt鏎e Tyler Bates ilustruje zaskakuj帷o dobrze za pomoc ciep貫j symfoniki okraszonej ch鏎em. Na p造cie b璠 to utwory Groot Spores oraz Groot Cocoon. Przed逝瞠niem tej atmosfery jest bardziej rozbudowane pod wzgl璠em melodycznym Sacrifice i stonowane We All Got Dead People. Widowisko Gunna ko鎍zymy natomiast dwuminutowym A Nova Upgrade, gdzie powa積y ton ust瘼uje miejsca sentymentalnej, cho nie pozbawionej ciep豉 ilustracji.

Bardzo, ale to bardzo chcia貫m w tym miejscu pos豉 w kierunku Marvela szyderczy u鄉ieszek za kolejny nietrafiony anga kompozytorski i powiedzie „a nie m闚i貫m”. Powstrzymuje mnie przed tym tylko i wy陰cznie zaskakuj帷o poprawna funkcjonalno嗆 partytury Batesa. Tak瞠 to, 瞠 mimo przywi您ania do schemat闚 i ubogiego warsztatu zdo豉 si jako tako wstrzeli w konwencj i zamys artystyczny Jamesa Gunna. Niew徠pliwym akceleratorem wyniesienia warstwy muzycznej ponad przeci皻no嗆 by豉 diegetyczna rola piosenek, mo瞠 niezbyt trafiaj帷ych w gusta wsp馧czesnego odbiorcy, ale dobrze sprawdzaj帷a si w rockowym, badassowym wizerunku Quilla. Z tego te tytu逝 wszystkich zainteresowanych indywidualnym ods逝chem odsy豉m w kierunku recenzowanego tu wydania „Deluxe”. Tym bardziej, 瞠 sama ilustracja Batesa p鏦i co opublikowana zosta豉 tylko w wersji digital download. Ode mnie mocna tr鎩ka za ca這kszta速.


Inne recenzje z serii:
  • Iron Man
  • Iron Man 2
  • Iron Man 3
  • Captain America: The First Avenger
  • Captain America: The Winter Soldier
  • Captain America: Civil War
  • Thor
  • Thor: The Dark World
  • Avengers
  • Avengers: Age of Ultron
  • Guardians of the Galaxy vol. 2
  • Ant-Man
  • Doctor Strange
  • Agents Of S.H.I.E.L.D.
  • Daredevil (season 1)
  • Daredevil (season 2)
  • Agent Carter
  • Jessica Jones

    Autor recenzji:  Tomek Goska
    Nasza ocena
    Oryginalno嗆 軼ie磬i:
    Muzyka w filmie:
    Muzyka na p造cie:
    OCENA OG粌NA:
    Lista utwor闚
    CD 1: Awesome Mix vol. 1
    • 1. Hooked On A Feeling - Blue Swede (02:52)
    • 2. Go All The Way - The Raspberries(03:20)
    • 3. Spirit In The Sky - Norman Greenbaum(04:02)
    • 4. Moonage Daydream - David Bowie (04:35)
    • 5. Fooled Around and Fell In - Elvin Bishop (04:41)
    • 6. I'm Not In Love - 10cc (06:03)
    • 7. I Want You Back - Jackson 5 (02:58)
    • 8. Come And Get Your Love - Redbone (03:26)
    • 9. Cherry Bomb - The Runaways(02:17)
    • 10. Escape (The Pina Colada Song) - Rupert Holmes (04:37)
    • 11. O-o-h Child - Five Stairsteps (03:13)
    • 12. Ain't No Mountain High Enough - Tammi Terrell (02:28)
    CD 2: Original score
    • 1. Morag (01:58)
    • 2. The Final Battle Begins (04:21)
    • 3. Plasma Ball (01:18)
    • 4. Quill's Big Retreat (01:37)
    • 5. To The Stars (02:51)
    • 6. Ronan's Theme (02:23)
    • 7. Everyone's An Idiot (01:26)
    • 8. What A Bunch Of A-Holes (02:14)
    • 9. Busted (01:34)
    • 10. The New Meat (00:35)
    • 11. The Destroyer (01:36)
    • 12. Sanctuary (02:26)
    • 13. The Kyln Escape (07:22)
    • 14. Don't Mess With My Walkman (00:44)
    • 15. The Great Companion (00:51)
    • 16. The Road To Knowhere (00:37)
    • 17. The Collector (03:20)
    • 18. Ronan's Arrival (00:56)
    • 19. The Pod Chase (03:55)
    • 20. Sacrifice (03:20)
    • 21. We All Got Dead People (01:45)
    • 22. The Ballad Of The Nova Corps. (01:48)
    • 23. Groot Spores (01:11)
    • 24. Guardians United (02:46)
    • 25. The Big Blast (03:20)
    • 26. Groot Cocoon (02:28)
    • 27. Black Tears (02:42)
    • 28. Citizens Unite (01:15)
    • 29. A Nova Upgrade (02:10)
    Czas trwania: 109:44
    Komentarze
    Mefisto 2014-08-12
    03:09
    Wszystko fajnie (i w sumie poniek康 si zgadzamy), ale nie nazwa豚ym Groota g逝pim - u這mnym w jaki spos鏏 na pewno, ale nie g逝pim :)
    Mieszko 2014-08-12
    10:10
    Film Jamesa Gunna obejrz za jaki czas. Nie wierz w bardzo pozytywne recenzje dla tego obrazu. Co do score'u Batesa... Przyzwoity i lepszy ni jego ostatnie "dokonania" ("Conan The Barbarian", "Killer Joe" oraz "The Darkest Hour"), lecz liczy貫m zdecydowanie na wi璚ej (maj帷 w pami璚i wy鄉ienite oprawy muzyczne do "300" i genialnych "Stra積ik闚" Zacka Snydera). Powiem tak... Jakby album sk豉da si z track闚 nr 1, 2, 4, 5, 13, 15, 20, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28 i 29, to da豚ym cztery. A tak, solidne 3. Uk豉d i selekcja materia逝 pozostawiaj wiele do 篡czenia. Mo積a by這 si oby bez kilku kr鏒szych i nijakich utwor闚 oraz wywali niekt鏎e s豉biutkie kawa趾i akcji. Temat Ronana z kolei... 畝rt jaki? Nie幢e, ale mog這 by du穎 lepiej.
    Mieszko 2014-08-12
    17:55
    A jednak si skusi貫m. Nie 瘸逝j ani jednej wydanej z這t闚ki. Najlepszy film, jaki widzia貫m w tym roku do tej pory i bodaj瞠 najlepszy od Marvela. Ogromne pozytywne zaskoczenie. Kino rozrywkowe z najwy窺zej p馧ki. Niemal瞠 wszystko tu zagra這 (fabu豉, aktorzy, humor i ca豉 strona techniczna). Tylko akcja jest troszk zbyt wartka. B璠 oscarowe nominacje za efekty specjalne i charakteryzacj. Czuj to. Co do muzyki Batesa... Za album nota bez zmian, z kolei za film cztery (z piosenkami).
    Wawrzyniec 2014-08-15
    19:31
    Dobra recenzja, cho ja sam by豚ym bardziej szczodry z ocen ko鎍ow. Gdy co jak co, ale w ko鎍u to muzyka filmowa i jako taka spisuje si w obrazie naprawd dobrze. Temat jak na standardy Marvela naprawd wyrazisty, plus otrzymujemy naprawd porz康n liryk. Ba, mnie nawet bardziej podoba si score Batesa i jest dla mnie bardziej pami皻liwy od tej zachwalanej sk豉danki. Wiadomo, 瘸den to geniusz, ale przyzwoity score do letniego blockbustera.

  • Guardians of the Galaxy (Stra積icy Galaktyki)

    Kompozytor:

    • Tyler Bates & R騜ni wykonawcy

    Muzyka dodatkowa:

    • Timothy Williams
    • Dieter Hartmann

    Dyrygent:

    • Timothy Williams

    Orkiestrator:

    • Timothy Williams
    • Neal Desby
    • Drew Krassowski
    • Edward Trybek

    Wydawca:

    • Hollywood Records (2014)

    Producent:

    • Tyler Bates
    • James Gunn
    • Kevin Fiege
    • Dave Jordan

    R E K L A M A





    NASI PARTNERZY:



    Poki.pl
    Grydladzieci.pl

     
    Strona hostowana przez
    www.twojastrona.pl
    Copyright © 2005-2017 FilmMusic.pl.
    Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
    Projekt i wykonanie