Szukaj: w


recenzje

007 - World Is Not Enough, the - Expanded Edition (安iat to za ma這)


Dziewi皻na軼ie to za ma這.
Ale to idealna liczba na start.


Filmy z Jamesem Bondem w roli g堯wnej, to prawdziwa 篡豉 z這ta, czego doskona造m przyk豉dem s nie tylko najnowsze wynurzenia z tej serii, ale i te tworzone w latach 90. Osadzenie w tytu這wej roli Pierce’a Brosnana by這 w闚czas dla franczyzy dosy o篡wcze. Nie tylko to. Po陰czenie klasycznego kina szpiegowskiego z nowoczesnymi technikami realizacji od鈍ie篡造 niejako skostnia陰 formu喚 filmowego klasyka. GoldenEye i Jutro nie umiera nigdy otworzy造 furtk do kolejnych eksperyment闚, gdzie tradycja 軼iera si z nowoczesno軼i. I wydawa si mog這, 瞠 wszystko to zaprzepaszczone zostanie przez kolejn ods這n, za realizacj kt鏎ej wzi掖 si cz這wiek znany g堯wnie z thriller闚 i dramat闚 – Michael Apted. Finalnie otrzymali鄉y produkt bardzo adekwatny do filmowej spu軼izny Bonda. Wci庵aj帷a historia wsparta mocnymi kreacjami kobiecymi okaza造 si skuteczn si陰 poci庵ow sukcesu widowiska 安iat to za ma這 (The World Is Not Enough). Mimo mieszanych opinii w鈔鏚 krytyk闚, widownia w kinach dopisa豉. A otwarto嗆 re篡sera na do鈍iadczenie i pomys這wo嗆 ludzi z otoczenia, kt鏎zy od lat siedzieli w tej serii, pozwoli造 na stworzenie jednej z fajniejszych ods這n rzeczonej serii.


Nie b璠zie przesady w stwierdzeniu, 瞠 jednym z filar闚 artystycznego sukcesu 安iat to za ma這 jest muzyka. O jej stworzenie poproszony zosta brytyjski kompozytor, b璠帷y w闚czas w szczytowym momencie swojej kariery, David Arnold. Jego wybuchowa mieszanka symfoniczno-elektroniczej akcji w Jutro nie umiera nigdy totalnie przeciwstawia豉 si eksperymentatorskiej formule, jak pr鏏owa kilka lat wcze郾iej lansowa Eric Serra. Arnold postawi na tematyczno-stylistyczn klasyk z g喚bokim uk這nem w stron tw鏎czo軼i Johna Barry’ego. Ultranowoczesne technologie, niezwykle gro幡i terrory軼i – to wszystko da這 legitymacj do si璕ni璚ia po wsp馧czesne, elektroniczne 鈔odki wyrazu, kt鏎e nabiera造 mocny sprawczej tylko i wy陰cznie w po陰czeniu z rytmicznymi, symfonicznymi aran瘸mi tematu przewodniego Jamesa Bonda. Recepta na sukces by豉 ju opracowana. Teraz nale瘸這 tylko odpowiednio zmodyfikowa j do nowych reali闚 fabularnych.

Arnold zacz掖 od najbardziej newralgicznego elementu 軼ie磬i d德i瘯owej – piosenki promuj帷ej, o stworzenie kt鏎ej zosta poproszony przez re篡sera. Dwa lata wcze郾iej udowodni swoje kompetencje w tym zakresie, tworz帷 piosenk Surrender do napis闚 ko鎍owych Jutro nie umiera nigdy. Tekstem tytu這wego songu 安iat to za ma這 zaj掖 si Don Black, a o wykonawstwo poproszono gwiazd muzyki popularnej, Garbage. Wydawa by si mog這, 瞠 melodyczna, 豉two wpadaj帷a w ucho piosenka b璠zie wdzi璚znym polem do wyprowadzenia g堯wnej tematyki d德igaj帷ej konstrukcj partytury, ale ci篹ar postanowiono przerzuci na inn melodi. T z piosenki Only Myself To Blade, kt鏎a pierwotnie mia豉 wybrzmie w napisach ko鎍owych. Mia豉, ale ostatecznie zast徙iono j remiksami kultowego tematu Jamesa Bonda.

T drobn gorycz rekompensowa豉 wzgl璠na swoboda z jak Arnold m鏬 realizowa swoje podstawowe zadania – tworzenie ilustracji muzycznej. Formu豉 nie uleg豉 wi瘯szej zmianie, cho zmienne lokacje i technologiczne w徠ki da造 tutaj sposobno嗆 do kolejnych eksperyment闚 z elektronik. R闚nie w kategoriach tematycznych zadzia這 si sporo nowego. Warto chocia瘺y wspomnie o temacie antagonistki o erotycznym, cho lekko melancholijnym zabarwieniu. Nie brakuje r闚nie suspensu i elementu grozy wyp造waj帷ego z dzia豉lno軼i Renarda. Dosy ciekawym pomys貫m by這 interpretowanie jego postaci przez pryzmat Elektry, cho przyznam, 瞠 zabrak這 mi tutaj jakiego mocnego kontrargumentu melodycznego dla tej sterylnej, zbyt romantycznej wymowy ilustracji.

Poszukuj帷 takiego kontrargumentu powinni鄉y kierowa si w stron muzycznej akcji. To ona buduje i jednocze郾ie roz豉dowuje kumulowane przez wi瘯szo嗆 filmu napi璚ie. W ca這軼iowym uj璚iu nie mamy jej a tak du穎. Nie przyt豉cza r闚nie swoim ci篹arem, znajduj帷 na og馧 idealn proporcj pomi璠zy organicznym, a syntetycznym brzmieniem. Te proporcje zachwieje dopiero realizowane kilka lat p騧niej 妃ier nadejdzie jutro. Z pewno軼i nie by這by mowy o tak daleko id帷ej przebojowo軼i filmowego prologu i finalnej konfrontacji, gdyby nie systematycznie powracaj帷y motyw Barry’ego i Normana. To on jest motorem nap璠zaj帷ym dynamik tego muzycznego przedsi瞝zi璚ia i o ile kompozytor nie rozstaje si z tym klasykiem, o tyle wszystko zdaje si i嗆 w dobrym kierunku. Gorzej, kiedy zast瘼uj go ostinatowe, stale repetowane frazy, nie daj帷e praktycznie nic poza rzemie郵niczym pod捫aniem za filmowymi kadrami. W ca這軼iowym uj璚iu, 軼ie磬a d德i瘯owa do 安iat to za ma這, to kawa solidnej muzyki, dobrze odnajduj帷ej si w filmie. Wybrzmiewaj帷a w obrazie blisko 100-minutowa partytura jest kwintesencj ilustracyjnej perfekcji i przebojowo軼i 軼ie瞠k d德i瘯owych do bondowej franczyzy. Czeg騜 wi璚ej chcie? Chyba tylko przeniesienia tych wra瞠 na grunt indywidualnego do鈍iadczenia muzycznego.


Soundtrack jaki ukaza si w chwili premiery filmu dosy skrz皻nie rozprawia si z materia貫m stworzonym na potrzeby obrazu Apteda. Blisko 70-minutowe s逝chowisko w gruncie rzeczy przedstawia這 istot pracy Arnolda, cho ukierunkowanie materia逝 g堯wnie na utwory akcji prze這篡這 si na obci捫enie s逝chacza zbyt napastliw tre軼i. Kr捫帷e od jakiego czasu bootlegi sugerowa造, 瞠 poza oficjalnie wydanymi kawa趾ami, 軼ie磬a d德i瘯owa oddycha spor porcj liryki i materia逝 tematycznego przypisanego poszczeg鏊nym postaciom. Dopiero niespe軟a dwadzie軼ia lat po premierze 安iat to za ma這 uda這 si rzuci nieco wi璚ej 鈍iat豉 na te kwestie. A wszystko dzi瘯i determinacji wydawc闚 z La-La Land Records oraz samego kompozytora, kt鏎y aktywnie uczestniczy w produkcji rozszerzonego wydania soundtracku. Nie tylko zreszt tego. Rok wcze郾iej na rynku kolekcjonerskim ukaza si analogiczny album z muzyk do 妃ier nadejdzie jutro. Oba, cho odkrywaj wiele nieznanych wcze郾iej kart tych partytur, mog przysporzy odbiorcy r闚nie wielu trudno軼i.

Zacznijmy od sprawy najbardziej banalnej, czyli kwestii edytorskich i jako軼i prezentowanego materia逝. Tutaj absolutnie nie ma do czego si przyczepi. Ot genialna szata graficzna wsparta r闚nie obszern tre軼i przybli瘸j帷 proces powstawania filmu i partytury, a wszystko potwierdzone tytaniczn prac nad materia貫m wyj軼iowym. Mastering ca這軼i dokonywany zosta w stylu typowym dla bondowych partytur. Ciep貫, tr帷帷e analogiem barwy, przy du篡m progu g這郾o軼i... To wszystko zbiega si metodyk tworzenia klasyk闚 przy jednoczesnej dba這軼i o zachowanie detali. Gorzej w kwestii uk豉du tre軼i, tudzie sposobu prezentacji rzeczonego materia逝. Powierzenie kwestii produkcyjnych samemu kompozytorowi da這 mu legitymacj na przedstawienie swojej wizji tej 軼ie磬i d德i瘯owej. Nie oczekujmy wi璚, 瞠 podstawowa prezentacja b璠zie t 篡wcem wyj皻 z filmu. Kawa趾i odmieniane s przez r騜ne wypadki i koleje losu, jakim poddany by pierwotny zamys tw鏎cy. St康 te nie nale篡 si dziwi, 瞠 filmowe wykonania niekt鏎ych utwor闚 odnajdziemy w do陰czonych do drugiego kr捫ka bonusach. A trzeba zaznaczy, 瞠 ca趾iem sporo tych bonus闚. Bior帷 pod uwag, 瞠 rozbie積o軼i pomi璠zy regularn edycj soundtracku, a tym oto rozszerzeniem s ca趾iem spore, nie powinno dziwi, 瞠 otrzymujemy blisko trzy kwadranse dodatk闚. Niekt鏎e dosy istotne w odniesieniu do orygina逝, inne... No c騜, s tylko niezobowi您uj帷 ciekawostk.

O tematyce i charakterystyce 軼ie磬i d德i瘯owej nie ma sensu si rozpisywa, poniewa zrobi貫m to ju kilka lat temu przy okazji recenzji regularnego wydawnictwa. Warto jednak odnotowa gar嗆 nowo軼i, jakie zapewnia nam kr捫ek od La-La Land Records. A takowe, jak ju wcze郾iej wspomnia貫m, oscylowa b璠 wok馧 kawa趾闚 o zabarwieniu lirycznym i suspensowym. W鈔鏚 nowinek nie ma przys這wiowych szlagier闚, do kt鏎ych mo積a wzdycha po wys逝chaniu dwup造towego delikatesu. Owszem, jest urokliwe Cassino Jazz lub emocjonuj帷e zwie鎍zenie prologu w Balloon, ale nie wnosz one nowej jako軼i do zas造szanej wcze郾iej tre軼i. Wi璚ej ciekawostek wyp造wa z r騜nic pomi璠zy wykonami z regularnego kr捫ka, a tymi z omawianego rozszerzenia. Jedn z najbardziej ra膨cych jest wyd逝穎ne o prawie trzy minuty Going Down – The Bunker lub bardziej „obszerne” Remember Pleasure. Natomiast kompletnie nie potrafi odnale潭 si w lansowanym jako „extended”, Caviar Factory. R騜nice s tak 郵adowe, 瞠 trudno tu je wychwyci. Podobnie z podzielonym na dwie frakcje Submarine. Zas這n milczenia spuszcz na odseparowane (na orkiestr i elektronik) Gun Barrel. Wychodzi na to, 瞠 najwi瘯sz atrakcj bonus闚 s dem闚ki tworzonych przez Arnolda piosenek, kt鏎e wokalnie obs逝篡 sam kompozytor. Ot rzadka okazja, aby doceni wszechstronny talent tego tw鏎cy.

Nie ukrywam, 瞠 informacja o pojawieniu si rozszerzenia 軼ie磬i d德i瘯owej do 安iat to za ma這 wzbudzi豉 we mnie mieszane uczucia. Podobnie by這 zreszt przy okazji analogicznego albumu do 妃ier nadejdzie jutro. Wszystkie obawy ust徙i造 miejsca wzgl璠nej satysfakcji, kiedy rzeczony materia w ko鎍u trafi w moje r璚e. Specja od La-La Land Records, to kolejny przyk豉d na to, 瞠 ksi捫ki (muzyki) nie powinno si ocenia po ok豉dce (oryginalnym soundtracku). Partytura stworzona przez Arnolda ma o wiele wi璚ej do zaoferowania, ani瞠li mogli鄉y tego u鈍iadczy na oficjalnym albumie z 1999 roku. Warto wi璚 si璕n望 po ten specja i przekona si na w豉sne uszy. I c騜 mog powiedzie jako kolekcjoner i mi這郾ik serii? Dwa dost瘼ne na rynku rozszerzenia, to za ma這. Ale to idealna liczba na start. ;)


Inne recenzje z serii:
  • Blood Stone (vg)
  • From Russia With Love
  • Goldfinger
  • Thunderball
  • You Only Live Twice
  • On Her Majesty's Secret Service
  • Diamonds Are Forever
  • Goldeneye
  • Tomorrow Never Dies
  • World Is Not Enough
  • Die Another Day
  • Die Another Day - Expanded Edition
  • Casino Royale
  • Quantum of Solace
  • Skyfall
  • Spectre

    Autor recenzji:  Tomek Goska
    Nasza ocena
    Oryginalno嗆 軼ie磬i:
    Muzyka w filmie:
    Muzyka na p造cie:
    OCENA OG粌NA:
    Lista utwor闚
    CD 1:
    • 1. Gun Barrel/Bond Has Left The Building (03:13)
    • 2. Show Me The Money (01:27)
    • 3. Come In 007, Your Time Is Up (05:20)
    • 4. Balloon (01:03)
    • 5. The World Is Not Enough [wyk.: Garbage] (03:54)
    • 6. Dr. Warmflash (00:30)
    • 7. Access Denied (01:34)
    • 8. M's Confession (01:35)
    • 9. Welcome To Baku (01:42)
    • 10. Snow Business (01:15)
    • 11. Ice Bandits (03:42)
    • 12. Out Of The Snow/Stay With Me Please (01:27)
    • 13. Casino Jazz (02:12)
    • 14. Casino (02:56)
    • 15. Card Game (01:27)
    • 16. Devil's Breath (02:08)
    • 17. Elektra's Theme (02:06)
    • 18. Body Double (03:00)
    • 19. Welcome To Kazakhstan (01:32)
    • 20. Going Down - The Bunker (Extended Version) (08:50)
    • 21. Bond's Bedroom Bombshell (00:38)
    • 22. Pipeline (04:16)
    • 23. Elektra Turns/Renards Plutonium Gift (01:38)
    • 24. Remember Pleasure (Extended Version) (03:14)
    • 25. Caviar Factory (Extended Version) (06:03)
    • 26. Submarine Surfaces*/Renard Greets Nik/M Clocks Locator (01:52)
    • 27. Bomb (02:30)
    • 28. Torture Queen (02:24)
    CD 2:
    • 1. I Never Miss (03:32)
    • 2. Submarine #1 (04:11)
    • 3. Submarine #2 (06:26)
    • 4. Sub Gets It (00:46)
    • 5. Christmas In Turkey (01:28)
    • 6. Orbis Non Sufficit (04:01)
    • 7. Only Myself To Blame [wyk.: Scott Walker] (03:36)
    • 8. Gun Barrel (Separate Elements) (01:14)
    • 9. Welcome To Baku (Film Version) (01:42)
    • 10. Snow Business (Alternate) (01:27)
    • 11. Elektra's Theme (Alternate) (02:05)
    • 12. Going Down - The Bunker (06:26)
    • 13. Pipeline (Full Mix) (04:15)
    • 14. Remember Pleasure (02:45)
    • 15. Caviar Factory (06:01)
    • 16. Submarine (10:19)
    • 17. The World Is Not Enough (Demo) [wyk.: David Arnold] (03:59)
    • 18. Only Myself To Blame (Demo) [wyk.: David Arnold] (02:56)
    Czas trwania: 140:37
    Komentarze
    Adam Krysi雟ki 2019-02-04
    22:06
    Geniusz.

  • 007 - World Is Not Enough, the - Expanded Edition (安iat to za ma這)

    Kompozytor:

    • David Arnold

    Dyrygent:

    • Nicholas Dodd

    Orkiestrator:

    • Nicholas Dodd

    Soli軼i:

    • Garbage, Scott Walker, David Arnold, Natacha Atlas (wokal)
    • Derek Watkins (tr帳ka)
    • Pete Lockett (perkusjonalia)

    Wydawca:

    • La-La Land Records (2018)

    Producent:

    • David Arnold
    • Neil S. Bulk

    R E K L A M A





    NASI PARTNERZY:



    Poki.pl
    Grydladzieci.pl


     
    Strona hostowana przez
    www.twojastrona.pl
    Copyright © 2005-2019 FilmMusic.pl.
    Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
    Projekt i wykonanie