Szukaj: w


recenzje

007 - Die Another Day - Expanded Edition (妃ier nadejdzie jutro)



Ze wszystkich film闚 z Jamesem Bondem w roli g堯wnej, najwi璚ej pretensji budzi we mnie ten z 2002 roku - 妃ier nadejdzie jutro. Nie chodzi bynajmniej o kreacj Pierce’a Brosnana, kt鏎y wcielaj帷 si po raz czwarty w agenta 007 zdo豉 ju stworzy sw鎩 unikatowy styl dla odgrywanej postaci. Nigdy natomiast nie mog貫m przekona si do historii, jak stoj帷y za kamer Lee Tamahori pr鏏owa mi sprzeda. Dwudziesta ods這na przyg鏚 Bonda mia豉 by zrealizowanym z wielk pomp, wielkim ho責em wzgl璠em ca貫j spu軼izny serii. W rzeczywisto軼i okaza豉 si kiczowatym techno-thrillerem. W ten spos鏏 otrzymali鄉y modny w tym czasie w徠ek korea雟ki, rz康nych pieni璠zy i w豉dzy ludzi i scalaj帷y to wszystko, teledyskowy spos鏏 montowania scen akcji. Trzeba przyzna, 瞠 w kategoriach rozrywki, 妃ier nadejdzie jutro wprowadzi豉 leciw ju seri o agencie 007 na nowe, nieznane do tej pory rejony. Ale czy widownia doceni豉 starania tw鏎c闚? Tutaj zdania s podzielone, cho i tak najlepszym 鈍iadectwem artystycznej pora磬i jest p騧niejsza rewizja podej軼ia do serii. Realizacj kolejnej cz窷ci od這穎no w czasie, co zaowocowa這 鈍ietnym Casino Royale z Danielem Craigiem w roli g堯wnej.

Po przekazaniu DAD w r璚e Tamahori, mo積a by這 oczekiwa, 瞠 rola kompozytora oryginalnej 軼ie磬i d德i瘯owej pow璠ruje na r璚e jego dotychczasowego wsp馧pracownika – Jerryego Goldsmitha. Ale studio postawi這 na sprawdzon ju kart. Na brytyjskiego kompozytora, Davida Arnolda, kt鏎y stworzy 鈍ietne oprawy muzyczne do dw鏂h poprzednich cz窷ci Bonda - Jutro nie umiera nigdy i 安iat to za ma這. Arnold mia prawie dwa miesi帷e na stworzenie i nagranie 軼ie磬i d德i瘯owej, co w tamtych czasach wydawa這 si standardem. Spraw u豉twia這 doskona貫 rozeznanie w bazie tematycznej i stylistyce, jak przemawia造 ilustracje muzyczne do film闚 o agencie 007. Id帷 wytyczon przez Monthy Normana i Johna Barry’ego drog, mo積a by這 pokusi si o stworzenie kolejnej, „bezpiecznej” pracy, idealnie wtapiaj帷ej si w wymow serii. Ale przecie tworzone przez Tamahori widowisko odbiega mia這 od narzuconych wcze郾iej standard闚. Dynamicznie zmontowane sceny akcji si陰 rzeczy wo豉造 o bardziej agresywn w wymowie i formie, ilustracj muzyczn. Zatem analogicznie wzgl璠em sfery wizualnej, kompozytor postanowi potraktowa nagrany ju materia seri dynamicznych ci耩. Urywane frazy, odtwarzane od ty逝 fragmenty melodii wykonywanych przez poszczeg鏊ne sekcje oraz pulsuj帷a elektronika – to wszystko s逝篡 mia這 kreowaniu odpowiedniego 鈔odowiska do podsycania emocji. Ale na tym David Arnold nie m鏬 poprzesta.

Pojawiaj帷e si w filmie w徠ki technologiczne (czasami nawet bardzo absurdalne) musia造 znale潭 swoje odzwierciedlenie w oprawie muzycznej. Oczywi軼ie najprostsz metod by這 si璕ni璚ie po kolejn porcj elektronicznych brzmie. Niemniej samymi samplami nie mo積a by這 uzyska potrzebnego, patetycznego tonu, wylewaj帷ego si z wielu uj耩 prezentuj帷ych potencja pot篹nej broni Gustava Gravesa. Do partytury zaprz璕ni皻o wi璚 co, co dawno ju nie pojawia這 si w oprawach muzycznych do film闚 o Jamesie Bondzie – ch鏎. Podnios貫 frazy mia造 prawo przypomnie inn epick prac Arnolda, 軼ie磬 d德i瘯ow do Gwiezdnych wr鏒. Chocia w tym przypadku udzia partii wokalnych zosta ograniczony do niezb璠nego minimum. Nie mo積a tego powiedzie o ca貫j gamie elektronicznych wype軟iaczy, kt鏎e rozsadzaj struktur 軼ie磬i d德i瘯owej od 鈔odka. Pogo za dynamik i odpowiednim brzmieniem rozmieni造 t partytur na drobne. I co z tego, 瞠 do 軼ie磬i d德i瘯owej zaprz璕ni皻o ca陰 gam naprawd 豉dnych temat闚, skoro gin one w niezbyt dobrze dokonanym, filmowym miksie.


Uwadze nie umyka natomiast piosenka promuj帷a 妃ier nadejdzie jutro, kt鏎a obcesowo zerwa豉 z kultywowan do tej pory tradycj. Rol stworzenia takowej nie zosta obarczony kompozytor muzyki ilustracyjnej, ale gwiazda sceny popowej, Madonna. David Arnold dowiedzia si o tym dosy p騧no – w momencie, kiedy tworzona przez niego piosenka I Will Return by豉 ju na uko鎍zeniu. Nie dziwi wi璚 jego irytacja t decyzj, tym bardziej, 瞠 kontrowersyjna gwiazda wyprodukowa豉 potworny, osadzony na mieli幡ie mainstreamu, popowy szlagier, kt鏎y otwiera oficjalny soundtrack wydany przez Warner Music.

Album jest osobnym, kontrowersyjnym tematem, o kt鏎ym najwi璚ej 瘸l闚 przela貫m w napisanej przed wieloma laty recenzji. Czy miniony czas zmieni moje podej軼ie w spos鏏 zasadniczy? Mo瞠 tylko nieznanie na korzy嗆 muzyki ilustracyjnej, wype軟iaj帷ej pozosta陰 przestrze kr捫ka. Dosy sk徙o dawkowanej, o czym 鈍iadczy mo瞠 ogrom nieopublikowanego materia逝. Dopiero pod koniec roku 2017 dzi瘯i staraniom wytw鏎ni La-La Land Records i samego kompozytora, uda這 si upubliczni rozszerzone wydanie tej 軼ie磬i d德i瘯owej. Na limitowany do 5 tysi璚y egzemplarzy, dwup造towy album, trafi這 prawie 150 minut muzyki stworzonej na potrzeby filmu i oryginalnego soundtracku. Wszystko to oczywi軼ie poddane gruntownej renowacji pod kierownictwem Douga Schwartza. Osobn ciekawostk jest natomiast do陰czona do wydania ksi捫eczka, gdzie bogactwo informacji zar闚no o samym filmie, jak i o 軼ie盧e d德i瘯owej, serwuje sam kompozytor. Intryguj帷e anegdoty na temat powstawania i realizowania poszczeg鏊nych pomys堯w rzucaj przy okazji odrobin 鈍iat豉 na kwesti wydania oryginalnego soundtracku. Nie dziwne wi璚, 瞠 producenci podj瘭i decyzj o nietypowym sposobie przedstawienia otrzymanego od Arnolda materia逝. Nie jest on bowiem podzielony na filmow, chronologiczn prezentacj i uzupe軟iaj帷e t tre嗆 bonusy. Dob鏎 poszczeg鏊nych wersji nagrania podporz康kowano wizji autora, spychaj帷 niekt鏎e filmowe aran瞠 do kategorii bonusowych ciekawostek. I owszem, mo積a mie pretensj o wprowadzanie zb璠nego chaosu, ale mo積a r闚nie uszanowa decyzj kompozytora i przej嗆 z tym do porz康ku dziennego. W szerszej perspektywie nabiera ona bowiem wi瘯szego sensu.

Ilo嗆 nowego materia逝 mo瞠 wprawi w os逝pienie. Jest to prawie sto minut niepublikowanej wcze郾iej tre軼i. Muzyki, kt鏎a w tematycznym uj璚iu nie zmienia w wi瘯szym stopniu wyobra瞠nia na temat tej pracy. Pod wzgl璠em merytorycznym natomiast pozwala doceni ca這軼iow wizj kompozytora – nie tak upstrzon elektronik, jak sugerowa oficjalny album. Paradoksalnie daje si odczu wi瘯sze uwi您anie do klasyki tworzonej prze Barry’ego – w szczeg鏊no軼i w zderzeniu z postaci agentki Jinx Jordan. Rozwini璚ie tematyki stworzonej dla tej postaci wprowadza du穎 spokoju w epileptyczny, miejscami kiczowaty action score. Ale zanim na dobre zanurzymy si w tym romantyczno-sentymentalnym tonie, przed nami spora porcja suspensu i dynamicznej akcji. Entuzja軼i pracy Arnolda z pewno軼i doceni rozszerzon wersj On The Beach i kontynuuj帷e te w徠ki, kolejne fragmenty z korea雟kiego prologu. Je瞠li przetrwamy t ci篹k pr鏏, czeka nas ca趾iem mi豉 niespodzianka w postaci pi瘯nego, melancholijnego utworu, Peacefull Fontains Of Desie i ci庵n帷ego t my郵 muzyczn, What's In It For You?.


Po przeniesieniu akcji na Kub otrzymujemy porcj doskonale znanych nam fragment闚, eksponuj帷ych pocz徠ki znajomo軼i Jamesa z Jinx. Ale podejmowane wsp鏊nie dzia豉nia okraszone s ju niepublikowanymi do tej pory utworami. W鈔鏚 ca貫j gamy mniej lub bardziej frapuj帷ych aran篡 motywu przewodniego, warto odnotowa obecno嗆 kawa趾a ilustruj帷ego potyczk na miecze (Blades). Na tym nie koniec atrakcji rozszerzonego wydania DAD. Jednym z najbardziej oczekiwanych przez fan闚 utwor闚 jest pi璚iominutowy akcyjniak Ice Palace Car Chase, cho osobi軼ie ceni sobie bardziej organiczne Switchblades. Pocz徠ek drugiego dysku daje nam r闚nie sposobno嗆 wnikni璚ia w kompletny materia z fina這wej potyczki. Poza doskonale znanym nam, jedenastominutowym Antonov, dostajemy r闚nie emocjonuj帷 konkluzj decyduj帷ego pojedynku z Gravesem.

To nie koniec niespodzianek, jakie czekaj s逝chacza wertuj帷ego zawarto嗆 rozszerzonego albumu od La-La Land Records. Prawie 50-minutowy zestaw alternatywnych wykona b璠zie z pewno軼i nie lada atrakcj dla wszystkich pedant闚, doszukuj帷ych si aran瘸cyjnych detali mi璠zy filmowymi, a soundtrackowymi wersjami utwor闚. I w豉郾ie w kategoriach takiej ciekawostki nale瘸這by traktowa ten materia, bo poza jednorazowym ods逝chem nie b璠zie on najcz窷ciej eksplorowanym fragmentem kr捫ka. Wys逝chana wcze郾iej, prawie stuminutowa, autorska prezentacja scoru, skutecznie zm璚zy ogromem krzykliwej, polifonicznej akcji.

Mimo wszystko nale篡 posypa g這w popio貫m i odda tej 軼ie盧e d德i瘯owej, 瞠 ca趾iem fajnie prezentuje si w pe軟ej krasie. Po strasznie okrojonym, oficjalnym albumie soundtrackowym niezwykle ci篹ko by這 wzbudzi w sobie ch耩 od zmierzenia si z czym obszerniejszym. Ale raz podj皻e ryzyko zaowocowa這 pozytywnym zaskoczeniem i nabraniem wi瘯szego szacunku do ca這軼iowej wizji Arnolda. I dobrze, 瞠 tego zestawu nie szpeci okropna piosenka Madonny, kt鏎ej publikacj wykluczy problem z pozyskaniem praw autorskich. Ze wszystkich bondowych song闚, to w豉郾ie utw鏎 Madonny wydaje si najgorszym bublem, na jakie po豉sili si decydenci MGMu. Co za si tyczy samego albumu od LLLR, to wed逝g zapowiedzi jest on pocz徠kiem bardziej ambitnego projektu dotycz帷ego 軼ie瞠k d德i瘯owych do film闚 o Jamesie Bondzie. Miejmy nadzieje, 瞠 du瞠 zainteresowanie recenzowan pozycj pozwoli zrealizowa te zamierzenia. W kolejce czeka bowiem jeszcze wiele prac Davida Arnolda, kt鏎e z ch璚i widzia豚ym w swojej kolekcji.




Inne recenzje z serii:
  • Blood Stone (vg)
  • From Russia With Love
  • Goldfinger
  • Thunderball
  • You Only Live Twice
  • On Her Majesty's Secret Service
  • Diamonds Are Forever
  • Goldeneye
  • Tomorrow Never Dies
  • World Is Not Enough
  • Die Another Day
  • Casino Royale
  • Quantum of Solace
  • Skyfall
  • Spectre

    Autor recenzji:  Tomek Goska
    Nasza ocena
    Oryginalno嗆 軼ie磬i:
    Muzyka w filmie:
    Muzyka na p造cie:
    OCENA OG粌NA:
    Lista utwor闚
    CD 1:
    • 1. On the Beach (extended version) (03:56)
    • 2. Bond Meets Moon / Hovercrafts (02:16)
    • 3. How Do You Intend to Kill Me Now, Mr. Bond? (02:02)
    • 4. Hovercraft Chase (03:48)
    • 5. Bond to Jail (00:49)
    • 6. Some Kind of Hero? (04:32)
    • 7. Kiss of Life (04:46)
    • 8. Peaceful Fountains of Desire (01:05)
    • 9. What's In it For You? / Cuba (01:21)
    • 10. Cuban Car (00:50)
    • 11. Jinx Jordan (01:28)
    • 12. Jinx & James (02:03)
    • 13. Wheelchair Access (02:22)
    • 14. Jinx, James and Genes (05:14)
    • 15. Gustav Graves' Grand Entrance (01:34)
    • 16. Blades (03:12)
    • 17. Bond Gets the Key / Virtual Reality (02:01)
    • 18. The Vanish / Bond Goes to Iceland (02:10)
    • 19. The Explanation (01:36)
    • 20. Icarus (01:23)
    • 21. Ice Spy (03:00)
    • 22. A Touch of Frost (01:50)
    • 23. Laser Fight (04:36)
    • 24. It Belongs to His Boss / Double Agent (02:34)
    • 25. Whiteout (04:55)
    • 26. Bond Kidnaps Skidoo (02:29)
    • 27. Iced Inc. (03:08)
    • 28. Ice Palace Car Chase (04:57)
    CD 2:
    • 1. Switchblades (03:23)
    • 2. Antonov (11:51)
    • 3. Antonov Gets It (03:20)
    • 4. Moneypenny Gets It (01:11)
    • 5. Going Down Together (01:32)
    Additional Music:
    • 6. On the Beach (02:50)
    • 7. Hovercraft Chase (film version) (03:47)
    • 8. Some Kind of Hero? (film version) (04:32)
    • 9. Peaceful Fountains of Desire (alternate ending) (01:06)
    • 10. What's In it For You? (orchestra only) (00:41)
    • 11. Welcome to Cuba (02:07)
    • 12. Jinx Jordan (orchestra only) (01:28)
    • 13. Jinx & James (film version) (02:07)
    • 14. Wheelchair Access (original version) (02:22)
    • 15. Party Trick (source) (01:37)
    • 16. A Touch of Frost (film version) (01:50)
    • 17. Laser Fight (film version) (04:38)
    • 18. Whiteout (full mix) (04:55)
    • 19. Antonov (film version) (11:51)
    • 20. James Bond Will Return (03:54)
    Czas trwania: 146:59
    Komentarze
    Patryk 2018-01-26
    23:16
    Ocena za niska, bo to znakomite wydanie. Wreszcie ta muzyka brzmi jak nale篡 i jest zaprezentowana w pe軟ej krasie. Du穎 zyskuje wzgl璠em wydania regularnego. Niedosz豉 piosenka tytu這wa oparta na motywie z "Peaceful Fountains of Desire" klimatem i nastrojem na pewno lepiej pasowa豉by do czo堯wki filmu, do嗆 jednak jak na Bonda nietypowej. Szkoda, 瞠 nie zosta豉 uko鎍zona. Czekam na rozszerzone wydania TND oraz CR. No i na powr鏒 Arnolda do serii na cho jeden film.

  • 007 - Die Another Day - Expanded Edition (妃ier nadejdzie jutro)

    Kompozytor:

    • David Arnold

    Dyrygent:

    • Nicholas Dodd

    Orkiestrator:

    • Nicholas Dodd

    Soli軼i:

    • Pete Lockett (perkusje)
    • Dave Hartley (fortepian)
    • John Barclay (tr帳ka)

    Wydawca:

    • La-La Land Records (2017)

    Producent:

    • David Arnold

    R E K L A M A





    NASI PARTNERZY:




    Poki.pl
    Grydladzieci.pl

     
    Strona hostowana przez
    www.twojastrona.pl
    Copyright © 2005-2018 FilmMusic.pl.
    Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
    Projekt i wykonanie