Na portalu FilmMusic.pl co jakiś czas staramy się podejmować inicjatywy, które zwracają uwagę na pewne zjawiska związane z muzyką filmową lub filmem jako takim. Przez ostatnich kilka miesięcy mamy okazję zapoznać się między innymi z bogatą spuścizną francuskiej muzyki filmowej, której głównym propagatorem jest tutaj Marek Łach. Niemniej jednak wakacje to czas kojarzony głównie z przygodą, spaloną słońcem ziemią i pewnego rodzaju egzotyką. A dla mieszkańca kraju nad Wisłą z takowymi kojarzyć się może między innymi film osadzony w realiach dzikiego zachodu.
Gatunek westernowy od dawna zakorzeniony jest w świadomości nie tylko amerykańskich filmowców. Swojego czasu sporo miejsca poświęciliśmy na przykład spaghetti-westernom ilustrowanym przez włoskiego maestro, Ennio Morricone. Tym razem chcielibyśmy powrócić do źródeł prezentując szeroki wachlarz kompozycji do rdzennego amerykańskiego westernu – od jego klasycznych początków aż po współczesne, czasami humorystyczne wydanie. Z tego też tytułu będziemy się starali co tydzień w niedzielne południe publikować kolejne teksty nawiązujące do tej tematyki. I choć całą akcję moderował będzie Tomek Goska, to z pewnością inicjatywę podejmie również kilku innych redaktorów, którzy zechcą zaprezentować swoje ulubione prace z tego zakresu tematycznego.
Na pierwszy rzut pójdą dwie partytury prezentujące dwa zupełnie odrębne nurty. Z jednej strony będzie to bowiem niewątpliwy klasyk Dimitra Tiomkina, który wylał fundament pod stylistykę muzyki westernowej okresu Złotej Ery. Z drugiej strony przyjrzymy się bliżej współczesnemu pastiszowi tego gatunku – partyturze Joela McNeely będącej niejako reasumacją wieloletniej działalności Elmera Bernsteina, Jerry’ego Goldsmitha i samego ojca Americany – Aarona Coplanda. Zachęcamy więc do czytania i aktywnego komentowania prezentowanych tu prac.
A wszystkich zainteresowanych tematem zapraszam również do zapoznania się z opbulikowanymi wcześniej tekstami nawiązującymi do tematyki szeroko pojętego westernu. Oto one:
- The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford (Nick Cave / Warren Ellis)
- The Bravados (Alfred Newman/Hugo Friedhofer)
- Cowboys and Aliens (Harry Gregson-Williams)
- Dances With Wolves (John Barry)
- Django Unchained (różni wykonawcy)
- Faccia a faccia (Ennio Morricone)
- For a Few Dollars More / A Fistfull of Dollars (Ennio Morricone)
- Giu’ la Testa (Ennio Morricone)
- The Good, the Bad and the Ugly (Ennio Morricone)
- Il Grande Silenzio (Ennio Morricone)
- Gunfight at the O.K. Corral (Dimitri Tiomkin)
- Guns for San Sebastian (Ennio Morricone)
- How the West Was Won (Alfred Newman)
- Last of the Dogmen (David Arnold)
- Lawman (Jerry Fielding)
- The Legend of Butch and Sundance (Basil Poledouris)
- The Lone Ranger (Hans Zimmer)
- Lonesome Dove (Basil Poledouris)
- The Magnificent Seven (Elmer Bernstein)
- Nevada Smith (Alfred Neman)
- Once Upon a Time in the West (Ennio Morricone)
- Una Pistola per Ringo / Il Ritorno di Ringo (Ennio Morricone)
- Quigley Down Under (Basil Poledouris)
- La Resa dei Conti (Ennio Morricone)
- Treasure of Sierra Madre (Max Steiner)
- True Grit (Carter Burwell)
- True Grit: Elmer Bernstein Conducts his Classic Scores for the Films of John Wayne (Elmer Bernstein)
- Wild Wild West (Elmer Bernstein)
- Wyatt Earp (James Newton Howard)
- Wyatt Earp – Expanded Archuval Edition (James Newton Howard)
- 3:10 to Yuma (Marco Beltrami)
- 800 balas (Roque Banos)