Szukaj: w


recenzje

Game of Thrones [Season 8] (Gra o tron, Sezon 8)




Osiem wiosen i osiem zim przemin窸o od kiedy m這dy bard co Raminem Djawadim si zwa, wyruszy do Siedmiu Kr鏊estw, aby oczarowa je swoj muzyk. Prawd powiedziawszy, mo積a wr璚z m闚i o dziewi璚iu wiosnach i zimach, je瞠li we幟iemy pod uwag pewn dwuletni przerw. Do rzeczy! Podczas swej drogi by 鈍iadkiem wielu intryg i spisk闚 w鈔鏚 szlachetnych i dworzan. Widzia wzloty i upadki kr鏊estw, jak i narodziny mitycznych bestii. Ogie, l鏚, krew i 鄉ier ci庵le mu towarzyszy豉, tak jak najm篹niejsi z m篹nych, czy te najpot篹niejsi z pot篹nych gin瘭i na jego oczach. Sam musia stawi czo豉 licznym zagro瞠niom, knowaniom i i najstraszniejszym ze strasznych, najokropniejszym z okropnych potwor闚 - nieprzychylnym krytykom muzyki filmowej. Wytrwale d捫y do celu, a osi庵n掖 s豉w, bogactwo, tras koncertow po Stanach Zjednoczonych i Europie oraz ponad 200 tys. obserwuj帷ych na Instagramie. A nadszed ten czas, ta pora, aby zmierzy si z ostatnim wyzwaniem...

Jednak daruj sobie pisania tej recenzji w tak podnios造m tonie. Nie tylko dlatego, 瞠 ju w przesz這軼i s逝sznie mi zarzucono, 瞠 nie jest to j瞛yk jakim pos逝guj si bohaterowie Gry o tron, ale te dlatego, 瞠 ostatni sezon jednego z najwi瘯szych telewizyjnych fenomen闚 ostatnich lat, na niego nie zas逝guje. Cho wiadomym by這, 瞠 kiedy ta seria b璠zie musia豉 si sko鎍zy, to chyba tylko nieliczni mogli przewidzie, 瞠 nast徙i to w tak zatrwa瘸j帷o tragicznie s豉bym, 瞠 nie napisa, 瘸這snym stylu. Serial tak d逝go trzyma wysoki poziom jak d逝go kurczowo trzyma si ksi捫ek George'a R.R. Martina. Kiedy jednak ich zabrak這 (ameryka雟ki pisarz do dzisiaj nie sko鎍zy swego epickiego dzie豉 i wielu pow徠piewa, w tym ja, 瞠 w og鏊e je sko鎍zy), tw鏎cy serialu David Benioff i D.B. Weiss ci庵n瘭i t wielow徠kow histori dalej. Czy te bardziej ci庵n瘭i j w d馧, a dosz這 do bolesnego l康owania... Nie! Nie l康owania, a bolesnego UPADKU, czy te KATASTROFY jakim jest 鏀my sezon. Sprawia on wra瞠nie jakby zosta napisany na szybko, na kolanie, bez poszanowania wizji Martina, stworzonych przez niego postaci, czy te inteligencji widz闚, kt鏎zy sp璠zili z tym serialem dziewi璚iu lat swojego 篡cia (Jak wspomnia貫m osiem sezon闚, ale mi璠zy si鏚mym, a 鏀mym sezonem by造 a dwa lata przerwy... kt鏎e jak wida niewiele da造)!
Dlatego te najmocniej przepraszam za d逝gi wst瘼 i jeszcze to co Was czeka Drodzy Czytelnicy, ale sam nale輳 w豉郾ie do tej grupy ludzi, kt鏎zy od pocz徠ku 郵edzili t histori z wielkim zaanga穎waniem. C騜 z perspektywy czasu, mo瞠 ze zbyt du篡m, ale po dziewi璚iu latach, nie tyle mo積a poczu pustk, ale bardziej czu si po prostu oszukanym. Tym bardziej, 瞠 pod koniec ma這 kto b璠zie pami皻a jak si ta historia zacz窸a i czy te momenty jej chwa造, ale to jak si zako鎍zy豉. Co z tego, 瞠 jest rozmach, niespotykany na telewizyjn skal, skoro scenariusz trzeszczy i piszczy? A szkoda talentu aktor闚, kt鏎zy staraj si jak mog, aby wyci庵n望 co z cieni swoich dawnych postaci. 畝lem zmarnowanego potencja逝 po陰czony wr璚z z niesmakiem pozostanie ju raczej do ko鎍a. Dlatego te a tyle czasu od emisji ostatniego odcinka zaj窸o mi, aby w ko鎍u napisa t (za)d逝g recenzj. A wi璚 przejd幟y do meritum: Jak za zako鎍zy豉 si dziewi璚ioletnia przygoda Ramina Djawadiego z serialem, kt鏎y tak naprawd uczyni go s豉wnym? Czy przynajmniej jemu uda這 si godnie po瞠gna, daj帷 satysfakcjonuj帷y, epicki muzyczny fina? C騜...



Nie tylko do serialu, jego bohater闚, ale tak瞠 oprawy muzycznej mo積a mie do嗆 emocjonalny stosunek. Kiedy pisa貫m recenzj pierwszego soundtracku do Gry o tron (dziewi耩 lat temu), Ramin Djawadi by dla wielu tym kompozytorem ze studia Hansa Zimmera, tym od Iron Mana, Clash of the Titans czy te od Prison Break. Z zewn徠rz interesuj帷ym by這 ogl康anie/s逝chanie jak rozwija si jego muzyczny warsztat z sezonu na sezon. I cho sam by貫m nieraz krytyczny, wr璚z za ostry w ocenach, to zawsze by貫m ciekaw jakim kierunku ta muzyka pod捫a. I mimo wielu uwag sta貫m si jej bacznym obserwatorem i s逝chaczem. Jak stworzone dla tej serii, poszczeg鏊nych bohater闚 tematy dalej si rozwin? Paradoksalnie wraz ze spadkow form serialu r鏀 poziom oprawy muzycznej do niego. A przy sz鏀tym sezonie Djawadi stworzy sw鎩 najlepszy soundtrack na potrzeby Gry of tron. Czy w takim razie patrz帷 na tragicznie z造 鏀my sezon i maj帷 na uwadze t dziwn teori, otrzymali鄉y najlepsz 軼ie磬 d德i瘯ow z serii?
Nie do ko鎍a, cho pod wzgl璠em obj皻o軼i jest to bez w徠pienia najobszerniejszy soundtrack jaki na potrzeby tej serii zosta wydany. Ponad dwie godziny muzycznego materia逝 znalaz這 na dwup造towym wydanym przez WaterTower Music albumie. Co te dobrze ilustruje w jakim kierunku si ten serial rozwin掖. W pierwszych sezonach wi瘯szy nacisk po這穎ny by na psychologiczne portrety postaci, b造skotliwe dialogi, intrygi i knowania. Efektem czego muzyka Djawadiego gra豉 nieraz drugo-, czy wr璚z trzecioplanow rol, pojawiaj帷 si tylko wtedy kiedy naprawd by豉 potrzebna (czasami z r騜nymi efektami). Od kiedy seria skr璚i豉 w stron widowiskowego fantasy, z ci庵造mi potyczkami i teleportuj帷ymi si postaciami, tak瞠 ilo嗆 pod這穎nego score'u wzros豉. Najlepszym w豉郾ie tego przyk豉dem jest finalny sezon, gdzie wydarzenia biegn na z豉manie karku, a rozmach wa積iejszy jest od logiki. Nie wp造wa to jednak dobrze na muzyk niemieckiego kompozytora z ira雟kimi korzeniami, kt鏎a cz瘰to sprawia wra瞠nia ma這 zainspirowanej i topornej. Ci篹ko嗆 muzycznego materia逝 mo積a naturalnie zrozumie, je瞠li we幟iemy pod uwag, 瞠 鏀my sezon, to w wi瘯szo軼i d逝膨ce si w niesko鎍zono嗆 sceny batalistyczne. Niestety nie s one zilustrowane w jaki ciekawy, czy finezyjny spos鏏. Naturalnie przez te wszystkie lata muzyka akcji nigdy nie by豉 najja郾iejsz stron soundtrack闚 do Gry o tron. Przy czym jednak troch si ona u Djawadiego rozwin窸a i nie ogranicza豉 si ju w du瞠j mierze o brzmienie instrument闚 perkusyjnych. I je瞠li chodzi o ten sezon, to spe軟ia ona swoj podstawow rol w obrazie. Jednak jej oci篹a豉 i prosta forma ma prawo niekt鏎ych m璚zy po oderwaniu od niego. Z drugiej strony ju destrukcja King's Landing ci庵nie si w serialu w niesko鎍zono嗆 oferuj帷 ci庵le te same uj璚ia, to jestem w stanie zrozumie czemu muzyka akcji jest taka jednostajna i nieurozmaicona.

W豉軼iwie tylko raz Ramin Djawadi stara si obra inna drog je瞠li chodzi o muzyk akcji, a mianowicie ilustruj帷 ostatni potyczk z Nocnym Kr鏊em. O tym jak wielkim zawodem ona by豉 w serialu, ju chyba nawet nie ma co pisa, czy przypomina? Skoncentrujmy si lepiej na samej muzyce, gdzie kompozytor stara si powt鏎zy myk, kt鏎y osi庵n掖 przy wychwalanym z sz鏀tego sezonu Light of Seven, kt鏎y wielu kojarzy si z tw鏎czo軼i Philipa Glassa, czy Ludovio Einaudiego. Znowu rozpoczynamy w minimalistyczny spos鏏 od spokojnych fortepianowych partii. Napi璚ie bardzo powoli ro郾ie, a osi庵a wielk kulminacj w finale. Na samym albumie utw鏎 The Night King wypada do嗆 zacnie, cho podobnie jak w przypadku Light of Seven mo瞠 razi taka diametralna zmiana stylu. Jeszcze mocniej ten eklektyzm odczuwany jest w samym obrazie, gdzie niby ma funkcjonowa jako kontrast do okropie雟tw wojny. Wypada to do嗆 dziwnie, 瞠by nie napisa sztucznie. Djawadi i osoby z HBO, za bardzo i zbyt na si喚 staraj si powt鏎zy efekt z przed dw鏂h sezon闚. Czym samym przechodzimy do g堯wnego problemu tej 軼ie磬i d德i瘯owej jakim jest ju s造szalne zm璚zenie, czy te znudzenie muzycznego materia逝.



Wiadomym by這 od pocz徠ku, 瞠 powr鏂 znane wszystkim tematy, kt鏎e Ramin Djawadi na przestrzeni tych lat wykreowa. Wiele z nich ewoluowa這 od prostych, niepozornych do muzycznych wizyt闚ek tego serialu. Dlatego te ciekawo嗆 by豉 spora, jak kompozytor wykorzysta je po raz ostatni? I znowu nie oczekiwa貫m ju przy 鏀mej ods這nie, 瞠 otrzymamy jak捷 muzyczn rewolucj. Co wi璚ej muzyczna ci庵這嗆 musi by zachowana, nawet je瞠li wiele hollywoodzkich blockbuster闚 z ostatnich lat ma inne zdanie. Jedynie czuj pewien zaw鏚, 瞠 Djawadi na potrzeby wielkiego fina逝, serialu kt鏎y ukszta速owa jego karier podszed tak zachowawczo, czy wr璚z mechanicznie. I cho pojawiaj si znane motywy, to w wi瘯szo軼i przypadk闚 trudno powiedzie o jaki ich ciekawych aran瘸ch, czy wariacjach. Najlepszym tego przyk豉dem jest utw鏎 Flight of Dragons, kt鏎y jak tytu wskazuje ilustruje lot Daenerys of the House Targaryen, the First of Her Name, The Unburnt, Queen of the Andals, the Rhoynar and the First Men, Queen of Meereen, Khaleesi of the Great Grass Sea, Protector of the Realm, Lady Regent of the Seven Kingdoms, Breaker of Chains and Mother of Dragons i Jona Snowa na smokach. Czy mo積a si prosi o co bardziej epickiego i poetyckiego? Pot篹ni Targaryenie, prawowici w豉dcy Siedmiu Kr鏊estw i ich romantyczny lot na tak majestatycznych stworzeniach jakimi s smoki. A w tle leci nieciekawa ilustracyjna muzyka ze s豉bymi aran瘸cjami znanych temat闚 przypisanych tej dw鎩ce bohater闚. Nie oczekiwa貫m, 瞠 Djawadi zaserwuje utw鏎 na miar tych jakie John Powell pisa na potrzeby trylogii Jak wytresowa smoka, ale liczy貫m, 瞠 akurat taka scena go jako zainspiruje. Tym bardziej, 瞠 akurat muzyka zwi您ana z Matk Smok闚 zawsze by豉 najja郾iejszym elementem 軼ie瞠k d德i瘯owych do Gry o tron. Chyba, 瞠 sam kompozytor te nie jest zadowolony co uczyniono z t postaci i dlatego te tematy wypadaj tak, a nie inaczej? C騜 w takim wypadku jestem w stanie nie tylko go usprawiedliwi, a nawet doskonale rozumiem.

Oczywi軼ie, co ju sam do znudzenia wielokrotnie powtarza貫m, 鏀my sezon nie jest inspiruj帷y, czego mamy wielokrotne odzwierciedlenie w oprawie muzycznej do niego. Ale jednak na obron Ramina Djawadiego musz przyzna, 瞠 gdzieniegdzie da kilka ciekawych muzycznych moment闚. I co nie powinno by zaskoczeniem, chodzi g堯wnie o utwory liryczne, jak chocia瘺y Jenny of Oldstones. W samym serialu jest to 豉dna pie填 酥iewana przy kominku na nied逝go przed ostateczn potyczka z Nocnym Kr鏊em. Na napisanych ko鎍owych otrzymujemy wersj wykonywan przez s造nn i utalentowan Florence Welch z Florence and the Machine. Troch szkoda, 瞠 obie wersje nie znalaz造 si na wydanym albumie, gdzie mamy jedynie jej instrumentaln wersj. Bardzo 豉dn, ale zapewne niejeden mi這郾ik Florence oczekiwa, 瞠 i jej wersj pos逝cha na p造cie.
W og鏊e symptomatycznym jest, 瞠 najlepsze utwory na tym dwup造towym wydaniu, to te kt鏎e nie znalaz造 si w serialu. Jak chocia瘺y znany temat wielkiego rodu Lannister闚 The Rains of Castamere wykonywany przez Serja Tankiana z zespo逝 System of a Down. W鈔鏚 temat闚 napisanych na potrzeby Gry o tron ten jest z pewno軼i jednym z lepszych jakie Djawadi stworzy. I cho by ju wykonywany wielokrotnie i kompozytor prawie zawsze podaje go w takiej samej formie, tak ta podnios豉 wersja wypada naprawd bardzo dobrze, g堯wnie ze wzgl璠u na si喚 g這su Tankiana. Wartym uwagi jest r闚nie kawa貫k Not Today z ciekaw wariacj wspomnianego temu Nocnego Kr鏊a z bardzo 豉dnym dzieci璚ym ch鏎kiem. Czy wreszcie najlepszy i najdostojniejszy na ca造m soundtracku Stay a Thousand Years b璠帷y ch鏎aln aran瘸cj tematu Daenerys i Jona z poprzedniego sezonu. Bardzo 豉dny wr璚z sakralny utw鏎 jest nielicznym, przy kt鏎ym s造cha co wi璚ej ni tylko poprawn rzemie郵nicz robot. Mo積a wr璚z go zinterpretowa jako pewn form po瞠gnania tych dw鏂h niezwyk造ch postaci z dumnego rodu Targaryen闚, prawowitych w豉dc闚, kt鏎ych los 郵edzili鄉y od pierwszego do ostatniego odcinka. I na pewno jest to 豉dniejsza forma rozstania si z nimi ni ta jak zaserwowali nam Benioff i Weiss. Nic wi璚 dziwnego, 瞠 ten 豉dny utw鏎 nie znalaz si w serialu, ale mo積a cieszy nim uszy na p造cie.



Cho muzycznie zwie鎍zenie Gry o tron, nie wypada a tak 幢e jak sam serial, to jednak zostawia on pewien niedosyt i niedowierzanie. Co prawda, pewnie ma這 kto si spodziewa muzycznego fina逝 na miar Powrotu kr鏊a, czy Powrotu Jedi. Co by tu jednak nie m闚i, to w pewnym sensie Gra o tron jest (czy te by豉) dla Ramina Djawadiego tym, czym dla Howarda Shore'a jest W豉dca Pier軼ini, czy te odleg豉 Galaktyka dla Johna Williamsa. Dlatego te w ostatecznym rozrachunku to po瞠gnanie z Westeros wypada do嗆 ch這dno. C騜 mo瞠 kompozytor zalicza si do grona tych wielu, kt鏎zy nie byli i nie s zadowoleni jak wydarzenia w tym finalnym sezonie si potoczy造? Mo瞠 gdyby鄉y otrzymali Powr鏒 kr鏊owej to ta 軼ie磬a d德i瘯owa by豉by inna i otrzymaliby鄉y tak pere趾 jak Mhysa z trzeciego sezonu? Tutaj mo瞠my tylko pomarzy i gdyba. Gdy znaj帷 Hollywood, wielkie studia i ich tajemnice, prawdy si raczej nigdy nie dowiemy.
A tak najlepiej podsumowuje ten soundtrack ko鎍z帷y album i serial utw鏎 A Song Of Ice And Fire, b璠帷y poprawn, ale ma這 odkrywcz aran瘸cj motywu przewodniego serii, z wykorzystaniem typowego dla niej ch鏎u. Nie jest to z造 kawa貫k i jak najbardziej ma prawo si podoba, cho trudno go zaliczy do grona tych najlepszych skomponowanych przez Djawadiego na potrzeby Gry o tron. Tylko jak sobie u鈍iadomimy, 瞠 jest on ostatnim, zwie鎍zaj帷ym t pot篹n histori utworem, to a troch przykro si robi. Tak jak zreszt po przes逝chaniu ca貫go tego albumu, gdzie pod koniec pojawia si to dziwne uczucie pustki, 瞠 to ju koniec. I kiedy w ostatnich sekundach utworu A Song Of Ice And Fire s造szymy charakterystyczn ko鎍闚k z motywu przewodniego, kt鏎y towarzyszy nam, otwieraj帷 ka盥y odcinek przez tyle lat, mo積a niby m闚i, o pewnym muzycznym dopi璚iu tej historii. Ale bardziej od satysfakcji, wzruszenia, czy pewnego spe軟ienia, nasuwa si wiele z pyta, a jedno z nich brzmi: "To tyle?"

Przez te dziewi耩 lat mia貫m w zwyczaju ko鎍zy te recenzje jakim nawi您aniem do zwierz徠 i ich mo磧iwej reakcji na t muzyk. Albo te jaki stopie, wedle 鈔edniowiecznej hierarchii, przy danym sezonie Ramin Djawadi osi庵n掖 od giermka po m篹nego rycerza. Czy te szed貫m w kierunku kulinarnym przypisuj帷 danemu soundtrackowi, cechy da. Tych w przydro積ych tawernach, a na dworskich ucztach ko鎍z帷. Jednak w przypadku 鏀mego sezonu jako 瘸dne trafne, mniej lub bardziej finezyjne por闚nania nie przychodz mi do g這wy. A pisanie o "ruinie zamku", czy "stercie gruzu" by這by znowu zbyt surowe wobec Djawadiego, kt鏎y nie zawi鏚 a tak mocno jak tw鏎cy serialu Benioff i Weiss. I nawet najlepsza muzyka nie by豉by w stanie przys這ni ich grafoma雟kich wymys堯w. To jednak jego muzyczne po瞠gnanie z Gr o tron wypada, tak jak wspomina貫m w tym te軼ie, do嗆 odtw鏎czo, rzemie郵niczo, do b鏊u poprawnie, aby wr璚z nie powiedzie, ... ch這dno. Jak ta wielka zapowiadana latami, straszna, nachodz帷a zima. Dlatego te nie pozostaje mi nic innego jak podzi瘯owa starym i nowym czytelnikom za te dziewi耩 czy mniej lat. I zako鎍zy t recenzj, jak i t te ca陰 seri jedynie s逝sznym zwrotem: DRACARYS!



Inne recenzje z serii:
  • Gra o tron (Sezon 1)
  • Gra o tron (Sezon 2)
  • Gra o tron (Sezon 3)
  • Gra o tron (Sezon 4)
  • Gra o tron (Sezon 5)
  • Gra o tron (Sezon 6)
  • Gra o tron (Sezon 7)

    Nasza ocena
    Oryginalno嗆 軼ie磬i:
    Muzyka w filmie:
    Muzyka na p造cie:
    OCENA OG粌NA:
    Lista utwor闚
    CD1
    • 1. Main Title (From Game Of Thrones: Season 8) (1:52)
    • 2. The Rains of Castamere (3:44) - (wokal: Serj Tankian)
    • 3. Arrival at Winterfell (3:44)
    • 4. Flight of Dragons (2:52)
    • 5. Heir to the Throne (2:27)
    • 6. Jenny of Oldstones (2:31)
    • 7. A Knight of the Seven Kingdoms (2:00)
    • 8. The Battle of Winterfell (4:04)
    • 9. The Dead are Already Here (4:55)
    • 10. Battle for the Skies (4:13)
    • 11. The Long Night, Pt. 1 (3:43)
    • 12. The Long Night, Pt. 2 (3:47)
    • 13. The Night King (8:51)
    • 14. Dead Before the Dawn (4:15)
    • 15. Not Today (2:22)
    • 16. Farewell (5:31)
    CD2
    • 1. Outside the Gates (4:09)
    • 2. The Bells (3:44)
    • 3. The Last War (7:37)
    • 4. Into the Fire (1:44)
    • 5. For Cersei (4:24)
    • 6. Believe (4:25)
    • 7. Stay a Thousand Years (2:30)
    • 8. Nothing Else Matters (2:06)
    • 9. Master of War (4:50)
    • 10. Be with Me (1:45)
    • 11. The Iron Throne (5:40)
    • 12. Break the Wheel (4:30)
    • 13. You Have a Choice (2:23)
    • 14. The White Book (2:10)
    • 15. The Last of the Starks (4:52)
    • 16. A Song Of Ice And Fire (2:12_
    Czas trwania: 119:49
    Komentarze

  • Game of Thrones [Season 8] (Gra o tron, Sezon 8)

    Kompozytor:

    • Ramin Djawadi

    Orkiestrator:

    • Stephen Coleman

    Wykonawcy:

    • The Czech Film Orchestra and Choir

    Wydawca:

    • WaterTower Music (2019)

    Producent:

    • Ramin Djawadi

    R E K L A M A







    NASI PARTNERZY:



    Poki.pl
    Grydladzieci.pl


     
    Strona hostowana przez
    www.twojastrona.pl
    Copyright © 2005-2019 FilmMusic.pl.
    Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
    Projekt i wykonanie