Wyścig po Oscary 2025! Tych 20 ścieżek dźwiękowych powalczy o nominacje. Brak Diuny 2 Hansa Zimmera!

Wyścig po Oscary 2025! Tych 20 ścieżek dźwiękowych powalczy o nominacje. Brak Diuny 2 Hansa Zimmera! - okładka
Maciej Wawrzyniec Olech | 17-12-2024 r.

Amerykańska Akademia Filmowa ogłosiła listy filmów i ścieżek dźwiękowych, które powalczą o oscarowe nominacje. Wśród 20 nominowanych prac, zabrakło Diuny 2 Hansa Zimmera!

Amerykańska Akademia Filmowa (Akademia Sztuki i Wiedzy Filmowej – AMPAS) opublikowała tzw. krótkie listy (ang. Oscars Shortlist) tytułów, które powalczą o złotą statuetkę, Wśród 10 ujawnionych kategorii znalazły się między innymi: najlepszy film zagraniczny, najlepszy pełnometrażowy film dokumentalny, najlepszy film krótkometrażowy, najlepsza muzyka oraz najlepsza piosenka. Spośród tych tytułów i nazwisk, które są na listach, wyłonieni zostaną nominowani do Oscara w tych kategoriach.

Przyjrzyjmy się zatem 20 ścieżkom dźwiękowym i 15 piosenkom, z których Akademia wyłoni 5 nominowanych.

NAJLEPSZA MUZYKA

Alien: Romulus” – Benjamin Wallfisch
Babygirl” – Cristobal Tapia de Veer
Beetlejuice Beetlejuice” – Danny Elfman
Blink Twice” – Chanda Dancy
Blitz” – Hans Zimmer
The Brutalist” – Daniel Blumberg
Challengers” – Trent Reznor & Atticus Ross
Conclave” – Volker Bertelmann
Emilia Pérez” – Clement Ducol & Camille
The Fire Inside” – Tamar-kali
Gladiator II” – Harry Gregson-Williams
Horizon: An American Saga Chapter 1” – John Debney
Inside Out 2” – Andrea Datzman
Nosferatu” – Robin Carolan
The Room Next Door” – Alberto Iglesias
Sing Sing” – Bryce Dessner
The Six Triple Eight” – Aaron Zigman
Wicked” – John Powell & Stephen Schwartz
The Wild Robot” – Kris Bowers
“Young Woman and the Sea” – Amelia Warner

NAJLEPSZA PIOSENKA

„Forbidden Road” z filmu „Better Man

„Winter Coat” z filmu „Blitz

„Compress/Repress” z filmu „Challengers

„Never Too Late” z filmu „Elton John: Never Too Late

„El Mal” z filmu „Emilia Pérez

„Mi Camino” z filmu „Emilia Pérez

„Sick In The Head” z filmu „Kneecap. Hip-hopowa rewolucja

„Beyond” z filmu „Vaiana 2

„Tell Me It’s You” z filmu „Mufasa: Król Lew

„Piece By Piece” z filmu „Piece by Piece

„Like A Bird” z filmu „Sing Sing

„The Journey” z filmu „Batalion 6888

„Out Of Oklahoma” z filmu „Twisters

„Kiss The Sky” z filmu „Dziki robot

„Harper And Will Go West” z filmu „Will i Harper

Diuna 2 Denisa Villeneuve’a pod względem nominacji, może zdominować nadchodzące Oscary. Jednak jak widać widowisko science-fiction nie ma szans na nominację w kategorii „Najlepsza muzyka”. Dlaczego wyrazista ścieżka dźwiękowa Hansa Zimmera, tak świetnie współgrająca z obrazem, nie znalazła się wśród potencjalnych nominowanych i tak szybko została zdyskwalifikowana? Nie jest to pierwszy raz, kiedy w tej kategorii pojawiają się kontrowersyjne decyzje wynikające z bardzo skomplikowanego zestawu reguł oscarowych, które zmieniają się prawie co rok.

W przypadku filmu Diuny 2 zastosowano przepis dotyczący muzyki w kontynuacjach. W skrócie prezentuje się ona tak: Aby film będący kontynuacją mógł ubiegać się o Oscara za muzykę, jedynie 20% ścieżki dźwiękowej może składać się z kompozycji użytych w poprzednich częściach, reszta musi być nowa. Wygląda na to, że według Akademii w przypadku drugiej Diuny ilość oryginalnych kompozycji jest znacznie niższa i dlatego też Hans Zimmer nie otrzymał nominacji za ten film. Przypominamy, że za oprawę dźwiękową do pierwszej części niemiecki kompozytor otrzymał swojego drugiego w karierze Oscara. Nie odebrał go jednak osobiście, gdyż w czasie oscarowej gali, był w Europie  w ramach trasy koncertowej Hans Zimmer Live. O zwycięstwie poinformowała go w środku nocy (inna strefa czasowa) w hotelu w Amsterdamie jego córka i podarowała mu symboliczną fałszywą statuetkę Oscara.

W przeszłości wielokrotnie sequele nominowane były za „Najlepszą muzykę”. Howard Shore otrzymał trzy nominacje, pojedynczo za każdy film, z trylogii Władcy Pierścieni. Co więcej te nominacje przerobił na złote statuetki za Drużynę Pierścienia i Powrót Króla. Ale jak wspomnieliśmy, w tej kategorii Akademia ciągle sama zmienia swoje zasady. I nawet wśród tych 20 potencjalnych nominowanych mogą rodzić się kontrowersje zważyszy, że takie prace jak Beetlejuice Beetlejuice Danny’ego Elfmana, czy też The Wicked Johna Powella i Stephena Schwartza oparte są w dużej mierze na istniejącym już muzycznym materiale.

Nie jest to pierwszy raz, kiedy ścieżka dźwiękowa Hansa Zimmera, do głośnego filmu, zostaje przedwcześnie zdyskwalifikowana w walce o Oscary. Podobny los spotkał swego czasu muzykę do Mrocznego rycerza, którą niemiecki kompozytor skomponował razem z Jamesem Newtonen Howardem. Wtedy to Akademia zarzuciła, że zbyt duża ilość osób była zaangażowana w jej powstanie.

Ciekawe jest, że mimo tej dyskwalifikacji, muzyka do Diuny 2 została oficjalnie nominowana do nagrody Złotego Globa.  Hans Zimmer nie stracił też całkowicie szansy na Oscara, gdyż w rywalizacji pozostaje jego muzyka do filmu Blitz Steve’a McQueena.

Do kogo w ostateczności trafią oscarowe nominacje, dowiemy się 17 stycznia 2025 r. Zaś oficjalna Gala wręczenia statuetek, którą poprowadzi komik i scenarzysta Conan O’Brien, odbędzie się 2 marca w Dolby Theatre w Hollywood.

Najnowsze newsy

Komentarze

Jeżeli masz problem z załadowaniem się komentarzy spróbuj wyłączyć adblocka lub wyłączyć zaawansowaną ochronę prywatności.