Szukaj: w


recenzje

Silent Hill 4: The Room



Silent Hill 4: The Room z pocz徠ku wcale nie mia這 by kolejn cz窷ci legendarnego cyklu wirtualnych survival horror闚. Akira Yamaoka, producent i re篡ser d德i瘯u, chcia, aby gra by豉 czym w rodzaju drugiego sezonu serialu, a zatem mia豉by rozpoczyna nowy rozdzia w historii franczyzy. The Room wesz這 jednak ostatecznie w sk豉d g堯wnej serii, cho linia fabularna jest nieco odmienna od poprzednik闚. Przede wszystkim przera瘸j帷e miasteczko Silent Hill zosta這 odsuni皻e na dalszy plan, a jego miejsce zaj掖 tytu這wy, nawiedzony rzecz jasna, pok鎩, od kt鏎ego g堯wny bohater (a zarazem i gracz), Henry Townshend, pr鏏uje si uwolni. W tej ods這nie u鈍iadczymy te wi璚ej akcji w por闚naniu z wcze郾iejszymi cz窷ciami.

圭ie磬a d德i瘯owa z Silent Hill: The Room, za kt鏎 odpowiedzialny by oczywi軼ie Yamaoka, trafi豉 na rynek pod kilkoma postaciami. Obok edycji limitowanych i innych cudacznych wariacji wydawniczych, w鈔鏚 propozycji dla statystycznego melomana najodpowiedniejszy jest oczywi軼ie podstawowy soundtrack, kt鏎y b璠zie przedmiotem niniejszego tekstu. Jak to zwykle bywa w przypadku serii, podczas rozgrywki nie us造szymy zbyt du穎 utwor闚, a zatem materia albumowy zajmuje g堯wnie muzyka z filmik闚 i cut scenek.

Fabularne r騜nice nie przek豉daj si jednak na odmienno軼i w stworzonej przez Yamaok koncepcji 軼ie磬i d德i瘯owej. Tak jak i w cz窷ci trzeciej, tak i tym razem Japo鎍zyk odst瘼uje od bardziej ambientowych i industrialnych brzmie, kojarzonych chocia瘺y z „jedynk”, na rzecz stylistyki zmierzaj帷ej w kierunku rocka progresywnego. Mamy wi璚 sporo gitar elektrycznych, syntezator闚, perkusji, gdzieniegdzie tak瞠 fortepian, a wszystko to zatopione w specyficznej dla serii (i samego Yamaoki) ponurej, mrocznej atmosferze.

O ile w przypadku czwartej ods這ny Silent Hill raczej nie mo瞠my m闚i o jakiej rewolucji brzmieniowej w kontek軼ie budowania depresyjnego i ch這dnego klimatu, o tyle recenzowany soundtrack wyr騜nia si od poprzednik闚 przede wszystkim przydzieleniem wi瘯szej roli piosenkom. Yamaoka si璕n掖 w tej materii po sprawdzone w poprzedniej cz窷ci nazwiska, Mary Elizabeth McGlynn i Joe Romersa.


Na tej p豉szczy幡ie wysuwa si g堯wnie Room of Angel. Oniryczny 酥iew McGlynn, hipnotyczna aran瘸cja, pi瘯na, ale jednocze郾ie jakby podszyta fa連zem melodia, czyni z tego utworu zdecydowanie najlepsz piosenk serii, a tak瞠 dzie這, kt鏎e mo瞠 鄉ia這 konkurowa z takimi klasykami, jak Silent Hill Theme z „jedynki”, czy Theme of Laura z „dw鎩ki”. Niczego sobie s r闚nie, cho bardziej rockowe, Tender Sugar i Cradle of Forest. Warto te na moment zatrzyma si przy piosence Your Rain, w kt鏎ej przez kilkana軼ie sekund mo瞠my us造sze odpowiednio zaaran穎wany Silent Hill Theme. Umieszczenie gdzie po鈔鏚 utwor闚 kultowego tematu g堯wnego, mo積a powiedzie, jest swoist tradycj soundtrack闚 z serii Silent Hill.

Pomimo kilku fajnych piosenek, album niestety troch si d逝篡. Fakt, songi s ciekawymi przerywnikami, ale po鈔鏚 niewokalnych utwor闚 ci篹ko znale潭 jakie bardziej wyr騜niaj帷e si fragmenty, przez co materia szybko zaczyna si zlewa w jedn ca這嗆 (w pami耩 zapada g堯wnie Nightmarish Waltz). Nie chc jednocze郾ie stwierdzi, 瞠 s造cha tu jakie wypalenie japo雟kiego kompozytora, w ko鎍u porz康na, „silenthillowska” aura towarzyszy nam od pocz徠ku do ko鎍a p造ty, ale jednak „czw鏎ka” mo瞠 na d逝窺z met m璚zy, co raczej nie zdarza這 si przy poprzednich tytu豉ch. Zreszt nie pomaga w tym wszystkim ponad 70-minutowy czas trwania.

I tak te za g堯wn atrakcj Silent Hill 4: The Room, w moim odczuciu, s逝篡 g堯wnie garstka piosenek, z wybornym Room of Angel na czele. Reszta materia逝, cho niew徠pliwie klimatyczna, duszna i odpowiednio surowa w brzmieniu, odrobin nu篡. Zastosowane 鈔odki wyrazu te nie robi ju takiego wra瞠nia, jak w przypadku pierwszego, drugiego, czy nawet trzeciego Silent Hilla. My郵 jednak, 瞠 gdyby zamkn望 soundtrack w przyst瘼nych trzech kwadransach, to mogliby鄉y otrzyma porz康ne s逝chowisko. Wypada jednak pochwali Yamaok za konsekwencj w kreowaniu tego wyj徠kowego, muzycznego uniwersum, za skrupulatne poszukiwanie brzmieniowych barw, no i oczywi軼ie za wspomniane piosenki. Nie jest to na pewno opus magnum Japo鎍zyka, ale dla fan闚 serii i tak zapewne b璠zie to pozycja spod znaku „must have”.


Inne recenzje z serii:
  • Silent Hill
  • Silent Hill 2
  • Silent Hill 3

    Nasza ocena
    Oryginalno嗆 軼ie磬i:
    Muzyka w grze:
    Muzyka na p造cie:
    OCENA OG粌NA:
    Lista utwor闚
    • 1. Tender Sugar (05:32) - 酥iew: Mary Elizabeth McGlynn; autor: Akira Yamaoka, Hiroyuki Owaku i Joe Romersa
    • 2. Waverer (02:54)
    • 3. Fortunate Sleep No One Disturb Her Dead (02:06)
    • 4. Melancholy Requiem (03:53)
    • 5. Confinement (02:27)
    • 6. Drops of Shame (02:49)
    • 7. The Suicidal Clock Chime (01:10)
    • 8. Silent Circus (02:55)
    • 9. Traversing the Portals of Reality (02:03)
    • 10. Into the Depths of Self Discovery (02:55)
    • 11. Cradle of Forest (06:30) - - 酥iew : Joe Romersa; autor: Akira Yamaoka, Hiroyuki Owaku i Joe Romersa
    • 12. Resting Comfortably (00:51)
    • 13. Nightmarish Waltz (03:09)
    • 14. Pulsating Ambience (03:04)
    • 15. Your Rain (04:42) - 酥iew: Mary Elizabeth McGlynn; autor: Akira Yamaoka, Hiroyuki Owaku i Joe Romersa
    • 16. The Last Mariachi (01:37)
    • 17. Wounded Warsong (03:12)
    • 18. Underground Dawn Never Come (02:12)
    • 19. Fever Chill (02:28)
    • 20. Remodelling (02:54)
    • 21. Room of Angel (07:08) - 酥iew: Mary Elizabeth McGlynn; muzyka - Akira Yamaoka, Hiroyuki Owaku i Joe Romersa
    • 22. Waiting for You (Live at "Heaven's Night" Unreleased Tunes) (06:19) - 酥iew: Mary Elizabeth McGlynn; autor: Akira Yamaoka, Hiroyuki Owaku i Joe Romersa
    Czas trwania: 72:50
    Komentarze
    Mystery 2017-10-12
    12:08
    Gra這 si kiedy i s逝cha這, klimatyczny score i 鈍ietne piosenki, z uwagi na par highlight闚, 4 dla 4 mo積a przyzna.

  • Silent Hill 4: The Room

    Kompozytor:

    • Akira Yamaoka

    Wydawca:

    • Konami (2004)

    R E K L A M A





    NASI PARTNERZY:




    Poki.pl
    Grydladzieci.pl

     
    Strona hostowana przez
    www.twojastrona.pl
    Copyright © 2005-2018 FilmMusic.pl.
    Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
    Projekt i wykonanie