Szukaj: w


recenzje

Silent Hill 2


Dwa lata po gigantycznym sukcesie gry Silent Hill, jednego z najs造nniejszych survival horror闚, decydenci z japo雟kiej wytw鏎ni Konami wprowadzili na rynek jej kontynuacj. Jednak Sequel nie jest ju jedynie zwyk貫m straszakiem, ale r闚nie, przynajmniej poniek康, histori mi這sn. Opowiada bowiem o Jacku Sunderlandzie, kt鏎y otrzymuje list od zmar貫j przed trzema laty 穎ny. Czyta w nim, 瞠 jego wybranka czeka na niego w tajemniczym mie軼ie. Ten w徠ek staje si punktem wyj軼ia dla mro膨cej krew w 篡豉ch przygody w Silent Hill.


Na stanowisko autora muzyki ponownie zatrudniono Akira Yamaok. 圭ie磬a d德i瘯owa z pierwszej cz窷ci gry by豉 jednym z najistotniejszych jej element闚. Si璕ni璚ie do industrialnych eksperyment闚, znanych chocia瘺y z tw鏎czo軼i Trenta Reznora, czy Chu Ishikawy, okaza這 si strza貫m w dziesi徠k. Do tego Japo鎍zyk postara si o pomys這wy i oryginalny temat przewodni, kt鏎y szybko sta si wizyt闚k serii. Niedziwne zatem, 瞠 artysta postanowi nawi您a do tej muzyki, pisz帷 Silent Hill 2. Co by jednak nie powiedzie, w opinii wielu krytyk闚 i graczy, to w豉郾ie score b璠帷y przedmiotem niniejszego tekstu jest stawiany wy瞠j, ni protoplasta franczyzy.

Bez w徠pienia absolutnym highlightem Silent Hill 2 jest utw鏎 rozpoczynaj帷y oficjalny soundtrack - Theme of Laura. Yamaoka w znakomity spos鏏 po陰czy pop-rockow stylistyk z pi瘯n, pe軟 melancholii melodi. Aran, wykorzystuj帷y gitary, perkusj i syntezatory, nasuwa skojarzenia z tematem g堯wnym cyklu, powsta造m na potrzeby poprzedniej gry. Co ciekawe, mo瞠my go us造sze przez moment w trzeciej minucie Theme of Laura. Tym samym obydwie kompozycje maj wsp鏊ny mianownik nie tylko brzmieniowy, ale r闚nie melodyczny. Cho zar闚no jeden, jak i drugi utw鏎 to przyk豉dy znakomitej muzyki, to jednak osobi軼ie preferuj Theme of Laura, w豉郾ie za t przebojowo嗆 i tl帷 si z nut nostalgi (podobnie zreszt uwa瘸 sam kompozytor). A dziw bierze, 瞠 tak 鈍ietny kawa貫k Yamaoka napisa w zaledwie trzy dni (niekt鏎e 廝鏚豉 m闚i nawet o dw鏂h dobach). Pewnego razu sam muzyk ustosunkowa si do tej ciekawostki: (...) to, 瞠 wi璚ej czasu b璠ziesz sp璠za nad utworem, nie koniecznie znaczy, 瞠 stworzysz co lepszego.

W podobnej estetyce utrzymane s jeszcze trzy 軼ie磬i (r闚nie nale膨ce do najbardziej reprezentatywnych) - Love Psalm, Overdose Delusion i Promise. Ponownie us造szymy tutaj gitary i perkusj, lecz sam ich ton jest ju znacznie l瞠jszy i 豉godniejszy. Motyw z Promise mo瞠my przypisa g堯wnemu protagoni軼ie gry, Jackowi Sunderlandowi. Nazwa odnosi si do pewnej obietnicy, jak Jack da swojej 穎nie, Mary. Paradoksalnie, tak jak tytu tego utworu nie podpowiada nam, do jakiej postaci nale瘸這by go przypisa, tak Theme of Laura b喚dnie przywo逝je nam na my郵 dziewczynk Laur. Melodi z tej kompozycji powinni鄉y raczej uzna za temat g堯wny gry.

Gitary elektryczne i perkusyjny podk豉d b璠 nam towarzyszy stosunkowo cz瘰to, zar闚no podczas ods逝chu p造ty, jak i komputerowych woja篡 po Silent Hill. Angel's Thanatos to na przyk豉d kawa do嗆 ci篹kiego, rockowego grania. Wp造wy tego gatunku odnajdziemy tak瞠 w jednym z najbardziej unikatowych utwor闚 na p造cie, The Reverse Will, w kt鏎ym poza d德i瘯ami fletu mo瞠my r闚nie us造sze odpowiednio zmiksowany wokal Jacquelyn Breckenridge, aktorki podk豉daj帷ej g這s nastoletniej Laurze. Tekst pochodzi z angielskiej modlitwy z osiemnastego wieku, odmawianej przez dzieci przed snem. Te same s這wa, nieprzypadkowo, mo瞠my tak瞠 wy豉pa w pe軟ometra穎wym filmie Silent Hill z 2006 roku. Zreszt r闚nie utwory Yamaoki z recenzowanego tutaj kr捫ka trafi造 do obrazu Christophe Gansa.


Spora cz窷 ilustracji to tak瞠 du穎 pos瘼niejsza i mroczniejsza muzyka. Yamaoka idzie oczywi軼ie w stron ambientu, dark-ambientu i industrializmu. Mo積a wr璚z powiedzie, 瞠 robi dok豉dnie to samo, co w przypadku analogicznego materia逝 z „jedynki”. Jakkolwiek elektroniczne eksperymenty Japo鎍zyka zdaj si by w przypadku Silent Hill 2 znacznie bardziej przyst瘼niejsze (co wcale nie oznacza, 瞠 s to 豉twe w ods逝chu brzmienia), w przeciwie雟twie do wielu odpychaj帷ych fragment闚 starszego dzie豉 Yamaoki. Tym razem nerwowa, pe軟a napi璚ia atmosfera jest budowana w bardzo sugestywny, lecz zarazem subtelny spos鏏. Nale篡 podkre郵i, 瞠 Japo鎍zyk nie ogranicza si jedynie do ambientowych plam i tekstur. Niejednokrotnie napotkamy partie fortepianu, czy wiolonczeli, dzi瘯i kt鏎ym granica pomi璠zy liryk, a suspensem sprawia wra瞠nie rozmytej i niewyra幡ej.

Problem闚 nastr璚za jedynie spos鏏 wydania score'u Yamaoki. Trzeba sobie jasno powiedzie, 瞠 ponad 70 minut muzyki to troch zbyt du穎. Oczywi軼ie balansowanie pomi璠zy rockowymi, ambientowymi i industrialnymi utworami raczej nie pozwoli si nudzi w trakcie ods逝chu wi瘯szo軼i odbiorcom, niemniej obci璚ie materia逝 o jakie 15-20 minut na pewno wysz這by na dobre omawianemu wydawnictwu. Mam tu na my郵i zw豉szcza kilka kr鏒szych, niewiele wnosz帷ych utwor闚. Nie b璠 jednak wcale zdziwiony, je郵i cz窷 s逝chaczy uzna ten kr捫ek za idealne, „pi徠kowe” s逝chowisko.

Wypada jeszcze zaznaczy, 瞠 Yamaoka jest nie tylko odpowiedzialny za muzyk, ale r闚nie za ca陰 sfer audio Silent Hill 2. To do niego nale瘸這 wykreowanie wszelakich stuk闚, trzask闚, j瘯闚, ryk闚 itp. W tym celu nagra min. ponad 200 sampli ludzkich krok闚. Jak sam wspomina, w innym tytule spod znaku survival horror, Resident Evil, d德i瘯i brzmia造 zbyt naturalnie, dlatego te zale瘸這 mu przede wszystkim na tym, aby rozmaite pog這sy by造 dziwaczne i wywo造wa造 u gracza uczucie l瘯u oraz niepokoju. Istotnym aspektem by這 dla Japo鎍zyka tak瞠 operowanie cisz (w stosownych chwilach, rzecz jasna), co zreszt uznaje za wa積y element w pracy tzw. sound designera.

Na koniec wr鵵my do samej muzyki. Silent Hill 2 to bez w徠pienia najlepsza 軼ie磬a d德i瘯owa z serii gier o s造nnym, nawiedzonym miasteczku. To, co Yamaoka zaprezentowa nam w pierwszej cz窷ci cyklu, tutaj znacz帷o rozwin掖 i dopracowa. Z racji obranej koncepcji, na pewno nie jest to jednak muzyka dla ka盥ego – przestrzec nale篡 zw豉szcza odbiorc闚 lubuj帷ych si w symfonicznych partyturach. Niemniej soundtrack z Silent Hill 2 potrafi autentycznie zatrwo篡, zahipnotyzowa i przede wszystkim zachwyci.



Inne recenzje z serii:
  • Silent Hill
  • Silent Hill 3

    Nasza ocena
    Oryginalno嗆 軼ie磬i:
    Muzyka w grze:
    Muzyka na p造cie:
    OCENA OG粌NA:
    Lista utwor闚
    • 1. Theme Of Laura (03:24)
    • 2. White Noiz (01:23)
    • 3. Forest (01:43)
    • 4. A World Of Madness (01:47)
    • 5. Ordinary Vanity (01:39)
    • 6. Promise (Reprise) (01:44)
    • 7. Ashes And Ghost (03:08)
    • 8. Null Moon (02:50)
    • 9. Heaven's Night (02:04)
    • 10. Alone In The Town (02:19)
    • 11. The Darkness That Lurks In Our Mind (01:15)
    • 12. Angel's Thanatos (03:17)
    • 13. The Day Of Night (01:37)
    • 14. Block Mind (01:12)
    • 15. Magdalene (01:52)
    • 16. Fermata In Mistic Air (02:16)
    • 17. Prisonic Fairytale (01:54)
    • 18. Love Psalm (04:26)
    • 19. Silent Heaven (02:13)
    • 20. Noone Love You (01:32)
    • 21. The Reverse Will (03:33)
    • 22. Laura Plays The Piano (01:55)
    • 23. Terror In The Depths Of The Fog (04:31)
    • 24. True (03:06)
    • 25. Betrayal (02:30)
    • 26. Black Fairy (01:12)
    • 27. Theme Of Laura (Reprise) (01:51)
    • 28. Overdose Delusion (04:31)
    • 29. Pianissimo Epilogue (01:37)
    • 30. Promise (04:39)
    Czas trwania: 73:00
    Komentarze
    Wawrzyniec 2016-03-18
    21:58
    Geniusz! Najlepszy soundtrack z serii, niepowtarzalna atmosfera, plus tak genialne utwory jak Theme of Laura, Love Psalm, czy Promise. Czego chcie wi璚ej i dlatego te ja id na maxa :)
    Mystery 2016-03-19
    18:06
    Wszystko zosta這 powiedziane, 篡ci闚ka Akiry i jeden z najlepszych i najbardziej mi bliskich game scor闚.
    Mefisto 2016-03-19
    21:29
    Kolejna czw鏎eczka - bardzo solidna kompozycja, kultowa.

  • Silent Hill 2

    Kompozytor:

    • Akira Yamaoka

    Wydawca:

    • Konami (2001)

    Producent:

    • Takaharu Ikeda

    R E K L A M A





    NASI PARTNERZY:




    Poki.pl
    Grydladzieci.pl

     
    Strona hostowana przez
    www.twojastrona.pl
    Copyright © 2005-2018 FilmMusic.pl.
    Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
    Projekt i wykonanie