Szukaj: w


recenzje

Silent Hill



Silent Hill to nazwa pewnego fikcyjnego, opustosza貫go miasteczka. To w豉郾ie tam toczy si akcja gier Silent Hill, wydawanych przez wytw鏎ni Konami. Pierwsza cz窷 serii ukaza豉 si na rynku w 1999 roku i niemal z miejsca sta豉 si pozycj kultow w gatunku survival horror. Opowiada ona o Harrym Masonie, kt鏎y trafia do tytu這wej miejscowo軼i, gdzie musi odszuka swoj c鏎k, Cherry. Oczywi軼ie na drodze stan mu r騜norakie, zmutowane bestie, kt鏎e b璠zie musia pokona, aby odnale潭 dziewczynk. Jednak Silent Hill nie skupia si stricte na wywo豉niu przera瞠nia. Tw鏎com bardziej zale篡 na wytworzeniu podsk鏎nie odczuwanego suspensu. A to 鈍ietnie si im udaje, co wraz z wci庵aj帷 fabu陰 sprawia, 瞠 Silent Hill do dzi robi wra瘸nie na fanach cyklu. Jak to zawsze bywa w przypadku horror闚, czy to mowa o grach, czy o filmach, niezwykle istotn rol w wykreowaniu odpowiedniej atmosfery odgrywa 軼ie磬a d德i瘯owa.

Jej autorem zosta Akira Yamaoka, z zawodu projektant, zwi您any z Konami od 1993 roku. Zaraz po premierze Silent Hill okaza這 si, 瞠 wyb鏎 m這dego Japo鎍zyka, kt鏎y dotychczas nie m鏬 si poszczyci wi瘯szymi sukcesami, by strza貫m w dziesi徠k. Przepe軟iona jednocze郾ie groz i melancholi muzyka skomponowana do Silent Hill, utorowa豉 mu drog do s豉wy w bran篡 gier komputerowych i zapewni豉 anga przy kolejnych produkcjach z cyklu. Dzi mo積a 鄉ia這 powiedzie, 瞠 Yamaoka na potrzeby serii stworzy specyficzny j瞛yk muzyczny, kt鏎y po latach sta si bardzo popularny. Najdobitniej 鈍iadczy o tym fakt, 瞠 w znanym filmie Christophera Gansa, Silent Hill, Jeff Danna, na pro軸 re篡sera, zaaran穎wa utwory Japo鎍zyka z pierwszych trzech gier z cyklu. W dodatku, Amerykanin, nie dopisa 瘸dnych, w豉snych utwor闚, ca造 ci篹ar ilustracji przenosz帷 na kompozycje Yamaoki. W niniejszym tek軼ie cofniemy si do 1999 roku i przyjrzymy si muzyce z pierwszej cz窷ci gry.

Soundtrack rozpoczyna si od jednego z najs造nniejszych utwor闚 Yamaoki, prawdziwego, muzycznego trademarku produkcji spod znaku Silent Hill, czyli s造nnego, mandolinowego tematu przewodniego, kt鏎y towarzyszy intrze gry. Po chwili dochodz do niego syntezatory, perkusja i gitary elektryczne (nadaj帷e kompozycji rockowego wymiaru) wygrywaj帷e, na przemian z mandolin, 郵iczn melodi g堯wn. Yamaoce kapitalnie uda這 si po陰czy uczucie trwogi z nostalgi. Wydaje si niemo磧iwe? A jednak, wystarczy pos逝cha tytu這wego utworu. Jak wspomnia貫m wy瞠j, kompozycja ta, oczywi軼ie w zmienionych aran瘸cjach, b璠zie si pojawia niemal w ka盥ej, nast瘼nej cz窷ci gry (dotychczas powsta這 osiem zaliczanych do g堯wnej serii i siedem spin-off闚 – stan na 2015 rok) z wyj徠kiem Silent Hill: Origins z 2007 roku oraz najnowszego epizodu - Silent Hill: Downpur, powsta貫go w 2012 roku.

Po pierwszym utworze nast瘼uje jednak zmiana muzycznej stylistyki. Aby podkre郵i klimat gry, zdominowanej przez strach i wsz璠obylski niepok鎩, Yamaoka si璕a do ambientu, darkambientu oraz przede wszystkim muzyki industrialnej. Tak, jak l瘯 nie opuszcza gracza ani moment, tak i ilustracja Japo鎍zyka wype軟ia wi瘯szo嗆 wirtualnej przygody. W ten spos鏏 tworzy jej hermetyczn atmosfer, co jest, zreszt, bardzo istotne ze wzgl璠u na miejsca akcji gry, jakim jest wymar貫 i oddalone od 鈍iata miasto Silent Hill. W zasadzie g堯wnie na tym skupia si Yamaoka. Niemal ca造 album pe貫n jest dusznego underscore’u, zar闚no tego bardziej stonowanego, jak i bardziej napastliwego oraz industrialnego.


Niestety po pewnym czasie s逝chacz mo瞠 si okaza nieco znu穎ny prezentowanym materia貫m. Na wydaniu znajdziemy bowiem ponad 40 utwor闚, zawieraj帷ych 陰cznie 70 minut muzyki, z czego wi瘯szo嗆 stanowi, opisywany w powy窺zym akapicie, underscore. Nie b璠 wcale zdziwiony, je郵i cz窷 odbiorc闚 b璠zie mia豉 nawet problemy z dotrwaniem do ko鎍a albumu. Wszak industrialne kompozycje, nierzadko nasuwaj帷e skojarzenia z prac fabryk, czy innych zak豉d闚 przemys這wych, przeplatane s z hipnotyzuj帷ymi, ambientowymi, ale tak瞠 i nieco sennymi 軼ie磬ami. Co prawda nie jestem mi這郾ikiem tych gatunk闚 muzycznych, ale nie jestem tak瞠 ich przeciwnikiem. Po prostu nadmiar takich brzmie jest bardzo trudny w odbiorze, a przecie album trwa ponad godzin, przy czym l瞠jsze utwory stanowi ma造 procent tego, jak瞠 obfitego wydawnictwa. Na pewno skr鏂enie albumu o jakie 20-30 minut by這by dobrym rozwi您aniem. Inna sprawa, 瞠 takiego po陰czenia r騜nych gatunk闚 muzycznych (ambient, dark ambient, industrial, rock), w鈔鏚 gier komputerowych powsta造ch w tamtych czasach, mo積a ze 鈍iec szuka. Zreszt Yamaoka, bior帷 si za komponowanie muzyki Silent Hill, chcia stworzy co nowego, co czego gracze jeszcze nie us造szeli w wirtualnych 鈍iatach. I ta sztuka mu si w du瞠j mierze uda豉.

Jak sam Yamaoka wspomina, w materiale nawi您uj帷ym do rocka industrialnego inspirowa si tw鏎czo軼i min. Trenta Reznora i jego zespo逝 Nine Inch Nails. Ja osobi軼ie zwr鏂i豚ym jednak uwag na podobie雟two „ci篹szych” fragment闚 Silent Hilla z muzyk Chu Ishikawy, kt鏎y analogiczne, dziwaczne brzmienia stworzy do jeszcze bardziej dziwnego - i zapewne jednego z najbardziej wyj徠kowych w historii kina - cyberpunkowego obrazu Tetsuo: The Iron Man w re篡serii Shinyi Tsukamoto z 1989 roku. Nomen omen Nine Inch Nails pracowa這 nad drugim sequelem tego filmu, Tetsuo: The Bullet Man. Naturalnie kto mo瞠 powiedzie, 瞠 Ishikawa sam m鏬 inspirowa si muzyk Reznora, jednak pragn zaznaczy, 瞠 dzie這 Tsukamoto mia這 premier jeszcze zanim ukaza豉 si pierwsza p造ta Nine Inch Nails. Zreszt wystarczy por闚na omawian prac ze 軼ie磬ami d德i瘯owymi komponowanymi przez Ishikaw - mowa tu nie tylko o Tetsuo: The Iron Man, ale tak瞠 o jego innych projektach, min. filmie Bullet Ballet.

Na ratunek s逝chaczowi, uczulonemu na mroczne, zimne oraz agresywne brzmienia wype軟iaj帷e niemal ca造 鈔odek albumu, przychodz ostatnie cztery utwory Yamaoki, w kt鏎ych Japo鎍zyk si璕a do bardziej przyjaznej dla ucha stylistyki. My Heaven to odpr篹aj帷a, stonowana kompozycja, kt鏎a podobnie jak She inspirowana jest, w pewnym stopniu, bluesem. Killing Time i Silent Hill („Otherside”) to 軼ie磬i bardziej nawi您uj帷e do rockowego stylu Yamaoki. Swego rodzaju urozmaiceniem jest piosenka Esperandote, do kt鏎ej s這wa i muzyk napisa豉 Rika Muranaka, autorka wielu utwor闚 do gier wyprodukowanych przez Konami. Trudno odm闚i klasy tej „tangopodobnej” kompozycji, ale te nie豉two oprze si wra瞠niu, 瞠 pasuje ona jak pi徠e ko這 do wozu.

Jak zatem ustosunkowa si do tej瞠 pracy? Niew徠pliwie muzyczny 鈍iat gier komputerowych bywa niekiedy traktowany z lekka po macoszemu przez mi這郾ik闚 film闚ki. Czy s逝sznie, to ju kwestia sporna. Wydaje mi si jednak, 瞠 軼ie磬a d德i瘯owa z Silent Hill zas逝guje na uwag. Nawet je郵i omawiany kr捫ek jest w stanie zm璚zy potencjalnego odbiorc, to jednak trudno mu odm闚i 鈍ietnego klimatu i kilku pomys這wych koncepcji. Reasumuj帷, Silent Hill Akiry Yamaoki powinien trafi do odtwarzaczy s逝chaczy muzyki filmowej lubuj帷ych si w ci篹szych brzmieniach. Wszak materia zaprezentowany na p造cie wcale nie r騜ni si jako軼iowo od tego, kt鏎ego mo瞠my us造sze w rasowym, dobrze zilustrowanym horrorze.



Inne recenzje z serii:
  • Silent Hill 2
  • Silent Hill 3
  • Silent Hill 4: The Room

    Nasza ocena
    Oryginalno嗆 軼ie磬i:
    Muzyka w grze:
    Muzyka na p造cie:
    OCENA OG粌NA:
    Lista utwor闚
    • 1. Silent Hill (02:51)
    • 2. All (02:07)
    • 3. The Wait (00:09)
    • 4. Until Death (00:51)
    • 5. Over (02:04)
    • 6. Devil's Lyric (01:26)
    • 7. Rising Sun (00:57)
    • 8. For All (02:39)
    • 9. Follow the Leader (00:52)
    • 10. Claw Finger (01:32)
    • 11. Hear Nothing (01:33)
    • 12. Flesh Kill (00:19)
    • 13. Killed by Death (01:25)
    • 14. Don't Cry (01:29)
    • 15. The Bitter Season (01:26)
    • 16. Moonchild (02:48)
    • 17. Never Again (00:45)
    • 18. Fear of the Dark (01:13)
    • 19. Half Day (00:39)
    • 20. Heaven Give me Say (01:47)
    • 21. Far (01:14)
    • 22. I'll Kill You (02:52)
    • 23. My Justice For You (01:21)
    • 24. Devil's Lyric 2 (00:25)
    • 25. Dead End (00:17)
    • 26. Ain't Gonna Run (01:12)
    • 27. Nothing Else (00:51)
    • 28. Alive (00:33)
    • 29. Never Again (01:01)
    • 30. Die (00:56)
    • 31. Never End_Never End_Never End (00:46)
    • 32. Down Time (01:38)
    • 33. Kill Angels (01:16)
    • 34. Only You (01:16)
    • 35. Not Tomorrow 1 (00:48)
    • 36. Not Tomorrow 2 (01:38)
    • 37. My Heaven (03:17)
    • 38. Tears of... (03:16)
    • 39. Killing Time (02:54)
    • 40. She (02:36)
    • 41. Esperandote (06:26)
    • 42. Silent Hill (Otherside) (06:23)
    Czas trwania: 71:48
    Komentarze

  • Silent Hill

    Kompozytor:

    • Akira Yamaoka

    Wydawca:

    • King Records (1999)

    R E K L A M A





    NASI PARTNERZY:




    Poki.pl
    Grydladzieci.pl

     
    Strona hostowana przez
    www.twojastrona.pl
    Copyright © 2005-2018 FilmMusic.pl.
    Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
    Projekt i wykonanie