Z opóźnieniem, przez panujące w Los Angeles pożary, Amerykańska Akademia Sztuki i Wiedzy Filmowej ogłosiła nominacje do 97. edycji Oscarów. Jak zawsze nie zabrakło niespodzianek i w tym roku jak widać, członkowie Akademii postawili na musicale, które zdominowały muzyczne nominacje. Przy czym dla wielu tegoroczne nominacje, szczególnie w tych kategoriach muzycznyc, mogą budzić pewne kontrowersje.
Tegoroczne nominacje do już 97. edycji Oscarów mieliśmy poznać trochę wcześniej. Jednak, ze względu na szalejące w okolicach Los Angeles pożary, Amerykańska Akademia Sztuki i Wiedzy Filmowej była zmuszona do przełożenia terminu ogłoszenia nominacji. Dlatego mimo tych wszystkich opóźnień i panującego kataklizmu Akademia wyróżniła produkcje nominowane do najważniejszych kategorii filmowych za 2024 rok.
Wielkim wygrany procesu nominacji został nagrodzony w Cannes i podczas ceremonii Złotych Globów musical Emilia Pérez Jacquesa Audiarda. Obraz ten dostał aż 13 nominacji, czyli tyle co Oppenheimer Christophera Nolana w zeszłym roku. Na drugim miejscu znalazł się The Brutalist oraz Wicked z 10 nominacjami. Kompletnie nieznany, film o Bobie Dylanie w reżyserii Jamesa Mangolda z Timothee Chalamet, okazał się nie być nieznany dla członków Akademii, którzy nominowali go aż ośmiokrotnie. Deszcz nominacji dla Emilii Pérez, Wicked oraz Kompletnie nieznanego, świadczy, że w tym roku Akademia postawiła na filmy muzyczne. Jako dodatkową ciekawostkę można też wspomnieć, że przy wiodących w nominacjach produkcjach Emilii Pérez i The Brutalist, twórcy przyznali się do minimalnego wykorzystania sztucznej inteligencji (A.I.).
Jak co roku nie obyło się bez niespodzianek, do których należy zaliczyć brak nominacji reżyserskich dla Edwarda Bergera za Konklawe, oraz Denisa Villeneuve’a za Diunę: Część druga. W ogóle monumentalny film science-fiction, dla wielu najlepszy film 2024 roku, otrzymał „jedynie”, 5 nominacji, gdzie wśród wielkich nieobecnych należy zaliczyć wspomnianego Denisa Villeneuve’a, za reżyserię, jak i Hansa Zimmera za muzykę. Tym samym przejdźmy najlepiej do muzycznych nominacji, które wśród miłośników muzyki filmowej, będą budziły pewne kontrowersje.
A oto lista nominowanych za muzykę filmową jak i piosenkę:
Najlepsza ścieżka dźwiękowa:
- The Brutalist – Daniel Blumberg
- Emilia Pérez – Clément Ducol & Camille
- Convlave – Volker Bertelmann
- Wicked – John Powell & Stephen Schwartz
- The Wild Robot – Kris Bowers
Najlepsza piosenka:
- „El Mal” from Emilia Pérez – Clément Ducol & Camille, Lyric by Clément Ducol, Camille & Jacques Audiard
- „The Journey” The Six Triple Eight – Diane Warren
- „Like a Bird” Sing Sing – Abraham Alexander & Adrian Quesada
- „Mi Camino” Emilia Pérez – Clément Ducol & Camille
- „Never Too Late” Elton John: Never Too Late – Elton John, Brandi Carlile, Andrew Watt & Bernie Taupin