Your browser is not supported! Update your browser to improve your experience.

Danny Elfman

29 maja 1953
Tomek Rokita | 21-04-2022 r.

Danny Elfmana można bez cienia przesady nazwać enfant terrible hollywoodzkiej sceny kompozytorów filmowych. Twórca ten czerpie z wielu stylów, jego muzyka potrafi być i wspaniała i dość trudna w

słuchaniu. Pisze monumentalne dzieła na pełną orkiestrę oraz kontrowersyjne projekty o dość minimalistycznym, akustycznym brzmieniu. Do tego jest samoukiem, posiada dość znaczną bazę zaprzysięgłych

fanów i kultowy już status.

O urodzonym w 1953 roku w Amarillo (Teksas) Elfmanie stało się głośno w świecie muzyki za sprawą założenia grupy „The Mystic Knights of Oingo Boingo”, min. razem ze Stevem Bartekiem, który do dziś pozostaje najbardziej znanym i głównym współpracownikiem kompozytora, równocześnie będąc jego „nadwornym” orkiestratorem. Dziwaczność i hermetyczność muzyki, która powstawała w Oingo oraz zainteresowanie sub-kulturą gothic z pewnością zwróciła uwagę niekonwencjonalnego reżysera Tima Burtona, autora fantastycznych, aczkolwiek najczęściej podszytych czarnym humorem i groteską filmów. Ich współpraca trwa do dziś, będąc jedną z najsłynniejszych par reżyser-kompozytor, licząc w chwili obecnej (2007 rok) 12 obrazów kinowych. Trudno oczywiście wyobrazić sobie kolejny film Burtona bez oryginalnego score’u Elfmana. Oboje rozpoczynali „Wielką Przygodą Pee-Wee Hermana”, następnie był „Sok z żuka”, jednak przełomowym momentem był klasycznie-gotycko brzmiący „Batman”, dla którego Elfman stworzył jeden z najsłynniejszych tematów w historii muzyki filmowej. Praca ta również postrzegana jest dziś jako jedno z najwybitniejszych osiągnięć współczesnej muzyki filmowej. Gigantyczny sukces filmu pozwolił twórcy w wybieraniu ciekawych i interesujących propozycji.

Zaowocowało to współpracą z reżyserem horrorów Samem Raimi, w ramach której napisał tematy dla kolejnych superbohaterów – „Darkmana” i ostatnio „Spider-Mana”. Elfman stał się w ten

oto sposób w ostatniej dekadzie specem od filmów o superbohaterach (także „Dick Tracy”, „Flash” i sequel „Batmana”) i komiksowych ekranizacji („Faceci w czerni”).

Przepięknym chóralno-orkiestrowym melanżem tchnął życie w „Edwarda Nożycorękiego”, uważanego również za wybitne osiągnięcie gatunku. Z kolei „Miasteczko Halloween”, kolejny projekt

Burtona stanowiło połączenie zaskakujących, szalonych piosenek z kreatywną muzyką opisową. Po „Miasteczku” doszło do chwilowej przerwy we współpracy z Burtonem. Obaj twórcy popadli w

konflikt, który Elfman usprawiedliwia wyczerpaniem psychicznym i fizycznym, co spowodowało zatrudnienie do kolejnego obrazu reżysera („Ed Wood”) Howard Shore’a.

Za największe osiągniecie kompozytora w muzyce dramatycznej uważa się „Sommersby”, w którym kompozytor połączył smutne, basowe brzmienie orkiestry z dynamicznymi partiami muzyki

folkowej. Podobną koncepcję przyjmie w partyturze o trochę mniejszym kalibrze emocjonalnym, do kina familijnego „Black Beauty”, która dziś osiąga bardzo wysokie ceny aukcyjne z uwagi na jej

klasę i marginalną dostępność. Duże uznanie przyniosły mu też projekty o innym niż bajkowo-magiczne zabarwieniu, w których doszło do eksperymentów w obrębie brzmień akustycznych i elektronicznych,

takie jak: „Prezydencki szmal”, „Adwokat” czy „Prosty plan” i „Family Man”. Choć te pozycje znane są głównie pośród fanów muzyki filmowej. Również pod koniec lat 90-ych

doszło do stylistycznej zmiany, w której ujawnia się fascynacja kompozytora muzyczną formą, minimalizmem i skomplikowaną rytmiką („Hulk”, „Planeta małp”). Muzyka kompozytora zyskała

na emocjonalnym detalu i psychologicznym niuansie, wyzbywając się nie-poważności (choć zupełnie uroczej), określającej jego wczesne projekty. Podobnież skierowany jest dobór projektów, które

osadzone są bardziej na niwie rzeczywistości i psychologicznego dramatu.

Do innych współpracowników Teksańczyka należą reżyserzy Gus Van Sant, którego „Buntownik z wyboru” przyniósł mu pierwszą dopiero nominację do Oscara oraz Brett Rattner. Pozostaje jednym

z najbardziej rozchwytywanych kompozytorów hollywoodzkich, w samym 2002 roku pisząc do prequelu „Milczenia owiec”, kontynuacji „Men in Black”, wystawnej ekranizacji przygód

„Człowieka-pająka i tworząc dodatkowy underscore do Oscarowego zwycięzcy – „Chicago”. Kompozytor stworzył również tematy dla „Simpsonów” i serialu grozy

„Opowieści z krypty”. Znakomitą wizytówką twórcy są dwa kompilacyjne albumy pt. „Music From Darkened Theatre”, ujmujące w sposób wyczerpujący karierę Amerykanina do roku 1996.

Elfman w roku 2005 napisał swoją pierwszą pracę koncertową na chór mieszany i orkiestrę pt. Serenada Schizophrana (recenzja na naszym portalu). Dzieło zostało zlecone przez American

Composers Orchestra, bardzo dobrze ocenione przez muzyczną krytykę i wystawione po raz pierwszy w nowojorskiej Carnegie Hall. Danny Elfman jest mężem znanej aktorki Bridget Fondy, a jego brat

Richard jest reżyserem filmowym. Sam bohater tej biografii ma również w planie reżyserię filmu fabularnego na podstawie własnego scenariusza.


Linki:

  • Danny Elfman’s Music For A Darkened People
  • The Elfman Zone

    NAGRODY:

    Saturn:

  • 2013 – Frankenweenie
  • 2003 – Spider-Man
  • 2000 – Sleepy Hollow
  • 1998 – Men in Black
  • 1997 – Mars Attacks!
  • 1994 – The Nightmare Before Christmas

    Primetime Emmy:

  • 2005 – Desperate Housewives

    Fantasporto:

  • 2000 – nagroda za całokształt twóczości

    Grammy:

  • 1990 – Batman (temat instrumentalny)

    Hollywood Film Award:

  • 2008 – kompozytor roku

    Sierra Award – nagroda krytyków z Las Vegas:

  • 1998 – A Simple Plan

    Nagroda na MFF w Palm Springs:

  • 2004 – nagroda im. Fredericka Loewe za twórczość

    Phoenix Film Critics Society Award:

  • 2005 – Charlie and the Chocolate Factory

    Satellite Award:

  • 2000 – Sleepy Hollow

    BMI Film & TV Award:

  • 2013 – Oz the Great and Powerful; Men in Black 3; Silver Linings Playbook; Dark Shadows
  • 2012 – Real Steel
  • 2010 – Alice in Wonderland; Terminator Salvation; The Wolfman
  • 2009 – Wanted; Desperate Housewives
  • 2008 – Desperate Housewives
  • 2007 – Nacho Libre; Charlotte’s Web;
  • 2005 – Spider-Man 2; Desperate Housewives
  • 2004 – Hulk
  • 2003 – Spider-Man; Men in Black II; Chicago; The Simpsons
  • 2002 – Planet of the Apes
  • 2001 – The Family Man
  • 2000 – Sleepy Hollow
  • 1998 – Men in Black; Good Will Hunting; Flubber; The Simpsons
  • 1997 – Mission: Impossible
  • 1996 – The Simpsons
  • 1993 – Batman Returns
  • 1991 – Dick Tracy
  • 1990 – Batman
  • 1989 – Beetle Juice; Scrooged
  • 1987 – Back to School

    Filmmuza – nagroda portalu Filmmusic.pl:

  • 2008 – Standard Operating Procedure; kompozytor roku

    NOMINACJE:

    Oscar:

  • 2009 – Milk
  • 2004 – Big Fish
  • 1998 – Men in Black; Good Will Hunting

    Złoty Glob:

  • 2011 – Alice in Wonderland
  • 2004 – Big Fish
  • 1994 – The Nightmare Before Christmas

    Saturn:

  • 2014 – Oz the Great and Powerfull
  • 2006 – Charlie and the Chocolate Factory
  • 2005 – Spider-Man 2
  • 2004 – Hulk
  • 1997 – The Frighteners
  • 1996 – Dolores Claiborne
  • 1992 – Edward Scissorhands
  • 1990 – Beetle Juice

    Primetime Emmy:

  • 1990 – The Simpsons

    BAFTA:

  • 2011 – Alice in Wonderland
  • 2003 – Chicago

    Annie:

  • 2015 – Mr. Peabody & Sherman
  • 2014 – Epic
  • 2008 – Meet the Robinsons

    Critics Choice Award:

  • 2009 – Milk
  • 2004 – Big Fish

    Chicago Film Critics Association Award:

  • 2008 – Milk
  • 2006 – Charlie and the Chocolate Factory
  • 2004 – Big Fish
  • 1999 – A Simple Plan

    Grammy:

  • 2011 – Alice in Wonderland
  • 2010 – Milk
  • 2006 – Charlie and the Chocolate Factory (piosenka: „Wonka’s Welcome Song”)
  • 2005 – Big Fish
  • 2003 – Spider-Man
  • 2002 – Planet of the Apes
  • 1998 – Men in Black (temat instrumentalny)
  • 1992 – Edward Scissorhands
  • 1991 – Dick Tracy
  • 1990 – Batman

    Sierra Award – nagroda krytyków z Las Vegas:

  • 2010 – Alice in Wonderland
  • 2000 – Sleepy Hollow

    Online Film Critics Society Award:

  • 2009 – Milk

    Phoenix Film Critics Society Award:

  • 2012 – Hitchcock
  • 2004 – Big Fish

    SFX Award:

  • 2003 – Spider-Man

    San Diego Film Critics Society Award:

  • 2010 – Alice in Wonderland

    Satellite Award:

  • 2008 – Milk
  • 2005 – Spider-Man 2; Corpse Bride
  • 2001 – Proof of Life
  • 1997 – Mars Attacks!

    World Soundtrack Award:

  • 2013 – kompozytor roku
  • 2010 – kompozytor roku
  • 2009 – kompozytor roku
  • 2006 – kompozytor roku
  • 2002 – Spider-Man

    Filmmuza – nagroda portalu Filmmusic.pl:

  • 2010 – Alice in Wonderland (utwór „Alice’s Theme”)
  • Recenzje

    Komentarze