Szukaj: w


recenzje

Game of Thrones [Season 7] (Gra o tron, sezon 7)



Na pocz徠ku niedowierzanie, potem niepok鎩, a na ko鎍u przera瞠nie wla這 si do mega serca, kiedy u鈍iadomi貫m sobie, 瞠 to ju si鏚my (!) sezon Gry o tron. Czyli siedem lat walki o niezwykle niewygodne wygl康aj帷y tron na 鈍iecie. Siedem lat intryg, zdrad i przelanej krwi. Siedem lat potyczek, bitw, zion帷ych ogniem smok闚. I w ko鎍u siedem lat niezliczonej kobiecej nago軼i jak瞠 ochoczo eksponowanej. C騜 wi璚 takiego zaoferowali nam w這darze z HBO przy tej magicznej liczbie siedem? Niestety z wielkim 瘸lem musz oznajmi, 瞠 otrzymali鄉y jak na razie najgorszy sezon Gry o tron. Przede wszystkim brutalnie odczuwany jest brak ksi庵 George R.R. Martina, na kt鏎ych tw鏎cy David Benioff i D.B. Weiss zwani "Dedekami", opierali swe scenariusze. Zamiast tego serial zaczyna przypomina przys這wiowe "fanfiction", a miejscami wr璚z "fanservice". Si陰 poprzednich sezon闚 i dzie Martina by brak mocnych podzia堯w na dobrych i z造ch, jak i na g堯wnych bohater闚. Nawet postacie, kt鏎e uwa瘸li鄉y za czo這we mog造 zgin望 i to nie raz jak瞠 g逝pi i bezsensown 鄉ierci. Niestety "Dedeki" porzucili t drog i wybrali sobie grupk ulubionych postaci, kt鏎e widocznie w serialu faworyzuj, kosztem innych interesuj帷ych bohater闚 co do kt鏎ych nie maj pomys逝. Kolejn bol帷zk jest nowy czar teleportacji jakim zostali obdarowani mieszka鎍y Westeros i okolic. Odleg這軼i, kt鏎e dawniej bohaterowie pokonywali w kilka odcink闚, jak nie sezon闚, teraz nagle zajmuj im par minut jak nie sekund. Nie wspominaj帷, 瞠 kruki i smoki pokonaliby tras na Kessel szybciej ni uczyni to Han Solo w Sokole Millenium. Drastycznie spad豉 te ilo嗆 scen rozbieranych, co serialowi HBO wprost nie wypada czyni. Ale i tak najwi瘯szym problemem najnowszego sezonu Gry o tron jest jego przewidywalno嗆. Naprawd nie trzeba by Tr鎩ok Wron, kt鏎a porzuci豉 umiej皻no軼i aktorskie, aby przewidzie co si stanie. I tak w ogarniaj帷ym 瘸lu, jedyne co zosta這 to sporadyczne fragmenty dawnej klasy, smoki i muzyka Ramina Djawadiego.

Te siedem lat to tak瞠 siedem soundtrack闚 najr騜niejszej jako軼i. Siedem lat, kiedy mogli鄉y obserwowa, czy te bardziej s造sze muzyczny rozw鎩 Djawadiego. Od pocz徠k闚, kiedy czy軼i stajnie na Zamku Santa Monica Wielkiego Ksi璚ia Zimmera i grywa w obskurnych tawernach, gdzie niejednokrotnie oberwa zgni造m warzywem. A sta si porz康nym bardem, kt鏎emu podczas grania czasami kto rzuci monet. Znamiennym jest, 瞠 wraz ze spadaj帷ym poziomem serialu, r鏀 poziom jej oprawy muzycznej, a osi庵n掖 kulminacyjny punkt przy sz鏀tym sezonie. Czy urodzonemu w Zamku Duis kompozytorowi (z niemieckiego. Burg = zamek. Miasto: Duisburg, a wi璚 miast Zamek Duis) uda這 si wej嗆 na jeszcze wy窺zy poziom i przeskoczy Mur przy tej magicznej liczbie siedem? Nie do ko鎍a, cho o wielkim spadku formy te nie mo瞠 by mowy.

Niemiecki bard o perskich korzeniach na przestrzeni tych siedmiu lat wypracowa sw鎩 muzyczny g這s opisuj帷y wydarzenia w Westeros i innych krainach. Skomponowa przy tym wiele temat闚, dla poszczeg鏊nych postaci, rod闚 i miejsc. Zwa篡wszy, 瞠 przy si鏚mej ods這nie Gry o tron odwiedzamy znajome ju miejsca i widzimy prawie wy陰cznie znane nam twarze, mo積a zrozumie pewien brak oryginalno軼i w tej muzyce. Dlatego te wi瘯szo嗆 jej stanowi znane nam wcze郾iej tematy, nieraz w nowych aran瘸cjach. Oczekuj帷y powiewu 鈍ie穎軼i, czy kolejnego utworu jak Light of the Seven (znowu magiczna liczba siedem w tytule!) mog poczu pewien zaw鏚 w swoich sercach. Z drugiej strony nie po przez te siedem wiosen Djawadi kreowa ten muzyczny 鈍iat, ze wszystkimi motywami, aby z nich teraz nie korzysta. Tym bardziej, 瞠 ich u篡cie w serialu jak najbardziej ma sens i tworzy poczucie sp鎩no軼i, zachowania ci庵這軼i serii. I jak ju wy瞠j wspomnia貫m Niemiec owe motywu wielokrotnie na nowo aran簑je, dodaje im nowego 篡cia, zamiast wy陰cznie je przepisywa nuta w nut. I wreszcie na koniec to ju jest si鏚my sezon! Trudno oczekiwa przy serii, kt鏎a doczeka豉 si ju si鏚mej ods這ny (!), aby dalej zachwyca豉 oryginalno軼i.

Zreszt nie jest te, 瞠 nie otrzymujemy 瘸dnych nowych melodii. Dla powsta貫go chocia瘺y uczucia mi璠zy Jonem Snow, a Daenerys Targaryen Ramin Djawadi skomponowa 豉dny motyw, kt鏎y najdostojniej wybrzmiewa w utworze Truth. Dobrze ilustruje on wyjawienie prawdy o pochodzeniu Kr鏊a P馧nocy, wypowiadane beznami皻nie przez Tr鎩ok Wron jak i konsumpcj kazirodczego zwi您ku.

Tak jak przez poprzednich sze嗆 nadchodz帷ych zim, tak i przy si鏚mej najmocniej na srebrnym kr捫ku, jak i w obrazie prezentuje si muzyka przypisana Daenarys Targaryen, Matce Smokow, Zrodzonej z Burzy, Niespalonej, Wyzwolicielki z Okow闚, Khaleesi i jej smokom. Dragonstone to ponad pi璚iominutowa aran瘸cja motywu smoczej matki, kt鏎 spokojnie mo積a zaliczy do jednych z lepszych muzycznych moment闚 w seriali i na p造cie. Sam Djawadi niejednokrotnie przyznawa si, co ja te niejednokrotnie powtarza貫m, 瞠 Daenarys jest jego ulubion postaci z Gry o tron i doskonale to s造cha. Swej mi這軼i do blondw這sej kr鏊owej wyzwalaj帷ej niewolnik闚 i pal帷ej osoby o innym zdaniu ni jej, nie ukrywaj w si鏚mym sezonie te tw鏎cy serialu Przez co wi瘯szo嗆 czasu po鈍i璚amy wy陰cznie jej, a wi璚 i muzycznie jej motyw cz瘰to wybrzmiewa i niekt鏎zy mog rzec, 瞠 wr璚z za cz瘰to. Gdy cho temat jest zacny, a aran瘸cje niezgorsze, to mo積a odczu pewien jego przesyt, tym bardziej jak podnio郵e on brzmi. I jedno mog rzecz, 瞠 przez to gryzie si ze specyficznym warsztatem aktorskim Emilii Clarke, wcielaj帷ej si w Dany. Inni za mog stwierdzi, 瞠 epickie i mistyczne brzmienie dobrze maskuje, te wszelakie braki aktorskie i nadaje tej postaci odpowiedniej gracji, w豉dczo嗆, aury, kt鏎ych na ekranie nie widzimy, a widzie powinni鄉y.

Od podnios貫j muzyki i w徠pliwym aktorstwie, przejd幟y do wy窺zej szko造 grania w podw鎩nym tego s這wa znaczeniu. I skoncentrujmy si na resztkach rodu Lannister闚 i ich pi瘯nym temacie, kt鏎y znowu mi這 powraca, aby cieszy nasze uszy, jak chocia瘺y w Queen's Justice, czy Lion's Legacy. Powraca te wielbione Light of the Seven, kt鏎a staje si swoistym tematem Cersei Lannister zasiadaj帷ej na 瞠laznym tronie. ζdnie wypada on w No One Walks Away From Me, kt鏎y dobrze ilustruje dramatyczny moment pomi璠zy Jaimim i Cersei. Doskonale pasuje on te do w豉dczej kobiety 鈍ietnie zagranej przez Len Headey. Tak, tak na ciebie patrz Emilio Clarke!

Z innych znanych temat闚, powraca ten przypisany Greyjoyom, jak chocia瘺y w utworze Ironborn jak i temat P馧nocy, Winterfell, kt鏎y 豉dnie wybrzmiewa na jak zawsze smutn wiolonczel w kawa趾u Home ilustruj帷ym powr鏂 Ayri Stark do domu. I zosta闓y na chwil przy kolejnej ulubienicy "Dedek闚" Ayri, kt鏎a podczas swej w璠r闚ki spotka豉 rycerza Eda Sheerana. Za prawd powiadam wam, wielki krzyk w Internetach zwi您any by z tym kr鏒kim wyst瘼em sympatycznego grajka. I mo瞠 te dlatego nikt nie o鄉ieli si umie軼i 酥iewan przez niego piosenk na srebrnym kr捫ku. A szkoda, gdy 豉dnie 酥iewa i na przestrzeni tych siedmiu, lat nie brakowa這 wyst瘼闚 go軼innych w muzycznym 鈍iecie Gry o tron.

Zwa篡wszy, 瞠 wieloma potyczkami si鏚my sezon stoi, nie mog這 zabrakn望 muzyki akcji. Przez te siedem czterech p鏎 roku Ramin Djawadi rozwin掖 sw鎩 muzyczny warsztat. tak瞠 w dziedzinie action-score'u, kt鏎y nie ju wy陰cznie oparty o uderzenia w perkusj. To jednak dalej odgrywa ona w nim du膨 rol i pozostaje on do嗆 toporny. Dlatego te jak kto nie polubi na przestrzeni tych wielu lat, tego brzmienia to i przy si鏚mej ods這nie nie b璠zie zachwycony. I mimo pewnych przeb造sk闚, troch ginie ta muzyka akcji w obrazie, przyg逝szona d德i瘯iem kruszonych zbroi, zion帷ych ogniem smok闚, czy wyj徠kowo g這郾ej jak na nie篡wych armii umar造ch. Przy czym Djawadi dobrze rozwin掖 motyw ostatnich, kt鏎ego pocz徠ki si璕aj jeszcze ko鎍a drugiego sezonu. Co prawda muzyka dalej pozosta豉 toporna, ale dzi瘯i u篡ciu dziko brzmi帷ego ch鏎u The Army of Dead zdecydowanie lepiej si prezentuje. Co prawda motyw ten nie ma startu do March of the Dead Sir Rudow這sego Danny'ego Elfmana z Army of Darkness, ale jak na standardy Gry o tron dzi瘯i prostemu zabiegowi prezentuje si do嗆 dobrze.

Od muzyki akcji, zdecydowanie lepiej bardowi z Duisburga osiad貫go w Kalifornii wychodzi liryka, czego najlepszym przyk豉dem jest Winter Is Here. Jak sama nazwa wskazuje, ilustruje on pierwsze p豉tki 郾iegu opadaj帷e na King's Landing. Prosta aran瘸cja motywu przewodniego w oparciu o delikatny ch鏎ek naprawd dobrze wypada w obrazie, dodaj帷 ca貫j scenie pewne poczucie magii i mistycyzmu. I cho od trzeciego sezonu Djawadi stosuje ten myk, to za ka盥ym razem naprawd dobrze dzia豉 i w przypadku tego kr捫ka, idealnie go zwie鎍za.

S造cha wiele g這s闚, 瞠 w鈔鏚 tw鏎c闚, aktor闚 zwi您anych z Gr o tron czu pewne zm璚zenie. Niestety si鏚my sezon, tak jak si prezentuje, mo瞠 by pewnym potwierdzeniem tej tezy. Czy to samo mo積a powiedzie o nadwornym muzyku Raminie Djawadim? Co prawda t prac nie wykroczy on poza wyznaczone przez siebie granice, nie wyznaczy nowych, ani nie zburzy Muru. Bardzo ch皻nie korzysta z wykreowanego przez siebie na przestrzeni lat materia逝. Przy czym czyni to z g這w, dalej aran簑je te tematy, stara si je urozmaica, czy wr璚z bawi帷 si nimi. Tym samym ws逝chuj帷 si w t muzyk, kt鏎a brzmi nawet troch lepiej na albumie ni w serialu, trudno pisa, aby Ramin Djawadi z Duisburga z Rodu Perskiego mia do嗆 鈍iata wykreowanego przez George'a R.R. Martina. Co prawda to "sz鏀tka" w muzycznym 鈍iecie Gry o tron pozostaje liczb magiczn, ale i z solidn si鏚emk zwierzyna wszelakiej ma軼i nie powinna mie problemu. 畝dna tam kr鏊ewska uczta, czy wielce wyborna, ale jednak ka盥y powinien co dla siebie na zastawionym przez Djawadiego stole znale潭.


Nasza ocena
Oryginalno嗆 軼ie磬i:
Muzyka w filmie:
Muzyka na p造cie:
OCENA OG粌NA:
Lista utwor闚
  • 1. Main Titles (1:54)
  • 2. Dragonstone (5:06)
  • 3. Shall We Begin? (1:24)
  • 4. The Queen's Justice (1:22)
  • 5. A Game I Like to Play (1:45)
  • 6. I Am the Storm (6:25)
  • 7. The Gift (2:03)
  • 8. Dragonglass (4:20)
  • 9. Spoils of War, Pt. 1 (3:54)
  • 10. Spoils of War, Pt. 2 (4:03)
  • 11. The Dagger (2:34)
  • 12. Home (2:30)
  • 13. Gorgeous Beasts (2:11)
  • 14. The Long Farewell (2:47)
  • 15. Against All Odds (7:49)
  • 16. See You for What You Are (2:09)
  • 17. Casterly Rock (2:23)
  • 18. A Lion's Legacy (1:35)
  • 19. Message for Cersei (1:44)
  • 20. Ironborn (2:19)
  • 21. No One Walks Away from Me (2:11)
  • 22. Truth (3:31)
  • 23. The Army of the Dead (5:27)
  • 24. Winter Is Here (2:54)
Czas trwania: 73:11
Komentarze
Roman 2017-09-02
11:47
Bo瞠, i znowu Zimmer...nie...nie mog. RCP rz康zi. Musz sobie pu軼i Godzill Arnolda, 瞠by doj嗆 do siebie.
Despero 2017-09-02
16:25
"A sra si porz康nym bardem" - korekta, Panowie, korekta. Chyba, 瞠 a tak 幢e Raminowi 篡czycie:)
Mystery 2017-09-06
14:54
Obni瞠nie jako軼i w stosunku do sezonu 6, braknie 鈍ie穎軼i, nie wiele nowo軼i, par wyr騜niaj帷ych track闚 i aran瘸cji jest, ale i du穎 sm璚enia, mimo, i ca這軼i s逝cha si nawet nie幢e.
Zibi 2017-09-11
19:28
Zgadzam si z recenzj w ca貫j rozci庵這軼i. Doda豚ym tylko jeszcze brak hurtowych, gwa速ownych i drastycznych zgon闚 w tym sezonie... ;) Niestety s逝chowisko jako軼iowo gorsze ni to z 6 serii. Aczkolwiek to moje klimaty tak filmowe jak i muzyczne, wi璚 zbyt surowy nie b璠 i 3 plus si nale篡... :)

Game of Thrones [Season 7] (Gra o tron, sezon 7)

Kompozytor:

  • Ramin Djawadi

Muzyka dodatkowa:

  • Brandon Campbell

Orkiestrator:

  • Stephen Coleman

Wykonawcy:

  • The Czech Film Orchestra And Choir

Wydawca:

  • WaterTowerMusic (2017)/ Sony Music Poland (2017)

R E K L A M A





NASI PARTNERZY:




Poki.pl
Grydladzieci.pl

 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2018 FilmMusic.pl.
Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie