Dokładnie rok temu, po długiej walce z białaczką, zmarł Jerry Goldsmith, jeden z najwybitniejszych kompozytorów muzyki filmowej. Żeby uczcić Jego pamięć, redakcja portalu FilmMusic.pl przygotowała retrospektywę Jego twórczości.
Jerrald King Goldsmith urodził się 10 lutego 1929 roku. Studiował kompozycję u Jakoba Gimpela i Mario Castelnuovo-Tedesco. Jeszcze jako nastolatek uczęszczał na wykłady z muzyki filmowej prowadzone przez Miklosa Rozsę. Do komponowania dla filmu zachęciła go partytura Rozsy do Uwiedzionej Hitchcocka. Zadebiutował filmem Black Patch, pierwszą nominację do Oscara dostał za Freuda. Współpracował między innymi z Richardem Donnerem (Omen), Romanem Polańskim (Chinatown), Franklinem J. Schaffnerem (Papillon, Patton, Islands in the Stream), Fredem Schepisim (The Russia House, Fierce Creatures), Joe Dantem (Gremlins, The Burbs, Small Soldiers). Stworzył wiele bardzo ważnych partytur. Będzie pamiętany jako kompozytor wszechstronny, bardzo zdolny, świetny tematyk. Znany jest też ze swojego dobrego charakteru. Był bardzo sympatyczny, z dużym poczuciem humoru. Podobno kiedy dyrygował orkiestrą przy „Planecie małp”, założył sobie na twarz maskę małpy, żeby „lepiej wejść w klimat”. Będzie też pamiętany jako kompozytor, który był lubiany przez wszystkich, niezależnie od preferencji kompozytorskich.
Z okazji rocznicy śmierci przygotowaliśmy 20 recenzji, w tym wiele ważnych prac, takich jak seria Star Trek, Planeta małp, Obcy czy Pamięć absolutna, a także mniej znanych, takich jak Deep Rising czy Krytyczna decyzja. Zapraszamy też do lektury biografii tego kompozytora.
W tym miejscu chcielibyśmy podziękować Markowi Łachowi i Tomkowi Rokicie, którzy gościnnie użyczyli swoich tekstów, w celu wspomożenia naszej retrospektywy.