Nowe dzieło symfoniczne Michała Lorenca powstało na uroczyste otwarcie Świątyni Opatrzności Bożej oraz z okazji 1050. rocznicy chrztu Polski.
Budowę Świątyni uchwaliły Zgromadzone Stany 5 maja 1791 roku jako dziękczynne Wotum Narodu za przyjęcie Konstytucji. Rozpoczynaną budowę dwukrotnie przerywały rozbiory i wojny. Dopiero za trzecim razem śluby złożone przez przodków udało się zrealizować. Świątynia powstała dzięki inicjatywie Prymasa Polski, kardynała Józefa Glempa, kontynuowanej następnie przez jego następcę na stolicy arcybiskupiej w Warszawie, kardynała Kazimierza Nycza. Pozyskanie środków i budowę koordynowało Centrum Opatrzności Bożej, powołane przez Metropolitę Warszawskiego, kard. Nycza, a budowę wspiera ponad 80 tysięcy Darczyńców z całej Polski.
W Narodowe Święto Niepodległości, 11 listopada 2016 roku, w Świątyni zostanie odprawiona uroczysta Msza Święta z udziałem najwyższych władz Rzeczypospolitej. Koncelebrze będzie przewodniczyć Prymas Polski, arcybiskup Wojciech Polak, homilię zaś wygłosi przewodniczący Konferencji Episkopatu arcybiskup Stanisław Gądecki. Tego samego dnia w Świątyni Opatrzności Bożej odbędzie się prapremierowe wykonanie dzieła Michała Lorenca.
Utwór symfoniczny „PRZYMIERZE” Michała Lorenca to dzieło narodowe na światowym poziomie. Przymierze to rodzaj układu zawartego między silnym i słabym, powstałym z woli silnego – mówi kompozytor o tytule utworu. – Światynia jest znakiem wdzięczności nas, słabych wobec Stworzyciela. Znakiem pojednania i pokoju.
Zamysłem kompozytora i jednocześnie osób odpowiedzialnych za kształt nagrania tego dzieła było osiągnięcie najwyższej jakości muzycznej i produkcyjnej. Dlatego do współpracy zaproszono jedną z najlepszych orkiestr symfonicznych na świecie – London Symphony Orchestra, a samo nagranie orkiestry zostało zrealizowane w jednym z najsłynniejszych studiów nagraniowych – Abbey Road w Londynie. LSO w studio Abbey Road poprowadził brytyjski dyrygent Lee Reynolds.
Druga część nagrań muzycznych (chóry i soliści) została zrealizowana w studiach S1 i S4 Polskiego Radia. Wzięli w nich udział soliści: Katarzyna Laskowska (sopran), Robert Pożarski (kantor, śpiewak specjalizujący się w muzyce gregoriańskiej i dawnej), Adam Strug (śpiewak i instrumentalista, etnomuzykolog), a także Małgorzata Szarlik-Woźniak (skrzypce), Marta Maślanka (cymbały), Mohammad Rasouli (ney), Damian Marat (trąbka), Michał Woźniak (kontrabas).
Realizatorem nagrań jest Rafał Paczkowski jeden z najwybitniejszych polskich reżyserów dźwięku, który współpracuje z Michałem Lorencem od wielu lat, i który jako jeden z nielicznych ma doświadczenie w prowadzeniu nagrań właśnie w Abbey Road Studios.
Prezentacja płyty odbyła się 3.11.2016 roku w warszawskim studiu U22 przy Alejach Ujazdowskich w ramach inicjatywy Związku Producentów Audio Video – Piątków z Nową Muzyką.
Płyta ukaże się zarówno w wersji CD, jak i na winylu oraz cyfrowej.
Tracklista:
Michał Lorenc | PRZYMIERZE
- 1. Bogurodzica – Zdrowaś, Królewno wyborna
- 2. Świątynia
- 3. Ave Maria
- 4. Lamentacja
- 5. Hymn
Michał Lorenc: muzyka
Krzysztof Aleksander Janczak: orkiestracja
Maryna Miklaszewska: słowa Hymnu
Robert Pożarski: adaptacja tekstu Bogurodzica – Zdrowaś, Królewno wyborna
London Symphony Orchestra
Lee Reynolds: dyrygent
Chór Cappella Corale Varsaviana
Roman Rewakowicz: dyrygent chóru
Katarzyna Laskowska: śpiew – sopran
Robert Pożarski: śpiew
Adam Strug: śpiew
Małgorzata Szarlik-Woźniak: skrzypce
Marta Maślanka: cymbały
Mohammad Rasouli: ney
Damian Marat: trąbka
Michał Woźniak: kontrabas
Nagrania zrealizowano w 2016 r. w Studio One ABBEY ROAD STUDIOS w Londynie oraz Studiach Polskiego Radia: S1 – Studiu Koncertowym im. Witolda Lutosławskiego, S4 – Studiu im. Jerzego Wasowskiego
Mix w studiu P.I.Y.