Kącik kolekcjonera: listopad-grudzień 2017
I dotarliśmy do końca roku, a to oznacza zazwyczaj na rynku kolekcjonerskim znaczne uszczuplenie portfela… W okresie dwóch ostatnich miesięcy czołowe wytwórnie wypuściły na rynek bez mała trzydzieści tytułów. Najbardziej pracowity okazał się hiszpański Quartet oferując naprawdę różnorodną soundtrackową paletę. W niej muzyka świąteczna z USA (Nick Bicât) i Norwegii (Henrik Skram) oraz rocznicowe, zremasterowane wznowienia jak Casino Royale i dwu-płytowe Słodkie życie ze słynnego filmu Felliniego z muzyką Nino Roty. Interesująco wygląda ponowne nagranie Sierocińca Fernando Velazqueza. Przed dziesięciu laty kompozytor nie był zadowolony z nagrania, jak również kwestie budżetowe nie pozwoliły na stworzenie albumu, jaki miał w planie. Wreszcie rozszerzony, jazzujący Wydział Rosja, jedna z najlepszych prac w karierze Jerry Goldsmitha. Idąc tropem tego ostatniego, wytwórnia Intrada zaprezentowała Aleję potępionych, pracę, która oprócz różnych fragmentarycznych nagrań na potrzeby specjalnych okazji (np. kompilacja Frontiers) do teraz nie została oficjalnie wydana. Smaczku całości dodaje fakt, że partie elektroniczne zostały tu ponownie wykonane przez znanego ze współpracy z wytwórnią Tadlow Leigh Phillipsa, z uwagi na to, iż nie zachowały się żadne materiały archiwalne. To uzupełnienie ważnej luki w dyskografii Goldsmitha, choć sam score trwa niewiele ponad pół godziny. Oprócz tego, wytwórnia z Oakland wypuściła 4-dyskowe wydawnictwo poświęcone jednemu z najsłynniejszych twórców Złotej Ery Franzowi Waxmanowi (muzyka z 10 filmów na przestrzeni ćwierćwiecza), kolejną część serii Cosmos (Silvestri) oraz dwie ścieżki Quincy Jones’a z głośnych filmów lat 60-ych (Złoto Mackenny, Z zimną krwią) . Bardzo ładnie rozwija się działalność naszego rodzimego GAD Records – kolejne dwie bardzo ciekawe pozycje to muzyka z filmów, do których komponował Zbigniew Górny (dekada pracy) oraz kompilacja muzyki z dobrze znanych znam kronik filmowych z przełomu lat 60-ych i 70-ych. Oby tak dalej!
Francuskie akcenty zostały zaproponowane naturalnie przez francuskie MBR (prace min. Sarde’a i Boilinga) a także Calderę – nie wydana dotąd Lisa Gabriela Yareda sprzed kilku lat. Kompilacyjny charakter ma też zbiór ścieżek dźwiękowych autorstwa Marka Snowa od wytwórni BSX, szeroko reklamowany zapis koncertu z trasy Hansa Zimmera z zeszłego roku (wydania 2-CD oraz blu-ray) z Pragi oraz coroczny album poświęcony kompozytorowi odbierającemu nagrodę za całokształt na Festiwalu Filmowym w Gandawie. Tym razem „padło” na znanego najbardziej ze współpracy ze Spike’m Lee jazzowego trębacza Terence’a Blancharda. Prawdziwego kolosa zaproponowało z kolei Varese Sarabande. Osiem płyt z muzyką z czterech filmów na podstawie prozy Stephena Kinga, zapakowane w kartonowe pudełko imitujące książkę. Wszystko pięknie, tylko że sprawa wydania pozostawia sporo niesmaku ze względu na sposób przygotowania oraz brak zabezpieczenia przy wysyłce tej dość lichej „konstrukcji”. O samych płytach z materiałem muzycznym, którym nawet nie poświęcono standardowych „tacek”, nie wspominając… W skład zestawu wchodzą rozszerzenia ścieżek z Łowcy snów Howarda oraz Bastionu Waldena, premiera Lśnienia (wersja tv) Pike’a i wznowienie Podpalaczki Tangerine Dream.
W końcu La-La Land Records ze swoim „rzutem” przedświątecznym, a w nim bez wątpienia frykasy. Przede wszystkim tytaniczne rozszerzenie jednej z najlepiej sprzedających się ścieżek dźwiękowych w historii, czyli Titanica. Muzyka oryginalna Hornera została przedstawiona na trzech płytach (włącznie z wersjami alternatywnymi), a na ostatnim znalazła się szeroko również wykorzystana w filmie muzyka źródłowa z okresu. Podobny charakter zachowują rozszerzone Bliskie spotkania trzeciego stopnia na 40-tą rocznicę powstania filmu. Pod czułym okiem Johna Williamsa i producenta Mike’a Mattesino dokonano rekonstrukcji ścieżki włącznie z całą stertą utworów alternatywnych, wczesnych wersji itp. Rozszerzeniu został poddany również ostatni Bond z Piercem Brosnanem Śmierć nadejdzie jutro autorstwa Davida Arnolda. Intrygująco przedstawia się nie wykorzystana, elektroniczna muzyka Davida Shire’a z legendarnego Czasu Apokalipsy Coppoli. Finalnie w filmie zabrzmiała ilustracja reżysera i jego ojca Carmine’a, ale ciekawie będzie skonfrontować to już w pewnej mierze kultowe i psychodeliczne brzmienie z dokonaniem Shire’a (w tym wersjami syntezatorowymi Cwałowania Walkirii). Naturalnie to premiera tej muzyki w jakiejkolwiek formie.
Buysoundtrax Records/Dragon’s Domain Records:
- The Mark Snow Collection, Volume 1: The Little Kidnappers/Smoke Jumpers (Mark Snow, 1990/1996) – premiera CD; zremasterowane; limit (500 szt.)
Caldera Records:
- Lisa (Gabriel Yared, 2001) – premiera CD; bez limitu
GAD Records:
- Kroniki Filmowe: Polish Library Music 1963-78 – kompilacja; premiera CD; zremasterowane
- Zbigniew Górny: Soundtracks (Zbigniew Górny, 1981-1992) – premiera CD; zremasterowane

Intrada Records:
- Captains Courageous – The Franz Waxman Collection: Captains Courageous/Dr. Jekyll and Mr. Hyde/The Adventures of Huckleberry Finn/A Christmas Carol/Woman of the Year/Count Your Blessings/Love on the Run/Suspicion/The Devil-Doll/King of the Roaring 20’s –
The Story of Arnold Rothstein (Franz Waxman, 1936-1961) – 4-CD; premiera CD; zremasterowane; limit (do wyczerpania nakładu/zainteresowania) - Cosmos: A Spacetime Oddysey – Vol. III (Alan Silvestri, 2014) – premiera CD; zremasterowane; limit (do wyczerpania nakładu/zainteresowania)
- Damnation Alley (Jerry Goldsmith, 1977) – premiera CD; zremasterowane; limit (do wyczerpania nakładu/zainteresowania)
- Mackenna’s Gold/In Cold Blood (Quincy Jones, 1969/1967) – wznowienie; zremasterowane; limit (do wyczerpania nakładu/zainteresowania)
La-La Land Records:
- Apocalypse Now (David Shire, 1979) – muzyka nie wykorzystana; premiera CD; limit (2000 szt.)
- Close Encounters of the Third Kind (John Williams, 1977) – 2-CD; rozszerzenie; zremasterowane; limit (5000 szt.)
- Die Another Day (David Arnold, 2002) – 2-CD; rozszerzenie; zremasterowane; limit (5000 szt.)
- Doctor Dolittle (Leslie Bricusse, 1967) – 2-CD; rozszerzenie; zremasterowane; limit (3000 szt.)
- Titanic (James Horner, 1997) – 4-CD; rozszerzenie; zremasterowane; limit (5000 szt.)
Music Box Records:
- Bandes Originales des Films de Laurent Heynemann: Il faut tuer Birgitt Haas/Le Dernier Civil/Les mois d’avril sont meurtriers/Faux et Usage de faux/La Vieille qui marchait dans la mer (Philippe Sarde, 1981/1983/1985/1987/1990/1991) – 2-CD; rozszerzenie; zremasterowane; limit (500 szt.)
- La Crime/Marquis (Reinhardt Wagner, 1983/1989) – premiera CD; zremasterowane; limit (300 szt.)
- Le Magnifique (Claude Bolling, 1978) – 2-CD; rozszerzenie; zremasterowane; limit (500 szt.)
.
Quartet Records:
- The Big Brawl (Lalo Schifrin, 1980) – premiera na CD; rozszerzenie; limit (1000 szt.)
- Casino Royale (Burt Bacharach, 1967) – rozszerzenie; zremasterowane; limit (2000 szt.)
- A Christmas Carol (Nick Bicât, 1984) – premiera na CD; limit (500 szt.)
- La Dolce Vita (Nino Rota, 1960) – 2-CD; rozszerzenie; zremasterowane; limit (3000 szt.)
- The Orphanage (Fernando Velazquez, 2007) – re-recording; rozszerzenie; bez limitu
- The Russia House (Jerry Goldsmith, 1990) – rozszerzenie; zremasterowane; limit (1000 szt.)
- Snofall (Henrik Skram, 2016) – 2-CD; premiera na CD; limit (500 szt.)
- Sometimes a Great Notion (Henry Mancini, 1971) – premiera na CD; limit (1000 szt.)
Varese Sarabande:
- Heaven Can Wait/Racing With The Moon (Dave Grusin, 1978/1984) – rozszerzenie; limit (1000 szt.)
- Stephen King Soundtrack Collection (Dreamcatcher (2-CD); Firestarter (1-CD); The Shining (3-CD); The Stand (2-CD)) (James Newton Howard/Tangerine Dream/Nicholas Pike/W.G.Snuffy Walden, 2003/1984/1997/1994 ) – 8-CD; Deluxe; premiera CD/rozszerzenie; limit (1500 szt.)
Wydania specjalne/kompilacje/re-recordingi/muzyka okołofilmowa itp.:
- Hans Zimmer Live in Prague – 2-CD; koncert (Eagle Rock)
- Rebirth of Id (Penka Kouneva, 2017) – praca koncertowa/concept-album (Varese Sarabande)
- Terence Blanchard: Music For Film – kompilacja; re-recording; wyk. Brussels Philharmonic; dyr. Dirk Brosse (Silva Screen Records)