José Nieto należy do najwybitniejszych hiszpańskich kompozytorów. I choć nie odniósł tak ogromnego sukcesu komercyjnego na arenie międzynarodowej, jak choćby Alberto Iglesias, to w Hiszpanii jest uznawany za największego rodzimego kompozytora muzyki filmowej, czego dowodem są liczne nagrody (m.in. sześć hiszpańskich Oskarów czyli „Goya Awards”).
Z samego początku nic nie zapowiadało, że Nieto zostanie kompozytorem filmowym.
Urodził się w roku 1942 w Madrycie i już jako dziecko przejawiał duże zdolności muzyczne. W wieku 15 lat wstąpił do konserwatorium muzycznego, gdzie studiował grę na perkusji. Jako 16 latek przyłączył się do rockowego zespołu „Domingo del Price”. W późniejszych czasach był w składach jeszcze wielu grup, poruszających się po różnych gatunkach i stylach muzycznych.
W 1964 zaczyna już grywać jako profesjonalista, wkrótce stając się nie tylko instrumentalistą, ale przede wszystkim kierownikiem muzycznym, występującym pod nazwą „José Nieto i orkiestra”. Tym samym staje się człowiekiem do wynajęcia tworzącym oprawę muzyczną (najczęściej o charakterze jazzowym) dla występów takich twórców jak Massiel lub Julio Iglesias.
Do branży muzyki filmowej trafił stosunkowo późno, bowiem dopiero w 1970, tworząc oprawę dźwiękową do filmu „La Lola Dicen Que No Duerme Sola” swojego przyjaciela Jaime de Arminana. Nieto bardzo szybko stał się wziętym kompozytorem, a jego pierwsze partytury utrzymane były w lekko jazzującym stylu. Praca muzyka filmowego tak się twórcy spodobała, że zrozumiał, iż jest to jego powołanie, dziedzina w której czuje się jak ryba w wodzie.
Wkrótce jego styl również zaczął ewoluować, a sam Nieto z wielką płynnością poruszał się pomiędzy różnymi gatunkami muzycznymi (od jazzu po klasykę, rock i brzmienia folkowe).
W roku 1985 powstała jedna z najciekawszych ścieżek, monumentalna i tematyczna partytura do filmu „Star Knight”, który niestety okazał się wielką szmirą, szmirą której w niczym nie była w stanie uratować ciekawa muzyka Hiszpana.
Nieto pracował z największymi reżyserami Hiszpanii (w tym z Vicente Arandą, Imanolem Uribe i Pilarem Mir) stając się jednym z najważniejszych twórców muzyki filmowej w Hiszpanii, twórcą który dodatkowo bardzo chętnie dzieli się swoją ogromną wiedzą wykładając teorię muzyki filmowej podczas licznych seminariów i kursów. Nie stroni też od koncertów. Poza tym Nieto jest również aktywny na polu pracy pozafilmowej, skomponował m.in. symfonię oraz wiele okazjonalnych utworów (m.in. na odbywające się w Sewilli targi).
Choć kompozytor zyskał wielką sławę w rodzimej Hiszpanii, na arenie międzynarodowej wciąż pozostaje nieodkryty. Wprawdzie w roku 2006 w końcu dostał bardziej prestiżowy angaż do wysokobudżetowego filmu Milosa Formana „Duchy Goi”. Niestety jego muzyka została wykorzystana tylko częściowo, bowiem Forman zdecydował się zastąpić kompozycje Hiszpana partyturą swego rodaka, Czecha Varhana Bauera. Tak to międzynarodowa sława znów odsunęła się od Nieto…
Nagrody:
2000 – Sé quien eres
1994 – La pasión turca
1992- El maestro de esgrima
1991- El rey pasmado
1990- Lo más natural
1987- El bosque animado
2003- Carmen (piosenka: Cuando me maten)
2001- Juana la Loca
1996- El perro del hortelano
1993- Intruso
1989- Esquilache