Szukaj: w


recenzje

47 Meters Down (Podwodna pułapka)



Już na wstępie mogę zaznaczyć, że w przeciwieństwie do tego soundtracku, nie będzie to długa recenzja. Głównie dlatego, że mamy do czynienia ze ¶cieżk± dĽwiękow± od tomandandy, ze wszystkimi typowymi dla tej grupy zabiegami, zaletami oraz wadami. Amerykańsko-kanadyjski duet, w którego skład wchodz± Tom Hajdu i Andy Milburn, już od połowy lat 90. regularnie komponuj± muzykę na potrzeby filmów, telewizji, ale także reklam, spektakli czy instalacji artystycznych. Jeżeli chodzi o filmografię to zdominowana jest ona przez horrory i thrillery, często od klasy B w dół. W pewnym sensie rywalizuj± z Josephem Bishar± o dominację w kinie grozy. I chociaż stylowo się znacznie różni±, to jednak jest też wiele podobieństw. I nie chodzi tylko oto, że zarówno tomandandy, jak iBishara rzadkokiedy pracuj± nad dobrymi i ambitnymi projektami. Najczę¶ciej ich ¶cieżki dĽwiękowe tak mocno skupione s± na obrazie i wywoływaniu u widza niepokoju i przerażenia, że poza nim trac± swój urok i s± bardzo ciężkie w odbiorze. Nie inaczej jest z opraw± do thrillera 47 Meters Down o polskim wdzięcznym tłumaczeniu Podwodna pułapka.

Film opowiada historię dwóch sióstr, które podczas wakacji w Meksyku decyduj± się zanurkować w klatce do obserwowania rekinów. Podczas podziwiania podwodnej flory i fauny ogromny rekin atakuje klatkę, w wyniku czego ta odrywa się od statku. Obie dziewczyny spadaj± na samo dno, gdzie uwięzione s± 47 metrów pod wod±. Nie tylko tlenu starczy im na godzinę, ale co gorsza, wokół kr±ż± najwięksi podwodni drapieżnicy.
Muszę przyznać, że Podwodna pułapka jest poprawnie nakręconym thrillerem. Co prawda nie wypływa on powyżej kina klasy B, ale też nie spada poniżej, jak czyni to masa filmów z rekinami, które wprost zalewaj± rynek kina domowego. Nie byłoby błędnym stwierdzeniem, że mamy więcej produkcji o rekinach niż ich samych we wszystkich oceanach. Sił± tego filmu jest, że koncentruje się on głównie na dwójce bohaterek i ich beznadziejnym położeniu, a nie na samych żarłaczach. Zreszt± rekiny s± przez większy czas w ukryciu, czujemy ich niepokoj±c± obecno¶ć, aby znienacka zostać zaatakowanym! I w sumie na podobnych zasadach działa oprawa dĽwiękowa od tomandandy.

Oczywi¶cie wielce naiwnym byłoby s±dzić, że ze względu na obecno¶ć rekinów otrzymamy muzykę choć trochę podobn± lub utrzyman± w stylu słynnych Szczęk Johna Williamsa. Wręcz przeciwnie,scoretomandandy oparty jest głównie na elektronice, a o jakiejkolwiek bazie tematycznej możemy zapomnieć. Jak przy wielu swoich ¶cieżkach do kina grozy, i tym razem amerykańsko-kanadyjski duet koncentruje się głównie na dwóch elementach - straszeniu i klimacie. Na soundtracku dominuje więc ambientowe brzmienie, wspomagane różnymi niepokoj±cymi odgłosami i dĽwiękami. Dobrze oddaj± one beznadziejne położenie głównych bohaterek, jak i też strach zwi±zany z tym co czyha na nie w głębinach. Jeżeli za¶ chodzi o prawdziwy horror, tomandandy co jaki¶ czas atakuj± krzykliw± elektronik±. Każdemu atakowi rekina towarzysz± agresywne dĽwięki, dalekie od płynnych, melodyjnych rytmów. Niejednokrotnie ¶cieżka dĽwiękowa na¶laduje i imituje efekty dĽwiękowe, zwiększaj±c poczucie zagrożenia i klaustrofobii. I tak też czasami niewiadomo, czy to naprawdę klatka skrzypi, czy to butle tlenow± bulgocz±, czy może to robota graj±cej w tle ¶cieżki dĽwiękowej.

Trudno odmówić tej oprawie dĽwiękowej funkcjonalno¶ci. Zreszt± tomandandy już nie raz udowodnili, że jeżeli chodzi o thrillery i horrory to wiedz± jakiej one muzyki potrzebuj±, aby odpowiednio przerazić widza. Gorzej jeżeli oderwiemy je od obrazu. Co prawda słuchacze s± dalej przerażeni, ale już w zupełnie innym sensie. Nie inaczej jest z Podwodn± pułapk±, która doczekała się pełnego, cyfrowego wydania od LakeshoreRecords. Tak, możemy tu spokojnie mówić o tak zwanym completescore, gdyż na ponad godzinnym albumie znalazła się cała zawarta w obrazie oprawa muzyczna. Ambientowe tło, elektroniczne eksperymenty, pulsuj±ce dĽwięki, eksplozje i bity - wszystko to mamy więc rozłożone chronologicznie i podzielone na 32 utwory. Ze względu na swoj± długo¶ć, ale też specyficzne brzmienie, bardzo trudno słucha się tego soundtracku i to nawet z dobr± znajomo¶ci± samego filmu.



Nie oznacza to, że nie dałoby się lepiej wydać tej muzyki, aby była przystępniejsza dla słuchacza. Gdzieniegdzie trafiaj± się spokojniejsze kawałki o przyjemnej dla ucha elektronice, które przypisane s± głównym bohaterkom. Utwór Blue bardzo ładnie oddaje piękno i tajemniczo¶ć morskiej głębi i jej pływaj±cych mieszkańców. Co więcej, końcówka albumu oraz filmu oferuje ciekawsze i bardziej melodyjne doznania. Naturalnie, jak na finał przystało, trafia się też bardzo agresywna muzyka akcji, ale również ciekawe elektroniczne kawałki, jak choćby pulsuj±ce Alive. Jednak to co najlepsze otrzymujemy na sam koniec w postaci utworu Ascent. Jest to naprawdę bardzo ciekawy i oryginalny, elektroniczny kawałek o podniosłym charakterze, który doskonale wypada zarówno jako ilustracja, jak i w roli zwieńczenia albumu.


Tak jak na wstępie zaznaczyłem,soundtrack do Podwodnej pułapki jest do¶ć typowy dla panów Hajdu i Milburn. Jako kompozycja do filmu grozy sprawdza się poprawnie w filmie, ale już ogromnie traci poza nim. Nie pomaga przy tym zbyt obszerne wydanie tej muzyki, które zamiast zachęcać, jeszcze bardziej odstrasza. Ale również jak na wiele ¶cieżek dĽwiękowych od tomandandy przystało, i tutaj trafia się jeden naprawdę dobry kawałek, który błyszczy zarówno w obrazie, jak i na albumie. A jako, że w tym wypadku mamy do czynienia z ostatnim utworem, to jawi się on jako swego rodzaju wynagrodzenie dla tych, którzy dali radę przetrwać i przej¶ć, czy też bardziej przepłyn±ć przez ten soundtrack.

Nasza ocena
Oryginalno¶ć ¶cieżki:
Muzyka w filmie:
Muzyka na płycie:
OCENA OGÓLNA:
Lista utworów
  • 1. Opening (1:21)
  • 2. Blue (1:33)
  • 3. First Shark (0:53)
  • 4. Cage Drop (1:26)
  • 5. Bottom (2:06)
  • 6. Outside (2:02)
  • 7. Try Up (2:44)
  • 8. Pole (1:44)
  • 9. Losing It (0:51)
  • 10. Alone Together (2:08)
  • 11. Engine (1:11)
  • 12. Attack (1:25)
  • 13. Plea (0:54)
  • 14. Contact (2:30)
  • 15. Try up Again (1:11)
  • 16. Up Stuck (0:57)
  • 17. Abyss (1:45)
  • 18. Flashlight (3:10)
  • 19. Back (2:01)
  • 20. Going Up (1:45)
  • 21. Ranch Dressing (1:07)
  • 22. Subway (0:57)
  • 23. Air (4:09)
  • 24. Alone Again (2:47)
  • 25. New Air (1:59)
  • 26. Working (1:06)
  • 27. Alive (3:40)
  • 28. Find Her (1:34)
  • 29. Surrounded (4:19)
  • 30. Closer (2:19)
  • 31. On Board (2:16)
  • 32. Ascent (3:00)

Czas trwania 62:53
Komentarze

47 Meters Down (Podwodna pułapka)

Kompozytor:

  • tomandandy

Wydawca:

  • Lakeshore Records (2017)

Producent:

  • Tom Hajdu
  • Andy Milburn

R E K L A M A





NASI PARTNERZY:



Poki.pl
Grydladzieci.pl


 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2020 FilmMusic.pl.
Wszelkie materiały multimedialne wykorzystane na tej stronie służ± jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie