Szukaj: w


recenzje

Mo Gong (Siedem potęg)


W połowie pierwszego dziesięciolecia XXI wieku Kenji Kawai zilustrował dwie chińskie superprodukcje. Pierwsz± z nich było Siedem mieczy, a pochodz±ca z niej ¶cieżka dĽwiękowa zaliczana jest do najlepszych prac Japończyka. Drugim projektem jest natomiast Siedem potęg Jacoba Cheunga, które będzie przedmiotem niniejszej recenzji. Sam Kawai nie ukrywa, że były to względnie bliskie sobie projekty – obydwie partytury weszły pod postaci± jednej suity do programu pamiętnego koncertu Kenji Kawai – Cinema Symphony z 2007 roku.

Rzecz dzieje się w tak zwanym Okresie Walcz±cych Królestw, którym to okre¶la się czasy chińskiej wojny domowej z III wieku przed nasz± er±. Jedna z siedmiu walcz±cych krain zostaje zaatakowana przez potężne państwo Zhao. Kluczowym punktem kampanii okazuje się zdobycie granicznej twierdzy Liang. O zaplanowanie obrony bastionu zostaje poproszony motysta Ge Li (w tej roli aktor i piosenkarz Andy Lau). Co ciekawe, fabuła powstała na podstawie japońskiej mangi autorstwa Kenichiego Sakamiego.


Jak prezentuje się ¶cieżka dĽwiękowa? Kawai w aspekcie tematycznym stawia przede wszystkim na patetyczno¶ć. Motyw główny to melodia heroiczna i wzniosła. Zorkiestrowana zostaje na sekcję smyczkow±, samplowane chóry oraz dodaj±ce wojennego posmaku werble (wygrywaj±ce... rytm bolera). Niestety wydaje się jednocze¶nie do¶ć płaska i banalna, jakby napisana od niechcenia, a od strony instrumentacyjnej – aż nadto typowa dla Japończyka. Mówi±c kolokwialnie, nie ma w ogóle startu do unikalnego i bardzo charakterystycznego tematu przewodniego z Siedmiu mieczy. Mimo wszystko trzeba przyznać, że broni się chwytliwo¶ci± oraz sprawnie wpasowuje się w do¶ć napuszone widowisko Cheunga.

W moim odczuciu dużo lepiej prezentuje się eteryczny temat miłosny opisuj±cy relację pomiędzy Ge Li a Yiyue, dowódc± kawalerii z Liang. Poznajemy dwa oblicza tej melodii. Universal Love to sentymentalna aranżacja na yangquin (chiński dulcimer) oraz ambientowe syntezatory, z których Kawai jest doskonale znany. Druga natomiast pojawia się w utworze tytułowym, w którym dzieli miejsce z omawianym wcze¶niej tematem przewodnim. Tym razem Kawai nadaje mu etnicznego zabarwienia dzięki stosownemu wokalowi. Obydwie aranżacje z pewno¶ci± mog± się podobać. Niestety temat miłosny rzadko pojawia się podczas seansu, ponieważ w±tek relacji pomiędzy tymi bohaterami zepchnięty jest na drugi plan.

Niestety reszta score'u to klasyczna do Kawaia zapchajdziura ilustracyjna. Sporo tu mało wyszukanej akcji lub suspensu. Niemal wszystko bazuje na schematach wypracowanych przy innych projektach (samplowane chóry, smyczki, perkusjonalia – Kawai wałkował to wcze¶niej wiele razy). Ponadto z łatwo¶ci± dostrzegalne s±, zwłaszcza w utworach dynamicznych, echa Siedmiu mieczy, a złowrogi motyw armii Zhao tr±ci banałem. Pomniejsze idee muzyczne, jak Defeated z ciekawymi perkusjonaliami albo bardziej przebojowe Spy, mog± się wprawdzie podobać, ale wci±ż s± to po prostu generyczne dla Kawai'a kompozycje. Nie jest to muzyka, której Kawai mógłby się wstydzić, ale też ciężko nie odnie¶ć wrażenia, że nie traktował filmu Cheunga priorytetowo.

Gdy zestawimy ze sob± obydwie „siódemkowe” prace Kenjiego Kawai'a - Siedem mieczy i Siedem potęg - to ta druga wypada zdecydowanie słabiej. Co prawda, na plus należałoby zaliczyć temat miłosny i ewentualnie główny, ale w ujęciu cało¶ciowym to po prostu mało wci±gaj±cy score. W zasadzie mógłbym polecić jedynie ostatni utwór oraz Universal Love. Reszta tylko dla najzagorzalszych fanów kompozytora.



Nasza ocena
Oryginalno¶ć ¶cieżki:
Muzyka w filmie:
Muzyka na płycie:
OCENA OGÓLNA:
Lista utworów
  • 1. Story (0:57)
  • 2. Surrender (0:57)
  • 3. First Encounter (1:45)
  • 4. Defeated (1:07)
  • 5. Ambush (0:31)
  • 6. Defense (2:13)
  • 7. The Zhao's Force (1:10)
  • 8. The Contest (1:27)
  • 9. War On A Board Game (1:24)
  • 10. The Command (2:30)
  • 11. The Spy (2:00)
  • 12. Sea Of Fire (3:37)
  • 13. Furious (0:28)
  • 14. Secret Intrusion (0:55)
  • 15. Death Of The Spy (0:47)
  • 16. Universal Love (2:44)
  • 17. Retreat (1:01)
  • 18. Recognition (0:24)
  • 19. Menace (1:48)
  • 20. Arrows In The Night (1:25)
  • 21. Voice Of The Ruin (3:18)
  • 22. Lonesome (0:32)
  • 23. The Last Night (1:53)
  • 24. Mourn Of Hell (1:37)
  • 25. Painting Of The Crisis (1:18)
  • 26. Return (0:29)
  • 27. Auxiliary Troop (2:39)
  • 28. Retaliation (1:52)
  • 29. The End (1:06)
  • 30. A Battle Of Wits (5:19)
Czas trwania: 49:58
Komentarze

Mo Gong (Siedem potęg)

Kompozytor:

  • Kenji Kawai

Wydawca:

  • Amuse Soft Entertainment (2006/2007)

R E K L A M A





NASI PARTNERZY:



Poki.pl
Grydladzieci.pl


 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2020 FilmMusic.pl.
Wszelkie materiały multimedialne wykorzystane na tej stronie służ± jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie