Kenji Kawai urodził się w 1957 roku w tokijskiej dzielnicy Shinagawa. Na początku studiował energetykę jądrową na uniwersytecie, ale zarzucił je i przeniósł się na Muzyczną Akademię Shobi. Jednakże i z tych studiów zrezygnował bardzo szybko, bo po zaledwie pół roku nauki. Założył wtedy z przyjaciółmi rockowy zespół o nazwie Muse, który wygrał kilka muzycznych konkursów. Gdy wydawało się, że zespół ma szansę wejścia na japoński rynek muzyczny, rozpadł się a jego członkowie postanowili kontynuować kariery na własną rękę.
Po latach można stwierdzić, że Kawai zdecydowanie najlepiej na tym wyszedł, jednak z początku komponował tylko muzykę do reklam radiowych i telewizyjnych oraz gier video w swym domowym studiu. Poznany wtenczas dyrektor muzyczny jednej z rozgłośni zachęcił Kawai’ego, by ten spróbował swych sił jako kompozytor muzyki do anime. Wkrótce muzyk stał się specjalistą od japońskich seriali i filmów animowanych, choć o jego nazwisku świat tak naprawdę usłyszął chyba dopiero po sławetnym Ghost in the Shell, jednym z wielu wyśmienitych owoców współpracy Kawai’ego z reżyserem Mamoru Oshii’m.
Wkrótce wkroczył też Kawai do świata filmów fabularnych, tworząc m.in. oprawy muzyczne do oryginalnych, japońskich wersji słynnych horrorów Ring czy Dark Water, koprodukcji polsko-japońskiej Avalon czy chińskiej superprodukcji Seven Swords.
W swej muzyce Kawai najczęściej korzysta z bardziej rockowego jak orkiestrowego instrumentarium, opierając się często na syntezatorach, do których dorzuca perkusję czy gitary. Styl kompozytora jest dość charakterystyczny: od niepodrabialnych perkusjonaliów, poprzez kobiece chórki i wokale, czy azjatycką harfę. Nierzadko dużą część jego kompozycji zajmuje elektroniczny ambient, który wybornie buduje nastrój w obrazie, ale sporo traci poza filmem. Jednak oryginalne brzmienie i tematyczne perełki z takich soundtracków jak Avalon (przy nagraniu którego uczestniczyli polscy muzycy z Filharmonii Narodowej, a chóry śpiewają w naszym języku), Open Your Mind, Ip Man 2, Seven Swords, The Sky Crawlers, Patralbor 2, Ghost in the Shell i wiele, wiele innych, sprawiają, że Japończyk ma wielu fanów także w kraju nad Wisłą i niewątpliwie warto się twórczością tego kompozytora bliżej zainteresować.
Strona kompozytora:
NAGRODY:
Nagroda na Festiwalu w Sitges:
NOMINACJE:
Annie:
Hong Kong Film Award: