Szukaj: w


recenzje

Sekai Daisenso (The Last War)


Gdy kilka lat temu recenzowałem soundtrack Isao Tomity z filmu Prophecies of Nostradamus, nie miałem jeszcze możliwo¶ci dotarcia do pierwowzoru owego obrazu – powstałej kilkana¶cie lat wcze¶niej katastroficznej produkcji tokusatsu The Last War. Po długich poszukiwaniach udało mi się jednak dotrzeć do dzieła Shuei Matsubayashiego. Jak się okazuje, obydwa filmy ł±czy przede wszystkim tematyka: poczucie zagrożenia globalnym konfliktem w¶ród przeciętnego społeczeństwa i apokaliptyczna wizja końca ¶wiata. The Last War jest klasycznie skrojonym kinem. Nie ma tu tyle metafizyki, awangardy i efektów specjalnych, co w jego następcy. Przełożyło się to także na ¶cieżkę dĽwiękow±.

Muzykę do The Last War skomponował Ikuma Dan (1924-2001). Jak większo¶ć ówczesnych japońskich kompozytorów, dzielił swój czas pomiędzy muzykę poważn± oraz filmow±. Jego koncertowe dzieła czerpi± głównie z zachodnich wzorców (dobrym przykładem s± jego monumentalne symfonie). Nie inaczej było w przypadku ochoczo pisanych przez niego ¶cieżek dĽwiękowych, które odznaczały się sporym piętnem hollywoodzkich my¶li ilustracyjnych. Dla przykładu jego muzykę z trylogii Miyamoto Musashi można uznać za jeden z fundamentów pod kształtowanie i popularyzację muzyki symfonicznej w japońskiej muzyce filmowej. The Last War nie jest wyj±tkiem od tej reguły.


Inspiracje dwudziestowiecznymi przedstawicielami muzyki poważnej oraz ówczesnymi tuzami kompozytorskimi z Fabryki Snów znajdziemy w kilku aspektach. Pierwszym z nich jest sfera instrumentacyjna i aranżacyjna. Drug± natomiast melodyka i zastosowanie lejtmotywiki. Do tego należy podkre¶lić operowy rozmach filmowej ilustracji (duży aparat wykonawczy, spora ilo¶ć muzyki w ruchomych kadrach). Tym samym score poprzez swoj± specyfikę zbliża dzieło Matsubayashiego do kina hollywoodzkiego okresu Golden Age, a jednocze¶nie oddala od klasycznego wizerunku gatunku tokusatsu.

Z melodii, które Dan napisał na potrzeby The Last War, rzuca się w uszy temat apokalipsy, który zaczyna przejmować sferę audiowizualn± w drugiej połowie filmu, w obliczu nadci±gaj±cego końca ¶wiata. Jest to bardzo doniosła i poruszaj±ca melodia (pewne figury melodyczne mog± kojarzyć się z powstałym rok wcze¶niej Theme from Exodus Ernesta Golda). Niemniej jednak ide± muzyczn±, która najbardziej zapada w pamięć po seansie, jest piękny temat miłosny, którego nie powstydziłyby się wielkie produkcje hollywoodzkie tamtych czasów. Jest bardzo czuły i emocjonalny, a przy tym jakże daleki od generycznych melodii lirycznych komponowanych przez chociażby Akirę Ifukube do innych filmów tokusatsu. Temat główny i miłosny wypadaj± obłędnie zwłaszcza w minisuicie If We Surrender, najbardziej urzekaj±cym utworze z całej płyty. Bazę lejtmotywów uzupełnia ciepły temat rodziny Bulb of the Tulip.

Obok w±tków rodzinnych filmowa historia kręci się także wokół polityki i tematyki wojennej. Materiał zwi±zany z t± czę¶ci± fabuły jest dużo trudniejszy w odbiorze - niejako kontrastuje z opisywanym wcze¶niej melodyjnym obliczem partytury Dana. Japończyk stroni tutaj od chwytliwych „marszyków”, jak to miało miejsce u Ifukube, skupiaj±c się przede wszystkim na skrupulatnym budowaniu atmosfery napięcia, często sięgaj±c po dysonanse. W oderwaniu od kontekstu filmowego może to stanowić pewien kłopot dla słuchacza. Jakkolwiek w tej materii zwraca uwagę kilka pomniejszych pomysłów, jak chociażby krótki pochód kontrabasów, mi osobi¶cie odrobinę kojarz±cy się z podobnym zabiegiem z 3. Symfonii Pendereckiego. Do tego mamy też posępny i drapieżny motyw sekcji dętej blaszanej z Overture i The World's Last Years oraz niezł± muzykę akcji z utworu The Panic.

Je¶li spojrzymy na inne ¶cieżki dĽwiękowe, które powstawały w tamtym czasie w Japonii do szeroko rozumianych produkcji science-fiction, to partytura z The Last War odznacza się swoim hollywoodzkim sznytem. Ma to swoje plusy i minusy. Z jednej strony nie jest ona tak charakterystyczna, jak kultowe przynajmniej w pewnych kręgach dzieła Akiry Ifukube. Z drugiej strony wydaje się jednak znacznie bardziej przystępna dla statystycznego miło¶nika filmowej, zwłaszcza tego nie pałaj±cego szczególn± miło¶ci± do soundtracków z rozmaitych produkcji o wielkich potworach. Warto zatem spróbować zapoznać się z t± prac±.



Nasza ocena
Oryginalno¶ć ¶cieżki:
Muzyka w filmie:
Muzyka na płycie:
OCENA OGÓLNA:
Lista utworów
  • 1. Overture (01:23)
  • 2. Main Title (01:55)
  • 3. 16 Years After the War (02:10)
  • 4. Car Radio (00:19)
  • 5. Allied Nation - North Atlantic Coordination Excercise (01:48)
  • 6. The Tamura Household (01:26)
  • 7. The Sodium Bomb (00:56)
  • 8. Takano's Return To The Country (00:41)
  • 9. Takano And Saeko (02:03)
  • 10. Commonwealth Nation - Far East Missile Base (01:52)
  • 11. Allied Nation - Mainland Missile Base (01:30)
  • 12. Mokichi Tamura Is Happy (00:47)
  • 13. The Dream Of Two People (03:31)
  • 14. The War Breakout Command (01:17)
  • 15. A Hair's Breadth! (00:15)
  • 16. Bulb Of The Tulip (02:03)
  • 17. Blow Fire!! Thirty-Eighth Parallel (01:00)
  • 18. Yakov's Writing - Chapter No. 4 (01:44)
  • 19. Oharu And Suzue (01:27)
  • 20. Remove The Detonator! (01:37)
  • 21. The Thirty-Eighth Parallel's Armistice (01:05)
  • 22. World Peace ~ Sunset Of Yokohama (01:34)
  • 23. The Sparking, Scattering Bering Sea (00:53)
  • 24. The Evening Of Yokohama (01:35)
  • 25. Crisis Of The World War (03:43)
  • 26. Panic (02:21)
  • 27. Allied Nation - The Missile Firing Preparation (00:46)
  • 28. Two Goats (01:22)
  • 29. If We Surrender .... (01:54)
  • 30. The Final Cries (03:08)
  • 31. The Third World War (01:41)
  • 32. The World's Last Day (02:40)
  • 33. Ending 1 (00:54)
  • 34. Ending 2 (01:28)
  • 35. Nursery School (New Year's Day) (01:02)
  • 36. The Closing Prayer (01:00)
  • 37. Ending (Final Product) (02:14)
  • 38. Main Title (Unused) (01:54)
  • 39. Allied Nation - The Missile Firing Preparation (Unused) (00:23)
  • 40. New Year's Day (Unused) (01:27)
  • 41. Ending 2 (Unused 1) (01:26)
  • 42. Ending 2 (Unused 2) (01:24)
Czas trwania: 65:38
Komentarze

Sekai Daisenso (The Last War)

Kompozytor:

  • Ikuma Dan

Wydawca:

  • Victor (1971/1991)

R E K L A M A





NASI PARTNERZY:



Poki.pl
Grydladzieci.pl


 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2019 FilmMusic.pl.
Wszelkie materiały multimedialne wykorzystane na tej stronie służ± jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie