Szukaj: w


recenzje

Lion King Legacy Edition, the (Kr鏊 lew)



Ten film mia by pora磬. Tak wygl康a造 prognozy. Gdy Disney postanowi si zaj望 histori m這dego lwi徠ka, kt鏎e musi przej望 w豉dz od swojego wujka-kr鏊ob鎩cy i uzurpatora, projekt przekazano drugiej ekipie. Pierwsza, g堯wna ekipa animator闚 ju zajmowa豉 si kolejnym wielkim filmem, Pocahontas. Kr鏊 lew przeszed jednak wszelkie oczekiwania. Po premierze w Polsce, mimo 鈍ietnego dubbingu, wy鈍ietlano film z napisami – tak mia popularno嗆 w鈔鏚 doros造ch widz闚. W oryginale g這s闚 u篡czy這 wielu znanych aktor闚 – doros貫go Simb gra Matthew Broderick, Mufas - jego ojca - James Earl Jones, a Skaz (w oryginale „Scar”) Jeremy Irons. W roli hien wyst徙ili mi璠zy innymi Whoopi Goldberg i Cheech Marin, znani g堯wnie jako komicy (cho karier Goldberg zrobi豉 dzi瘯i Kolorowi purpury Stevena Spielberga). W Polsce zreszt nie inaczej: Wiktor Zborowski jako Mufasa, Marek Barbasiewicz jako Skaza. Emilian Kami雟ki i Krzysztof Tyniec za u篡czyli g這su Pumbie i Timonowi. Film swoje inspiracje bra, mi璠zy innymi, z szekspirowskiego Hamleta i z Ksi璕i Wyj軼ia. M闚i si te o uderzaj帷ych podobie雟twach do anime Kimba: Bia造 lew. Tak czy siak, powsta這 dzie這 pi瘯ne, na kt鏎ym wychowa這 si wiele dzieci, w tym (wtedy dziesi璚ioletni) pisz帷y te s這wa.

O tym, jak ma這 wagi nadano projektowi w studiu, 鈍iadczy fakt, 瞠 Alana Menkena, kt鏎y zdominowa Disneya na kilka lat, zaanga穎wano do prac nad Pocahontas. Autorstwo tekst闚 piosenek zaproponowano Timowi Rice’owi i to on wpad na pomys, 瞠 mo積a by zaprosi do wsp馧pracy Eltona Johna. Potrzebna by豉 jednak muzyka ilustracyjna. Studio mia這 w pami璚i 軼ie磬 d德i瘯ow z filmu Zew wolno軼i, gdzie Hans Zimmer umiej皻nie po陰czy tradycyjny po逝dniowoafryka雟ki ch鏎 z elektronik. Kiedy wreszcie podj掖 si projektu, a mia du瞠 w徠pliwo軼i, postanowi to zrobi dla swojej c鏎ki Zo. Chcieli te Lebo M., aran瞠ra i dyrygenta partii ch鏎alnych. Trzydziestosiedmioletni wtedy kompozytor podj掖 si projektu i zatrudniono go jako kierownika muzycznego filmu (music supervisor), co oznacza這, 瞠 jego zadaniem by這 nie tylko skomponowanie muzyki ilustracyjnej, lecz tak瞠 aran瘸cja b康 nadz鏎 nad aran瘸cj piosenek. Projekt, kt鏎y okaza si du穎 bardziej osobisty ni Zimmer m鏬 sobie wyobrazi, przyni鏀 mu jedynego w karierze Oscara. Statuetk odebrali te Elton John i Tim Rice za Can You Feel the Love Tonight. Przy okazji premiery filmu ukaza si bardzo popularny album soundtrackowy, zawieraj帷y piosenki (w tym popowe wersje utwor闚 Eltona Johna - w Europie tylko Can You Feel the Love Tonight, w USA jeszcze Circle of Life i I Just Can’t Wait to be King. Europejski soundtrack mia jeszcze utw鏎 Hyenas, nieobecny w Stanach. To jednak fanom Zimmera nie mog這 wystarczy. Pojawi造 si bootlegi, mia造 jednak fataln jako嗆. Wreszcie na dwudziestolecie filmu Disney wyda dwup造tow edycj, rozpoczynaj帷 seri „Legacy Edition”. Kompozytor zgodzi si na ni pod warunkiem, 瞠 pozwol mu na nowy miks jego muzyki, pod nadzorem Alana Meyersona. Wydanie to, w Polsce niedost瘼ne, zawiera wszystkie piosenki w angielskiej wersji i to w豉郾ie ta edycja jest przedmiotem niniejszej recenzji.

Historia powstania filmowej wersji Kr璕u 篡cia (Circle of Life) jest ju chyba legendarna. Aran瘸cja piosenki przypad豉 samemu Zimmerowi (podobnie jak Be Prepared, znanego w Polsce jako Przyjdzie czas). Wszystko by這 prawie gotowe, ale Lebo M., dusza tej piosenki i ca貫j 軼ie磬i do filmu, gdzie znikn掖. Producenci mieli odwiedzi go kt鏎ej nocy, ale jego nigdzie nie by這. W ko鎍u… sam przyszed do studia. Szybko postawiono go przed mikrofonem, gdzie zaimprowizowa dzi ju ikoniczny wst瘼 filmu. S造nne Nants Ingoyama, czyli w t逝maczeniu z j瞛yka Xhosa „oto nadchodzi lew” jest chyba jednym z najs造nniejszych otwar w historii muzyki filmowej, doskonale powt鏎zonym na koncertach Hans Zimmer Live, gdzie Lebo M. wychodzi na scen bez 瘸dnej zapowiedzi. Parti angielskiego tekstu za酥iewa豉 Carmen Twillie, kt鏎a akurat przebywa豉 w studiu Zimmera. To mia這 by tylko demo, pierwsze nagranie, ale ostatecznie znalaz這 si w filmie. Wielkie dyskusje re篡ser闚 wp璠zi造 Niemca w niema陰 panik, bo my郵a, 瞠 straci prac. Ot騜 nie, postanowiono zupe軟ie zmieni planowany dialogowy wst瘼 filmu w pozbawion s堯w prezentacj ma貫go Simby („lew” w j瞛yku suahili). Oryginalna aran瘸cja wci捫 pi瘯nie si broni, a w filmie wprost „robi” scen.

Pierwszym utworem muzyki ilustracyjnej jest Didn’t Your Mother Tell You Not to Play With Your Food. W filmie zosta w du瞠j mierze wyci皻y. Nieco groteskowy mrok zdaje si bardziej by w klimacie Danny’ego Elfmana ni samego Hansa Zimmera, cho oczywi軼ie np. saksofon nigdy nie by mu obcy. Ale jego styl jest obecny - nawet gdy cytuje piosenk z這czy鎍y (Przyjdzie czas), brzmi to jak zapowied Karmazynowego przyp造wu. Sam temat Skazy jest zwiastunem wielu motyw闚 kompozytora – wystarczy przytoczy tylko mroczny marsz pu趾ownika Talla z Cienkiej czerwonej linii czy fragmenty Peacemakera.

Pi瘯no uderza jednak ju w We Are All Connected, czyli sceny wyk豉du, podczas kt鏎ego Mufasa t逝maczy swojemu synowi, jakim terenem rz康zi i jakim powinien by kr鏊em. Kompozytor wprowadza wszystkie najwa積iejsze tematy – zaczyna od przypominaj帷ego Misj Ennio Morricone tematu Simby, potem pojawia si delikatna, nieco swawolna wersja Busy, najwa積iejszej pie郾i ch鏎alnej 軼ie磬i, wreszcie cudowny temat Mufasy, kt鏎y do tej pory jest w czo堯wce najpi瘯niejszych melodii Hansa Zimmera z tekstem: „B璠ziesz rz康zi t ziemi, wi璚 post瘼uj ostro積ie” (uzo libusa le lizwe, uli buse kahle). Ten tekst, jak pozosta貫 kwestie ch鏎alne maj znaczenie w kontek軼ie filmowym, a tak瞠 politycznym. W 1994 roku, kiedy animacja powstawa豉, powoli ko鎍zy si w RPA apartheid. Kompozytor nie m鏬 tam pojecha, bo po 安iecie na uboczu i Zewie wolno軼i mia zakaz wjazdu do kraju. Zdj掖 go dopiero Nelson Mandela. Temat Mufasy pojawia si zawsze w scenach najpowa積iejszych, czy to nauk udzielanych synowi (We Are All Connected, I Was Just Trying to Be Brave), czy w scenach dramatycznych.

Podobnie jak w przypadku pierwszego utworu scoru, w filmie wyci皻o du膨 cz窷 kolejnej kompozycji. I znowu dotyczy to materia逝 Skazy. By mo瞠 uznano te fragmenty (zreszt nie zawsze najlepszej jako軼i) za zbyt oczywiste narracyjnie. Co ciekawe, pocz徠ek tego utworu jest cz窷ci wydanej na europejskim soundtracku suity Hieny. Druga cz窷, do嗆 bliska wcze郾iejszym 軼ie磬om kompozytora (zw豉szcza Zielonej karcie) wprowadza kilka nowych temat闚, w tym melodi z przepi瘯nego Mi這嗆 ro郾ie wok馧 nas (Can You Feel the Love Tonight, potem pie郾i mi這snej Simby i Nali) i Strasznie ju by tym kr鏊em chc (I Just Can’t Wait to Be King). Aran穎wana przez Marka Mancin piosenka jest 鈍ietn zabaw. Wykonanie jest znakomite zar闚no po angielsku, jak i po polsku.


Pierwszym utworem akcji jest Elephant Graveyard. Ilustracja sceny na cmentarzysku s這ni, gdy Simba i Nala po raz pierwszy konfrontuj si z hienami ma wr璚z do嗆 groteskowy, znowu na sw鎩 spos鏏 Elfmanowski, charakter. Zimmer nadaje scenie charakter karnawa這wego koszmaru. W momencie ratunku przez Mufas, co ciekawe, zapowiada rytm… tematu z Karmazynowego przyp造wu. Brzmienie tego utworu przenosi si na Przyjdzie czas. Rozpoczynaj帷y piosenk monolog Skazy nie znajduje si jednak w filmie. Nie jest to oczywi軼ie jedyny utw鏎 tego typu w 軼ie盧e.

Muzyka akcji generalnie 鈍ietnie prezentuje jeden z najwi瘯szych paradoks闚 wczesnej tw鏎czo軼i Hansa Zimmera, kt鏎y wynika z jego braku wykszta販enia muzycznego: funkcjonalno嗆 w filmie cz瘰to bywa odwrotnie proporcjonalna do warto軼i technicznej. Album z remake’u doskonale pokazuje, jak przez 25 lat poprawi si warsztat kompozytora. 安ietnym przyk豉dem problem闚 technicznych oryginalnej 軼ie磬i jest ilustracja sekwencji 鄉ierci Mufasy. Zapowiedziane przez mroczne (przypominaj帷e troch p騧niejsz Tajn bro) Stampede zaczyna si od 鈍ietnych desperackich smyczk闚, po czym wchodzi temat, kt鏎y mo積a opisa tylko jako Stref zrzutu zaaran穎wan przez my郵帷ego o Dies irae Mozarta Carla Orffa. W tle s造cha wyra幡y elektroniczny podk豉d. Wszystkiemu towarzysz flety, kt鏎e brzmi nieco jak Lot trzmiela. Mo積a tutaj te znale潭 wp造wy… Ognistego podmuchu i to elektronicznej strony 軼ie磬i. Przy 鈍ietnej dramatycznej cz窷ci przewa瘸 Mozartowska Lacrimosa, jeden z wa積iejszych utwor闚 dla ca貫j kariery Zimmera. Te wp造wy nie umniejszaj kreatywno軼i kompozytora, jednak wida, cho熲y po u篡ciu elektroniki, 瞠 brakowa這 troch bud瞠tu, a partie flet闚 brzmi czasem do嗆 naiwnie. Jest to pierwszy tak epicki utw鏎 akcji w jego karierze i s造cha, 瞠 zabrak這 troch do鈍iadczenia i, nie oszukujmy si, znajomo軼i orkiestry. Potem nast瘼uje najbardziej bodaj osobisty utw鏎 przynajmniej w dotychczasowej karierze Niemca, je郵i nie w og鏊e.

Kiedy zmar jego ojciec, Hans Zimmer mia 6 lat. Jak wspomina w wywiadach, przeszed nad tym zdarzeniem do porz康ku dziennego, bo nast瘼nego dnia musia i嗆 do szko造. To by wielki szok dla niego, gdy na tak scen trafi trzydzie軼i jeden lat p騧niej. Simba, tak jak on, straci ojca. Przepi瘯n, subtelnie tragiczn scen, w kt鏎ej lwi徠ko pr鏏uje ocuci Mufas i w ko鎍u k豉dzie mu si pod 豉p, m鏬 potraktowa z dystansem albo w ca這軼i w ni wej嗆. By這 to dla niego terapeutyczne do鈍iadczenie. Co ciekawe, jest to jeden z najdelikatniejszych utwor闚 w jego karierze. Nie posi趾uje si melodramatyczn aran瘸cj. Owszem, cytuje temat Mufasy (co ciekawe, w zawartym na drugiej p造cie demo tego utworu, ju si nie pojawia), ale jest on raczej pe貫n smutku ni nadmiernego patosu. Inspiracj mia這 by Niemieckie requiem Johannesa Brahmsa, w kt鏎ym, jak wspomina producent filmu, zas逝chiwa si przed t scen. Warto zwr鏂i te uwag na pi瘯n aran瘸cj tematu Simby w If You Ever Come Back, We’ll Kill You. Podobn delikatn ilustracj dostanie potem w Ksi璚iu Egiptu scena, w kt鏎ej to Moj瞠sz musi odej嗆 na pustyni po zabiciu izraelskiego niewolnika. Potem pojawia dziwny, heroikomiczny temat dla Timona i Pumby. Niestety, nie jest to materia, kt鏎y dobrze przenosi si poza film. Piosenka Hakuna Matata, kt鏎a zreszt przytacza autentyczne has這 z j瞛yka suahili, to ju klasyk, a warto tylko doda, 瞠 oryginalnie zaproponowano utw鏎, obecny na drugiej p造cie pod nazw Warthog Rhapsody.

Po przepi瘯nym, opartym na najwa積iejszych tematach Kings of the Past nast瘼uje kolejny utw鏎 zawieraj帷y akcj. Ze wszystkich Nala, Is It Really You? jest technicznie najlepszy, cho nie r騜ni si zbyt wiele od dotychczasowej muzyki akcji Zimmera, a by mo瞠 nawet s造cha tu pewne wp造wy Marka Manciny. Po przepi瘯nej piosence (aran穎wanej przez Mancin i Jaya Rifkina) Mi這嗆 ro郾ie wok馧 nas nast瘼uje Remember Who You Are, kt鏎y dla wielu jest najwa積iejszym po 鄉ierci Mufasy utworem w filmie. Tym razem do zilustrowania Zimmer dosta scen rodem z Hamleta. Chodzi bowiem o moment, w kt鏎ym Simba widzi ducha swojego ojca. Jednym z najciekawszych element闚 utworu jest pogo za pawianem Rafikim, oparta na dialogu solowych afryka雟kich wokalist闚. M闚i si, 瞠 scena z duchem ojca da豉 Zimmerowi Oscara. Ilustruje j dramatyczn, jednocze郾ie mistyczn aran瘸cj tematu Mufasy. A kiedy ju Simba podejmuje decyzj, pojawia si triumfalna Busa, kt鏎ej tekst domaga si od przysz貫go kr鏊a, by rz康zi w pokoju (busa le lizwe, busa le lizwe, busa lomhlaba wethu, busa ngo xolo). Ten sam temat przenosi si na nast瘼ny utw鏎, kt鏎y przygotowuje nas na finaln konfrontacj. Niestety, radosna piosenka Timona i Pumby rujnuje powa積y nastr鎩 fina逝 軼ie磬i. The Rightful King zbiera bowiem najwa積iejsze tematy w jeden utw鏎 akcji, kt鏎y niestety nie jest pozbawiony wad. Najlepiej wypada dramatyzm. Niestety s豉bym punktem, znowu, jest temat Timona i Pumby. Wol jego… brak w nowej 軼ie盧e. Nie mo積a jednak mu nic zarzuci w filmie. Znakomicie wypada natomiast operowa wr璚z ilustracja walki Simby i Skazy w zwolnionym tempie z Wagnerowskim podk豉dem (rytmicznie oparty jest bowiem na Pogrzebie Zygfryda ze Zmierzchu Bog闚. A fina to ju klasyk - ostatnie wspomnienie ojca (temat Mufasy) przechodzi w triumfaln aran瘸cj motywu Simby. Kiedy jemu rodzi si lwi徠ko, triumfalna Busa wprowadza, jako istotn klamr (w ko鎍u historia zatacza ko這) Kr璕u 篡cia. I jeszcze raz triumfalna afryka雟ka pie填 na koniec.

The Morning Report by這 piosenk, kt鏎a pojawia si w specjalnej wersji filmu i zosta豉 wtedy przywr鏂ona. Na drugiej p造cie znajduje si te pierwotna wersja Hakuna Matata czyli Warthog Rhapsody, a kilka utwor闚 ilustracyjnych zostaje przedstawiona w formie elektronicznych dem. Nieprzypadkowo trudno jest odr騜ni niekt鏎e sample od 篡wych instrument闚. Bo… tych 篡wych instrument闚 w finalnej 軼ie盧e nie ma. Samplowana jest ca豉 perkusja i du瘸 cz窷 orkiestry. To te czasem sprawia, 瞠 brzmienie muzyki tr帷i myszk. Ale nie dajmy si oszuka. 25 lat po premierze oryginalny animowany Kr鏊 Lew wci捫 porusza serca i nie powinno to dziwi. Hans Zimmer, cho pocz徠kowo niech皻ny projektowi, w這篡 jednak we ca貫 serce. Niewiele si m闚i, jak praca nad filmem Disneya wp造n窸a na kompozytora. Oczywi軼ie, dosta swojego jedynego (!) Oscara. Ale pomijaj帷 nawet wiele motyw闚, kt鏎e s tu zapowiadane, wydaje si, 瞠 jest to film, kt鏎y mu bardzo pom鏬 dojrze. 25 lat p騧niej do remake’u przyszed ju jako inny cz這wiek. Ale jak to wp造n窸o na jego brzmienie, to ju inna opowie嗆.


Chcia豚ym bardzo podzi瘯owa Miyazawa Eri, od kt鏎ej bardzo wiele si dowiedzia貫m na temat 軼ie磬i.

Autor recenzji:  Pawe Stroi雟ki
Nasza ocena
Oryginalno嗆 軼ie磬i:
Muzyka w filmie:
Muzyka na p造cie:
OCENA OG粌NA:
Lista utwor闚
CD 1
  • 1. Circle of Life / Nants' Ingonyama (03:59) -- Carmen Twillie & Lebo M
  • 2. Didn’t Your Mother Tell You Not to Play With Your Food (02:08)
  • 3. We Are All Connected (03:02)
  • 4. Hyenas in the Pride Land (03:51)
  • 5. I Just Can't Wait to Be King (02:52) -- Jason Weaver, Rowan Atkinson & Laura Williams
  • 6. Elephant Graveyard (04:48)
  • 7. I Was Just Trying to Be Brave (02:16)
  • 8. Be Prepared (03:40) -- Jeremy Irons, Whoopi Goldberg, Cheech Marin & Jim Cummings
  • 9. Simba, It's To Die For (00:48)
  • 10. Stampede (03:22)
  • 11. Mufasa Dies (03:27)
  • 12. If You Ever Come Back We'll Kill You (01:38)
  • 13. Bowling for Buzzards (00:30)
  • 14. Hakuna Matata (04:08) -- Nathan Lane, Ernie Sabella, Jason Weaver i Joseph Williams
  • 15. We Gotta Bone to Pick With You (01:08)
  • 16. Kings of the Past (02:48)
  • 17. Nala, Is It Really You? (04:11)
  • 18. Can You Feel the Love Tonight (02:52) -- Joseph Williams, Sally Dworsky, Nathan Lane, Ernie Sabella i Kristle Edwards
  • 19. Remember Who You Are (07:48)
  • 20. This Is My Home (02:45)
  • 21. The Rightful King (11:46)
CD 2
  • 1. The Morning Report (01:37) -- James Earl Jones, Jeff Bennett i Evan Saucedo
  • 2. Warthog Rhapsody (03:06) -- Nathan Lane i Ernie Sabella
  • 3. We Are All Connected (Demo) (03:05)
  • 4. I Was Just Trying to Be Brave (Demo) (02:16)
  • 5. Stampede (Demo) (03:23)
  • 6. Mufasa Dies (Demo) (03:27)
  • 7. This Is My Home (Demo) (02:28)
  • 8. The Rightful King (Demo) (11:42)
  • 9. Circle of Life (Instrumental Demo) (04:02)
  • 10. Circle of Life (04:52) -- Elton John
  • 11. I Just Can't Wait to Be King (03:37) -- Elton John
  • 12. Can You Feel the Love Tonight (End Title) (04:03) -- Elton John
Czas trwania: 121:25
Komentarze

Lion King Legacy Edition, the (Kr鏊 lew)

Kompozytor:

  • Hans Zimmer
  • Elton John (piosenki)

Muzyka dodatkowa:

  • Nick Glennie-Smith
  • Alex Wurman
  • Mark Mancina
  • Lebo M. (partie ch鏎alne)

Dyrygent:

  • Nick Glennie-Smith

Orkiestrator:

  • Bruce Fowler
  • Nick Glennie-Smith
  • Lebo M. (partie ch鏎alne)

Soli軼i:

  • Lebo M. (wokal, teksty ch鏎alne)
  • Mbongeni Ngema (wokal)
  • Richard Harvey (fletnia Pana)

Wykonawcy:

  • Committed Artists Choir & Friends (ch鏎 afryka雟ki)

Wydawca:

  • Walt Disney Records (1994/2014)

Producent:

  • Hans Zimmer
  • Mark Mancina
  • Jay Rifkin
  • Chris Thomas

R E K L A M A







NASI PARTNERZY:



Poki.pl
Grydladzieci.pl


 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2019 FilmMusic.pl.
Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie