Szukaj: w


recenzje

Raggedy Man



Prze這m lat 70 i 80 ostatecznie ukierunkowa karier Jerry’ego Goldsmitha na tory kina grozy i akcji. Sukces w tych gatunkach przypiecz皻owany statuetk oscarow wcale bynajmniej nie wp造n掖 na zainteresowanie kompozytora mniej intensywnymi obrazami. W morzu r騜nego rodzaju wyzwa, kt鏎ych si w tym czasie podejmowa, zawsze najbardziej zastanawiaj帷ym by dla mnie Raggedy Man. Nie tylko przez wzgl康 na muzyk, kt鏎a w przedziwny spos鏏 陰czy ze sob kilka muzycznych 鈍iat闚. Tak瞠 z powodu filmowej tre軼i, jak瞠 odbiegaj帷ej od wszystkiego, co w tym czasie robi Amerykanin.

Raggedy Man to film w re篡serii Jacka Fista, oparty na bestsellerowej powie軼i Williama D. Wittliffa i Sary Clark. Akcja rozgrywa si w 1940 roku, w Ameryce 篡j帷ej tocz帷 si dooko豉 wojn. W centrum wydarze stawiana jest m這da kobieta, Sissy. Ca造mi dniami i nocami poch這ni皻a jest prac radiotelegrafistki oraz samotnym wychowywaniem dw鎩ki syn闚. Pewnego dnia u progu jej domu staje 穎軟ierz-rekrut o imieniu Teddy. Zrz康zenie losu staje si pocz徠kiem i軼ie bajkowego romansu. Z perspektywy mieszka鎍闚 ma貫go miasteczka, w jakim toczy si ca豉 akcja, wygl康a to zgo豉 inaczej. Dok康 to wszystko doprowadzi? Do zaskakuj帷ego fina逝, kt鏎y jednym prostym ci璚iem odrywa nas od sielankowego nastroju skrz皻nie budowanego przez minion godzin. Nie dziwi wi璚 skrajne emocje i recenzje, jakie pojawiaj si w kontek軼ie tego obrazu zaraz po jego premierze.

Skrajne emocje wywo造wa mo瞠 r闚nie oprawa muzyczna, do skonstruowania kt鏎ej zaanga穎wano Jerry’ego Goldsmitha. Dla Amerykanina by豉 to dobra odskocznia od ci篹kich gatunkowo projekt闚, w jakich zanurzony by od dobrych kilkunastu miesi璚y. Historia z pozoru prosta, dawa豉 sposobno嗆 do si璕ni璚ia po cieplejsze w brzmieniu, muzyczne barwy. I z takim te podej軼iem Goldsmith zabra si za ilustrowanie Raggedy Man. Punktem wyj軼ia by這 cementowanie relacji mi璠zy bohaterami. W pierwszej kolejno軼i kompozytor skupi si na stworzeniu uniwersalnej melodii, kt鏎a pojawia豉by si w kontek軼ie g堯wnej bohaterki, Sissy oraz jej syn闚. I tutaj pojawia si pierwsze zaskoczenie, poniewa melodia ta, mimo kilku aran瘸cyjnych zmian, przypomina temat przewodni z maj帷ego premier kilka miesi璚y p騧niej Poltergeista. Mo積a odnie嗆 wra瞠nie 瞠 obie te prace tworzone by造 mniej wi璚ej w tym samym okresie, przez co wiele pomys堯w (r闚nie melodycznych) zaznacza swoj obecno嗆 zar闚no w dramacie z 1981 roku, jak i kultowym filmie grozy. W szerszym uj璚iu budzi to mieszane uczucia, cho w samym obrazie sprawuje si bez zarzut闚. Spora w tym zas逝ga instrumentacji, a nade wszystko sol闚ek na gitary i harmonijki, kt鏎ym bli瞠j do westernowej stylistyki, ani瞠li do klasycznego dramatu.

Wi瘯szych obiekcji dostarcza natomiast kwestia rozci庵ania tego idiomu tematycznego na relacje mi璠zy m這da kobiet, a Teddym. Dorzucanie do tego wszystkiego i軼ie sielankowych aran瘸cji, szczeg鏊nie w kontek軼ie scen nawi您ywania bli窺zych relacji m篹czyzny z dzie熤i Sissy, tworzy mylne prze鈍iadczenie jakoby鄉y podziwiali typowe kino familijne z lat 50-60. Powr鏒 do pocz徠k闚 kariery nie by najlepszym pomys貫m, bo mimo usilnych stara ograniczania ilo軼i ilustrowanych scen, muzyka zdaje si poch豉nia a nadto uwag odbiorcy. Nasycona zbyt du瘸 ilo軼i barw wyprowadza widza na przys這wiowe manowce. Kiedy zatem docieramy do fina這wego aktu, to momentalnie destrukcji ulega ca豉 fasada sielankowo軼i. Akt terroru na kobiecie ozdobiony zosta r闚nie burzliw mieszank muzyczn, kt鏎ej w za這瞠niach bli瞠j ju do wspomnianego wy瞠j Poltergeista. Z t r騜nic, 瞠 w Raggedy Man kompozytor bardziej stawia na naturalne brzmienia przy minimalnym tylko udziale elektroniki. T kanonad skrajno軼i i r騜norodno軼i dodatkowo pot璕uj etniczne wstawki, jakie us造sze mo瞠my w kilku scenach rozgrywaj帷ych si w lokalnym barze. Kompozytor idzie nawet o krok dalej zaopatruj帷 swoje meksyka雟ko-brzmi帷e kawa趾i w adekwatne wokale. I by mo瞠 ten sentymentalny powr鏒 do czas闚 ilustrowania western闚 jest jedyn ciekawostk wyp造waj帷 ze 軼ie磬i d德i瘯owej do Raggedy Man. W ca這軼iowym uj璚iu nie robi ona bowiem wi瘯szego wra瞠nia. Co wi璚ej, czasami k堯ci si z wymow filmu, co stawia pod znakiem zapytania funkcjonalno嗆 tej partytury.


Jeszcze przed premier filmu Jerry Goldsmith przygotowa materia do publikacji na albumie soundtrackowym. Dosy kiepski kinowy poch鏚 ostudzi ten wydawniczy entuzjazm, odwlekaj帷 premier o 10 lat. Dopiero w 1991 roku, w ramach klubu Varese, ukaza si limitowany do 1500 sztuk, p馧godzinny soundtrack. Niepozorna w tre軼i mieszanka muzyczna okaza豉 si dosy atrakcyjnym k御kiem dla kolekcjoner闚. Nie dziwne wi璚, 瞠 po prawie dwudziestu latach ta sama wytw鏎nia zdecydowa豉 si na reedycj tego deficytowego produktu. Fakt, 瞠 w zestawie utwor闚 nic si nie zmienia nie powinien dawa powod闚 do ubolewania. Produkuj帷y ten album przed laty, Jerry Goldsmith, wycisn掖 z partytury do Raggedy Man dos這wnie wszystko, co mo積a by這 wycisn望.

Mimo wszystko do鈍iadczenie soundtrackowe mo瞠 si wyda odrobin m璚z帷e. Aczkolwiek bardziej konsternuj帷y ani瞠li m璚z帷y jest sam pocz徠ek, a dok豉dnie prezentacja tematu przewodniego otwieraj帷ego zar闚no album soundtrackowy, jak i film Jacka Fista. Wspomniane wcze郾iej podobie雟two do melodii z Poltergeista ukierunkowuj my郵enie i oczekiwania odbiorcy na konkretny zestaw rozwi您a stylistycznych. Kiedy wi璚 z takim baga瞠m wskakujemy na etnicze poletko meksyka雟kiego grania, tracimy niejako grunt pod nogami. Dosy szybko jednak wracamy do bardziej zr闚nowa穎nej, orkiestrowej ilustracji. Nie tylko familijnej w wyd德i瘯u ale i nios帷ej za sob nutk grozy. Konstrukcja albumu traktuje bowiem filmow chronologi z wielkim przymru瞠niem oka, co dodatkowo wspiera r騜norodno嗆 brzmienia. Szkoda tylko, 瞠 ten szok poznawczy dosy szybko rozmieniany jest na drobne, nakazuj帷 odbiorcy ustawiczne powracanie do tych samych koncepcji ilustracyjnych. Mi陰 odmian jest w陰czenie meksyka雟kich wokali do jednego z utwor闚. Jeden z odwa積iejszych zabieg闚 zastosowanych tu przez Goldsmitha stawia wyra幡y mur mi璠zy sielankow cz窷ci soundtracku, a dramatycznym fina貫m. I jak zwykle u tego tw鏎cy, muzyka grozy stoi na bardzo wysokim poziomie. Szkoda tylko, 瞠 tak szybko odprowadza nas do kolejnej prezentacji tematycznej z napis闚 ko鎍owych.

Festiwal skrajno軼i – tak w skr鏂ie mo積a podsumowa do鈍iadczenie soundtrackowe, jakim jest album z muzyk do Rageddy Man. Album, kt鏎y w towarzystwie innych prac Goldsmitha prezentuje si stosunkowo ubogo. Tak na dobr spraw doceni go tylko albo zagorzali mi這郾icy tw鏎czo軼i Goldsmitha albo kolekcjonerzy, kt鏎zy patrz na ten produkt bardziej w kategoriach inwestycyjnych ni artystyczno-rozrywkowych. Trzeba mie to na wzgl璠zie si璕aj帷 po Raggedy Men.



Autor recenzji:  Tomek Goska
Nasza ocena
Oryginalno嗆 軼ie磬i:
Muzyka w filmie:
Muzyka na p造cie:
OCENA OG粌NA:
Lista utwor闚
  • 1. Main Title (03:53)
  • 2. Henry & Harry (05:11)
  • 3. Number Please (04:34)
  • 4. The Kite (04:40)
  • 5. Runaways (06:28)
  • 6. Mexican Tune (02:57)
  • 7. End of Calvin (03:54)
  • 8. End Title (02:09)
Czas trwania: 33:46
Komentarze

Raggedy Man

Kompozytor:

  • Jerry Goldsmith

Dyrygent:

  • Jerry Goldsmith

Wydawca:

  • Varese Sarabande (1991 / 2019)

Producent:

  • Jerry Goldsmith

R E K L A M A







NASI PARTNERZY:



Poki.pl
Grydladzieci.pl


 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2019 FilmMusic.pl.
Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie