Szukaj: w


recenzje

Artistry of Akira Ifukube 4: CYU – AKIRA IFUKUBE ORCHESTRAL WORKS


Nie jest tajemnic, 瞠 Akira Ifukube nie przepada za pisaniem muzyki filmowej. Pomimo tego, 瞠 wi瘯szo嗆 os鏏 kojarzy go dzi w豉郾ie z rozmaitymi 軼ie磬ami d德i瘯owymi, to on sam traktowa ich tworzenie g堯wnie jako 廝鏚這 zarobku, za najwa積iejsz cz窷 swojej pracy uznaj帷 przede wszystkim komponowane przez siebie utwory muzyki powa積ej. Ma這 tego, uwa瘸, 瞠 jego partytury filmowe s nieroz陰czne z ruchomymi kadrami i przez wiele lat nawet nie wyobra瘸 sobie, aby kiedykolwiek kt鏎a z nich trafi豉 na sale koncertowe. Jednak wraz z rozrastaniem si franczyz kina kaiju i ich rosn帷 popularno軼i, co raz cz窷ciej spotyka si z pro軸ami o zorganizowanie koncertu, podczas kt鏎ego rozbrzmia造by jego s造nne tematy z film闚 wytw鏎ni Toho. Japo鎍zyk przez wiele lat pozostawa niewzruszony na te sugestie. Do czasu.


Upragniony przez fan闚 moment nast徙i 5 sierpnia 1983 roku, pi耩 lat po tym, jak Ifukube porzuci prac na rzecz kina (wr鏂i do niego z pocz徠kiem lat 90.). W Tokio pod batut Yusishiko Shiozawy zabrzmia造 najwa積iejsze tematy z monster movies, kt鏎ych najs造nniejszym reprezentantem bez w徠pienia by cykl o Godzilli. Prawie 30 motyw闚 zosta這 pogrupowanych w trzy wi瘯sze utwory – fantazje symfoniczne. Symphonic Fantasia spotka豉 si z bardzo gor帷ym przyj璚iem, jednak przez lata nagranie premierowego wykonania by這 jedynym dost瘼nym. Mia這 ono zreszt ca造 szereg wpadek wykonawczych, a jako嗆 d德i瘯u daleka by豉 od zadowalaj帷ej. W 1994 roku kolejny koncert zarejestrowa Masaru Sato, kt鏎y sam zilustrowa swoj muzyk niejeden z film闚 studia, cz瘰to zast瘼uj帷 na tym stanowisku Ifukube, jednak i tutaj problemy zwi您ane z nagraniami koncertowymi da造 o sobie zna. Wreszcie w 1995 Junichi Hirokami nagra omawian tu studyjn wersj, kt鏎 wydano w ramach cyklu Artistry of Akira Ifukube.

Suita zosta豉 podzielona na trzy cz窷ci, a o zawarto軼i poszczeg鏊nych fragment闚 decydowa造 raczej wzgl璠y muzyczne, ni tematyczne. Trudno by這by rozpocz望 ca這嗆 inaczej, ni najs造nniejszym tematem Ifukube dla najwi瘯szej gwiazdy studia – basow fanfar Godzilli, kt鏎a wkr鏒ce przechodzi w dynamiczny marsz. Ju pierwsze minuty utworu prezentuj nam najwi瘯sze zalety recenzowanego wydania: pot篹ne brzmienie sekcji d皻ej, czytelno嗆 rytmu i dynamiki, i przede wszystkim, fantastycznie “soczysty” werbel.

W dalszej cz窷ci nagrania znajdziemy fragmenty utwor闚 z Godzilli vs King Konga czy Bitwy w kosmosie. Tak w pierwszej cz窷ci, jak i w pozosta造ch dw鏂h, Ifukube umiej皻nie przeplata muzyk grozy, liryk i muzyk akcji tak, 瞠by nigdy nie nudzi s逝chacza nadmiern powtarzalno軼i materia逝. Ponadto wszelkie marsze i action score ko鎍z帷e ka盥 z cz窷ci suity, fantastycznie si przeplataj i przechodz w siebie nawzajem – a trudno uwierzy, 瞠 nie zosta造 stworzone jako integralna ca這嗆 i pochodz z r騜nych film闚, co z jednej strony jest 鈍iadectwem sp鎩no軼i stylu wypracowanego przez kompozytora na potrzeby studia Toho, z drugiej strony zdradza te w pewnym stopniu jego stosunek do wypracowanej leitmotywiki i oryginalno軼i kolejnych scor闚.

W zasadzie trudno wybra najwi瘯sze highlighty p造ty. Bez w徠pienia jednak znajd si w鈔鏚 nich tematy Godzilli, jak i wszelkie kola瞠 muzyki, kt鏎ych tutaj nie brakuje. Przej軼ia motyw闚 z Atragona i Tajemniczych przybyszy, Bitwy w Kosmosie i Zniszczy wszystkie potwory!, przeplatany wieloma innymi fragmentami marsz z Pojedynku Potwor闚, a tak瞠 drapie積e partie d皻ych blaszanych w temacie z filmu Varan the Unbelievable, to fantastyczny popis wszystkiego, co w filmowej muzyce Ifukube najlepsze – chwytliwej melodyki, zmiennej rytmiki i 鈍ietnych orkiestracji.

R瘯opis Akiry Ifukube zawieraj帷y pierwsze nuty tematu g堯wnego z filmu „Godzilla" (廝鏚這: akiraifukube.org)

Czy znajdziemy zatem tu jakie braki? Ano tak, jednym z nich jest z pewno軼i Prayer for Peace z pierwszej Godzilli, cho utw鏎 ten, ze wzgl璠u na sw鎩 stricte rzewny, wr璚z 瘸這bny wyd德i瘯 nie do ko鎍a wpasowa豚y si w 篡wio這w formu喚 fantazji symfonicznych (utwory liryczne, kt鏎e wesz造 w sk豉d, maj bardziej charakter przerywnik闚, pozwalaj帷ych z豉pa troch oddechu s逝chaczom i wykonawcom). Nieco inaczej wygl康a sprawa absencji przebojowego marszu z filmu Dogora. Jest o tyle zastawiaj帷e, 瞠 identyczny marsz zosta r闚nie wykorzystany w filmie w The Adventure of Taklamakan, z kt鏎ego temat g堯wny otwiera trzeci fantazj symfoniczn. Nie ma jednak tego z貫go, co by na dobre nie wysz這, bo Ifukube zaprezentowa go kilka lat p騧niej na kompilacji Ostinato.

Interpretacja Hikoramiego jest prawdopodobnie najlepsz dost瘼n na rynku – co prawda ust瘼uje tempem wersji Shiozawy, z kolei nieco zbyt rozlaz豉 wersja Masaru Satoh nadrabia豉 ekspresj wykonania, jednak liczne b喚dy wykonawcze i pewna niechlujno嗆, jaka mo瞠 towarzyszy nagraniom koncertowym, o jako軼i d德i瘯u nie wspominaj帷, sprawiaj, 瞠 omawiane tu studyjne nagranie zostawia pozosta貫 wersje daleko w tyle. Na uwag zas逝guje przede wszystkim fantastyczne brzmienie perkusji, si豉 blach i czytelno嗆 rytmu i dynamiki – jeden z najwa積iejszych aspekt闚 wykonywania jakiejkolwiek muzyki, zw豉szcza w przypadku kompozytora tak lubuj帷ego si w zmiennym metrum i nieregularnej rytmice jak Ifukube.

Album uzupe軟ia inny utw鏎 zbie積y tematycznie z Symphonic Fantasia - Rondo in Burlesque for Japanese Drums and Orchestra. Powsta on w 1972 roku, najpierw w formie skromnej kompozycji rozpisanej na popularn 闚cze郾ie orkiestr instrument闚 d皻ych drewnianych – Tokyo Kosei Wind Orchestra. Zawiera w sobie trzy melodie dobrze znane fanom filmowych dzie kompozytora – marsz armii z pierwszej Godzilli, z kt鏎ym przeplataj si marsze z filmu Varan the Unbelievable oraz The Little Prince and the Eight-Headed Dragon (jedynej animacji w dorobku Ifukube!). Przy okazji eventu z sierpnia 1983 roku maestro postanowi rozpisa ten utw鏎 na pe軟 orkiestr i zaprezentowa publiczno軼i (rewidowanie swoich starszych dzie by這 cz瘰t praktyk u Ifukube). Jak przysta這 na niego, jest 鈍ietnie zaaran穎wany, zn闚 mamy do czynienia z p造nnym skakaniem po kilku chwytliwych melodiach, chocia czas trwania utworu, jak i sama natura omawianej formy, mog nieco d逝篡. Forma ronda w pewien spos鏏 koreluje ponadto ze specyfik tw鏎czo軼i filmowej Ifukube – powracaj帷e ci庵le te same tematy wydaj si by zbie積e z metodyk recyclingu materia逝 tematycznego, jaki mo瞠my obserwowa w jego 軼ie磬ach d德i瘯owych.

Recenzowany ni瞠j album to godzina bezprecedensowej muzyki symfonicznej. Bombastycznej, przebojowej, b璠帷ej ukoronowaniem trzech dekad pracy Akiry Ifukube dla studia Toho. Znaj帷 jego stosunek do muzyki filmowej, to nie jeste鄉y przekonani, czy sam Ifukube by豚y zadowolony z tego stwierdzenia, niemniej Symphonic Fantasia jawi si by mo瞠 jako najbardziej reprezentatywna pr鏏ka jego niepodwa瘸lnego talentu.



Nasza ocena
Oryginalno嗆 軼ie磬i:
Muzyka na p造cie:
OCENA OG粌NA:
Lista utwor闚
  • 1. Symphonic Fantasia No. 1 (14:57)
  • 2. Symphonic Fantasia No. 2 (16:00)
  • 3. Symphonic Fantasia No. 3 (13:03)
  • 4. Rondo in Burlesque for Japanese Drums and Orchestra (10:17)
Czas trwania: 54:17
Komentarze
DanielosVK 2019-05-31
00:34
Bezb喚dna p造ta i chyba najbardziej przyst瘼na forma muzyki Ifukube do monster movies. Godzina symfonicznej uczty. Moi faworyci - temat z Varana oraz porywaj帷y marsz z "The war of Gargantuas" (tutaj w brawurowej aran瘸cji) :)
Mystery 2019-06-21
11:05
Z tylu wspania造ch temat闚 ulepi takie suity, geniusz!

Artistry of Akira Ifukube 4: CYU – AKIRA IFUKUBE ORCHESTRAL WORKS

Kompozytor:

  • Akira Ifukube

Dyrygent:

  • Junichi Hirokami

Orkiestrator:

  • Akira Ifukube

Wykonawcy:

  • Japan Philharmonic Symphony Orchestra

Wydawca:

  • King Records (1983/1995)

R E K L A M A







NASI PARTNERZY:



Poki.pl
Grydladzieci.pl


 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2019 FilmMusic.pl.
Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie