Szukaj: w


recenzje

Superman IV: The Quest For Peace



Przez wiele lat to w豉郾ie Superman Richarda Donnera stawiany by jako wz鏎 鈍ietnie zrealizowanego, mistrzowsko zagranego i wype軟ionego duchem przygody, kina superhero. Bohaterowie komiks闚 DC musieli d逝go czeka, aby powt鏎zy ten sukces w Batmanie. Ale czy w鈔鏚 wsp馧czesnych odbiorc闚 wracaj帷ych do tych klasyk闚, jest kto kto pami皻a tworzone dos這wnie hurtowo sequele? O ile pierwsza kontynuacja przyg鏚 Krypto鎍zyka spotyka豉 si jeszcze z jako takim zrozumieniem, to o trzeciej i czwartej chcia這by si zapomnie. Superman III poleg nie tyle komercyjnie, co artystycznie, sk豉niaj帷 w這darzy studia Dovemead Films do porzucenia tej franczyzy. Sched po nim przej窸o Cannon Group., kt鏎e nie bacz帷 na kiepskie nastroje w鈔鏚 widz闚, ruszy這 z produkcj kolejnego filmu. Nie by這 to najbardziej zgrane przedsi瞝zi璚ie. Ma這 powiedzie, 瞠 bud瞠t skurczy si o ponad po這w, to na dodatek efekt pracy na planie ociera si o realizacyjn i logistyczn katastrof. Sk豉danie tego wszystkiego do kupy r闚nie nie nale瘸這 do naj豉twiejszych zada. Z pierwotnie planowanego, ponad dwugodzinnego filmu wykasowano prawie jedn czwart, a wszystko przez mia盥膨ce opinie po pokazach testowych. Ostatecznie Superman IV: The Quest for Peace trafi do kin w lipcu 1987 roku, staj帷 si po篡wk dla wielu krytyk闚 i widz闚. Nie ma si czemu dziwi, wszak historia opowiadaj帷a o konfrontacji cz這wieka ze stali z jego nuklearn karykatur, budzi mo瞠 co najwy瞠j politowanie. Tak samo jak w徠ki walki o pok鎩 wciskane na si喚 w usta tytu這wego bohatera. Przyznam, 瞠 ju pierwsze zetkni璚ie si z tym obrazem w latach mojej m這do軼i wzbudzi這 w闚czas lekkie za瞠nowanie, a powt鏎zony niedawno seans... C騜, zachowam to dla siebie...

Co sk這ni這 mnie do zmarnowania p馧torej godziny na ponowne obejrzenie tego w徠pliwej jako軼i widowiska? G堯wnie perspektywa recenzji 軼ie磬i d德i瘯owej, kt鏎 niejako odkry貫m na nowo, wertuj帷 propozycje wydawnicze kolekcjonerskich wytw鏎ni. A dziw bierze, 瞠 z takim zapa貫m nie podchodzi貫m do tej muzyki, kiedy po raz pierwszy zapoznawa貫m si z ni ponad dekad temu. Inne okoliczno軼i, inne podej軼ie i oczekiwania? Nazwijcie to jak chcecie, ale chyba ka盥y mia w 篡ciu taki moment, kiedy perspektywa i podej軼ie do s逝chanego ongi materia逝 rewidowane by造 przez up造waj帷y czas. Szkoda, 瞠 wraz ze 軼ie磬 d德i瘯ow nie zmieni這 si podej軼ie do obrazu Sidneya Furie. Najwyra幡iej za ma這 czasu up造n窸o od premiery...

Historia powstawania 軼ie磬i d德i瘯owej do Supermana IV, to wdzi璚zny temat na trzymaj帷 w napi璚iu lektur. Najpierw g鏎nolotne idee wci庵ni璚ia na pok豉d samego Johna Williamsa, a p騧niej liczne k這poty z realizacj tego przedsi瞝zi璚ia. Ju na wst瘼ie Maestro musia kurtuazyjnie odm闚i, bo ob這穎ny by innymi zobowi您aniami… A mo瞠 po prostu zwietrzy nieuchronnie zbli瘸j帷 si klap? W ka盥ym razie z jego polecenia na stanowisku kompozytorskim osadzono Alexander Courage'a – wieloletniego wsp馧pracownika Williamsa. Jednak瞠 legendarny kompozytor nie pozostawi przyjaciela z niczym. Podszed honorowo do sprawy, bior帷 na siebie ci篹ar skonstruowania ca貫j bazy tematycznej. W przeciwie雟twie wi璚 do poprzednich dw鏂h cz窷ci, kiedy Ken Thorne kopiowa gotowe ju aran瞠 z kultowej partytury Williamsa, tym razem zaanga穎wanie Amerykanina by這 namacalne. Wiele godzin sp璠zonych na dyskutowaniu wykorzystania potencja逝 tematycznego serii przynios這 swoje wymierne efekty. Dalsze wype軟ianie filmowych przestrzeni by這 ju tylko czyst formalno軼i. Kt騜 bowiem, jak nie Alexander Courage m鏬 idealnie nadawa si do „podrabiania” stylu Maestro i jego sposobu operowania orkiestrowym instrumentarium? Mo瞠 tylko Herbert Spencer, kt鏎y prac kompozytora porzuci kilka dekad wcze郾iej na rzecz orkiestracji mi璠zy innymi dla Williamsa. Ale jak si okazuje, Courage na czystym imitatorstwie prac wielkiego Johna nie poprzesta.


Ka盥y kto zna cho niewielk cz窷 tw鏎czo軼i Jerry'ego Goldsmitha, z pewno軼i dos造szy si w Supermanie IV kilku detali odwo逝j帷ych si do warsztatu Amerykanina. Nie tyle w sposobie prowadzenia narracji, kt鏎a stara si pod捫a wytyczonymi przez Williamsa szlakami, ale r闚nie filozofi wykorzystania... elektroniki. Tak, drodzy pa雟two, czwarta ods這na Supermana nie stroni od tego sposobu ubogacania faktury muzycznej. Koncepcyjnie mie軼i si to w obrazie Sidneya Furie, jako muzyczne uzasadnienie w徠ku wy軼igu zbroje, eksperyment闚 i powo豉nia do 篡cia nuklearnej karykatury Krypto鎍zyka. Syntetyczne brzmienia nie przys豉niaj jednak dosy organicznego wizerunku tej kompozycji. 圭ie磬i d德i瘯owej, kt鏎a ma prawo zachwyca nie tylko pi瘯nem i wyczuciem tematycznym, ale i monumentaln skal, w jakiej zosta豉 rozpisana. W豉郾ie ten bardzo odczuwalny w obrazie rozmach by nie lada problemem, sp璠zaj帷ym sen z powiek producent闚. Licz帷 ka盥ego dolara, postanowiono zorganizowa sesje nagraniowe w Monachium przy udziale Symphony Orchestra Graunke. Efekt tej decyzji by op豉kany w skutkach. Stroni帷y od filmowego scoringu, muzycy, nie odnajdywali si w tym twardym re磨mie zawrotnego tempa i wymagaj帷ych orkiestracji. Po kilku dniach „walki” podzi瘯owano grajkom i zaaran穎wano now sesj w Londynie. Tym razem przy udziale zaprawionej w boju The National Philharmonic Orchestra. Nie zdecydowano si jednak na nagranie ca這軼i od pocz徠ku. Kilka element闚 zarejestrowanej w Monachium partytury, kt鏎e mie軼i造 si w wymogach producent闚, pozostawiono. Prawdziwym wyzwaniem by這 wi璚 odpowiednie zmiksowanie ca這軼i, aby zatrze 郵ady r騜nic w barwie, brzmieniu 鈔odowiska, w jakim dokonano sesji. Patrz帷 jednak na efekt ko鎍owy, mo積a doj嗆 do wniosku, 瞠 ekipa zajmuj帷a si postprodukcj wykona豉 doskona豉 robot. To jednak nie koniec trzymaj帷ego w napi璚iu thrillera pod tytu貫m „Muzyka do Supermana IV”.

Lata 80. rz康zi造 si swoimi prawami, a jednym z nich by這 przeniesienie wsp馧czesnych trend闚 brzmieniowych na nawet najbardziej tradycjonalistyczny grunt. Nie inaczej by這 z Supermanem IV, kt鏎y ju na etapie tworzenia scenariusza uwzgl璠nia przerywniki w ramach kt鏎ych funkcjonowa mia豉 muzyka na pograniczu popu, jazzu i elektroniki. O stworzenie takowej muzyki dodatkowej poproszono Paula Fishmana, kt鏎y na potrzeby czwartego Supermana skomponowa i wykona (sam!) osiem utwor闚 o 陰cznym czasie trwania ponad p馧 godziny. Co z tego, skoro w filmie ostatecznie znalaz豉 si niespe軟a po這wa z nich. Zreszt drastyczny monta obcesowo potraktowa nie tylko wysi貫k tw鏎czy Fishmana, ale i cz窷 oprawy muzycznej skomponowanej przez Courage'a.

Przez wiele lat po premierze Supermana IV nikomu nie dane by這 przekona si o skali tego przedsi瞝zi璚ia. Przygotowywany jeszcze na etapie postprodukcji filmowej, album soundtrackowy, ostatecznie nie trafi na rynek. Pow鏚 by prozaiczny. Prawie po這wa materia逝, jaki si na nim znalaz by odrzutem, kt鏎y nie wybrzmia w filmie. W obliczu finansowej kl瘰ki obrazu nikt ju nie zawraca sobie g這wy nanoszeniem zmian. Projekt od這穎no do szuflady i przez blisko dwie dekady 軼ie磬a d德i瘯owa do czwartego Supermana by豉 mokrym snem mi這郾ik闚 muzyki filmowej. Dopiero staraniem wytw鏎ni FSM na rynek trafi這 monumentalne, limitowane wydawnictwo grupuj帷e oprawy muzyczne do wszystkich czterech film闚 oraz serialu animowanego. Ot 豉komy k御ek daj帷y szczeg馧owy wgl康 w muzyczn ca這嗆 franczyzy. Niestety ch耩 wgryzienia si w ten delikates zwi您ana by豉 z gigantycznym wydatkiem, dlatego w ramach uszczuplonej reedycji, dok豉dnie dziesi耩 lat p騧niej na rynku kolekcjonerskim zawita這 osobne wydanie prezentuj帷e ca這嗆 muzyki nagranej na potrzeby pierwotnej wersji monta穎wej Supermana IV. Wytw鏎nia La-La Land Records nie tyle wzi窸a na warsztat gotowe mastery od FSM, ale podda豉 ca這嗆 gotowego ju miksu ponownej renowacji pod nadzorem Mike'a Matessino i Lukasa Kendalla – producenta wspominanego wcze郾iej molocha od FSM. Efekt tego wszystkiego jest zadowalaj帷y...


Mo積a odnie嗆 wra瞠nie, 瞠 wydawcy celowali g堯wnie w target ludzi pragn帷ych przytuli odseparowan od reszty serii, opraw muzyczn do czwartej ods這ny Supermana. Z ca造m szacunkiem dla wysi趾u Kena Thorna, ale jego dzie豉 bledn przy kultowym tworze Williamsa oraz tworzonym w podobnym duchu The Quest for Peace. A skoro na rynku od wielu ju lat powszechnie dost瘼ny jest remasterowany complete pierwszej partytury, to czemu nie wyj嗆 z podobn inicjatyw dla bardziej selektywnego segmentu odbiorc闚? Faktem jest, 瞠 posiadacze opas貫go wydania od FSM nie maj czego szuka na p造tach od La-Li, cho dopieszczona szata graficzna i wspomniany wcze郾iej remaster mog okaza si 豉komym k御kiem. Niezale積ie od preferencji, trzeba powiedzie, 瞠 pieni康ze wydane na ten soundtrack, jak i czas nad nim sp璠zony nie b璠 zmarnowane.

I potwierdz to ju pierwsze minuty, kiedy na horyzoncie pojawia si fanfara z kultowym tematem Johna Williamsa. P騧niejsze elementy ilustracji tylko potwierdzaj wysok kondycj 軼ie磬i d德i瘯owej do tego 鈔ednio udanego obrazu. Sekwencja ratowania ludzi w rozp璠zonym metrze, czy te dzia豉nia Supermana maj帷e na celu denuklearyzacj mocarstw – to wszystko 鈍ietnie sprawdza si nie tylko w ramach obrazu, ale i jako indywidualne s逝chowisko. Imponuj帷e pod wzgl璠em narratywnym, cho nie ustrzegaj帷e si drobnych problem闚 rzutuj帷ych na odbi鏎 ca這軼i. S r闚nie przeb造ski geniuszu i 篡wym tego przyk豉dem jest w徠ek pierwszego Nuclear Mana, wyci皻ego z finalnej wersji obrazu. Balansuj帷a pomi璠zy steinerowsk dramaturgi, a slapstickowym sposobem budowania narracji, ma prawo przywo造wa w pami璚i analogiczne frazy z tworzonego kilka lat p騧niej Hooka. Zreszt skojarze z kinem familijnym Williamsa pocz徠k闚 lat 90. jest tutaj o wiele wi璚ej. Wszystko sprowadza si do twierdzenia, 瞠 mimo szcz徠kowego zaanga穎wania Johna Williamsa w ten projekt, to jednak odbi si on na p騧niejszej tw鏎czo軼i tego kompozytora.

„Wall-to-wall music”. Tak w skr鏂ie mo積a okre郵i partytur do czwartego Supermana. W przeciwie雟twie jednak do wielu klasyk闚 pocz徠k闚 kina d德i瘯owego, praca Courage'a jest bardzie tworem baletopodobnym, ani瞠li wagnerowskim monumentem. Owszem, muzyczna akcja pe軟i w 軼ie盧e d德i瘯owej dosy istotn rol i co najwa積iejsze jest ona genialnie rozpisana. Ale uwag zwraca r闚nie liryka odnosz帷a si do relacji Clarka Kenta z dwiema redakcyjnymi kole瘸nkami. Uderzaj帷e w jazzow, romantyczn nut, tematy, 鈍ietnie komponuj si z komediowym sposobem prezentacji. Wszystko to dodaje ilustracji wi瘯szego kolorytu. Tym bardziej, ze lada moment zbombardowani b璠ziemy mocnym, marszowym tematem Nucelar Mana. Na albumie soundtrackowym – zw豉szcza na pierwszym dysku – 鈍ietnie si to wszystko zaz瑿ia, tworz帷 pasjonuj帷e, cho miejscami przyt豉czaj帷e s逝chowisko. Pierwsza cz窷 drugiego kr捫ka, to kontynuacja tej my郵i; eskalacja i powolne zmierzaniu ku epickiej, finalnej konfrontacji. Dynamiczna akcja prowadzi nas do kolejnej, tym razem ju ko鎍owej, prezentacji marszowego motywu Supermana.

W normalnych okoliczno軼iach pewnie nie przywi您ywa豚ym wi瘯szej wagi do utwor闚 bonusowych, ale w tym przypadku maj one kolokwialne znaczenie. Bynajmniej nie chodzi tu o alternatywne wykonania, tylko o muzyk 廝鏚這w oraz piosenki tworzone przez Paula Fishmana. Fajnie, 瞠 zosta這 to uwzgl璠nione w przygotowaniu tego albumu i zaprezentowane w豉郾ie w takiej formie – jako ciekawostka na ko鎍u albumu. Cho niekt鏎e zaprezentowane tu piosenki mia造 potencja na bycie szlagierem. Szkoda wi璚 瞠 planowany jeszcze przed premier filmu album winylowy nie ujrza 鈍iat豉 dziennego. Kto wie, czy niekt鏎e z tych kawa趾闚 nie wesz造by na sta貫 do popkultury.

Jednego mo瞠my by pewni. Popkultura ma gdzie (nie powiem gdzie) 軼ie磬 d德i瘯ow do Supermana IV. Blama filmu oraz absencja albumu soundtrackowego na rynku muzycznym skutecznie odsun窸y to fajne w gruncie rzeczy s逝chowisko w cie kultowej ilustracji Johna Williamsa do pierwszego Supermana. A szkoda, bo jest na czym przys這wiowe ucho zawiesi. Miejmy nadziej, 瞠 to osobne wydanie pozwoli niekt鏎ym mi這郾ikom muzyki filmowej odkry potencja kryj帷y si w tym ponad dwu i p馧godzinnym soundtracku. Polecam!



Inne recenzje z serii:
  • Superman
  • Superman II & III

    Autor recenzji:  Tomek Goska
    Nasza ocena
    Oryginalno嗆 軼ie磬i:
    Muzyka w filmie:
    Muzyka na p造cie:
    OCENA OG粌NA:
    Lista utwor闚
    CD 1:
    • 1. Fanfare/Space Saver (01:51)
    • 2. Main Title/Back in Time (05:43)
    • 3. Pow!/Good Morning (02:48)
    • 4. Smoke the Yokes/Nefarious (01:06)
    • 5. To Work/Train Stopper (02:09)
    • 6. Someone Like You (Lacy's Theme) (03:21)
    • 7. Jeremy's Theme (02:18)
    • 8. For Real/The Class (01:47)
    • 9. Hair Raisers (01:01)
    • 10. Lacy/The Visit (02:30)
    • 11. First Nuclear Man (05:26)
    • 12. Nuke 1 Fight/Ashes (03:47)
    • 13. Headline (02:51)
    • 14. Fresh Air (04:35)
    • 15. United Nations/Net Man (04:45)
    • 16. Sunstroke/Enter Nuclear Man 2 (05:27)
    • 17. Flight to Earth/Introducing Nuclear Man 2 (03:27)
    • 18. Lacy (Disco Version) (02:15)
    • 19. Lacy's Place (05:25)
    • 20. Ear Ache/Confrontation/Tornado (08:11)
    • 21. Volcano (02:21)
    • 22. Statue of Liberty Fight (03:46)
    CD 2:
    • 1. Nuclear Man Theme (02:50)
    • 2. Down With Flu (03:15)
    • 3. Two-Faced Lex/Missile Buildup (01:41)
    • 4. Persuader/Awakened (03:16)
    • 5. Abducted/Mutual Distrust (04:47)
    • 6. Metropolis Fight/Lift to the Moon (03:38)
    • 7. Moon Fight/Goodbye Nuke (05:08)
    • 8. Come Uppance/Lifted/Quarried/Flying With Jeremy/End Credits (09:39)
    ALTERNATES AND SOURCE MUSIC:
    • 9. Fresh Air [Album Version] (04:41)
    • 10. Someone Like You (Lacy's Theme) [Slow Version] (03:36)
    • 11. Red Square Band (00:57)
    SOURCE MUSIC AND SONGS BY PAUL FISHMAN:
    • 12. Superfly Guy (04:17)
    • 13. Headphone Heaven (03:25)
    • 14. Revolution Now (04:28)
    • 15. Saxy Sadie (04:48)
    • 16. Krypton Nights (04:46)
    • 17. Life's Too Dangerous (03:16)
    • 18. Workout (02:29)
    • 19. Lois Love (04:58)
    Czas trwania: 152:45
    Komentarze

  • Superman IV: The Quest For Peace

    Kompozytor:

    • John Williams
    • Alexander Courage

    Muzyka dodatkowa:

    • Paul Fishman
    • Re-Flex

    Dyrygent:

    • Alexander Courage

    Orkiestrator:

    • Frank Barber
    • Harry Roberts

    Wykonawcy:

    • Symphony Orchestra - Graunke
    • The National Philharmonic Orchestra

    Wydawca:

    • La-La Land Records (2018)

    Producent:

    • Mike Matessino
    • Lukas Kendall

    R E K L A M A





    NASI PARTNERZY:



    Poki.pl
    Grydladzieci.pl


     
    Strona hostowana przez
    www.twojastrona.pl
    Copyright © 2005-2019 FilmMusic.pl.
    Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
    Projekt i wykonanie