Szukaj: w


recenzje

Cloverfield Paradox, the (Paradoks Cloverfield)



Mo積a odnie嗆 wra瞠nie, 瞠 J.J Abrams bawi si z fanami swojej tw鏎czo軼i w kotka i myszk. Po komercyjnym sukcesie pierwszej ods這ny Cloverfield, d逝go zwleka ze stworzeniem sequela, a w ko鎍u, po o鄉iu latach, wykona zdecydowany ruch w tym kierunku. Wypromowany dos這wnie kilka tygodni przed kinowym pochodem, 10 Cloverfield Lane, okaza si troszk mniej wci庵aj帷ym dzie貫m, ale udowadniaj帷ym, 瞠 w serii tej drzemie olbrzymi potencja. Samonakr璚aj帷a si spirala wyg鏎owanych oczekiwa ruszy豉 z pe軟 par. Nie trudno wi璚 by這 o chwilowe potkni璚ie, kiedy zapracowany filmowiec koordynowa zaocznie powstawanie dw鏂h niezale積ych projekt闚. I jak w przypadku poprzednich, tak i tym razem nad ca陰 produkcj rozpostarto p豉szczyk dezinformacji. Wiadomym by這, 瞠 akcja kolejnego obrazu rozgrywa si b璠zie w kosmosie, a premiera ma nast徙i ju w marcu 2018 roku. Jak瞠 wielkie by這 zdziwienie ogl康aj帷ych fina造 Super Bowl, kiedy zobaczyli pierwszy trailer z zaskakuj帷 informacj, 瞠 film zatytu這wany Paradoks Cloverfield (The Cloverfield Paradox) jest ju dost瘼ny na platformie Netflix. Nie by豉 to bynajmniej najbardziej szokuj帷a informacja zwi您ana z tym filmowym przedsi瞝zi璚iem.

Takow okaza造 si mia盥膨ce recenzje, kt鏎e s逝sznie punktowa造 bol帷zki fabularne Paradoksu - bazowanie na kliszach gatunku space-survival i zupe軟ie nieprzekonuj帷e kreacje aktorskie. Pomys by ca趾iem fajny, bo traktowa o genezie „sprowadzenia” na Ziemi tajemniczych potwor闚, ale wykonanie okre郵i mo瞠my mianem istnej katastrofy. Wizualizacja grupki bohater闚 ratuj帷ych 鈍iat przed deficytem energetycznym ociera si tutaj o bud瞠towe wykonawstwo, a decyzje racjonalizuj帷e ich dzia豉nia wymykaj si wszelkiej logice. W 鈍ietle tej spektakularnej pora磬i (artystycznej, bo nie finansowej), pod wielkim znakiem zapytania stoj dalsze losy tej serii. Wiemy, 瞠 kolejny film osadzony w realiach II wojny 鈍iatowej jest ju na uko鎍zeniu, ale co dalej? O tym przekonamy si zapewne nied逝go. Albo i nie…

W polityk dezinformacji wtopi豉 si r闚nie kwestia anga簑 kompozytora oprawy muzycznej. Po sukcesie 10 Cloverfield Lane mo積a by這 przypuszcza, 瞠 producenci po raz kolejny zdecyduj si zatrudni Beara McCreary. I tak te si sta這. Bogaty warsztat ameryka雟kiego kompozytora i jego entuzjazm w podejmowaniu si nowych wyzwa dawa o sobie zna ju w przypadku poprzedniego filmu. Solidnie skonstruowana, trzymaj帷a w napi璚iu, ilustracja muzyczna, nie grzeszy豉 zgrabn melodyk przypisan g堯wnej bohaterce. Poniek康 odcina豉 si ona od tego, co kilka lat wcze郾iej w finale Cloverfield nakre郵i Michael Giacchino. Ale diametralna zmiana konwencji i przeniesienie akcji na stacj kosmiczn w Paradoksie niejako pozwoli造 powr鏂i do takiego patetycznego grania. Do bogato zaaran穎wanej symfoniki nie stroni帷ej od marszowych motyw闚, podnios造ch, ch鏎alnych fraz i… wszelkiej ma軼i klisz zwi您anych z „kosmiczn” fantastyk w muzyce filmowej. Nie sp璠zaj one snu z powiek odbiorcy o ile Bear McCreary wywi您uje si ze swoich powinno軼i w stopniu bardziej ni zadowalaj帷ym. Jego ilustracja muzyczna wydaje si w豉軼iwie jedynym elementem tej produkcji, kt鏎y przejawia jakiekolwiek rzetelne podej軼ie do poruszanej tematyki.

Kwestii rzetelno軼i nie wi您a豚ym tylko i wy陰cznie z umiej皻nym pod捫aniem wytyczonymi przez scenarzyst闚 szlakami. Muzyka Amerykanina ociera si r闚nie o funkcj 鈍iatotw鏎cz, buduj帷 pomost mi璠zy miejscem tocz帷ej si akcji, a rzuconym w wir pewnych wydarze widzem. Pomocna w tym wszystkim jest zar闚no klarowna tematyka, jak i wspomniane wcze郾iej powielanie gatunkowych standard闚 w sposobie kreowania narracji. Podnios造 ton dynamicznej, polichromatycznej akcji wyznacza g堯wny kierunek, w jakim pod捫 ca豉 軼ie磬a d德i瘯owa. Aczkolwiek nie stroni ona od bardziej intymnych fragment闚, gdzie do g這su dochodzi pi瘯na liryka zamkni皻a w obr瑿ie motywu g堯wnej bohaterki, Avy Hamilton. Warto zwr鏂i uwag na zbie積o嗆 tego tematu z analogiczn melodi stworzon na potrzeby poprzedniego filmu. Mo積a odnie嗆 wra瞠nie, 瞠 kompozytor podchodzi do uczestnik闚 opowiadanych historii w spos鏏 bardzo holistyczny. Potwierdzeniem tego by這by bardzo du瞠 podobie雟two marszowego tematu przewodniego, kt鏎y jak 篡w przypomina motyw Giacchino. I je瞠li jest jaka cz御tka tego uniwersum filmowego posiadaj帷a w豉軼iwo軼i uniwersalne dla wszystkich ods這n, to jest ni w豉郾ie muzyka.


Obok tak skonstruowanej oprawy muzycznej nie spos鏏 by這 przej嗆 oboj皻nie. Ca貫 szcz窷cie trafi這 na kompozytora, kt鏎y niejako za punkt honoru stawia sobie promowanie swojej tw鏎czo軼i w鈔鏚 mi這郾ik闚 軼ie瞠k d德i瘯owych. Jako geek doskonale rozumie potrzeby odbiorcy, wi璚 jeszcze w dniu premiery pod szyldem w豉snej wytw鏎ni Sparks & Shadows wypu軼i album zawieraj帷y prawie 80 minut oprawy muzycznej. Na cyfrowym (p鏦i co) soundtracku opublikowano wi瘯szo嗆 skonstruowanej na potrzeby Paradoksu ilustracji, cho nie oby這 si bez wielu zabieg闚 edycyjnych up造nniaj帷ych prezentowan tre嗆. W ostatecznym rozrachunku uda這 si zachowa po膨dany „fun” bez zb璠nego mieszania w chronologii. Przebojowo嗆 z jak ten album wdziera si w 鈍iadomo嗆 odbiorcy nie jest bynajmniej efektem hochsztaplerskich sztuczek edytor闚, ale samej tre軼i. Muzyki, kt鏎a w pierwszej kolejno軼i intryguje, p騧niej systematycznie zadamawia si w wyobra幡i s逝chacza, by w ko鎍u ni zaw豉dn望.

W鈔鏚 hurtowo tworzonych przez McCreary’ego 軼ie瞠k d德i瘯owych spora cz窷 cechuje si wzgl璠n przebojowo軼i. S to pi瘯nie zdobione wydmuszki, kt鏎e na d逝窺z met nie usatysfakcjonuj koneser闚 gatunku. Paradoks Cloverfield bardziej ani瞠li inne prace Amerykanina ma prawo poruszy ten zakl皻y kr庵, cho o konkretnym zerwaniu nie ma raczej mowy. 安iadczy o tym mo瞠 ju kilka pierwszych minut naszej soundtrackowej przygody. Uwertura w ramach kt鏎ej prezentowany jest temat przewodni w dalszym ci庵u zdradza charakterystyczne uproszczenia orkiestracyjne, jakie notorycznie stosuje McCreary. Perkusjonalia punktuj帷e frazy, „zrz璠z帷e” w tle gitary elektryczne i szczypta elektroniki… To sprawdzona recepta na zwr鏂enie uwagi s逝chacza. Ale kupienie go nast瘼uje tylko i wy陰cznie przy udziale ostinatowego motywu, przypominaj帷ego marszow melodi Giacchnino. 砰wio這we wykonanie paradoksalnie zyskuje tutaj w odmierzonym od linijki miksie, a patetyczny, militarystyczny ton dosy cz瘰to rewidowany jest przez wdzieraj帷e si w struktur akcji, elementy grozy. To one stanowi b璠 g堯wny trzon narracji w dalszej cz窷ci albumu, ale zanim na dobre rozgo軼imy si w siej帷ych niepok鎩 dysonansach, przed nami chwila lirycznego oddechu. Jest on spoiwem 陰cz帷ym posta Avy z pozosta造m na Ziemi m篹em. W pewnym momencie temat ten staje si r闚nie wyrazem smutku po stracie bliskich. W tym miejscu warto odnie嗆 si do fragment闚 utworu A Message for Ava, kt鏎y wzbija si na wy篡ny emocjonalnych zdolno軼i ilustratorskich Beara. Jest to ostatni przystanek na drodze do spektakularnej kulminacji.

Ostatnie cztery utwory to kwintesencja tej pracy. Boj si m闚i o jej geniuszu, ale miejscami partytura McCreary’ego ociera si o ten trudno uchwytny idea. Je瞠li nie w konkurowaniu o atencj widza (niestety miks d德i瘯owy nie faworyzuje muzyki), to ju z pewno軼i s逝chacza. Ale co tu si dzieje w tych niespe軟a trzydziestu minutach?! Tego nie mo積a opisa bez odnoszenia si do wielu wcze郾iejszych prac kompozytora. Jedno w tym wszystkim jest pewne – Bear McCreary odrobi lekcj z klasyki gatunku s-f, przenosz帷 te do鈍iadczenia na grunt w豉snych inspiracji. Poza zgrabnie rozpisan symfonik uwag zwracaj r闚nie partie ch鏎alne – wkomponowane w ilustracj zaskakuj帷o trafnie, bez wywo造wania przesytu i poczucia sztucznego pompowania dramaturgii. W centrum wydarze w dalszym ci庵u pozostaje tematyka, cho nie spos鏏 nie wspomnie o zyskuj帷ej na „jako軼i” u Beara, muzyce grozy (ocieraj帷ej si miejscami o goldenthalowsk finezj). Natomiast ca這嗆 tych stara, najzgrabniej jak to tylko mo磧iwe, zamyka prawie o鄉iominutowa suita z napis闚 ko鎍owych. Tytu這we The Cloverfield Paradox zaliczam do 軼is貫j czo堯wki najbardziej udanych utwor闚 w karierze McCreary’ego, aczkolwiek i tutaj na upartego znajdziemy wiele odniesie i inspiracji. Nie tylko muzyk Giacchino, ale i m.in. fanfar Elfmana stworzon na potrzeby... Spidermana.

Kiedy rok wcze郾iej pisa貫m recenzj 軼ie磬i d德i瘯owej do thrillera s-f Life, bardzo d逝go zastanawia貫m si nad ko鎍ow ocen. Z jednej strony by豉 to poprawna do b鏊u ilustracja. Z drugiej nie mo積a jej by這 odm闚i pewnego uroku i ponadprzeci皻nej funkcjonalno軼i. Dok豉dnie ten sam problem stoi mi przed oczami,kiedy zabieram si za ocenianie Paradoksu Cloverfield. Muzyka Beara zajmuje nale積e miejsce w szeregu gatunkowych highlight闚 ostatnich lat, cho pod wzgl璠em kreatywno軼i nie zachwyca tak, jakby鄉y sobie tego 篡czyli. Ale czy to jest najwa積iejsze w filmowej franczyzie Abramsa? Bardziej istotny wydaje si fakt, 瞠 Bear pr鏏uje porz康kowa ten muzyczny 鈍iat i wszystko na to wskazuje, 瞠 nalaz sw鎩 klucz post瘼owania. Czy b璠zie on na tyle uniwersalny by wytrzyma pr鏏 czasu i przestrzeni potencjalnie tworzonych, kolejnych widowisk? O tym przekonamy si w przysz這軼i… O ile McCreary zaproszony zostanie do wsp馧pracy. Mam nadziej, 瞠 tak, bo ka盥a kolejna partytura udowadnia, 瞠 jest w豉軼iw osob na w豉軼iwym stanowisku.


Inne recenzje z serii:
  • Cloverfield
  • 10 Cloverfield Lane

    Autor recenzji:  Tomek Goska
    Nasza ocena
    Oryginalno嗆 軼ie磬i:
    Muzyka w filmie:
    Muzyka na p造cie:
    OCENA OG粌NA:
    Lista utwor闚
    • 1. Overture (2:10)
    • 2. Ava and Michael (2:25)
    • 3. Converging Overload (2:17)
    • 4. Drifting in the Dark (5:35)
    • 5. In the Wall (2:30)
    • 6. Mutant Space Worms (6:44)
    • 7. Jensen (4:40)
    • 8. Molly (3:01)
    • 9. Cassiopeia (5:00)
    • 10. Airlock 6 (2:02)
    • 11. A Message for Ava (5:44)
    • 12. Magno-Putty (3:56)
    • 13. Spacewalk (6:46)
    • 14. Launch Sequence (8:46)
    • 15. A Stable Beam (7:06)
    • 16. The Cloverfield Paradox (7:35)
    Czas trwania: 76:17
    Komentarze

  • Cloverfield Paradox, the (Paradoks Cloverfield)

    Kompozytor:

    • Bear McCreary

    Dyrygent:

    • Bear McCreary

    Orkiestrator:

    • Edward Trybek
    • Henri Wilkinson
    • Jonathan Beard

    Wydawca:

    • Sparks & Shadows (2018)

    Producent:

    • Bear McCreary
    • Joe Augustine

    R E K L A M A





    NASI PARTNERZY:




    Poki.pl
    Grydladzieci.pl

     
    Strona hostowana przez
    www.twojastrona.pl
    Copyright © 2005-2018 FilmMusic.pl.
    Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
    Projekt i wykonanie