Szukaj: w


recenzje

Titanic - 20th Anniversary Edition


Premiera Titanica i p騧niejszy jego poch鏚 po 鈍iatowych kinach by這 wydarzeniem bez precedensu. Zapocz徠kowane w po這wie grudnia 1997 roku, z tygodnia na tydzie nabiera這 coraz wi瘯szego rozp璠u, l康uj帷 ostatecznie na 1 miejscu najlepiej sprzedaj帷ych si film闚 wszech czas闚. Dopiero dekad p騧niej uda這 si pobi ten rekord przez inny film Jamesa Camerona, Avatar. Ale to ju zupe軟ie inna historia.


W kategoriach historycznego osi庵ni璚ia mo積a zamkn望 ca造 proces powstawania i ostatecznego wp造wu Titanica na kszta速 闚czesnego kina katastroficznego. Opowiadaj帷 histori tragicznych los闚 pasa瞠r闚 s造nnego, brytyjskiego liniowca, James Cameron nie podejmowa nic nowego. Wiele os鏏 przed nim mierzy這 si z t tematyk, cho r騜ne by造 tego skutki. Ubieraj帷 ca造 ten dramat w mi瘯kie, sentymentalne szaty historii mi這snej, uda這 mu si kupi uwag szerokiego grona odbiorc闚. Lwi cz窷ci sukcesu okaza豉 si 鈍ietnie dobrana obsada aktorska z Leonardo DiCaprio oraz Kate Winslet w rolach g堯wnych. Korzystaj帷 z szerokiego do鈍iadczenia w bran篡 efekt闚 specjalnych i wrodzonej pedanterii do pilnowania ka盥ego detalu sfery wizualnej, James Cameron stworzy dzie這 na wskro zachwycaj帷e, cho nie pozostawiaj帷e widza bez cienia poczucia przerostu formy nad tre軼i. Teraz z perspektywy minionych dwudziestu lat od premiery mo積a punktowa bol帷zki tego widowiska. Nie zmienia to jednak faktu, 瞠 Titanic jest kinem wielkim. Filmem, kt鏎y nie by豚y tym czym jest bez buduj帷ego wk豉du 軼ie磬i d德i瘯owej autorstwa Jamesa Hornera.

Pocz徠kowo projekt mia pow璠rowa na r璚e popularnej piosenkarki Enyi. Nie zgodzi豉 si ona jednak na stworzenie oryginalnej oprawy muzycznej. Kolejn na li軼ie by豉 (zmar豉 niedawno) Dolores O’Riordan, wokalistka zespo逝 The Crannberies. Ale i ona musia豉 odm闚i s造nnemu re篡serowi. Ostatecznie wi璚 Cameron zg這si si do Jamesa Hornera, z kt鏎ym po trudach wsp馧pracy nad sequelem Obcego nie by w najlepszej komitywie. Ostatecznie przekona造 go prace Amerykanina tworzone na przestrzeni ostatnich kilku lat – miedzy innymi Braveheart. Wertuj帷 te informacje nie trudno wydedukowa jakim kluczem pos逝giwa si tw鏎ca Titanica obsadzaj帷 stanowisko kompozytorskie. Szukaj帷 muzycznego g這su w鈔鏚 rodowitych Brytyjczyk闚 skierowa w ko鎍u w stron bezpiecznego, sprawdzonego rozwi您ania. Si陰 rzeczy Horner musia jednak uwzgl璠ni te wskaz闚ki w swojej partyturze, rozpisuj帷 liczne, 瞠雟kie wokalizy w stylu Enyi. Zanim to jednak nast徙i這, Amerykanin musia si zmierzy z najtrudniejszym dla kompozytora muzyki filmowej wyzwaniem – stworzeniem odpowiedniej bazy tematycznej.

Je瞠li wierzy wypowiedziom Hornera, to proces powstawania takowej zaj掖 mu… oko這 20 minut. Po obejrzeniu roboczej wersji monta穎wej filmu, wr鏂i do domu i stworzy ca貫 zaplecze melodyczne w niespe軟a p馧 godziny. Na realizacj ca貫go zadania musia jednak poczeka, bo premiera obrazu op騧niona zosta豉 o prawie sze嗆 miesi璚y z pocz徠kowej daty 2 lipca na po這w grudnia. Oficjalnym powodem by造 problemy w zako鎍zeniu postprodukcji, a dok豉dniej z tworzeniem efekt闚 specjalnych. Wiele os鏏 spekulowa這 w闚czas, czy oby film nie okaza si totaln klap i kupiony w ten spos鏏 czas tw鏎cy przeznaczy chcieli na niezb璠ne poprawki. Ostatecznie spekulacje te rozwiano w momencie premiery, kiedy zar闚no krytyka jak i widzowie wypowiadali si o Titanicu w samych superlatywach. Podobne nastroje mo積a by這 odczyta na gali Oscarowej, gdzie a 11 statuetek pow璠rowa這 na r璚e tw鏎c闚 tego spektakularnego widowiska. Dwie z nich trafi造 na p馧k Jamesa Hornera.

O roli jak w filmie Camerona pe軟i 軼ie磬a d德i瘯owa Hornera chyba nie ma sensu si szerzej wypowiada. Prac Amerykanina (przynajmniej w jakiej okre郵onej cz窷ci) zna chyba ka盥y, dla kogo kino i muzyka filmowe nie s tylko pustymi has豉mi. Kultowy soundtrack wydany nak豉dem Sony Music sprzeda si na ca造m 鈍iecie w wielomilionowym nak豉dzie, staj帷 si najch皻niej kupowanym albumem z orkiestrow muzyk filmow. Nie dziwne zatem, 瞠 ju kilka miesi璚y p騧niej 鈍iat這 dzienne ujrza這 kolejne wydawnictwo rozszerzaj帷e zas鏏 opublikowanych fragment闚 muzycznych. Album Back to Titanic dawa co prawda kilka nowych smaczk闚 z oryginalnej partytury, ale skupia si g堯wnie na piosenkach 廝鏚這wych i nak豉danych na nie dialogach. Powsta貫 w ten spos鏏 s逝chowisko raczej nie stanowi這 wi瘯szej atrakcji dla mi這郾ik闚 klasycznych scor闚. I kiedy 鈍iat obieg豉 informacja o planowanym przez Sony Music wznowieniu tej muzyki w formie dwup造towego i czterop造towego wydawnictwa, wszyscy ostrzyli sobie z瑿y na sowite rozszerzenie. I takowe otrzymali, ale g堯wne pod k徠em muzyki 廝鏚這wej. Bogate zbiory utwor闚 Jamesa Hornera nagranych na potrzeby Titanica w dalszym ci庵u zalega造 na p馧kach Foxa oraz Sony Music. Dopiero starania wydawc闚 z La-La Land Records przynios造 wymierne efekty w postaci zremasterowanego i opublikowanego na czterech kr捫kach, rozszerzonego wydania 軼ie磬i d德i瘯owej. Dzi瘯i dobrej wsp馧pracy z wytw鏎ni Sony Music uda這 si otrzyma dost瘼 do oryginalnych ta鄉 z ca造m materia貫m, jaki powsta na potrzeby obrazu Camerona, z wszelkimi alternatywnymi i przearan穎wanymi wykonaniami. Otrzymano r闚nie dost瘼 do muzyki 廝鏚這wej wybrzmiewaj帷ej w filmie, a wykonywanej przez muzyk闚 I Salonisti oraz kapel Gaelic Storm, wykonuj帷 muzyk celtyck. Jedyne czego zabrak這, to s造nnej piosenki My Heart Will Go On 酥iewanej przez Celine Dion. Konflikt natury prawnej wykluczy udzia tego utworu w spektakularnym, limitowanym do 5 tysi璚y egzemplarzy albumie od La-La Land Records. Czy w obliczu tak znacz帷ego braku to wydawnictwo traci sw鎩 pierwotny blask?


Moim zdaniem nie. Cho na pewno robi si nieco przykro, gdy zmierzaj帷 do ko鎍闚ki 軼ie磬i d德i瘯owej, mamy 鈍iadomo嗆, 瞠 nie zostanie ona zwie鎍zona kultowym szlagierem, kt鏎y bez determinacji samego kompozytora prawdopodobnie w og鏊e by nie powsta. S造nna jest bowiem historia negowania przez Camerona pomys堯w stworzenia piosenki promuj帷ej film. Dopiero nagrany potajemnie utw鏎 demo, po p騧niejszej prezentacji, zdo豉 wkupi si w 豉ski re篡sera. Reszta jest ju doskonale znan nam histori. Muzycznym epitafium, kt鏎ego echa wybrzmiewaj w temacie mi這snym scalaj帷ym relacje mi璠zy m這d arystokratk Rose, a zwyk造m biedakiem z Southampton, Jackiem. Nie jest to bynajmniej jedyny temat jaki powsta na potrzeby Titanica. Jednym z bardziej znacz帷ych jest melancholijny hymn identyfikuj帷y si z dramatyczn stron tej opowie軼i. Wykonywany w intymnej aran瘸cji – najcz窷ciej w formie 瞠雟kich wokaliz – rozpo軼iera nad kompozycj p豉szczyk smutku. Tym bardziej, 瞠 opisywan przeze tragedi 軼i郵e identyfikuje z postaci Jacka – szczeg鏊nie w ostatnim akcie tego widowiska. Nie dziwne, 瞠 Horner pos逝篡 si t melodi g堯wnie do zbudowania odpowiedniego klimatu na pocz徠ku i w ko鎍闚ce filmu. Najkr鏒szy 篡wot w ca貫j strukturze 軼ie磬i d德i瘯owej Hornera ma jednak ciep造, 篡wio這wy temat przypisany s造nnemu liniowcu. Pocz患szy od jego pierwszej prezentacji w Southampton, poprzez efektown scen wyp造ni璚ia z portu, a do pi瘯nych uj耩 na pe軟ym morzu – melodia ta balansuje mi璠zy dynamik opisywanych scen, a nastrojem towarzysz帷ym temu (historycznemu w闚czas) wydarzeniu.

Na radykaln zmian nastroju nie musimy zbyt d逝go czeka. Niefortunne „spotkanie” z dryfuj帷ym fragmentem lodu automatycznie odcina nas od romantyczno-patetycznego tonu, w jakim przemawia豉 do tej pory oprawa muzyczna. Do g這su dochodz bardziej niepokoj帷e frazy z motywem grozy na czele. Przeplatany jest on seri melodycznych fragment闚 akcji, kt鏎e w przypadku Titanica uk豉daj si na wci庵aj帷 i zaskakuj帷o sp鎩n, opowie嗆 muzyczn. Jest ona wie鎍zona seri ckliwych aran篡 wspomnianego wcze郾iej hymnu. W zderzeniu z romantyczn wymow motywu mi這snego, tworzy w odbiorcy poczucie straty, kt鏎e idealnie koresponduje z r闚nie ujmuj帷ymi obrazkami, jakimi cz瘰towani jeste鄉y w finale opowie軼i. Sugestywno嗆 i szeroko poj皻a funkcjonalno嗆 軼ie磬i d德i瘯owej do Titanica jest wi璚 kolejnym 鈍iadectwem wra磧iwo軼i muzycznej Jamesa Hornera i jego niebywa貫j umiej皻no軼i czytania obraz闚.

Obawy zwi您ane z przeniesieniem podobnych wra瞠 z filmowego kontekstu na indywidualne do鈍iadczenie ods逝chowe okaza造 si bezpodstawne. Ju oryginalny album soundtrackowy wydany przy okazji premiery filmu Camerona pozwoli doceni wielk autonomiczno嗆 oprawy muzycznej Hornera, a opublikowane dwadzie軼ia lat p騧niej rozszerzenie tylko utwierdzi這 w tym przekonaniu. Dwugodzinny „original score” okupuj帷y po這w przestrzeni obszernego wydawnictwa od La-La Land Records jest w moim odczuciu 鈍ietnym s逝chowiskiem, przy kt鏎ym nie spos鏏 o jak彗olwiek nud. Nie jest to bynajmniej zas逝g wielu nowych fragment闚 muzycznych pojawiaj帷ych si w programie, ale szeroko poj皻ej narracji muzycznej, kt鏎a bez uwzgl璠niania sfery wizualnej potrafi przywo豉 w wyobra幡i odbiorcy odpowiednie obrazy. Jednak瞠 zasadniczym pytaniem, z kt鏎ym zmierzy si b璠zie musia potencjalny nabywca albumu od La-Li jest faktyczna warto嗆 dodana nowego materia逝.

Gdy spojrzymy na zestawienie premierowych fragment闚, to wygl康a ono imponuj帷o. W ko鎍u otrzymujemy filmow wersj prologu wraz z ca陰, dziesi璚iominutow sekwencj poszukiwania wraku na dnie oceanu. Ambientowe frazy buduj klimat niepokoju, fascynacji reliktem z przesz這軼i, 軼iel帷 tym samym grunt pod opowiadan histori mi這sn. S逝篡 temu maj pierwsze prezentacje hymnu zarzucaj帷e pomost miedzy dwoma liniami czasowymi rozgrywaj帷ej si akcji. Powr鏒 do przesz這軼i ostatecznie odcina nas od tego przygn瑿iaj帷ego, melancholijnego tonu, zanurzaj帷 s逝chacza w bardziej lirycznych fragmentach. Po chwilowej fascynacji monumentalnie prezentuj帷ym si liniowcem, powoli zaczynamy uto窺amia si z g堯wnymi bohaterami, wok馧 kt鏎ych budowana jest ta tragiczna historia. To w豉郾ie rozw鎩 relacji mi璠zy Jackiem a Rose jest podmiotem najwi瘯szej liczby premierowych utwor闚 s造szanych na kr捫kach od La-Li. Chwile wsp鏊nej rado軼i i uniesienia przynosz kolejn porcj 鈍ietnych, tematycznych aran篡. Przerywane s one wraz z chwil niefortunnej kolizji przypiecz皻owuj帷ej los Titanica. Pomijaj帷 kilka drobnych fragment闚 oraz rozszerze, to t cz窷 materia逝 muzycznego doskonale ju znamy z poprzednich wydawnictw 軼ie磬i d德i瘯owej. Wyj徠kiem s dwa utwory z filmowego epilogu serwuj帷e kolejn porcj smutnej liryki. Na tym bynajmniej nie koniec atrakcji, jakie zgotowali nam producenci.


Swoistego rodzaju wisienk na tym muzycznym torcie jest trzeci kr捫ek, na kt鏎ym znalaz si 70-miunutowy zestaw alternatywnych i bonusowych kawa趾闚. Po豉panie si w tym wszystkim b璠zie nie lada wyzwaniem, ale z pomoc przyjd obszerne opisy umieszczone w trzydziestostronicowej ksi捫eczce do陰czonej do wydania. Cho pod wzgl璠em merytorycznym ten dodatkowy materia nie wnosi wiele nowego, to jest niew徠pliwie ciekawym dodatkiem pozwalaj帷ym prze郵edzi rozw鎩 wizji Jamesa Hornera.

Natomiast najmniej frapuj帷ym elementem tego monstrualnego albumu b璠zie ostatni, czwarty dysk, gdzie umieszczono ca陰, nagran na potrzeby obrazu Camerona, muzyk 廝鏚這w. Utwory wykonane przez grup I Salonisti oraz Gaelic Storm s mi造m, cho niezobowi您uj帷ym dodatkiem do pracy Hornera. I nale篡 by tylko wdzi璚znym, 瞠 wydawcy nie wpadli na pomys chronologicznego zaprezentowania tych utwor闚 w kontek軼ie oryginalnej partytury Jamesa.

Cho ca貫 wydawnictwo prezentuje si bardzo spektakularnie, to jednak warto zwr鏂i uwag na kilka czynnik闚, kt鏎e podwa瘸j ekskluzywno嗆 oraz kolekcjonerski aspekt tego albumu. Chodzi mianowicie o jako嗆 wykonania tak b豉hych element闚, jak p造ty, ksi捫eczki, czy pude趾a, w jakich ostatecznie one wyl康owa造. Ma這 powiedzie, 瞠 tr帷 bazarow tandet. One po prostu rozsypuj si w d這ni, co w 鈍ietle splendoru towarzysz帷emu takim limitowanym precjozom ociera si o istne kuriozum. Ca貫 szcz窷cie, 瞠 ten brak dba這軼i o jako嗆 nie dotyka samego materia逝 muzycznego. Trafiaj帷 na r璚e do鈍iadczonego producenta, Mike’a Matessiono, zyska nowy blask, aczkolwiek w por闚naniu do oryginalnego albumu soundtrackowego, remasterowane utwory nie odcinaj si w stopniu znacz帷ym.

Dlatego te zasadniczym pytaniem, jakie trawi mo瞠 potencjalnych nabywc闚 obszernego albumu od La-Li b璠zie jego warto嗆 dodana. Ten czterop造towy box stanowi mo瞠 nie lada atrakcj dla mi這郾ika 軼ie磬i d德i瘯owej Jamesa Hornera – nawet tego, kt鏎y na p馧ce posiada wspomniane wcze郾iej wydania. I uprzedzaj帷 pytania o „kompletno嗆” omawianego tu albumu, trzeba zaznaczy, 瞠 jest kilka brak闚, kt鏎e ro軼i mog pretensje ewentualnego nabywcy. Poza wspomnian wy瞠j piosenk jest te kilka fragment闚, kt鏎e w filmie brzmi nieco inaczej. Jest to pok這sie „twardej” edycji, jak przeszed materia z sesji nagraniowej podczas monta簑 filmowego. Inn spraw jest absencja nagrywanych w p騧niejszym czasie suit, kt鏎e znalaz造 si na albumie Back To Titanic. Nie obni瘸j one w 瘸dnym stopniu warto軼i tego specja逝. I jak ma這 kiedy polecam si璕ni璚ie po tak obszerne prezentacje, tak w tym przypadku nie mam w徠pliwo軼i, 瞠 powinno si ono znale潭 na p馧kach wi瘯szo軼i kolekcjoner闚 i fascynat闚 tego klasyka muzyki filmowej.



Autor recenzji:  Tomek Goska
Nasza ocena
Oryginalno嗆 軼ie磬i:
Muzyka w filmie:
Muzyka na p造cie:
OCENA OG粌NA:
Lista utwor闚
CD 1:
  • 1. Logo / Main Title (02:28)
  • 2. 2 1/2 Miles Down (10:33)
  • 3. To the Keldysh / Rose Revealed (01:43)
  • 4. Distant Memories (02:24)
  • 5. My Drawing / Relics & Treasures (01:52)
  • 6. Southampton (04:00)
  • 7. Leaving Port (03:27)
  • 8. Take Her to Sea, Mr. Murdoch (04:31)
  • 9. First Sighting / Rose's Suicide Attempt (03:05)
  • 10. Jack Saves Rose (01:42)
  • 11. The Promenade / Butterfly Comb (02:40)
  • 12. Rose (02:54)
  • 13. The Portrait (01:58)
  • 14. Lovejoy Chases Jack and Rose (02:24)
  • 15. Lovemaking (02:26)
  • 16. Hard to Starboard (Extended Version) (07:42)
  • 17. Rose Frees Jack (02:41)
CD 2:
  • 1. A Building Panic (Film Version) (07:25)
  • 2. Unable to Stay, Unwilling to Leave (03:56)
  • 3. Trapped on D Deck (08:46)
  • 4. Murdoch's Suicide (00:37)
  • 5. The Sinking (05:06)
  • 6. Death of Titanic (08:25)
  • 7. A Promise Kept (06:03)
  • 8. A Life so Changed (02:14)
  • 9. A Woman's Heart Is a Deep Ocean of Secrets (01:43)
  • 10. An Ocean of Memories (08:00)
  • 11. Post (02:44)
CD 3:
  • 1. Never an Absolution (03:06)
  • 2. Trailer (04:12)
  • 3. The Portrait [Album Version] (04:43)
  • 4. Logo (Alternate Extended Version) (02:10)
  • 5. 2 1/2 Miles Down (Alternate) (01:36)
  • 6. Southampton (Alternate) (03:05)
  • 7. Leaving Port (with Alternate Ending) (03:00)
  • 8. Leaving Port (Alternate) (02:15)
  • 9. Take Her to Sea, Mr. Murdoch (Alternate) (04:29)
  • 10. Rose (Alternate) (02:58)
  • 11. Piano Theme - The Portrait (05:00)
  • 12. Lovejoy Chases Jack (Alternate) (01:55)
  • 13. Hard to Starboard (Alternate) (06:50)
  • 14. A Building Panic [Album Suite] (08:05)
  • 15. Death of Titanic (Alternate) (08:29)
  • 16. A Promise Kept (Alternate) (04:32)
  • 17. Hymn to the Sea (06:26)
CD 4:
  • 1. Valse Septembre (03:43)
  • 2. Marguerite Waltz (02:34)
  • 3. Wedding Dance (02:30)
  • 4. Poet and Peasant (06:48)
  • 5. Blue Danube (06:55)
  • 6. Song Without Words (02:37)
  • 7. Estudiantina (03:11)
  • 8. Oh, You Beautiful Doll (02:12)
  • 9. Blarney Pilgrims (02:11)
  • 10. John Ryan's Polka (02:53)
  • 11. Kesh Jig (01:59)
  • 12. Drowsy Maggie Dance (01:22)
  • 13. Come Josephine in My Flying Machine (01:46)
  • 14. The Merry Widow (01:30)
  • 15. M嶮itation de Tha鮢 (04:25)
  • 16. Vision of Salome (02:42)
  • 17. Titsy Bitsy Girl (01:35)
  • 18. Alexander's Ragtime Band (02:28)
  • 19. Sphinx (03:48)
  • 20. Barcarole (03:31)
  • 21. Orpheus (08:40)
  • 22. Song of Autumn (03:53)
  • 23. Nearer My God to Thee (Extended Version) (03:14)
Czas trwania: 262:47
Komentarze
Adam Krysi雟ki 2018-01-20
13:35
Geniusz.
Ludi 2018-01-22
23:20
Ciekawe, 瞠 Horner mierzy, jak sam to okre郵i, w 'ponadczasow fuzj', co po 20 latach nabiera niemal proroczego znaczenia. Na przyk豉d, w og鏊e nie zastanawia si nad muzyk w scenie toni璚ia. M闚i, 瞠 ten fragment sam si obroni, co by nie skomponowa. Bardzo wa積a by豉 retrospekcja i strata Rose, kt鏎 przez jego 軼ie磬 wyczuwamy ju od samego pocz徠ku filmu.
Wawrzyniec 2018-01-25
22:07
Wzruszaj帷y geniusz!
Marek 2018-01-26
17:30
Nadal Mistrzostwo. Sentyment swoj drog ...

Titanic - 20th Anniversary Edition

Kompozytor:

  • James Horner

Dyrygent:

  • James Horner

Orkiestrator:

  • James Horner
  • Don Davis
  • Chris Boardman
  • William Ross

Soli軼i:

  • Sissel Kyrkjebø (wokal)

Wydawca:

  • La-La Land Records (2017)

Producent:

  • Mike Matessino
  • Neil S. Bulk

R E K L A M A





NASI PARTNERZY:




Poki.pl
Grydladzieci.pl

 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2018 FilmMusic.pl.
Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie