Szukaj: w


recenzje

Murder on the Orient Express (Morderstwo w Orient Expressie)



Morderstwo w Orient Expressie, powie嗆 Agathy Christie z cyklu o Herculesie Poirot, ma w sobie wszystko to, czego potrzebuje rasowy krymina – bystrego detektywa w roli g堯wnej, wci庵aj帷 intryg, ciekawe postacie i zaskakuj帷e zako鎍zenie. Niedziwne zatem, 瞠 nale篡 do najs造nniejszych i najcz窷ciej przenoszonych na ekrany dzie brytyjskiej pisarki. Najnowsz adaptacj ksi捫ki Christie przygotowa Kenneth Branagh, re篡ser znany z wiernego odtwarzania sztuk Williama Szekspira, a tak瞠 z kilku hollywoodzkich hit闚.

Film imponuje obsad – w pasa瞠r闚 Orient Expressu wcielili si min. Johnny Depp, Willem Dafoe, Daisy Ridley, Judi Dench, a tak瞠 sam Branagh, kt鏎y odtwarza rol genialnego, belgijskiego detektywa. I tak te Morderstwo w Orient Expressie sta這 si jedn z najbardziej wyczekiwanych premier listopada 2017 r. Ostatecznie film spotka si z mieszanymi recenzjami, natomiast w mojej opinii jest to po prostu dobrze zrealizowany i ca趾iem wci庵aj帷y krymina (przestrzegany przed nud, mile si zaskoczy貫m).

Sta造m elementem niemal wszystkich pe軟ometra穎wych film闚 Branagha jest 軼ie磬a d德i瘯owa autorstwa Patricka Doyle'a. Henryk V, Frankenstein, Pojedynek - to tylko jedne z kilku 鈍ietnych efekt闚 wsp馧pracy tych dw鏂h artyst闚. Warto zauwa篡, 瞠 tym razem, najpewniej dzi瘯i w豉郾ie wieloletniej znajomo軼i z re篡serem, szkocki kompozytor zacz掖 prac bardzo wcze郾ie, jeszcze na kilka miesi璚y przed pierwszym klapsem na planie. Czy prze這篡這 si to na jako嗆 partytury? Odpowiedzi na to pytanie poszukamy na soundtracku, kt鏎y ukaza si nak豉dem wytw鏎ni Sony.

Pocz徠ek albumu nie sugeruje nam wcale, jakoby mieliby鄉y mie do czynienia z soundtrackiem z filmu kryminalnego. Jako 瞠 akcja pierwszych scen toczy si w Jerozolimie, to te us造szymy troch odpowiednio zabarwionej etnicznie muzyki. Takowe elementy, cho ju nie w tak czytelnej formie, g堯wnie w warstwie rytmicznej, b璠 nam towarzyszy造 w dw鏂h nast瘼nych utworach, w kt鏎ych Doyle stopniowo wprowadza jeden z g堯wnych temat闚 swojej 軼ie磬i d德i瘯owej. Jest on chwytliwy, troch staromodnie rozpisany, energiczny, lekki i wr璚z przygodowy w wymowie. W pe軟ej okaza這軼i s造szymy go w kompozycji Orient Express, towarzysz帷ej wyjazdowi tytu這wej maszyny ze Stambu逝 w stron Pary瘸. Szkot dodaje tutaj jeszcze charakterystyczny rytm, maj帷y zapewne imitowa d德i瘯 sun帷ego po torach poci庵u. Wraz z opuszczeniem Stambu逝 zostawiamy za sob wszelkie etniczne nalecia這軼i.


Podczas podr騜y atmosfera w poci庵u stopniowo si zag瘰zcza. Pewien biznesmen proponuje Poirot zap豉t za ochron swojej osoby, poniewa twierdzi, 瞠 kto czyha na jego 篡cie. Belgijski detektyw odmawia, a jego niedosz造 klient zostaje nast瘼nej nocy brutalnie zad寫any no瞠m. I tak te muzyka Doyle'a porzuca sw鎩 przygodowy ton na rzecz bardziej typowych dla krymina逝, pe軟ych suspensu utwor闚. Mo積a by pomy郵e, 瞠 b璠zie to g堯wnie ma這 atrakcyjny, 軼i郵e podleg造 ruchomym kadrom materia. Szkot udowadnia jednak, 瞠 tego typu underscore, nawet je郵i pozostaje wtopiony w audiowizualne t這, to potrafi budowa 鈍ietny klimat, i to nie tylko w kontek軼ie filmowym. Doyle w tej materii cz瘰to pos逝guje si, nierzadko z jazzow manier, fortepianem, harf, smyczkami, a nawet saksofonem, za ich pomoc tworz帷 og鏊nie rzecz bior帷 ciekawe, buduj帷e napi璚ie i atmosfer wszechobecnej tajemnicy, kompozycje. Oczywi軼ie wci捫 nie s to kawa趾i, kt鏎e zainteresuj na d逝窺z met statystycznego amatora ekspresyjnych i wyrazistych 軼ie瞠k d德i瘯owych, niemniej w dobie nieciekawego, opartego cz瘰to na prostych plamach d德i瘯owych, underscore'u, takowe niebanalne podej軼ie do ilustrowania filmu zas逝guje na uznanie.

Z czasem Doyle wprowadza drugi z wiod帷ych temat闚, w wymowie liryczny, pod k徠em ilustracyjnym wa積iejszy od „przygodowego”. Nie chc zdradza kolejnych zdarze fabularnych i zwrot闚 akcji, ale napisz tylko, 瞠 ca貫 郵edztwo ma pod這瞠 nie tyle kryminalne, co dramatyczne. I tutaj motyw Doyle'a, prosty, rzewny, oparty g堯wnie o brzmienie fortepianu, dobrze si odnajduje i odwala kawa niez貫j roboty. Doskonale wypada zw豉szcza w prawie 10-minutowym molochu Justice, kt鏎ego dane nam b璠zie us造sze w punkcie kulminacyjnym obrazu Branagha. No i nie mo瞠my zapomina te o zbudowanej na nim pi瘯nej i delikatnej piosence Never Forgot, kt鏎a dzi瘯i subtelnemu 酥iewowi Michele Pfeiffer przyjmuje wr璚z ko造sankowy ton.

Jak wida zatem, Doyle jest bardzo tradycyjny w wykorzystywanych 鈔odkach wyrazu, co te dobrze koresponduje z bardzo klasycznym podej軼iem do materia逝 廝鏚這wego i sposobem filmowania (co te by這 jednym z g堯wnych zarzut闚 krytyki). Jest te tu, zar闚no w materiale tematycznym, jak i w underscore, komponent jazzowy. W tym gatunku najsilniej zakorzeniony jest chyba temat Poirot, tak na marginesie bardzo rzadko wykorzystywany. Zreszt jazzowe elementy dobrze uzupe軟iaj si z od czasu do czasu s造szan muzyk 廝鏚這w, kt鏎a oscyluje g堯wnie wok馧 muzyki rozrywkowej lat 30.

Je郵i kto narzeka na wsp馧czesn muzyk filmow, to mo瞠 鄉ia這 spr鏏owa soundtracku z Morderstwa w Orient Expressie. 安ietny pocz徠ek i koniec albumu, oparty na kilku 豉two rozpoznawalnych tematach, przykuje na pewno uwag niejednego odbiorcy. Ze wzgl璠u na konwencj filmu naturalnie jest tu troch ci篹szych w ods逝chu fragment闚, niemniej dzi瘯i kreatywno軼i i bogatym fakturom instrumentacyjnym, Doyle sprawia, 瞠 ten pozornie mniej atrakcyjny 鈔odek p造ty staje si wa積 p豉szczyzn ca貫j 軼ie磬i d德i瘯owej. Bardzo fajny, troch staromodny score, kt鏎y potrafi zag喚bi widza i s逝chacza w filmow intryg.





Nasza ocena
Oryginalno嗆 軼ie磬i:
Muzyka w filmie:
Muzyka na p造cie:
OCENA OG粌NA:
Lista utwor闚
  • 1. The Wailing Wall (01:43)
  • 2. Jaffa to Stamboul (01:27)
  • 3. Arrival (02:02)
  • 4. The Orient Express (01:28)
  • 5. Departure (01:00)
  • 6. Judgement (02:29)
  • 7. Touch Nothing Else (02:53)
  • 8. MacQueen (02:19)
  • 9. Twelve Stab Wounds (02:58)
  • 10. The Armstrong Case (01:21)
  • 11. Mrs. Hubbard (01:33)
  • 12. This is True (02:51)
  • 13. Keep Everyone Inside (01:24)
  • 14. Confession (01:50)
  • 15. Geography (01:24)
  • 16. One Sharp Knife (02:23)
  • 17. Ma Katherine (01:09)
  • 18. True Identity (02:07)
  • 19. Dr. Arbuthnot (01:53)
  • 20. It Is Time (01:06)
  • 21. Justice (09:29)
  • 22. Poirot (02:39)
  • 23. Never Forget (03:58) – muzyka: Patrick Doyle; s這wa: Kenneth Branagh; 酥iew: Michelle Pfeiffer
  • 24. Orient Express Suite (03:19)
Czas trwania: 56:45
Komentarze

Murder on the Orient Express (Morderstwo w Orient Expressie)

Kompozytor:

  • Patrick Doyle

Dyrygent:

  • James Sherman

Orkiestrator:

  • Patrick Doyle
  • James Sherman

Wydawca:

  • Sony (2017)

R E K L A M A





NASI PARTNERZY:




Poki.pl
Grydladzieci.pl

 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2018 FilmMusic.pl.
Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie