Szukaj: w


recenzje

Arion - soundtrack


Yoshikazu Yashizuku, dzi ceniony ze wzgl璠u na dorobek mangaka, zadebiutowa w 1979 roku wyj徠kowym dzie貫m, Arionem. Unikatowo嗆 tego komiksu polega豉 na tym, 瞠 opowiadana historia toczy豉 si w 鈍iecie greckiej mitologii. Manga spotka豉 si z ciep造m przyj璚iem, a Yashizuku, dotychczas re篡ser i animator pomniejszych film闚 oraz seriali, zosta uznany za jednego z najlepiej zapowiadaj帷ych si tw鏎c闚 gatunku. Tu po uko鎍zeniu ostatniego tomu, Japo鎍zyk zabra si za realizacj pe軟ometra穎wego anime, kt鏎e mia這 streszcza i podsumowywa ponad pi璚ioletni prac nad Arionem. Film mia premier w marcu 1986 roku, lecz nie zyska sobie przychylno軼i widowni i krytyk闚. I tak te obraz Yashizuku szybko zacz窸a pokrywa warstwa kurzu, a dzi, po ponad 30 latach od wej軼ia na ekrany, jest dzie貫m praktycznie zapomnianym. Po seansie mog powiedzie, 瞠 taki stan rzeczy wcale mnie nie dziwi.

Mitologia grecka dla Yashizuku jest jedynie 廝鏚貫m inspiracji, przez co ka盥y, kto zna zagadnienie z ksi捫ki Jana Parandowskiego, czy jakichkolwiek innych opracowa, musi zupe軟ie odrzuci konserwatywne podej軼ie do materia逝 廝鏚這wego. Co prawda mamy tutaj chocia瘺y znanych z greckiego panteonu heros闚 i bog闚, cz窷ciowo odzwierciedlaj帷ych ich faktyczn rol oraz atrybuty (np. Posejdon pojawia si jako w豉dca ocean闚 i floty morskiej), to jednak wydarzenia w 瘸den spos鏏 nie przypominaj znanych wszystkim mit闚 i opowiastek. I w takowym lu幡ym traktowaniu mitologii greckiej by mo瞠 nie by這by nic z貫go, gdyby nie fakt, 瞠 postacie, poza designem, s p造tkie i nieciekawe. Gdyby鄉y zamienili greckie imiona na zupe軟ie inne, niezwi您ane z tematyk antyczn, to by mo瞠 ma這 kto doszuka豚y si jakich powi您a z mitologi. Do tego opowiadana historia nie jest zbytnio interesuj帷a, a kolejne sceny i dialogi wydaj si tylko preludium do licznych sekwencji akcji (co by nie powiedzie dobrze zrealizowanych). Do tego mamy do czynienia z wieloma dziurami fabularnymi i niedom闚ieniami. Najpewniej da o sobie zna mus skr鏂enia wielotomowej mangi do dwugodzinnego scenariusza filmowego, niemniej ostateczny efekt, jak mniemam, jest daleki od zamierzonego.


Poza niez陰 kresk egzamin zdaje jeszcze tylko 軼ie磬a d德i瘯owa. Yashizuku do jej stworzenia zaanga穎wa Joe Hisaishiego. Nie by這 to pierwsze i ostatnie spotkanie tych dw鏂h artyst闚. W anna豉ch mo瞠my doszuka si informacji, 瞠 Yashizuku w drugiej po這wie lat 70. pracowa nad animacj Robokko Beton, do kt鏎ej to w豉郾ie Hisaishi, jeszcze jako niemal kompletnie nieznany kompozytor, mia sposobno嗆 napisa muzyk. Obydwaj arty軼i po陰czyli si造 jeszcze raz trzy lata po premierze Ariona, tym razem przy Venus Wars, anime z gatunku science-fiction.

Hisaishi by w owym czasie na fali wznosz帷ej - za sob mia trzy albumy studyjne i kilka pe軟ometra穎wych film闚, w tym legendarn Nausic z Doliny Wiatru, a przed sob nie mniej cenion Laput – podniebny zamek, za kt鏎 zabra si tu po uko鎍zeniu pracy nad Arionem. Mo積a za這篡, 瞠 to w豉郾ie Nausicaa z Doliny Wiatru zapewni豉 mu anga do obrazu Yashizuko. Obydwie produkcje cechowa powa積y ton opowiadanej historii, a tak瞠 natura kina fantasy, a nie, jak to bywa這 w przypadku wielu 闚czesnych anime, science-fiction. Tak wi璚 Hisaishi wydawa si cz這wiekiem na w豉軼iwym miejscu. Przyj掖 on zreszt schemat pracy prze獞iczony z Miyazakim. Najpierw stworzy image album z koncepcyjnymi utworami, a nast瘼nie zabra si za w豉軼iw 軼ie磬 d德i瘯ow. Co zatem ostatecznie wysma篡 Japo鎍zyk?

Przede wszystkim zaznacza tutaj swoj obecno嗆 lejtmotywika. Najwa積iejszy temat tyczy si oczywi軼ie g堯wnego bohatera, Ariona (wed逝g Yashizuko nie jest on poet, jak chcia豚y chocia瘺y Herodot, lecz wojownikiem, a zamiast kitary jego atrybutem jest miecz). Przypomina mi odrobin g堯wn melodi ze wspomnianej Nausicii z Doliny Wiatru. Nie ma tutaj oczywi軼ie mowy o 瘸dnym autoplagiacie, czy nawet wyra幡ym podobie雟twie linii melodycznej, niemniej obydwa motywy s do嗆 podobnie skonstruowane. Pierwsza cz窷 tematu Ariona (tutaj prowadzona przez flet prosty lub ro瞠k angielski) jest w analogiczny spos鏏 pi瘯na, nieco tajemnicza i oparta na powtarzanych pasa瘸ch stosownego akompaniamentu. R闚nie podnios貫 i majestatyczne rozwini璚ie, swoisty refren, nasuwa skojarzenia z partytur z pierwszej kolaboracji Hisaishiego z Miyazakim. Jak napisa貫m wcze郾iej, nie jest to jednak autocytat, a sam temat Ariona to kolejna, nawet je郵i zapomniana, pere趾a w dorobku japo雟kiego maestro. 安ietnie wypada zw豉szcza w najlepszym utworze na p造cie, wspania造m Resphoina and Arion, gdzie 闚 melodia, z pocz徠ku podejmowana przez ob鎩 i smyczki, przeradza si w przebojowy aran z niemal瞠 westernowymi d璚iakami.


Wypada teraz odpowiedzie, kim jest Resphoina (mo瞠my si spotka z kilkoma r騜nymi zapisami tego imienia). Ot騜 jest ona kilkunastoletni dziewczynk, kt鏎 poznaje Arion. To te g堯wna posta 瞠雟ka, cho jej wp造w na przebieg wydarze jest raczej marginalny. Hisaishi okrasi j pi瘯nym, do嗆 nietypowym, tematem lirycznym, w przypadku kt鏎ego prym wiedzie czu造 i rzewny fortepian, kt鏎emu asystuj eteryczne syntezatory. A dziw bierze, 瞠 tak banalna i niezbyt interesuj帷a posta doczeka豉 si tak 鈍ietnego tematu. Jej motyw przechodzi w kolejn melodi, prost, ale pi瘯n i bardzo sentymentaln, kt鏎 nuci Resphoina (w rzeczywisto軼i aktorka Miki Takahashi).

Co ciekawe, to w豉郾ie temat Resphoiny, a nie Ariona, sta si najbardziej znan melodi z tej 軼ie磬i d德i瘯owej. Spora zas逝ga w tym samego Hisaishiego, kt鏎y wyra幡ie upodoba sobie kompozycj napisan dla g堯wnej postaci 瞠雟kiej obrazu Yashizuko. Motyw ten trafi najpierw na pierwsz cz窷 cyklu Piano Stories, oczywi軼ie w fortepianowej aran瘸cji. W zwi您ku z tym, 瞠 jest dost瘼ny zapis nutowy tej wariacji, to te w internecie mo瞠my napotka ca趾iem sporo mniej lub bardziej udanych cover闚 Resphoiny. 荑 temat znalaz si p騧niej tak瞠 na kompilacji Joe Hisaishi Symphonic Best Selection z 1993 roku, tym razem pod mocarn i symfoniczn postaci, zbli穎n zreszt do tej z Arion Symphonic Suite.

Postacie drugoplanowe r闚nie otrzyma造 swoje motywy. Id帷 zgodnie z kolejno軼i ich pojawiania si na albumie, najpierw napotkamy temat Hadesa, w pierwszych taktach oparty przede wszystkim o specyficzne, elektronicznie generowane imitacje perkusjonali闚, do kt鏎ych do陰cza nerwowa i gromka linia melodyczna. Kolejny motyw nale篡 przypisa Senece, ma貫mu ch這pczykowi, rubasznemu, ale dzielnemu towarzyszowi Ariona, zilustrowanego za pomoc humorystycznej kompozycji, w kt鏎ej mo瞠my us造sze elementy typowe dla muzyki calypso (nomen-omen, nazwa tego gatunku jest sama w sobie nawi您aniem do mitologii greckiej). Jest te w pewien spos鏏 marszowy, wykorzystuj帷y d璚iaki i perkusjonalia, temat Posejdona i jego armii.


Na p造cie wyr騜nia si jeszcze temat Prometeusza. W tej materii Hisaishi si璕n掖 po zawodz帷y, m瘰ki ch鏎, kt鏎y nabiera niemal瞠 procesyjnego charakteru. Co ciekawe, s造szymy go tak瞠 w scenie rozmowy Ariona z ma逍im prorokiem. Z pocz徠ku pomy郵a貫m, 瞠 to brak ilustracyjnej konsekwencji, niemniej jednak seans pokaza, 瞠 owym tajemniczym jegomo軼iem z ma逍i twarz jest w豉郾ie Prometeusz, co te ostatecznie usprawiedliwi這 japo雟kiego kompozytora. T jak瞠 obszern palet tematyczn zamyka temat Apolla – jak dla mnie jedna z najbardziej niedocenianych melodii Hisaishiego z lat 80. Kompozycja, zinstrumentalizowana na eteryczny flet prosty, krystaliczn w brzmieniu harf oraz klimatyczne syntezatory, wprost pora瘸 swoj subtelno軼i i tajemniczo軼i.

Jako 瞠 Arion scenami batalistycznymi i pojedynkami stoi, to te na albumie znalaz這 si kilka bardziej dynamicznych utwor闚. W tej materii wyr騜nia si zw豉szcza energiczny, oparty na specyficznym rytmie werbli, motyw akcji, mi osobi軼ie kojarz帷y si odrobin z kinem szpiegowskim (niekt鏎e frazy przypominaj mi... Mission Impossible Theme Lalo Schifrina – motyw zreszt bardzo ceniony przez samego Hisaishiego). Najefektowniej wypada zw豉szcza w Typhon, gdzie ust瘼uje miejsca ekspresyjnemu sopranowi. Warto zauwa篡, 瞠 by這 to pierwsze w karierze Japo鎍zyka u篡cie operowego wokalu. Co za si jeszcze tyczy akcji, kt鏎a w realiach filmowych raczej ginie pod nat這kiem sfx-闚, to reprezentowana jest ona jeszcze przez samplowane Battle, b璠帷e energicznym, ale jednocze郾ie troch niezno郾ym i przestarza造m eksperymentem.

I tutaj pojawia si pewna niedogodno嗆, albowiem gdzieniegdzie mo瞠 doskwiera pewna anachroniczno嗆. W owym czasie wykorzystane przez syntezatory Hisaishiego na pewno nie nale瘸造 do przestarza造ch, niemniej patrz帷 przez pryzmat ponad trzech dekad, jakie up造n窸y od premiery tego albumu, nie spos鏏 nie zwr鏂i uwagi, 瞠 nadgryz ju je z帳 czasu. Takowych tr帷帷ych myszk fragment闚 jest jednak niewiele, a w dodatku pojawiaj si one w mniej znacz帷ych utworach, przez co nie s w stanie zmy znakomitego wra瞠nia, jakie robi obfita baza tematyczna.


Arion jest prac bardzo r騜norodn, i nie mam tu na my郵i jedynie szerokiej bazy tematycznej, lecz r闚nie odmienn stylistyk poszczeg鏊nych utwor闚. Obok wspomnianych wcze郾iej element闚 orkiestrowych i elektronicznych, czy te fragment闚 陰cz帷ych obydwie te p豉szczyzny, jest te czynnik etniczny. Hisaishi nie boi si si璕a po flet prosty, czy te dulcimer, co doskonale przetrenowa ju w Nauscicee z Doliny Wiatru lub rok starszym albumie studyjnym A-Bet-City. Jest te wspomniany d德i瘯 calypso, kojarzony z muzyk karaibsk lub afryka雟k, a nawet hinduski sitar przemieszany z tradycyjnymi flecikami i b瑿nami. Mo積a oczywi軼ie powiedzie, 瞠 takowe nawi您ania etniczne maj si nijak do 鈍iata mitologii greckiej, niemniej skoro sam Yashizuko traktuje bardzo lu幡o materia 廝鏚這wy, to te Hisaishi m鏬 sobie pozwoli na odst徙ienie od kanon闚 i wi瘯sz swobod tw鏎cz.

Album zamyka piosenka Pegusus Girl (ukaza豉 si ona r闚nie na singlu). Jest to jedyny utw鏎 powsta造 na potrzeby Ariona, kt鏎y nie zosta skomponowany przez Hisaishiego. Jego autorem jest Tetsuji Hayashi, min. autor muzyki filmowej, w tym 軼ie磬i d德i瘯owej do japo雟kiego pierwowzoru Mojego przyjaciela Hachiko. Pegusus Girl jest z pewno軼i jedn z przyjemniejszych piosenek z japo雟kich anime lat 80. Melodyka i aran瘸cja, cho kompletnie odstaj帷e popowymi brzmieniami od materia逝 przygotowanego przez Hisaishiego, wypada chwytliwie, a miejscami nawet przebojowo. M鏬豚ym jedynie ponarzeka na nieco zbyt infantylny g這s wokalistki.

Zawarto嗆 albumu nie pokrywa si w pe軟i z tym, co mo瞠my us造sze podczas seansu. Przede wszystkim pod ruchome kadry trafi這 nieco wi璚ej muzyki, przy czym mo積a odnie嗆 wra瞠nie, 瞠 cz窷 utwor闚 jest po prostu dublowanych b康 odpowiednio przycinanych (w przypadku utworu Memories wr璚z bardzo niedbale). Najciekawsze, 瞠 na soundtracku nie znalaz豉 si ilustracja jednej z surrealistycznych scen, w kt鏎ej Hisaishi si璕n掖 po typowe dla siebie, a jednocze郾ie zaczerpni皻e z tw鏎czo軼i ameryka雟kiego minimalisty Terry'ego Rileya, zap皻lone pasa瞠 organ闚 Hammonda. Niemal identyczne rozwi您anie, je郵i chodzi o prace filmowe, zastosowa chocia瘺y w Nausicee z Doliny Wiatru, tak瞠 nie ma co p豉ka, 瞠 fragment ten nie znalaz si na soundtracku.

Zasadniczy problem z soundtrackiem z Ariona jest taki sam, jak w przypadku Nausicii z Doliny Wiatru lub Laputy – podniebnego zamku - album trwa zaledwie niespe軟a trzy kwadranse. By這by czym niezwyk造m zakosztowa obszerniejszego wydania, gdzie poprzez odpowiednie repryzy bardziej uwypuklona zosta豉by warstwa tematyczna (wi瘯szo嗆 melodii pojawia si na albumie tylko jeden raz), eklektyzm stylistyczny, bogate spektrum d德i瘯闚, czy po prostu ogromny wk豉d pracy w這穎ny w zilustrowanie tego niezbyt udanego filmu. Zapomniane anime z niezapomnian muzyk.



Inne recenzje z serii:
  • Arion - image album
  • Arion - symphonic suite

    Nasza ocena
    Oryginalno嗆 軼ie磬i:
    Muzyka w filmie:
    Muzyka na p造cie:
    OCENA OG粌NA:
    Lista utwor闚
    • 1. Hades: Lord of the Underworld - Main Theme (02:42)
    • 2. Athena and Apollon - Seneca (03:33)
    • 3. Arion - Main Theme (02:09)
    • 4. Battle (01:38)
    • 5. Resphina - Memories (04:48) - 酥iew: Miki Takahashi
    • 6. Prometheus - Marine Cave (04:51)
    • 7. Poseidon (01:43)
    • 8. First Battle (03:33)
    • 9. Fate of Hades - Death of Poseidon (02:41)
    • 10. To Olympus (01:36)
    • 11. Typhon (03:12)
    • 12. Gaia Mother of God - Apollo (03:25)
    • 13. Resphina and Arion (02:30)
    • 14. Pegasus Girl (04:24) - muzyka: Tetsuji Hayashi; aran瘸cja: Mitsuo Hagita; s這wa: Takashi Matsumoto; 酥iew: Kiyoko Goto
    Czas trwania: 42:45
    Komentarze

  • Arion - soundtrack

    Kompozytor:

    • Joe Hisaishi

    Wydawca:

    • Animage Records (1986)

    R E K L A M A





    NASI PARTNERZY:




    Poki.pl
    Grydladzieci.pl

     
    Strona hostowana przez
    www.twojastrona.pl
    Copyright © 2005-2018 FilmMusic.pl.
    Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
    Projekt i wykonanie