Szukaj: w


recenzje

E.T. The Extra-Terrestrial - 35th Anniversary Remastered Edition



E.T. nie jest filmem traktuj帷ym o nawi您aniu pierwszego kontaktu z obc cywilizacj. Je瞠li jednak szukaliby鄉y godnego przedstawiciela gatunku w tym zakresie, to radzi豚ym cofn望 si o kilka lat wstecz, kiedy na horyzoncie pojawi造 si Bliskie spotkania trzeciego stopnia. E.T jest 鈍ietnie zrealizowanym traktatem o przyja幡i i mi這軼i. Przyja幡i niemo磧iwej, ale czy w豉郾ie kino nie jest tak balansuj帷 na granicy absurdu i rzeczywisto軼i, alegori naszego 篡cia? Historia wi瞛i mi璠zy m這dym ch這pcem, Elliotem, a przybyszem z obcej planety uros豉 w ci庵u minionych 35 lat do miana wielkiego klasyka kina familijnego. Fabu造 nie trzeba przedstawia. Chyba ka盥y mia styczno嗆 z obrazem Stevena Spielberga. A skoro mia do czynienia z filmem, to mia r闚nie okazj doceni i oceni rol muzyki w tym kultowym przedsi瞝zi璚iu.

Wsp馧praca Stevena Spielberga z Johnem Williamem jest 篡w histori kina. Filmem Szcz瘯i zwi您ali si artystycznie na d逝gie lata, a ka盥y kolejny projekt utwierdza w przekonaniu, 瞠 panowie doskonale si rozumiej. Przyk豉dem mog by wspomniane wcze郾iej Bliskie spotkania trzeciego stopnia. Tak瞠 E.T., kt鏎e cho oscylowa這 wok馧 podobnej tematyki, przemawia mia這 zupe軟ie innym, muzyczno-filmowym j瞛ykiem. Jako, 瞠 w centrum wydarze postawiono relacje mi璠zy ch這pcem, a sympatycznym przybyszem z kosmosu, Spielberg nie chcia zbyt rozbudowanej, przebrzmia貫j partytury. Bardziej interesowa造 go subtelnie podkre郵ana sfera emocjonalna i kameralne, liryczne granie, ani瞠li mocno wyeksponowana sekcja d皻a oraz perkusjonalia. Takowych nie mog這 rzecz jasna zabrakn望 w dalszej cz窷ci widowiska, ale nikt nie mia w徠pliwo軼i, 瞠 to w豉郾ie subtelna domieszka liryki i dramatycznego, underscore’owego grania, przys逝篡 si najlepiej w tego typu filmie.

Williams tradycyjnie rozpocz掖 swoj prac od nakre郵enia tematyki. Fortepianowa melodia, jak skomponowa Maestro tak bardzo przypad豉 re篡serowi do gustu, i mia po jej wys逝chaniu powiedzie, 瞠 nie mo瞠 si doczeka wys逝chania pe軟ego aran簑 podczas sesji nagraniowej. Na takow trzeba by這 poczeka jeszcze kilka miesi璚y. W tym czasie John Williams tworzy „na papierze” jedn z najwybitniejszych prac w swojej karierze. Najwybitniejszych nie tylko przez wzgl康 na fenomenaln tematyk, mistrzowsk konstrukcj, ale i bezb喚dne czytanie obrazu. Ogl康aj帷 E.T. trudno zaprzeczy, 瞠 軼ie磬a d德i瘯owa Amerykanina jest jednym z najistotniejszych narrator闚 opowiadaj帷ych filmowe emocje szerokim spektrum symfonicznych barw. Od samego pocz徠ku, kiedy w spowitej mrokiem scenerii wybrzmiewa tajemniczy (ocieraj帷y si o mistyk) motyw, odbiorca bez reszty zanurza si w tym fascynuj帷ym, filmowym 鈍iecie. Metodycznie budowane napi璚ie prowadzi widza do zaskakuj帷ego odkrycia natury i postawy obcego. To w豉郾ie dzi瘯i sugestywnej, nie stroni帷ej od d德i瘯ona郵adowczych zabieg闚, muzyce, widz nawi您uje ni sympatii z pokojowo nastawionym przybyszem. Liczne przygody, jakie prze篡wa wraz z Elliotem daj przestrze do wyprowadzenia pi瘯nego, dynamicznego motywu, kt鏎y stanie si podstaw melodyczn utwor闚 akcji w ko鎍闚ce widowiska. Fenomenalnie zaaran穎wana oprawa muzyczna do wielkiego fina逝 wpisuje si wielk czcionk w histori muzyki filmowej. Kt騜 bowiem nie zna emocjonuj帷ego, 豉two wpadaj帷ego w ucho fragmentu, ilustruj帷ego kultow scen lotu na tle ksi篹yca lub r闚nie ujmuj帷ego utworu towarzysz帷ego scenie po瞠gnania? To wszystko sprawia, 瞠 obok 軼ie磬i d德i瘯owej do E.T. nie spos鏏 przej嗆 oboj皻nie. Wiedzieli to ju 闚cze郾i odbiorcy i ludzie z bran篡, obsypuj帷 Williamsa nagrodami (w tym Oscarem). Ka盥y kolejny rok up造waj帷y od premiery filmu Spielberga utwierdza tylko w przekonaniu, 瞠 E.T. plasuje si w 軼is貫j czo堯wce najlepszych osi庵ni耩 wieloletniej wsp馧pracy tego re篡sera z Johnem Williamsem. Ten up造waj帷y czas zmieni r闚nie moje podej軼ie do tej muzyki, czego przyk豉dem jest sporz康zona przed laty recenzja, z kt鏎 obecnie tylko po這wicznie mog si zgodzi.


Ogrom sukcesu tej muzyki najlepiej wida po statystykach sprzeda篡 album闚 ze 軼ie磬 d德i瘯ow. Wydany w momencie premiery, czterdziestominutowy soundtrack, przez wiele tygodni brylowa na listach bestseller闚, a specjalnie zaaran穎wane suity systematycznie pojawia造 si w programach koncertowych Johna Williamsa. Winyl, na kt鏎ym znalaz這 si 8 utwor闚, to w g堯wnej mierze aran瘸cje specjalnie sporz康zone i wykonane na potrzeby tego kr捫ka. Przed wi瘯szymi zmianami uchroni造 si tylko nieliczne fragmenty. I z takim to materia貫m mi這郾icy filmu musieli obcowa przez ponad dekad. W roku 1996 ukaza豉 si edycja specjalna soundtracku zawieraj帷a ponad 70 minut muzyki. Mimo znacz帷ego rozszerzenia, w dalszym ci庵u nie by這 to kompletne, filmowe do鈍iadczenie. Zreszt podobne niedoskona這軼i trapi造 jubileuszowe, jeszcze bardziej rozszerzone wydanie 軼ie磬i d德i瘯owej. 75-minutowy materia poddany zosta gruntownej rekonstrukcji, a w ksi捫eczce do陰czonej do p造ty znalaz造 si obszerne opisy zwi您ane z produkcj filmu i muzyki. Dla wielu entuzjast闚 pracy Williamsa by這 to wystarczaj帷e, tym bardziej, 瞠 cz窷 z nich posiada豉 r闚nie bardziej przyst瘼n, pierwotn wersj s逝chowiska.

Zbli瘸j帷a si wielkimi krokami, 35 rocznica premiery E.T. da豉 sposobno嗆 do ponownego zrewidowania nie tylko filmu, ale i muzyki. Ten ci篹ar odpowiedzialno軼i wzi窸a na siebie ameryka雟ka wytw鏎nia La-La Land Records, kt鏎a ju wielokrotnie ws豉wi豉 si w pedantycznym podej軼iu do podejmowanych zada. Nie inaczej by這 i tym razem. Wydawcy otrzymali dost瘼 do oryginalnych ta鄉 z sesji, kt鏎e przetransferowano do cyfrowego zapisu w 192kHz/24bit. Tyle je瞠li chodzi o materia filmowy. Aby odda ca這kszta速 pracy, jak wykona Williams na potrzeby E.T., si璕ni皻o r闚nie po oryginalne ta鄉y albumu soundtrackowego spoczywaj帷e w archiwach Universalu oraz r騜nego rodzaju dodatki zapisane i przechowywane w kilku innych miejscach. Ca這嗆 zremasterowano pod czujnym okiem i uchem Mike’a Matessino i umieszczono na dw鏂h kr捫kach. Kompletne s逝chowisko wzbogacono fenomenaln szat graficzn wydania i obszernymi opisami procesu powstawania i rekonstrukcji materia逝 muzycznego. Jak ten jubileuszowy specja prezentuje si w praktyce?

Ma這 powiedzie, 瞠 鈍ietnie. Fenomenalnie! Pomijam kwesti spe軟iaj帷ego wsp馧czesne standardy remasteringu, stoj帷ego u producent闚 La-Li na najwy窺zym poziomie. Najwi瘯sz satysfakcj budzi fakt uporz康kowania ca貫go zbioru nagra w okre郵one formy prezentacji. I tak oto pierwszy kr捫ek zarezerwowany jest dla filmowej wersji partytury. I gdy spojrzymy na uk豉d utwor闚 i czas trwania, to w por闚naniu do tego, co ju mieli鄉y okazj us造sze na wcze郾iej wydawanych soundtrackach, niewiele si tutaj zmienia. Dwa dodatkowe utwory nie wnosz zbyt wiele do tre軼i, ale fajnie j uzupe軟iaj. Pocz徠ek drugiego kr捫ka to prezentacja oryginalnego soundtracku wydanego w 1982 roku. Zremasterowany, o篡wiony w brzmieniu, prezentuje si zdecydowanie lepiej od swojego macierzystego pierwowzoru. Najwi璚ej atrakcji czeka nas jednak na drugiej po這wie kr捫ka, gdzie w formie bonusu umieszczono r騜nego rodzaju alternatywne wykonania filmowych utwor闚. Nie ma sensu rozwodzi si nad aran瘸cyjnymi detalami, ale warto zaznaczy, 瞠 sprowadzaj si one do wi瘯szego ani瞠li w filmowych aran瘸ch, wykorzystania sekcji d皻ej. Podczas procesu tworzenia 軼ie磬i d德i瘯owej Spielberg poprosi bowiem kompozytora o po這瞠nia wi瘯szego nacisku na prac smyczk闚. Chcia w ten spos鏏 podbi dramaturgi kosztem si造 wyrazu 軼ie磬i d德i瘯owej. I te zmiany, czasami mniej, innym razem bardziej subtelne, s w豉郾ie wsp鏊nym mianownikiem wi瘯szo軼i bonusowych utwor闚. Nie wszystkich, poniewa znalaz造 si tam i takie utwory, kt鏎e ostatecznie w filmie nie wybrzmia造. Przyk豉dem jest kawa貫k ilustruj帷y cameo z Harrisonem Fordem – wyci皻e z finalnej wersji obrazu. S to jednak dodatki, kt鏎e zaintryguj tylko zagorza造ch fan闚 軼ie磬i d德i瘯owej Williamsa. Niemniej same w sobie bardzo ciekawe i warte przynajmniej jednorazowego ods逝chu.

Zawsze przy okazji rynkowej premiery tego typu wyda pojawiaj si pytania o zasadno嗆 inwestowania w nie. Wydawa by si mog這, 瞠 jubileuszowe rozszerzenie z 2002 roku powiedzia這 o 軼ie盧e d德i瘯owej do E.T ju prawie wszystko. Stawiane na p馧ce obok regularnego, 40-minutowego soundtracku, by這by idealnym zestawieniem utwor闚 stworzonych na potrzeby tego widowiska. Wielu odbiorc闚 mia這 wi璚 prawo traktowa specja od La-Li jako zb璠n inwestycj. I gdy spojrzymy na ten materia w czysto pragmatyczny spos鏏, to trudno si nie zgodzi. Sam przez pewien czas 篡貫m w przekonaniu, 瞠 dwup造towy album nie jest mi do niczego potrzebny. Do momentu, kiedy w moje r璚e wpad豉 cyfrowa wersja tego specja逝. Zaintrygowany 鈍ietnie odrestaurowanym d德i瘯iem i r闚nie (a mo瞠 nawet bardziej) przejmuj帷 tre軼i, si璕n掖em w ko鎍u po fizyczn wersj tego albumu. Teraz ju wiem, 瞠 nie wymieni豚ym go na 瘸den inny, wcze郾iej wydany kr捫ek. Wytw鏎nia La-La Land Records po raz kolejny stan窸a na wysoko軼i zadania, ale i w tym dopieszczonym do granic mo磧iwo軼i delikatesie znalaz豉 si szczypta goryczy. A jest ni s豉bej jako軼i materia na jakim t這czono dyski i r闚nie badziewny plastik pude趾a w jakim si one znalaz造. Od kilku lat ameryka雟kie podmioty dzia豉j帷e na rynku kolekcjonerskim zdaj si zani瘸 pewne standardy, co w 鈍ietle unikatowo軼i tworzonego przez nich produktu, wydaje si paradoksem. O ile wi璚 materia z jakiego produkowany jest album mo瞠 budzi s逝szne pretensje, to ju do muzyczno-graficznej tre軼i wydania nie mam absolutnie 瘸dnych obiekcji. Polecam!



Autor recenzji:  Tomek Goska
Nasza ocena
Oryginalno嗆 軼ie磬i:
Muzyka w filmie:
Muzyka na p造cie:
OCENA OG粌NA:
Lista utwor闚
CD 1:

Film Score Presentation:
  • 1. Main Title (01:14)
  • 2. Far From Home / E.T. Alone (06:57)
  • 3. Bait for E.T. (01:45)
  • 4. Meeting E.T. (02:08)
  • 5. E.T.'s New Home (01:28)
  • 6. The Beginning of a Friendship (02:53)
  • 7. Toys (03:13)
  • 8. I’m Keeping Him (02:20)
  • 9. E.T.'s Powers (02:44)
  • 10. The Closet * (00:53)
  • 11. E.T. and Elliott Get Drunk (02:57)
  • 12. Frogs (02:12)
  • 13. At Home (05:38)
  • 14. The Magic of Halloween (02:55)
  • 15. Sending the Signal (03:58)
  • 16. Searching for E.T. (04:18)
  • 17. Invading Elliott's House (02:24)
  • 18. Stay With Me * (02:24)
  • 19. Losing E.T. (02:04)
  • 20. E.T. Is Alive (04:22)
  • 21. The Rescue and Bike Chase (08:07)
  • 22. The Departure (07:07)
  • 23. End Credits (03:55)
CD 2:

The 1982 Original Soundtrack Album:
  • 1. Three Million Light Years From Home (03:01)
  • 2. Abandoned and Pursued (03:02)
  • 3. E.T. and Me (04:54)
  • 4. E.T.'s Halloween (04:11)
  • 5. Flying (03:25)
  • 6. E.T. Phone Home (04:21)
  • 7. Over the Moon (02:12)
  • 8. Adventure on Earth (15:10)
Additional Music:
  • 9. The E.T. Adventure * (04:12)
  • 10. Far From Home / E.T. Alone (alternate) ** (07:00)
  • 11. The Encounter * (01:49)
  • 12. Meeting E.T. (alternate) * (02:20)
  • 13. E.T.'s New Home (alternate) (01:27)
  • 14. The Kiss * (00:49)
  • 15. Levitation * (00:41)
  • 16. Searching for E.T. (alternate) (04:19)
  • 17. Invading Elliott’s House (alternate) ** (02:24)
  • 18. E.T. Is Dying (02:24)
  • 19. The Departure (alternate) (07:06)
  • 20. End Credits (alternate) (03:55)
Czas trwania: 156:38

** Zawiera wcze郾iej nieopublikowan muzyk
* Nieopublikowana wcze郾iej muzyka
Komentarze
Michal 2017-11-19
20:00
Doskona豉 symbioza muzycznej narracji z obrazem plus pe貫n emocji odbi鏎 po za filmem. Klasyk.
Wawrzyniec 2017-11-24
18:39
Co tu wiele pisa, Geniusz! Da豚ym 6/5 ,gdyby si da這. Lektura obowi您kowa!
Mystery 2017-11-27
15:04
Oj geniusz, szczeg鏊nie w takiej formie.

E.T. The Extra-Terrestrial - 35th Anniversary Remastered Edition

Kompozytor:

  • John Williams

Dyrygent:

  • John Williams

Orkiestrator:

  • Herbert Spencer

Wydawca:

  • La-La Land Records (2017)

Producent:

  • John Williams
  • Mike Matessino
  • Bruce Botonick

R E K L A M A





NASI PARTNERZY:




Poki.pl
Grydladzieci.pl

 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2018 FilmMusic.pl.
Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie