Szukaj: w


recenzje

John Carpenter: Anthology Movie Themes 1974 - 1998



Nie bez powodu John Carpenter nazywany jest "Mistrzem Horroru". Takie tytu造 jak Halloween, Co czy Mg豉 na sta貫 wpisa造 si jako klasyki kina grozy. A jak dodamy jeszcze takie filmy jak Ucieczka z Nowego Jorku, Wielka draka w chi雟kiej dzielnicy, znowu Co, Oni 篡j, to zrozumiemy dlaczego Amerykanin cieszy si tak popularno軼i w鈔鏚 mi這郾ik闚 szeroko poj皻ej fantastyki. Przy czym jego kariera to nie typowy "american dream", czy te ci庵貫 pasmo sukces闚, jakby mo積a by這 s康zi na ci庵le rosn帷 rzesz fan闚. W sumie Carpenterowi nigdy nie uda這 si przebi do hollywoodzkiego "mainstreamu", mimo 瞠 takie niskobud瞠towe produkcje jak Halloween czy Ucieczka z Nowego Jorku odnosi造 spore sukcesy. Przez wi瘯szo嗆 swojej kariery traktowany by jako tw鏎ca kina klasy B, nie wspominaj帷, 瞠 po dzi dzie znajd si osoby uwa瘸j帷e horror za gatunek ma這 ambitny. Mimo to trudno nie zaliczy go do grona bardziej znanych ameryka雟kich re篡ser闚, kt鏎zy zapisali si w historii kina. A i je瞠li chodzi o muzyk filmow pozostawili te znacz帷y 郵ad. John Carpenter nie tylko re篡serowa, ale i komponowa muzyk do wi瘯szo軼i swoich film闚. Przy czym naturalnie czasami korzysta te z pomocy innych kompozytor闚 jak Alan Howarth, czy Shirley Walker. Co nie zmienia faktu, 瞠 nawet teraz wsp馧cze郾ie zaczyna sie ju m闚i o "stylu Carpentera", szczeg鏊nie w odniesieniu do ostatnio modnych elektronicznych retro-score'闚.

Elektroniczna muzyka, kt鏎 John Carpenter (nie posiada wykszta販enia muzycznego i wszak nigdy si w tym kierunku nie kszta販i) komponowa niemal wy陰cznie do swoich film闚 (jedyny wyj徠ek to nagrodzona Oscarem kr鏒kometra鄴wka The Resurrection of Broncho Billy z 1970 roku , gdzie Carpenter odpowiada te za scenariusz i monta.) i dlatego te mo積a twierdzi 瞠 by豉 ona w 100% zgodna z wizj re篡sera i pewnie dlatego, tak znakomicie si z nimi komponowa豉. Ponury, ch這dny underscore, zbudowany na atonalnych brzmieniach kreowanych przez syntezatory, zdecydowanie nie nadaje si do s逝chania, ale bez zarzutu sprawdza si w po陰czeniu z obrazem. Co ciekawe, nawet kiedy Amerykanin nie odpowiada za muzyk, zatrudnieni kompozytorzy starali dopasowa si do jego elektronicznego stylu, tak jak Ennio Morricone przy Co, czy Jack Nitzche przy Starmanie. Przy czym, co te pewnie wp造n窸o na muzyczn s豉w Carpentera niemal zawsze komponowa tak瞠 bardzo charakterystyczny, b造skawicznie wpadaj帷y w ucho temat czy motyw przewodni. By on prosty, mo積a by nawet rzec wr璚z banalny, ale przy tym niesamowicie klimatyczny, chwytliwy i zn闚 bezb喚dnie wpasowuj帷y si film. W kilku przypadkach znalaz on swoje miejsce w historii muzyki filmowej, jak chocia瘺y wspomniane na pocz徠ku Assault on Precinct 13, Halloween The Fog czy Escape from New York , kt鏎e s造sza i kojarzy niemal ka盥y. Wspomniane muzyczne motywy to ju klasyka i dla wielu, podobnie jak filmy Carpentera, rzecz wr璚z kultowa. Dlatego te wydane przez Sacred Bones Records John Carpenter: Anthology: Movie Themes 1978 - 1998 jest dla mi這郾ik闚 muzyki filmowej i tw鏎czo軼i Amerykanina tak gratk. Otrzymujemy kompilacj tego z czego John Carpenter jako kompozytor by najbardziej znany i lubiany - z tworzenia chwytliwych i kultowych muzycznych temat闚.

John Carpenter ma w zwyczaju bagatelizowa swoje 軼ie磬i d德i瘯owe. Twierdz帷, 瞠 g堯wnie przez wzgl璠y finansowe i aby zaoszcz璠zi na kosztach produkcji zajmowa si te opraw muzyczn. W wywiadach wspomina, 瞠 gdyby m鏬, to ch皻niej powierza豚y komponowanie muzyki do jego film闚 profesjonalnym kompozytorom. Co wi璚ej wspomina te, 瞠 praca nad 軼ie磬ami d德i瘯owymi do ostatnich jego film闚 by豉 dla niego katorg. I tak mo積a by這by s康zi, 瞠 wielka pora磬a Duch闚 Marsa na dobre przypiecz皻uje koniec muzycznej kariery Carpentera. Na szcz窷cie Amerykanin znowu odnalaz zami這wanie do muzyki wydaj帷 w 2015 roku sw鎩 solowy nie-filmowy album pt. Lost Themes. Nied逝go potem wraz ze swoim zespo貫m ruszy w tras koncertow po Ameryce graj帷 najs造nniejsze kawa趾i ze swoich film闚. I w豉郾ie w oparciu o sukces tej trasy wydana zosta豉 ta kompilacja, gdzie lista i kolejno嗆 utwor闚 pokrywa si z tymi granymi podczas koncert闚. Zreszt zesp馧 towarzysz帷y Carpenterowi na trasie, tak瞠 bra udzia w sesji nagraniowej tej p造ty. Co wi璚ej w jego sk豉d wchodzi syn re篡sera-kompozytora Cody Carpenter i jego chrze郾iak Daniel Davis. Pracowali oni i przy wspomnianym solowym albumie Lost Themes.

Nie tylko pod wzgl璠em repertuaru, ale i brzmienia John Carpenter Anthalogy: Movie Themes 1974 - 1998 pokrywa si z ameryka雟k tras koncertow. I tak kultowe tematy otrzyma造 nowe, poprawione brzmienie, cz瘰to zahaczaj帷e w rejony rocka. Dlatego te warto zaznaczy, 瞠 mamy do czynienia z nowymi wariacjami, a nie wiernym odtworzeniem starych 軼ie瞠k! Tym samym konserwatywni mi這郾icy retro-brzmienia i archaicznej elektroniki mog czu si troch zawiedzeni s逝chaj帷 tych odrestaurowanych wersji. Przy czym sam nie bra豚ym tego za wad, a wr璚z zalet nowego wydania. Muzyka Carpentera dalej posiada sw鎩 specyficzny styl podobnie jak i elektronika, ale brzmi przy tym przyst瘼niej i mniej staro鈍iecko. Co wi璚ej zmiany te nie s jakie radykalne, aby nie da這 si rozpozna znanych klasyk闚. Nie wspominaj帷, 瞠 sam John Carpenter jest wielkim fanem rocka o czym zreszt 鈍iadcz te jego 軼ie磬i d德i瘯owe z prze這mu lat 80tych i 90tych, kt鏎e naturalnie znalaz造 si na albumie. Czego najlepszym przyk豉dem jest mocno rockowe W paszczy szale雟twa (jedna z ulubionych prac Carpentera), czy przebojowa Wielka draka w chi雟kiej dzielnicy, czy fajowe Oni 篡j. Dlatego te ca貫 ostrze瞠nie skierowane jest naprawd do najbardziej konserwatywnych fan闚, oczekuj帷ych jak najbardziej wiernych z orygina貫m aran瘸cji.


Podobnie jak na trasie koncertowej, tak i na albumie John Carpenter rozmie軼i utwory raczej pod wzgl璠em estetycznym ni chronologicznym. Tym samym ca豉 p造ta jest lepiej zbalansowania, ni gdyby鄉y zacz瘭i od przesi彗ni皻ych g堯wnie ci篹szym elektronicznym brzmieniem z lat 70tych i 80tych, a potem sko鎍zyli wy陰cznie rockowymi kawa趾ami. I tak z pe軟 par rozpoczynamy, wspomnianym W paszczy szale雟twa, kt鏎e mog這by nawet zawstydzi Metallic w czasach ich 鈍ietno軼i. Na marginesie kto nie widzia, polecam ten za ma這 doceniony horror z Samem Neilem. Nast瘼nie przechodzimy do takich klasyk闚 jak Atak na posterunek 13 . Znowu na kolejnym marginesie, Hans Zimmer zalicza ten temat do jednych z jego ulubionych je瞠li chodzi i muzyk filmow. Dalej trafiamy na zgrabne suite'y z Mg造 i Ksi璚ia Ciemno軼i, aby przej嗆 do najspokojniejszego kawa趾a na ca貫j p造cie: Santiago (Vampires), z Wampir闚 b璠帷ych po陰czeniem ulubionych filmowych gatunk闚 Carpentera - horroru i westernu. Przyjemne gitarowe brzmienie, oferuj nam chwil wytchnienia i odpr篹enia. Osobi軼ie bardzo si ciesz, 瞠 Amerykanin si璕n掖 po utw鏎 z Wampir闚. Gdy nie tylko jest to jedna z jego ciekawszych i za ma這 docenionych 軼ie瞠k d德i瘯owych. Ale te jedyny score, za kt鏎y zosta kiedykolwiek nagrodzony w postaci Saturna - Nagroda Academy of Science Fiction, Fantasy & Horror Films. Zreszt ka盥y pojedynczy utw鏎 zawarty na tej p造cie zas逝guje na uwag. I tak oczywi軼ie nie mog這 zabrakn望, aktualnie jednego z najs造nniejszych horrorowych temat闚 z Halloween, wielokrotnie wspominanego kultowego motywu z Ucieczki z Nowego Jorku czy przebojowej Wielkiej draki w chi雟kiej dzielnicy, kt鏎a te potrzebowa豉 czasu, aby osi庵n望 status dzie豉 kultowego. I tak mo積a dalej wymieni, ale g堯wnie patrz帷 i s逝chaj帷 tej sk豉danki u鈍iadamiamy sobie jak jednak r騜norodna, barwna i pomys這wa potrafi by muzyka Johna Carpentera, nawet je瞠li on sam chcia豚y temu zaprzecza.

Zwa篡wszy, 瞠 album jest przekrojem przez prawie ca陰 filmografi Johna Carpentera nie zabrak這 te temat闚 z Co Ennio Morricone i Starmana Jacka Nitzsche. Oba filmy nale膨 do czo堯wki dokona Carpentera, dlatego te trudno by這by sobie wyobrazi te p造t bez nich. Oba covery do嗆 dobrze oddaj ho責 orygina這m, cho w przypadku Co mo積a si zastanawia, czy jednak nie za bardzo skr璚a on miejscami w rockowe regiony. Co do Starmana, trudno mie wi璚ej zarzut闚 i od razu przypomina si ten jeden z bardziej pogodnych film闚 w dorobku Amerykanina.
Specjalnie napisa貫m, 瞠 p造ta uwzgl璠nia "prawie" ca陰 filmografi Carpentera. Nie powinien dziwi brak Duch闚 Marsa, szczeg鏊nie zwa篡wszy, 瞠 Mistrz Horroru niezbyt przyjemnie wspomina prac nad tym projektem, tak瞠 muzycznie, gdzie i tak spory wk豉d mia zesp馧 heavy-metalowy Anthrax. I cho skomponowania wsp鏊nie z Shirley Walker muzyka do Ucieczka z Los Angeles nie jest z豉, to jest jednocze郾ie te jednym z nielicznych dobrych element闚 w tym niepotrzebnym sequelu. I o ile te braki jestem w stanie zrozumie, tak nie wiem, czemu na albumie zabrak這 miejsca na Wiosk przekl皻ych z 1995 roku? Sam zaliczam temat z tego filmu do jednego z ciekawszych w karierze Carpentera i w豉軼iwie jego brak mog zaliczy, do jedynych powa積iejszych wad tego wydania. Gdy poza tym, album ten jest naprawd godny uwagi. I tak zamiast kolekcjonowa wszystkie soundtracki Mistrza Horroru (oczywi軼ie nikomu tego nie zabraniamy) dla pojedynczych motyw闚, teraz otrzymujemy je wszystkie w od鈍ie穎nej wersji i to na jednym kr捫ku. Chyba ci篹ko o lepsz rekomendacj? Tym samym sk豉dank John Carpenter Anthology: Movie Themes 1974 - 1998 mo積a spokojnie poleci wszystkim fanom ameryka雟kiego re篡sera-kompozytora, jak i dobrych, chwytliwych temat闚, kt鏎e zapisa造 si ju i dalej tworz histori kina i muzyki filmowej.

P.S. P造t promuj dwa teledyski, kt鏎e mo瞠cie tutaj obejrze. W tym jeden do kultowej Christine, kt鏎y wyre篡serowa sam Carpenter i kt鏎y mo瞠cie obejrze poni瞠j:



Nasza ocena
Oryginalno嗆 軼ie磬i:
Muzyka na p造cie:
OCENA OG粌NA:
Lista utwor闚
  • 1. In the Mouth of Madness (5:17)
  • 2. Assault on Precinct 13 (2:56)
  • 3. The Fog (3:04)
  • 4. Prince of Darkness (3:13)
  • 5. Santiago (Vampires) (2:43)
  • 6. Escape from New York (3:32)
  • 7. Halloween (2:58)
  • 8. Porkchop Express (Big Trouble in Little China) (3:51)
  • 9. They Live (3:07)
  • 10. The Thing (3:38)
  • 11. Starman (2:35)
  • 12. Dark Star (1:27)
  • 13. Christine (4:16)
Czas trwania: 42:36
Komentarze

John Carpenter: Anthology Movie Themes 1974 - 1998

Kompozytor:

  • John Carpenter

Wykonawcy:

  • John Carpenter
  • Cody Carpenter
  • Daniel Davies

Wydawca:

  • Sacred Bones Records 2017

Producent:

  • John Carpenter

R E K L A M A





NASI PARTNERZY:




Poki.pl
Grydladzieci.pl

 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2018 FilmMusic.pl.
Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie