Szukaj: w


recenzje

Valerian and the City of a Thousand Planets (Valerian i Miasto Tysi帷a Planet)



Po nieudanej przygodzie z reaktywowan sag Gwiezdnych wojen, Alexandre Desplat otrzyma nagrod pocieszenia: swoj pierwsz wysokobud瞠tow adaptacj komiksu z gatunku sci-fi. Fiasko υtra 1 kusi, by Valerianowi i Miastu Tysi帷a Planet narzuci ambicjonalne podteksty i w tym 鈍ietle odczytywa now 軼ie磬 d德i瘯ow francuskiego artysty. By豉by to jednak 郵epa uliczka, gdy filmy Garetha Edwardsa i Luca Bessona to dwie zupe軟ie r騜ne bajki: pierwsza uwik豉na w sztywny gwiezdnowojenny sztafa, druga za w staro鈍iecki kostium europejskiej space opery z lat 70. ubieg貫go wieku. Wyzwania stoj帷e przed Michaelem Giacchino w υtrze 1 oraz przed Alexandre Desplatem w Valerianie 陰czy w zasadzie jedno – obaj panowie pr鏏uj zachowa sw鎩 g這s w starciu z bogat, ale i przyt豉czaj帷 spu軼izn symfonicznej muzyki filmowej pisanej dla kina SF. Nie zag喚biaj帷 si w dalsze ja這we por闚nania mog jedynie stwierdzi, 瞠 Francuzowi t w豉sn drog uda這 si odnale潭. Ale po kolei.

圭ie磬a d德i瘯owa Desplata od momentu swojej premiery naj篡wsz polemik wywo逝je w przedmiocie przygotowanej przez Francuza bazy tematycznej. Padaj帷e argumenty zasadniczo s bli幡iacze z tymi, kt鏎e blisko 10 lat temu wytaczano przeciwko Z這temu kompasowi: a to brak jednej mocarnej sygnatury tematycznej, a to przesadna subtelno嗆 lejtmotywiki, a to przekombinowanie czego, co przez odbiorc blockbustera powinno by chwytane w lot.

W陰czaj帷 si w t dyskusj, nale篡 przede wszystkim rozdzieli dwie kwestie. Ostatnia dekada aktywno軼i Desplata na zachodnim rynku do嗆 wyczerpuj帷o przybli篡豉 s逝chaczom program artystyczny tego kompozytora i dysponuj帷 tak wiedz, jest pewnym nieporozumieniem oczekiwa od niego nag貫go przewarto軼iowania priorytet闚 w kierunku egzaltowanych, teatralnych temat闚 w poetyce Jamesa Hornera czy Alana Silvestriego. Francuz podejmowa wprawdzie pr鏏y tego rodzaju (tytu這wa fanfara z Rise of the Guardians, williamsowski Riding Iorek z The Golden Compass, pastiszowy marsz z The Monuments Men), ale w entourage'u jego stylistyki muzycznej pobrzmiewa造 one zawsze pewn sztuczno軼i, niekiedy wr璚z nieszczero軼i, przybieraj帷 charakter technicznych popis闚ek.


Valerian na pierwszy rzut oka wolny jest od takich "przeszczep闚". Baza tematyczna zanurzona zosta豉 w czysto desplatowskiej estetyce, gdzie kluczowym no郾ikiem informacji jest barwa brzmienia, niekoniecznie za sama melodia. Mo積a si oczywi軼ie z篡ma na takie roz這瞠nie akcent闚, ale nieprawd by這by twierdzi, i nie s逝篡 ono widowisku – finezyjna, impresjonistyczna sekwencja Pearls On Mul to jeden z naj豉dniejszych muzycznie moment闚 kina blockbusterowego ostatnich lat, wyczuwalny przez widza nie na poziomie linii melodycznej (cho i j mo積a tam miejscami bez wi瘯szych trudno軼i wychwyci), a brzmienia w豉郾ie. Nie bez przyczyny u篡wam tu s這wa "wyczuwalny", gdy desplatowskie impresje s w odbiorze mocno intuicyjne, co zadaje k豉m powielanym od lat populistycznym tezom o ch這dnym przeintelektualizowaniu muzyki Francuza. Nie jest on zreszt pierwszym, kt鏎y w ten spos鏏 pr鏏uje anga穎wa zmys造 widowni, cho w skostnia貫j estetyce wsp馧czesnego kina komercyjnego, skupionego na prostackiej komunikatywno軼i, jego podej軼ie mo瞠 wydawa si herezj.

Problem pojawia si dopiero w materiale przygodowym, czy 軼i郵ej m闚i帷 heroicznym. Desplat pr鏏owa tu chyba upiec dwie pieczenie na jednym ogniu, co uda這 si niestety 鈔ednio. Tematyka przypisana Valerianowi jest do嗆 pretekstowa, owszem. Zabieg ten mo瞠 by jednak zrozumia造 przy za這瞠niu, i kompozytor chcia dysponowa zwi瞛造mi, elastycznymi motywami, kt鏎e m鏬豚y swobodnie przemodelowa w ka盥ym 鈔odowisku. I rzeczywi軼ie, bogactwo aran瘸cji tych motyw闚 oraz wymy郵no嗆 w ich dekonstruowaniu s szczeg鏊nie mocn stron Valeriana, przepe軟ionego tego typu gierkami testuj帷ymi czujno嗆 s逝chacza.

圭ie磬a rozczarowuje natomiast wtedy, gdy tematy podawane s bardziej wprost, bez wykwintnego, aran瘸cyjnego kamufla簑. Tyczy si to zw豉szcza motywu heroicznego dla tytu這wego bohatera – prozaicznej, pospolitej w gruncie rzeczy melodii, kt鏎a mog豉by wyj嗆 spod pi鏎a dowolnego hollywoodzkiego rzemie郵nika. Wydaje si, 瞠 Desplat pr鏏owa zaspokoi w ten spos鏏 oczekiwania typowo blockbusterowej publiki, ale rezultat jest do嗆 mechaniczny i przyrz康zony jakby bez przekonania. Prostota, skutkuj帷a w innych miejscach pomys這wymi wariacjami, tutaj stanowi kul u nogi – jak chocia瘺y w Valerian's Armor, utworze sk康in康 funkcjonalnym, ale przypominaj帷ym pr璠zej wst瘼ny szkic tematu, ani瞠li finalny, dopracowany produkt. Trudno b璠zie czym tak ma這 charakterystycznym zainicjowa muzyczn franczyz, a chyba taka by豉 intencja Desplata i Bessona...


Z tego te wzgl璠u Valerian lepiej prezentuje si jako jednorazowa, domkni皻a przygoda, ani瞠li zacz徠ek czego wi瘯szego. O ile Z這ty kompas m鏬 jeszcze budzi apetyty na rozwini璚ie pewnych pomys堯w w kolejnych ods這nach serii, o tyle w produkcji Bessona takich element闚 muzycznych raczej pr騜no szuka. Niekoniecznie musi to by jednak wad, bo w kilku aspektach nowa 軼ie磬a Desplata przewy窺za jego poprzedni superprodukcj fantasy. Nie b璠zie chyba kontrowersj stwierdzenie, 瞠 Valerian zawiera najlepsz muzyk akcji, jak Francuz napisa w swojej karierze. Utwory pokroju Bus Attack, Spaceship Chase czy Boulanbator Combat 鈍iadcz, jak bardzo przez ostatnie 10 lat Desplat dojrza jako kompozytor. Sekwencje akcji prowadzi z niezachwian pewno軼i i konsekwencj, tworz帷 bardzo ciekawy pomost mi璠zy Goldsmithem i Williamsem z jednej strony, a Jarrem i Morricone z drugiej. Oczywi軼ie, bazuj帷e na estetyce Strawi雟kiego, postwilliamsowskie szablony nie s we wsp馧czesnej muzyce filmowej niczym szczeg鏊nie oryginalnym, tym niemniej ich przefiltrowanie przez europejski kanon daje miejscami naprawd o篡wczy efekt (Bus Attack, Le Souper du Roi). A co by mo瞠 najwa積iejsze - akcja Valeriana nie jest ci庵造m, monotonnym dudnieniem, lecz nieustannie zmieniaj帷 si rzeczywisto軼i, nap璠zan przez kolejne metamorfozy i wolty stylistyczne.

Warto te podkre郵i, 瞠 闚 dyskurs z tradycj nie odbywa si z poziomu 郵epej adoracji. Desplat jako kompozytor wychowa si na styku r騜nych kultur muzycznych i przeplatanie tych wp造w闚 by這 od zawsze jego mocn stron. Valerian nie jest mo瞠 pod tym wzgl璠em tak ambitny, jak The Golden Compass, ale potrafi kilkakrotnie wywo豉 u鄉iech na twarzy s逝chacza. Moim faworytem w tej mierze jest Le Souper du Roi, kt鏎y brzmi jak uwsp馧cze郾iona krzy鄴wka egzotyki Maurice'a Jarre'a z rytualnymi marszami Ennio Morricone - szalenie apetyczna przek御ka.

Ca這軼iowo mo積a wi璚 t 軼ie磬 postrzega jako przyk豉d konserwatyzmu wysokiej pr鏏y, konserwatyzmu wysmakowanego, szanuj帷ego inteligencj i czas s逝chacza. Nie oznacza to, 瞠 wielu rzeczy nie da這by si zrobi lepiej – obok wspomnianych s豉bostek w prezentacji temat闚, kuleje te fina這wy kwadrans albumu, kt鏎y bez wzgl璠u na niedostatki filmu Bessona mo積a by rozpisa zdecydowanie soczy軼iej (a co jest nawracaj帷 s豉bostk mainstreamowych produkcji Desplata). Typowych zapychaczy jest na p造cie stosunkowo niewiele, ale gdy ju si trafi, obna瘸j kolejny niedostatek Valeriana: przeci皻no嗆 materia逝 lirycznego po鈍i璚onego dwojgu g堯wnych bohater闚. Maj帷 w pami璚i dokonania Johna Barry'ego, trudno przej嗆 do porz康ku dziennego nad faktem, 瞠 ostatnia scena filmu, tak wyra幡ie inspirowana fina豉mi klasycznych Bond闚, zilustrowana zosta豉 anonimow tapet, kt鏎a w kontek軼ie w徠ku romansowego ani zi瑿i, ani grzeje. Jak gdyby 軼ie盧e d德i瘯owej udzieli si nagle kompletny brak chemii mi璠zy Car Delevingne a Danem DeHaanem...

Valerian w swoich za這瞠niach jest muzyk ilustracyjn w tradycyjnym tego s這wa znaczeniu, wi璚 zwolennicy bardziej autonomicznych, autorskich odczyta gatunku SF – takich jak Interstellar Hansa Zimmera czy Moon Clinta Mansella – mog po ods逝chu poczu pewne rozczarowanie. Konwencja przygodowego sci-fi zawsze jednak robi豉 dobry u篡tek z symfonicznych 鈔odk闚 wyrazu, co potwierdzaj kolejne cz窷ci Gwiezdnych wojen, Avatar Jamesa Hornera, czy w豉郾ie Valerian, b璠帷y nast瘼n cegie趾 w powolnej ewolucji tego, co by nie m闚i, sztandarowego nurtu muzyki filmowej. Podj望 dialog z konwencj i w niej si nie zatraci – to te du瞠 wyzwanie. I wygl康a na to, 瞠 Alexandre Desplat zrobi w tej konkurencji jeden krok w kierunku lidera stawki.



Autor recenzji:  Marek ζch
Nasza ocena
Oryginalno嗆 軼ie磬i:
Muzyka w filmie:
Muzyka na p造cie:
OCENA OG粌NA:
Lista utwor闚
CD1 (69:45):
  • 1. Pearls On Mul (07:36)
  • 2. Reading The Memo (01:23)
  • 3. Big Market (02:05)
  • 4. Flight Above The Big Market (02:44)
  • 5. Showtime (02:38)
  • 6. Valerian In Trouble (01:38)
  • 7. Bus Attack (03:08)
  • 8. Arriving On Alpha (02:06)
  • 9. Pearls Attack (04:05)
  • 10. Valerian's Armor (02:09)
  • 11. Spaceship Chase (03:33)
  • 12. Submarine (03:00)
  • 13. Medusa (01:59)
  • 14. Shoot (01:35)
  • 15. Fishing For Butterflies (01:58)
  • 16. Le Souper Du Roi (01:59)
  • 17. Boulanbator Combat (03:02)
  • 18. Bubble (02:32)
  • 19. Pearl's World (06:24)
  • 20. The City Of 1000 Planets (03:50)
  • 21. I Am A Soldier (02:04)
  • 22. Pearls Power (01:49)
  • 23. Final Combat (07:06)
CD2 (30:25):
  • 1. Space Oddity (05:18) - David Bowie
  • 2. I Feel Everything (03:02) - Cara Delevingne
  • 3. Jamming (03:19) - Bob Marley & The Wailers
  • 4. We Trying To Stay Alive (03:13) - Wyclef Jean & Refugee Allstars
  • 5. A Million On My Soul (Radio Edit) (02:59) - Alexiane
  • 6. Rappcats (Instrumental Version) (02:02) - Quasimoto
  • 7. Bubble Dance (02:25) - Julien Rey
  • 8. The World (Is Going Up In Flames) (03:22) - Charles Bradley
  • 9. A Million On My Soul (Original Version) (04:07) - Alexiane
Czas trwania: 100:10
Komentarze
Krzysztof 2017-08-12
12:02
安ietny tekst, w zasadzie trudno si nie zgodzi z ocen. Muzyka robi kapitaln robot w filmie. Dzi瘯i niej niekt鏎e przeci皻ne sceny w og鏊e anga簑j widza. Zaskakuj帷a funkcjonalno嗆, chyba najlepsza w tegorocznym kinie. No mo瞠 na r闚ni z nowymi Malpami. W sumie te dwie 軼ie磬i to jak na razie szczyt film闚ki w tym roku. Desplat na pewno zas逝guje na pochwa造, ode mnie nota nawet ciut wy窺za.
Zibi 2017-08-12
12:57
Najdro窺zy europejski film SF zas逝篡 na godn opraw i moim zdaniem tak otrzyma. Kompozytor czerpie z r騜nych inspiracji i opr鏂z nazwisk wymienionych w tek軼ie jest tak瞠 Elfman. I bardzo dobrze bo mamy szerok r騜norodno嗆 motyw闚 a nie wa趾owanie jednego motywu w k馧ko... Nie przepadam za piosenkami w soundtrackach, ale kilka z nich brzmi w filmie naprawd dobrze. Przed nami zgodnie z zapowiedziami re篡sera genialnego "Pi徠ego Elementu" co najmniej dwie kolejne ekranizacje francuskiego komiksu i jestem na tak, bo prawdziwej space opery coraz mniej w SF. Czw鏎eczka si nale篡 :)
hp_gof 2017-08-12
22:01
Kolejna fantastyczna praca Francuza. Bardzo bogata, r騜norodna, b璠帷a dowodem na to, 瞠 Desplat jest mistrzem barwy, rytmu i detalu. Zgadzam si, 瞠 kompozytor napisa tutaj najlepsz muzyk akcji w swojej karierze, a na pewno napisa jej najwi璚ej. Do highlight闚 albumowo-filmowych nale膨: bajeczne "Pearls on Mul", frywolne "Big Market", epickie "Flight Above the Big Market", "Valerian's Armor"oraz "Spaceship Chase", liryczne "The City of 1000 Planets" i powoduj帷e ciary na plecach "Pearls Power". Muzyka jest bardzo funkcjonalna, momentami wr璚z ilustracyjna, przez co mo瞠 traci w uszach popcornowych filmo瞠rc闚 (cytuj: "brak mocarnych temat闚"), ale dla wytrawnych s逝chaczy z ka盥ym ods逝chem ods豉nia kolejne pere趾i (okre郵enie nieprzypadkowe w kontek軼ie tego filmu). Ma這 jest dzi kompozytor闚, kt鏎zy s takimi wirtuozami. Olek, chc wi璚ej!
Mystery 2017-08-15
13:06
Niestety bez fajerwerk闚, ale jest na czym zawiesi ucho, a ilustracj stanowi solidn.
Tomek Goska 2017-08-19
13:48
Pierwszy ods逝ch sp造n掖 po mnie jak woda po kaczce. Kolejne da造 wi璚ej satysfakcji, ale dopiero wycieczka do kina pozwoli豉 doceni t muzyk, jak tw鏎 stricte filmowy. I jako Mare pisze, jest to po prostu 鈍ietna muzyka filmowa. Amatorzy dosadnej tematyki raczej nie maj tu czego szuka, cho motywy proponowane przez Desplata same w sobie nie s s豉be. No ale wiadomo, 瞠 poziomu Williamsa w jego space-operowych highlightach tutaj nie u鈍iadczymy. Aj niech b璠zie (w豉郾ie za film) ta 4 z wielkim minusem. ;)
Wawrzyniec 2017-08-21
15:28
Dobra i jak zawsze w przypadku Marka, merytoryczna recenzja. I cho muzyka ta mi si podoba i nie przeszkadza mi jej ilustracyjny charakter, to jednak z ocen b璠 surowszy. I widz te w tek軼ie, 瞠 Marek niczym profesjonalny szachista, czy strateg wojenny potrafi przewidzie ruchy przeciwnika o wiele wcze郾iej. I tak samo w tej recenzji od razu uprzedzi mo磧iwy atak zabezpieczaj帷 Desplata od zarzut闚 o tzw. "Mocarne tematy". I cho zabieg to bardzo sprytny i jak zawsze dobrze obroniony, to jednak ja postaram si dokona ataku. Gdy nie do ko鎍a przekonuje mnie bronienie w takie sytuacji kompozytora na zasadzie "Ten typ tak ma". To tak samo mo積a np. broni Junkiego za s豉by miks, argumentem, 瞠 ten kompozytor po prostu tak miksuje. I dlatego te dla mnie jeden mocny temat, kt鏎y 豉dnie spoi豚y ten soundtrack do space opery jest jednak b喚dem. A argument, 瞠 ten kompozytor takich nie pisz, mog jedynie skwitowa kontrargumentem, 瞠 trzeba by這 w takim razie zatrudni takiego, kt鏎y by takie napisa. Technicznie Valerian bez zarzut闚, ale od space opery nie o鄉ielajmy si wymaga wi璚ej.

Valerian and the City of a Thousand Planets (Valerian i Miasto Tysi帷a Planet)

Kompozytor:

  • Alexandre Desplat

Dyrygent:

  • Alexandre Desplat

Orkiestrator:

  • Conrad Pope
  • Jean-Pascal Beintus
  • Nicolas Charron
  • Sylvain Morizet

Wydawca:

  • EuropaCorp (2017)

Producent:

  • Alexandre Desplat

R E K L A M A





NASI PARTNERZY:




Poki.pl
Grydladzieci.pl

 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2018 FilmMusic.pl.
Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie