Szukaj: w


recenzje

Fifty Shades Darker (Ciemniejsza Strona Greya)


"Ostro nabiera powietrza i nagle przesuwa si, chwytaj帷 mnie i okr璚aj帷 wok馧 w najbardziej nie 50 spos鏏. 妃ieje si m這do i beztrosko, promieniej帷 zachwytem. ζpi jego ramiona dla r闚nowagi, czuj帷 jego mi窷nie pod moimi palcami i ogarnia mnie jego zara幢iwy 鄉iech- osza豉miaj帷y, otumaniaj帷y jak dziewczyna szalej帷a za swoim pi瘯nym m篹czyzn. Stawia mnie na ziemi i ca逝je. Mocno. Jego r璚e oplataj moj twarz, jego j瞛yk jest nalegaj帷y, przekonywuj帷y… podniecaj帷y."



"O m鎩..." OK, nie b璠 powtarza ci庵le tego zwrotu, jak czyni to g堯wna bohaterka w tych ksi捫kach, gdy jest to do嗆 irytuj帷e. Skoncentrujmy si lepiej na muzyce filmowej, a zatem...
... po ogromnym sukcesie pierwszej filmowej adaptacji powie軼i erotycznej E.L. James nie trzeba d逝go by這 czeka na jej kontynuacj. I tak dwa lata po premierze Fifty Shades of Grey przysz豉 pora na kolejne erotyczne przygody Anastastii Steel i Christiana Greya pt. Fifty Shades Darker. Trzecia cz窷 tej epokowej trylogii jest ju w drodze i pewnie zawita do kin przy kolejnych walentynkach.
Do kina zawita貫m i ja, b璠帷 jednym m篹czyzn na sali, kt鏎emu nie towarzyszy豉 kobieta. Tym samym wzbudzi貫m niema貫 zainteresowanie w鈔鏚 widowni. Szkoda tylko, 瞠 sam film nie wzbudzi we mnie ju takiego zainteresowania, a co wi璚ej nawet mnie troch wynudzi. Pierwsza cz窷 jeszcze stara豉 si maskowa mia趾o嗆 literackiego materia逝, czy to dobrymi zdj璚iami, odpowiedni dawk humoru. O tyle przy drugiej a dobitnie wychodzi, 瞠 ksi捫ki E.L. James raczej trudno zaliczy do ambitnej literatury, czy nawet w miar przyzwoitej (w podw鎩nym tego s這wa znaczeniu). Trudno w豉軼iwie powiedzie o czym dok豉dnie jest Fifty Shades Darker? Chyba o tym jak Anastasia i Christian godz si, gniewaj, znowu godz, znowu gniewaj i znowu si ze sob godz. Ca造 w徠ek sadomasochistycznych przyg鏚 erotycznych te ju nie jest tak 鈍ie篡 i "szokuj帷y" jak w Fifty Shades of Grey. Dlatego te aby jako ruszy t histori do przodu, otrzymujemy uk這ny w stron thrillera, kt鏎e tak naprawd popychaj ten film w niebezpieczne regiony Mody na Sukces, gdzie erotyzmu i seksu nie za wiele.
I pewnie pojawia si pytanie, dlaczego w og鏊e wybra貫m si na Fifty Shades Darker do kina? Recenzencki obowi您ek, to wiadomo te wchodzi w gr. Ale tak naprawd by貫m bardzo ciekaw oprawy muzycznej, kt鏎a niesamowicie spodoba豉 mi si przy Fifty Shades of Grey. Niestety po opuszczeniu kinowej sali, co do oprawy d德i瘯owej mia貫m do嗆 mieszane uczucia.

"Czy wszyscy maj taki seks? Dziwi si, 瞠 ludzie w og鏊e wychodz z domu."



Jak zaznaczy貫m soundtrack do Fifty Shades of Grey by dla mnie pozytywnym muzycznym zaskoczeniem 2015 roku. Pewnie dlatego, 瞠 do takiej produkcji nie oczekiwa貫m niczego nadzwyczajnego. A jednak Danny Elfman skomponowa niezwykle 豉dny, wr璚z elegancki score, kt鏎y wielokrotnie przewy窺za film, ale te nie kiksowa w nim. I w sumie nie jest to te takie 豉twe zadanie co dobitnie pokazuje 軼ie磬a d德i瘯owa Alexandre Desplata do drugiej cz窷ci Twilight. Przy New Moon Francuz skomponowa tak 豉dny, romantyczny i dostojny score, kt鏎e w po陰czeniu z obrazem nadaje mu dodatkow 鄉ieszno嗆. Na szcz窷cie Elfmanowi uda這 si unikn望 podobnego przypadku przy Fifty Shades of Grey, kt鏎e zreszt zaczyna這 jako erotyczne fan-fiction Twilight tak na marginesie. Naturalnie jak na tego typu produkcje przysta這 score'owi Amerykanina towarzyszy豉 kompilacja piosenek. I znowu tak瞠 je瞠li chodzi o ich dobranie nie mog貫m z貫go s這wa powiedzie. Zar闚no piosenki jak i muzyka ilustracyjna do Fifty Shades of Grey sta造 i stoj dalej na naprawd wysokim poziomie i z wielk ch璚i wracam do tych p造t (soundtrack + songtrack) po dzi dzie. Tym bardziej muzycznie mia貫m pewne oczekiwania odno郾ie Fifty Shades Darker. Jednocze郾ie pojawia造 si te obawy, czy Danny Elfman nie pojedzie troch na autopilocie? Na potrzeby pierwszej cz窷ci skomponowa sporo dobrej muzyki z naprawd dobrym i wyrazistym motywem przewodnim na czele. I nieraz si zdarza, 瞠 w takich sytuacjach, przy sequelach kompozytorzy ch皻nie przepisuj spor cz窷 skomponowanego wcze郾iej materia逝. I cho Amerykanin nie zabawi si w kserokopiark to jednak soundtrack ten nie wzbudzi i nie wzbudza ju we mnie podobnych emocji jak do pierwszej cz窷ci. Ale nie jest to wy陰cznie wina kompozytora.

"Moje serce chyba nie wytrzyma kolejnego takiego mejla, nie m闚i帷 o moich spodniach."



Przy Fifty Shades of Grey piosenki i score doskonale si uzupe軟ia造. Niestety przy Fifty Shades Darker ta r闚nowaga zosta豉 powa積ie zachwiana. Dob鏎 muzyki 廝鏚這wej dalej ma prawo si podoba i wiele piosenek nie tylko pasuje do obrazu, ale tak瞠 poza nim brzmi naprawd dobrze. Szkoda tylko, 瞠 w samym filmie zepchn窸y one muzyk Danny'ego Elfmana na dalszy plan. Dlatego te moj krytyk kieruj g堯wnie w stron osoby odpowiedzialnej za miks i pod這瞠nie muzyki pod obraz. Piosenki brzmi dwa razy g這郾iej od score'u, kt鏎y i tak za bardzo nie ma gdzie zaistnie w tym filmie. A zwa篡wszy, 瞠 jak wspomnia貫m wy瞠j Fifty Shades Darker czasami skr璚a w stron thrillera, a czasami melodramatu, a czasami telenoweli brazylijskiej, tak i muzyka musi si dopasowa do wydarze na ekranie.
Nie mog powiedzie, nawet wyciszona w obrazie, muzyka Danny'ego Elfmana jest jednym z ja郾iejszych element闚 tej produkcji. Dalej brzmi ona 豉dnie, elegancko i przewy窺za materia na kt鏎ego potrzeby zosta豉 skomponowana. Jednak nie zapada ju tak w pami璚i jak przy pierwszej ods這nie erotycznych dozna Anastasii Steele i Christiana Greya.

"Sta豉m si samotn wysp. Spustoszon wojn ziemi, na kt鏎ej nic nie ro郾ie i gdzie horyzont jest nagi. Tak to ja."


Pod wzgl璠em brzmienia Danny Elfman nie ucieka za bardzo od tego, kt鏎e wykreowa na potrzeby pierwszej cz窷ci. Znowu dominuj instrumenty smyczkowe, wspomagane przyjemnym d德i瘯iem gitary i stonowan pulsuj帷 elektronik. Powraca te charakterystyczny motyw przewodni, dzi瘯i czemu muzyczna ci庵這嗆 zostaje zachowana, co te nie jest takie oczywiste przy wsp馧czesnych filmowych seriach. Szkoda tylko, 瞠 Amerykanin nie rozwija go tak jak to czyni jeszcze w poprzedniej ods這nie. Pojawia si on cz瘰to, ale bardziej jako kilkusekundowy przerywnik i to w do嗆 prostych aran瘸cjach. Niechaj dobrym przyk豉dem b璠zie utw鏎 No Strings Attached, gdzie niby ci庵le gdzie w tle s造szymy znajomy motyw, ale jako nie鄉ia這 nie chce wyj嗆 na pierwszy plan. Co nie zmienia faktu, 瞠 wspomniany kawa貫k jest naprawd bardzo 豉dny i przyjemny dla ucha. I spora cz窷 soundtracku ma w豉郾ie to "nie鄉ia貫 deja vu". Gdzie niby s造szymy znajom melodi, sprawia nam ona przyjemno嗆, ale te nie pozwala nam si w pe軟i cieszy, graj帷 na naszych emocjach i uczuciach.



"Bierze mnie za r瘯 i przyci庵a do siebie, a ja ochoczo zatapiam si w jego ramionach, moim ulubionym miejscu na ca造m 鈍iecie."


Troch w oparciu, o motyw przewodni tej serii, Danny Elfman kreuje drugi, kt鏎y z czasem wyrasta na g堯wny temat tej cz窷ci. Najlepiej i najokazalej prezentuje si on w utworze On His Knees. Ma on zdecydowanie bardziej melancholijny charakter, kt鏎y ma chyba podkre郵i smutne dzieci雟two Christiana Greya. Motyw ten posiada naprawd 豉dn melodi i nie pozostaje mi napisa nic innego, jak to, 瞠 Elfman znowu przewy窺zy materia filmowy wraz z literackim. I na szcz窷cie filmowcy nie s te tak bezlito郾i i pod koniec filmu z fina貫m 陰cznie pozwalaj temu jak瞠 豉dnemu motywowi troch zaistnie. Szczeg鏊nie w kawa趾u Making It Real, kt鏎y nie tylko ko鎍zy soundtrack, ale i film owy temat mo瞠 troch b造sn望, unikaj帷 na szcz窷cie zbyt mocnego popadania w kicz.

"Nas.Magiczne po陰czenie, kr鏒ki, sugestywny zaimek przypiecz皻owuj帷y umow."


Niby trudno co 軼ie盧e d德i瘯owej do Fifty Shades Darker zarzuci. Danny Elfman poni瞠j pewnego poziomu nie schodzi i znowu skomponowa, 豉dny, elegancki score. Nie mo積a mu te zarzuci, 瞠 poszed naj豉twiejsz drog, gdy jednak stworzy troch nowego muzycznego materia逝, zachowuj帷 dalej ci庵這嗆 serii. Jednak w pewnym sensie mo積a poczu pewien niedosyt, przy tej poprawnej 軼ie盧e d德i瘯owej. Ale g堯wnie dlatego, 瞠 poprzednia by豉 tak zaskakuj帷o dobra i zaostrzy豉 muzyczny apetyt na wi璚ej. C騜, dobrze jest mie wysokie oczekiwania. Pozostaje tylko pytanie, czy tak瞠 wobec takiej serii, jak na? Gdzie oceniaj帷 filmy, a co dopiero ksi捫ki E.L. James i tak nale篡 doceni Danny'ego Elfmana za te dwie 軼ie磬i d德i瘯owe, kt鏎e stworzy. I liczy na kolejn przyzwoit opraw muzyczn do trzeciej cz窷ci serii, kt鏎a tak bardzo si stara by nieprzyzwoita i skandaliczna.


U篡te w tek軼ie cytaty pochodz z ksi捫ki „Ciemniejsza Strona Greya” E.L. James (t逝m. Monika Wi郾iewska).


Nasza ocena
Oryginalno嗆 軼ie磬i:
Muzyka w filmie:
Muzyka na p造cie:
OCENA OG粌NA:
Lista utwor闚
  • 1. Nightmare (2:05)
  • 2. Christian (1:38)
  • 3. On His Knees (3:24)
  • 4. Panties (0:45)
  • 5. Bathroom Encounter (2:35)
  • 6. No Strings Attached (1:54)
  • 7. Dossiers (3:47)
  • 8. 1st Sex (0:57)
  • 9. Vandalize (1:33)
  • 10. The L Word (1:53)
  • 11. Texting (1:04)
  • 12. Red Room (2:34)
  • 13. A Key (1:18)
  • 14. Jack Attack (1:58)
  • 15. Danger Girl (3:33)
  • 16. Chopper Crash (0:51)
  • 17. Survive (2:50)
  • 18. Yes! (1:28)
  • 19. Announcement (1:46)
  • 20. Martini Face (1:56)
  • 21. Making It Real (2:33)
Czas trwania: 42:20 min.
Komentarze
Adam Krysi雟ki 2017-03-25
07:50
Bior帷 pod uwag score z pierwszej cz窷ci, to po ods逝chu drugiej, pierwszej nale篡 ocen jeszcze podnie嗆, a drugiej jeszcze obni篡.
Franciszek 2017-03-25
23:28
Complite score pewnie za 20 lat?
Wojtek 2017-03-29
19:54
W tekst wkrad豉 si liter闚ka, czy naprawd w polskim przek豉dzie edytor dopu軼i do druku "przekonywuj帷y"?
Wawrzyniec 2017-03-30
15:33
Hm, w recenzji u篡wa貫m oryginalnych cytat闚 (nawet dok豉dnie je kopiowa貫m). A wi璚 wielce prawdopodobne, 瞠 i w t逝maczeniu jest taki byk. A mo瞠 to specjalnie? :)
Wojtek 2017-03-30
23:39
Masakra. W po陰czeniu z innymi fragmentami, kt鏎e znam, mo積a wysnu wniosek, 瞠 albo t逝macz, korektor i wydawca olali spraw po ca這軼i, albo byli najzwyczajniej w 鈍iecie kiepscy w swoim fachu :|
Piotr 2017-04-02
17:14
"Forma przekonywuj帷y w tekstach pisanych – co wi璚ej, drukowanych, a nie internetowych – wyst瘼uje r闚nie cz瘰to, co forma przekonuj帷y, a znacznie cz窷ciej ni przekonywaj帷y. Mimo to jest zwykle traktowana jako niepoprawna, w przeciwie雟twie do dw鏂h pozosta造ch wymienionych tu form. My郵, 瞠 czas przyszed, aby form przekonywuj帷y zaakceptowa przynajmniej w tzw. normie potocznej. To samo dotyczy formy oddzia造wuj帷y, u篡wanej na r闚ni z oddzia逝j帷y i oddzia造waj帷y" - Miros豉w Ba鎥o, PWN.
Mystery 2017-04-07
16:35
Tym razem tylko przyzwoicie, ale to i tak du穎 jak na takie kino.

Fifty Shades Darker (Ciemniejsza Strona Greya)

Kompozytor:

  • Danny Elfman

Wydawca:

  • Backlot Music (2017)

Producent:

  • Danny Elfman

R E K L A M A





NASI PARTNERZY:




Poki.pl
Grydladzieci.pl

 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2018 FilmMusic.pl.
Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie