Szukaj: w


recenzje

John Wick: Chapter 2



Nie jest 瘸dnym odkryciem, 瞠 wsp馧czesne, m瘰kie kino w niczym nie przypomina tego kina sprzed 30-40 lat. Maksymalnie ugrzecznione fabu造, sprowadzaj帷e si do serii widowiskowych scen walk i po軼ig闚, zaczynaj powoli nudzi. I w豉郾ie dlatego cieszy obecno嗆 takich produkcji, jak John Wick. Niespodziewany sukces brutalnego thrillera akcji z Keanu Reevesem w roli g堯wnej, pozwoli uwierzy ameryka雟kim producentom, 瞠 potrzeba na tego typu kino nie umar豉. Widowisko Chada Stahelskiego nie ogranicza這 si tylko do serii krwawych strzelanin i popisowych choreografii, ale mia這 przede wszystkim ca趾iem dobr histori z wiadomym motywem zemsty. Mog這 si wydawa, 瞠 planowany sequel b璠zie tylko odcinaniem kupon闚 od sukcesu jednorazowego „z這tego strza逝”. Ot騜 nie! Tw鏎cy po raz kolejny udowodnili, 瞠 maj帷 na pok豉dzie charyzmatycznego bohatera i w徠ek tajnej organizacji, maj praktycznie nieograniczone mo磧iwo軼i w rozwijaniu w徠k闚 pobocznych. I faktycznie, b這gi spok鎩 g堯wnego bohatera m帷ony jest przez aspiracje by造ch zwierzchnik闚. Trzeba wi璚 wype軟i ostatnie (bardzo trudne) zlecenie, aby my郵e o upragnionej wolno軼i. Ale czy na pewno? O tym przekonujemy si tak na dobr spraw dopiero w po這wie filmu. Cieszy fakt, 瞠 autorzy scenariusza nie podaj nam wszystkiego na tacy, systematycznie podkr璚aj帷 鈔ub niepewno軼i. Natomiast otwarte zako鎍zenie rodzi nadzieje na kolejne sequele, kt鏎e miejmy nadzieje powstan. Dawno bowiem nie mia貫m do czynienia z tak 鈍ietnie zrealizowanym thrillerem, gdzie aktor wcielaj帷y si w g堯wn rol dos這wnie wychodzi z siebie, by scenom walk nada jak najwi瘯szej autentyczno軼i i widowiskowo軼i. Ten swoistego rodzaju balet z broni w r瘯u, doskonale komponowa si z mroczn sceneri miejsc tocz帷ej si akcji.

A skoro o klimacie mowa, to nie spos鏏 przej嗆 oboj皻nie wobec jednego z filar闚 tego minorowego nastroju, czyli 軼ie磬i d德i瘯owej. I tak, jak w poprzednim filmie, do skomponowania oprawy muzycznej poproszono sprawdzony duet Tyler Bates & Joel Richard. Sprawdzony, bo w przypadku pierwszego Wicka ca趾iem dobrze wywi您ali si ze swoich ilustracyjnych powinno軼i, oddaj帷 filmowej rzeczywisto軼i nale積y, pos瘼ny nastr鎩 oraz toporne, elektroniczne brzmienie. Powiedzmy sobie szczerze. John Wick nie nale瘸 do najbardziej przebojowych i 豉twych w odbiorze soundtrack闚, cho pod wieloma uto窺amia si z gatunkow klasyk, tudzie z oprawami muzycznymi do thriller闚 i krymina堯w z po這wy lat 90. Gitary, perkusje, subtelny ambient i samplowane smyczki… W豉軼iwie do tego sprawdza豉 si specyficzna oprawa Batesa i Richarda. I raczej nikt nie oczekiwa, 瞠 w drugiej ods這nie przyg鏚 „Baby Jagi” dokonana zostanie jakakolwiek rewolucja pod tym wzgl璠em. W dalszym ci庵u najwi瘯szy ci篹ar ilustracyjny spoczywa na gitarowo-perkusyjnych frazach, skutecznie rozprawiaj帷ych si zar闚no z dynamik monta簑, jak i brutalno軼i podziemnego 鈍iata. Niemniej da si jednak odnotowa wi瘯sz og豉d w sposobie wykorzystania tego instrumentarium, jak i w samej sferze melodycznej. Pod wieloma wzgl璠ami mo瞠 to przypomina analogiczne frazy stworzone przez Elliota Goldenthala na potrzeby kultowego Heat. Takie (nawet) ca趾iem przyst瘼ne granie nie jest domen ca貫j 軼ie磬i d德i瘯owej. W dalszym ci庵u sporo przestrzeni ro軼i tu sobie dramatyczny underscore z samplowanymi smyczkami na czele. O ile wi璚 w filmie pe軟i one swoj funkcj nale篡cie, o tyle w oderwaniu od rzeczonego kontekstu wydaj si tylko ma這 frapuj帷ym t貫m. Opart na okre郵onych schematach 軼ie磬 d德i瘯ow urozmaica na szcz窷cie kilka bardziej skocznych fragment闚, 鈍ietnie komponuj帷ych si ze scenami akcji. Nie mog這 r闚nie zabrakn望 akcentu lirycznego, na bazie kt鏎ego rozpisano g堯wn tematyk partytury. Wszystko to sprawia, 瞠 oprawa muzyczna do drugiego Wicka pozostawia po sobie zaskakuj帷o dobre wra瞠nie. Ot zupe軟ie jak spos鏏 eksponowania jej w filmowym miksie – w wielu scenach to w豉郾ie muzyka przejmuje inicjatyw, kontroluj帷 dynamik, nastr鎩 i 豉dunek emocjonalny.

Tyle w kwestii walor闚 czysto pragmatycznych. Bo o estetyce zar闚no tej kompozycji, jak i 軼ie磬i d德i瘯owej do pierwszej cz窷ci mo積a wiele dyskutowa. Na pewno o przebojowo軼i, technicznej maestrii i zr騜nicowaniu instrumentalnym nie b璠zie tu mowy. Czy jest wi璚 szansa, 瞠 ten surowy, raczej ubogi w tre嗆 materia znajdzie swoich amator闚 w wydanym przez Varese Sarabande soundtracku? Zapewne znajdzie si odpowiednia nisza, cho monstrualny czas trwania (74 minuty) b璠zie tu solidn przeszkod. Co prawda czas systematycznie umila nam b璠 piosenki i bardziej melodyczne utwory, ale nie zmazuje to pi皻na ci篹aru gatunkowego przygniataj帷ego opraw muzyczn do drugiej ods這ny Johna Wicka.


Jedno jest pewne – start wydaje si bardzo obiecuj帷y. Piosenka Plactic Heart w wykonaniu Ciscandra Nostalghia 鈍ietnie wpisuje si w klimat dalszej cz窷ci soundtracku. Cho wybrzmiewa mniej wi璚ej w po這wie filmu (de facto wykonywana „na 篡wo” przez wspomnianych artyst闚), 鈍ietnie radzi sobie z opisywaniem sceny poprzedzaj帷ej strzelanin w katakumbach. Podobnie si rzecz ma z piosenk Fool tej samej formacji. Operowo-rockowy wst瘼 przypomina mo瞠 tw鏎czo嗆 takich tuz gothic-metalu, jak Nightwish, co w po陰czeniu z odpowiedni sceneri oraz wymow filmu prezentuje si nad wyraz okazale. Nieco mniej zjawiskowo wybrzmiewaj fragmenty utworu John Wick Mode skonstruowanego (po raz kolejny w tej serii) przez Dja pod pseudonimem artystycznym Le Castle Vania. Trzyminutowy fragment zamyka w dubstepowym kawa趾u ca陰 sekwencj „ostrzeliwania” si w rzymskich katakumbach. Podobnym kluczem energetycznego zdobienia batalistyki zilustrowany zosta fina這wy pojedynek. Utw鏎 Presto Museum Battle to nic innego, jak elektroniczna aran瘸cja klasyki Vivaldiego. Dosy przewrotna, gdy we幟iemy pod uwag efekt ko鎍owy – naszpikowan drapie積ym instrumentarium, pi瘯n tematyk. Oczywi軼ie mo積a tutaj mie obiekcj co do zasadno軼i tak brutalnego obej軼ia si z dzie貫m Vivaldiego, ale kompozytor闚 rozgrzesza fakt, 瞠 o takowe nawi您ania dopomina si sam re篡ser. Kluczem by這 tutaj prze這瞠nie kulturowej spu軼izny regionu na grunt trzymaj帷ego w napi璚iu kina akcji. My郵, 瞠 o efektach tego post瘼owania mo積a dyskutowa w kontek軼ie indywidualnych preferencji odbiorcy. Mi osobi軼ie bardziej przypad造 do gustu klarowne utwory, oderwane od usilnego doszukiwania si kulturowych koneksji. A takowym jest w moim odczuciu piosenka A Job To Do zdobi帷a napisy ko鎍owe.

Dosy klarowna jest r闚nie muzyka ilustracyjna b璠帷a indywidualnym dzie貫m Batesa i Richarda... No mo瞠 poza motywem przewodnim opartym na piosence Plastic Heart (w gruncie rzeczy wsp馧tworzonej przez Batesa), ale ten akurat przyk豉d doskonale przek豉da si na melodyczn sp鎩no嗆 ca貫go soundtracku. Sp鎩no嗆, kt鏎a kosztem ma貫go zr騜nicowania w zakresie 鈔odk闚 muzycznego wyrazu, potrafi bez wi瘯szego znu瞠nia przeprowadzi s逝chacza przez ten trudny materia. Z pewno軼i pocz徠kowe sceny sk徙ane w 鈍ietnie zrealizowanej akcji nie b璠 tutaj powodem do malkontenctwa. Rytmiczne, narkotyczne wr璚z Man of Focus, jest chyba najbardziej neutralnym sposobem interpretowania poczyna i postawy tytu這wego bohatera. Szkoda czasu na opisywanie poszczeg鏊nych przypadk闚 powielania tych瞠 za這瞠, poniewa ka盥y kolejny fragment odnosi si do nich przynajmniej w stopniu minimalnym. Owszem, zachodz tu pewne zmiany w zakresie tempa, czy te samej linii melodycznej, ale surowa, odarta z kolorytu brzmieniowego stylistyka, ci庵le napomina nas o mrocznej przesz這軼i i naturze Wicka. W鈔鏚 ca貫j gamy mniej lub bardziej anga簑j帷ych fragment闚 akcji, wyszczeg鏊ni nale篡 utwory z ko鎍owej cz窷ci soundtracku – te odnosz帷e si bezpo鈔ednio do fina這wych potyczek. To w豉郾ie Le Vendetta daje sposobno嗆 do sprawdzenia powy窺zych rozwi您a na gruncie partii wokalnych i wi瘯szej wylewno軼i w zakresie orkiestrowych 鈔odk闚 muzycznego wyrazu. Sama akcja koncentruje si jednak wok馧 bardziej wsp馧czesnych instrument闚 oraz elektroniki, czego przyk豉dem jest bardzo pretensjonalny kawa貫k, Mirror Mayhem

Nie mniej pretensjonalna wydawa si mo瞠 ilustracja scen o wi瘯szym 豉dunku emocjonalnym. W przeciwie雟twie do pierwszego Wicka, sequel nie epatuje nimi na ka盥ym kroku. Owszem, 瘸l po utracie sielankowego 篡cia dalej rezonuje, ale jest on podejmowany w sferze niespe軟ionych ambicji bohatera – czego, co jest motorem nap璠zaj帷ym w przeciwstawianiu si jego mocodawcom. I tutaj ciekawym przyk豉dem mo瞠 by utw鏎 Santino nosz帷y z jednej strony znamiona melancholii, smutku i 瘸lu, a z drugiej nutk niepewno軼i, a nawet grozy zwi您anej z dosy napi皻ymi relacjami mi璠zy Wickiem a Santino. Bardziej przejrzystym pod wzgl璠em emocjonalnym jest ambientowy Missing Helen, ale w zestawieniu z wieloma analogicznymi tworami innych filmow, nie ma raczej nic ciekawego do zaprezentowania.

Nie rozmin si z prawd je瞠li powiem, 瞠 ca豉 軼ie磬a d德i瘯owa do jakkolwiek odkrywczych nie nale篡. Bates i Richard wybrali tutaj bezpieczn i sprawdzon drog opisywania filmowej rzeczywisto軼i osadzonej na fundamentach gatunkowych thrillera akcji. I bardziej ani瞠li na tre嗆 samej 軼ie磬i d德i瘯owej, zwraca豚ym uwag na ca這kszta速 determinuj帷y mroczny, surowy klimat tego widowiska. W filmie Chada Stahelskiego muzyka pe軟i bardzo istotn rol, ale czy r闚nie okazale wybrzmi ona na kr捫ku od Varese? Tutaj powstrzyma豚ym nieco m鎩 entuzjazm. O ile bowiem sama forma wykonania ma potencja na zainteresowanie szerokiego grona odbiorc闚, to ju konstrukcja albumu ka瞠 si bli瞠j zastanowi nad zasadno軼i wertowania ca貫go, 74-minutowego materia逝. W takiej sytuacji soundtrack ten stawiany jest w roli ciekawostki dedykowanej raczej w御kiej grupie odbiorczej.


Inne recenzje z serii:
  • John Wick

    Autor recenzji:  Tomek Goska
    Nasza ocena
    Oryginalno嗆 軼ie磬i:
    Muzyka w filmie:
    Muzyka na p造cie:
    OCENA OG粌NA:
    Lista utwor闚
    • 1. Plastic Heart (Performed by Ciscandra Nostalghia) (2:05)
    • 2. Shark Chevelle (1:18)
    • 3. Man Of Focus (3:24)
    • 4. Sumo Showdown (3:21)
    • 5. Peace and Vodka (3:00)
    • 6. Missing Helen (2:16)
    • 7. Back In The Ground (2:23)
    • 8. Santino (5:49)
    • 9. Walk To Museum (1:04)
    • 10. Guns And Turtlenecks (1:41)
    • 11. Wick In Rome (2:29)
    • 12. Suits Maps and Guns (5:05)
    • 13. Coronation (Performed by Ciscandra Nostalghia) (2:59)
    • 14. John Wick Mode (Performed by Le Castle Vania) (3:07)
    • 15. Razor Bath (5:30)
    • 16. Catacombs (3:49)
    • 17. La Vendetta (3:40)
    • 18. Fountain Foes (2:07)
    • 19. Knives On A Train (2:42)
    • 20. Presto Museum Battle (Performed by Joel J. Richard) (2:54)
    • 21. Mirror Mayhem (4:29)
    • 22. John Wick Reckoning (3:02)
    • 23. A Job To Do (Performed by Jerry Cantrell) (4:51)
    Czas trwania: 73:49
    Komentarze
    Roman 2017-02-16
    12:24
    Ok豉dka p造ty nadaje si do najgorszych w 2017.
    Tomasz Goska 2017-02-16
    14:17
    Ty prawda. Pewnie Townson w paincie projektowa, bo tn koszta na ka盥ym zakr璚ie. ;)
    andrzejlobo 2017-03-10
    11:14
    My郵 瞠 Tyler Bates mo瞠 powinien si przebran穎wi na muzyka. Poniewa piosenki, kt鏎ych bra udzia w tworzeniu s spoko. :D Sam soundtrack tak sobie. Filmu nie ogl康a貫m. Nie wiem jak muzyka wsp馧gra z obrazem. Ale og鏊nie nie jest 幢e. Pami皻am 瞠 jedynka mi si nawet podoba豉. Zobaczymy co dalej zaserwuje Bates. W tym roku wychodz Stra積icy zobaczymy czy powt鏎zy sukces jedynki.
    andrzejlobo 2017-03-10
    11:17
    a je郵i chodzi o ok豉dk to wydaje mi si 瞠 taka beznadziejna nie jest.
    Wawrzyniec 2017-03-21
    20:59
    @andrzejlobo Ale w豉郾ie rzecz w tym, 瞠 Tyler Bates jest muzykiem i sam za bardzo za typowego kompozytora filmowego si nie uwa瘸. Zreszt nawet rok, czy dwa lata temu jako gitarzysta bra udzia w trasie koncertowej Marilyna Mansona. I te musz si zgodzi, 瞠 piosenki s tutaj naprawd spoko, ze szczeg鏊nym uwzgl璠nieniem "Plastic Heart". I te jestem pozytywnie zaskoczony jak temat g堯wny z pierwszej cz窷ci, nagle uda這 si go tak wykorzysta i zaaran穎wa, 瞠 nabiera wyrazisto軼i. 圭ie磬a na luzie z kilkoma klawymi momentami jak chocia瘺y "La Vendetta". Niestety sam soundtrack troch za d逝gi, ale jest ewidentny post瘼 od pierwszej cz窷ci.

  • John Wick: Chapter 2

    Kompozytor:

    • Tyler Bates
    • Joel J. Richard

    Muzyka dodatkowa:

    • Le Castle Vania

    Wykonawcy:

    • Tyler Bates
    • Joel J. Richard

    Wydawca:

    • Varese Sarabande (2017)

    Producent:

    • Tyler Bates
    • Joel J. Richard

    R E K L A M A





    NASI PARTNERZY:



    Poki.pl
    Grydladzieci.pl

     
    Strona hostowana przez
    www.twojastrona.pl
    Copyright © 2005-2017 FilmMusic.pl.
    Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
    Projekt i wykonanie