Szukaj: w


recenzje

Baby: Secret of the Lost Legend



Dobry pomys to nie wszystko. Trzeba tak瞠 zadba o odpowiedni otoczk fabularn i wykonawcz, co pokazuje przyk豉d dw鏂h film闚 nawi您uj帷ych do podobnej tematyki. W ten spos鏏 nawet wt鏎ny Jurassic Park odwo逝j帷y si do kr捫帷ych w popkulturze opowie軼i m鏬 cieszy si olbrzymim sukcesem finansowym. Czemu podobnych emocji nie wzbudza zrealizowany niespe軟a dekad wcze郾iej Baby: Secret of the Lost Legend? Problem nie le瘸 na pewno po stronie technicznej – w oparciu efekt闚 specjalnych na skomplikowanej mechatronice, kt鏎a nawet u wsp馧czesnych odbiorc闚 mo瞠 budzi niema造 podziw. Zawiod豉 tutaj niezbyt ujmuj帷a historia m這dego ma鹵e雟twa, Susan i George'a, kt鏎zy przebywaj帷 na ekspedycji w centralnej Afryce natrafiaj na 郵ad dinozaur闚. Sielankowe 篡cie tr鎩ki brontozaur闚 zak堯ca chciwy naukowiec, dr Eric Kiviat, pragn帷y podda gruntownym badaniom nietuzinkowe znalezisko. W wyniku batalii ginie najstarszy samiec, matka zostaje pojmana, a m這de (nazwane ”Baby”) ucieka wraz z Susan i Goergem Loomis. Jest to punkt wyj軼ia do zawi您ywania si 軼is貫j relacji mi璠zy tr鎩k „bohater闚”. Dziecinna opowiastka? No nie do ko鎍a… Finansowane przez Disneya widowisko docelowo nie by這 przeznaczone dla najm這dszych. Wype軟ione brutalnymi scenami i 郵adow ilo軼i erotyki, zrealizowane zosta這 pod szyldem nowo powsta貫j subwytw鏎ni, Touchstone Pictures, maj帷ej przejmowa w豉郾ie tego typu projekty. Film Billa Nortona nie wzbudzi jednak wi瘯szych emocji w鈔鏚 闚czesnych odbiorc闚, przynosz帷 tylko minimalne zyski. Mimo tego, dla kompozytora zajmuj帷ego si opraw muzyczn, Baby oka瞠 si jednym z wa積iejszych projekt闚 w ca貫j jego karierze.

Jerry Goldsmith wskakiwa na ten p璠z帷y w霩ek w najlepszym dla siebie okresie tw鏎czym. Maj帷 Oscara na koncie i niezliczone ilo軼i 鈍ietnych partytur docenianych nie tylko przez krytyk闚 i ale i coraz szersze grono mi這郾ik闚 muzyki filmowej, podszed do historii o m這dym dinozaurze, jak do filmu 陰cz帷ego wiele gatunk闚: romans, przygod, fantastyk i swoistego rodzaju dokument ukazuj帷y 篡cie rdzennych mieszka鎍闚 Czarnego L康u. Co ciekawe, wszystko to odbywa這 si w kontek軼ie najwi瘯szego zafascynowania elektronicznymi formami muzycznego wyrazu. W ten spos鏏 nawet najbardziej wydumane opowie軼i o szerokim spektrum emocji dawa造 sposobno嗆 do licznych eksperyment闚 w 陰czeniu tradycyjnych, organicznych form, z syntetycznymi teksturami. Baby: Secret of the Lost Legend idealnie wpisuj si w panoram ustawicznego poszukiwania nowych brzmie, jakie prowadzone by這 u Goldsmitha w pierwszej po這wie lat 80. A gdy do tego wszystkiego dorzucimy jeszcze dosy sp鎩n narracj i 豉two nawi您uj帷 kontakt z odbiorc tematyk... Czeg騜 chcie wi璚ej?

圭ie磬a d德i瘯owa Goldsmitha jest de facto jednym z najmocniejszych element闚 widowiska, co paradoksalnie niekoniecznie idzie doceni ju na pocz徠ku w徠pliwego dzie豉 Nortona. Pierwsze dwadzie軼ia minut stoi bowiem pod znakiem zawi您ywania si fabu造 bez jakiejkolwiek ingerencji ze strony autora oprawy muzycznej. Dopiero pierwsze wzmianki o legendarnym stworzeniu zamieszkuj帷ym tropikalne lasy nie鄉ia這 wprowadza nas w arkany muzycznych koncepcji Goldsmitha. Ale i tutaj panuje jeszcze swoistego rodzaju pow軼i庵liwo嗆 w wyra瘸niu emocji, w przytaczaniu fragment闚 g堯wnej tematyki i budowaniu szeroko poj皻ej narracji muzycznej. Kompozytor wprowadza nas w fantastyczny 鈍iat brontozaur闚 przez pryzmat zamieszkuj帷ych puszcz tubylc闚, dlatego te pierwsze minuty 軼ie磬i d德i瘯owej wype軟ione s quasi-etnicznymi stylizacjami. Dopiero pierwszy kontakt z tytu這wym dzieckiem uwalnia ca陰 palet emocji kryj帷ych si w 鈍ietnie zarysowanej tematyce. Od tego momentu 軼ie磬a d德i瘯owa b璠zie niemal瞠 nieod陰cznym towarzyszem przyg鏚 m這dego ma鹵e雟twa wpl徠anego w dramatyczne losy prehistorycznych stworze. Goldsmith czyni dos這wnie wszystko, by opowiadan tu histori zaszczepi w wyobra幡i widza. S逝膨 temu barwne orkiestracje wzbogacane elektronicznymi teksturami. Dosy subtelnymi, cho wyra幡ie odciskaj帷ymi swoje pi皻no na charakterze 軼ie磬i d德i瘯owej. W ca這軼iowej architekturze kompozycji da si natomiast odnotowa kilka dosy innowacyjnych zabieg闚, kt鏎e na sta貫 wejd do warsztatu Amerykanina.

Obok tak ciekawej pracy nie spos鏏 wi璚 przej嗆 oboj皻nie. Mimo tego, w momencie premiery filmu na rynku nie pojawi si 瘸den soundtrack eksponuj帷y chocia瘺y w spos鏏 symboliczny elementy tej partytury. Dopiero w roku 2007 nak豉dem Intrada Records 鈍iat這 dzienne ujrza這 kompletne wydanie tej 軼ie磬i d德i瘯owej. Limitowany do trzech tysi璚y egzemplarzy nak豉d rozszed si w b造skawicznym tempie tworz帷 olbrzymie pole do cenowych spekulacji na rynku wt鏎nym. Czy zatem deficytowy produkt wart jest horrendalnego wydatku ze strony statystycznego mi這郾ika muzyki filmowej? Nie do ko鎍a. Z perspektywy arcybogatej tw鏎czo軼i Goldsmitha, Baby jawi si jako pewnego rodzaju ciekawostka po wys逝chaniu kt鏎ej mo積a przej嗆 do porz康ku dziennego. 53-minutowy soundtrack to intryguj帷e s逝chowisko, aczkolwiek pozbawione bo瞠j iskry pozwalaj帷ej podchodzi do z wi瘯szym namaszczeniem.


By mo瞠 cz窷 winy le篡 po stronie dosy topornego wprowadzenia w t 軼ie磬. Wprowadzenia stawiaj帷ego przed nami stonowan, owian nutk tajemniczo軼i i etnicznego wyd德i瘯u, ilustracj. Niespe軟a minutowy The Sketch intonuje co prawda temat przewodni przypisany rodzinie brontozaur闚, ale w zabarwieniu przypomina on bardziej motyw grozy, ani瞠li ciep陰, liryczn wizyt闚k, jak si stanie po zapoznaniu widza z tymi stworzeniami. W dosy ch這dnym, suspensowym niekiedy tonie utrzymana jest oprawa do sceny osaczenia podr騜nik闚 przez afryka雟kich tubylc闚 (The Visitors). W miar przekonywania si co do pokojowych zamiar闚 mieszka鎍闚 d簑ngli, kompozytor porzuca budowanie napi璚ia, skupiaj帷 si na kulturowym wymiarze relacji mi璠zy przybyszami a buszmenami. Trzy sztandarowe utwory uwalniaj tu ca造 arsena 鈔odk闚 i zabieg闚, do jakich ucieka si b璠zie Goldsmith w racjonalizowaniu miejsca tocz帷ej si akcji. Obok charakterystycznych perkusjonali闚 najbardziej znamiennym jest „rozrzucony” po panoramie stereo odg這s ptak闚, niejako wdzieraj帷y si w diegetyczn wymow sfery audytywnej. Zespalanie samplowanych element闚 z rzeczywisto軼i filmow najlepiej sprawdza si w utworze The Search, gdzie rol orkiestry ogranicza subtelne uwypuklanie emocji lub nakre郵anie slapstickowego tonu wyp造waj帷ego z komicznych zachowa tytu這wego „dziecka”.

W豉郾ie w takim duchu stworzony zosta temat przypisany m這demu brontozaurowi. Jest to w豉軼iwie jedyna p豉szczyzna, na kt鏎ej mo積a w ciemno odgadn望 Disneyowsk wymow partytury. Przyjemny, oparty na instrumentach d皻ych drewnianych, motyw, daje si ju pozna w utworze The Family, aczkolwiek w miar nawi您ywania relacji mi璠zy dinozaurem, a Loomisami, do g這su dochodzi b璠zie coraz wi璚ej mickey mousingowych zabieg闚 rozszerzaj帷ych palet barw. Najlepszym przyk豉dem s najcieplejsze w wymowie utwory: The Tent oraz Dragon Breath, gdzie nie spos鏏 nie doceni chemii panuj帷ej mi璠zy 篡wym instrumentarium, a elektronicznymi teksturami. Pod wieloma wzgl璠ami mo瞠 to przypomina r闚nie idylliczne nastroje w jakie Goldsmith ubiera kilka miesi璚y wcze郾iej sympatycznego Gremlina, Gizmo.

T muzyczn sielank poprzedzaj jednak dosy dramatyczne wydarzenia ods豉niaj帷e przed nami potencja muzycznej akcji (Dad). O sile wyrazu takowej przekonujemy si jednak dopiero pod koniec filmu, kiedy g堯wni bohaterowie przy wsparciu tubylc闚 dokonuj „ekstrakcji” samicy wi瞛ionej przez dr Kiviata. Rozpoczynany dosy skrajnym pod wzgl璠em emocjonalnym The Jump, w miar progresu fabularnego prowadzi nas do ci篹szych w wymowie akcyjniak闚. Nie bez powodu kojarzy si mog z pope軟ionym kilka tygodni p騧niej Rambo 2, a w sprz篹eniu z tematem przewodnim stworz formu喚, na kt鏎ej oprze si w p騧niejszych latach 軼ie磬a d德i瘯owa do Congo. W豉郾ie temat przewodni dinozaur闚 jest tutaj motorem nap璠zaj帷ym wartk i nie stroni帷 od ciekawych orkiestracji akcj. Punktem kulminacyjnym jest The Rescue oparte na charakterystycznej rytmice to窺amej z wieloma innymi pracami Godsmitha. Natomiast wie鎍z帷ym widowisko, siedmiominutowym Just A Legend, prze郵izgujemy si przez ca陰 palet melodycznych i emocjonalnych barw kszta速uj帷ych 軼ie磬 d德i瘯ow do Baby: Secret of the Lost Legend.

Jakkolwiek intryguj帷a pod wzgl璠em konstrukcyjnym nie by豉by ta partytura, to jednak w ostatecznym rozrachunku nie powala na kolana w takim stopniu, jak inne highlighty Goldsmitha z po這wy lat 80. Secret of the Lost Legend to bez w徠pienia dobre s逝chowisko, wiele m闚i帷e o warsztacie ameryka雟kiego kompozytora. I przy innych warunkach dost瘼no軼i do albumu soundtrackowego nie mia豚ym wi瘯szych opor闚 w nak豉nianiu do zakupu. Jednak瞠 p鏦i co kr捫ek od Intrady niech pozostanie w sferze mokrych sn闚 „rasowych” kolekcjoner闚 i hardokorowych mi這郾ik闚 tw鏎czo軼i Goldsmitha.



Autor recenzji:  Tomek Goska
Nasza ocena
Oryginalno嗆 軼ie磬i:
Muzyka w filmie:
Muzyka na p造cie:
OCENA OG粌NA:
Lista utwor闚
Czas trwaniaL 53:17
Komentarze
Mefisto 2016-09-04
17:54
Ca趾iem sympatyczna kompozycja, w sumie totalnie zapomniana - nie dziwi si popularno軼i sprzeda篡, cho wydawa na to obecnie tyle kasy faktycznie si nie op豉ca. Niech idzie czy i p馧.

Baby: Secret of the Lost Legend

Kompozytor:

  • Jerry Goldsmith

Dyrygent:

  • Jerry Goldsmith

Orkiestrator:

  • Arthur Morton

Wydawca:

  • Intrada (2008)

Producent:

  • Jerry Goldsmith
  • Douglass Fake

R E K L A M A





NASI PARTNERZY:



Poki.pl
Grydladzieci.pl


 
Strona hostowana przez
www.twojastrona.pl
Copyright © 2005-2019 FilmMusic.pl.
Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
Projekt i wykonanie