Szukaj: w


recenzje

Gamera: Daikaijū Kūchū Kessen (Gamera: Guardian of the Universe)



Wielki jak wie穎wiec, lataj帷y oraz chodz帷y na dw鏂h 豉pach 鄴逕 – tak mo積a by pokr鏒ce okre郵i Gamer, jednego z najs造nniejszych, japo雟kich potwor闚. Jednak w odr騜nieniu od Godzilli, Rodana i innych popularnych kaiju, Gamera nie powsta豉 w studiu Toho, a w konkurencyjnym Daiei. Sta這 si to dok豉dnie w 1965 roku, czyli w czasach, gdy seria o gigantycznym jaszczurze zacz窸a zmierza w stron infantylnych i w徠pliwych jako軼iowo „widowisk”. Pierwsza produkcja z cyklu, Daikaiju Gamera, przypomina豉 swoim mrocznym i powa積ym tonem legendarn Godzill Ishiro Hondy, cho statusu dzie豉 kultowego nie uda這 si jej uzyska. Mimo to decydenci z Daiei nie zrazili si i do 1980 roku Gamera doczeka豉 si siedmiu kolejnych film闚 ze swoim udzia貫m, kt鏎e razem tworz seri Showa, analogicznie, jak w przypadku produkcji o Godzilli. Olbrzymi, fruwaj帷y 鄴逕 powr鏂i p馧tora dekady p騧niej, w 1995 roku, wraz z filmem Gamera: Daikaijū Kuchu Kessen (Gamera: Guardian of the Universe). By豉 to pierwsza cz窷 trylogii powsta貫j na przestrzeni trzech lat. Za kamer tryptyku stan掖 Shunsuke Kaneko, p騧niejszy tw鏎ca dylogii Notatnika 鄉ierci.

Film odni鏀 niema造 sukces komercyjny oraz – co ciekawe – tak瞠 artystyczny, pomimo generalnie niezbyt wyszukanej fabu造. Mamy bowiem w徠ek ludzki oraz walcz帷e ze sob i rozwalaj帷e miasto potwory. Tym razem tytu這we monstrum staje w szranki z Gyaosami, trzema wielgachnymi bestiami, kt鏎e mo積a okre郵i jako krzy鄴wki pterodaktyla z nietoperzem (sic!). Gyaos to zreszt odwieczny wr鏬 Gamery. Potwory te mierzy造 si ze sob wielokrotnie, pocz患szy od 1967 roku i filmu Gamera vs. Gyaos.

Tak, jak zmienia si charakter produkcji o Gamerze, tak samo ewoluowa造 軼ie磬i d德i瘯owe komponowane do tej serii. Pierwszy obraz z 1965 roku, podchodz帷y do opowie軼i o wielkim 鄴逕iu bardzo powa積ie, otrzyma ponury score napisany przez Tadashiego Yamauchiego. Jednak wraz z kolejnymi latami cykl zacz掖 przypomina r闚nolegle powstaj帷e, naiwniutkie filmy o Godzilli. Przez to muzyka takich kompozytor闚, jak Shunsuke Kikuchi, czy Kenjiro Hirose zacz窸a nabiera znacznie bardziej humorystyczny wyd德i瘯. Drugi z Japo鎍zyk闚 napisa do filmu Gamera vs. Viras z 1968 roku przesympatyczn, dzieci璚 piosenk Gamera March, kt鏎 mo積a uzna za pierwszy muzyczny symbol tej serii. Jednak gdy czo這wy potw鏎 wytw鏎ni Daiei powr鏂i do kin w 1995 roku, to zn闚 skierowano si w stron bardziej mrocznych brzmie. Za muzyk do wszystkich trzech film闚 o Gamerze, zrealizowanch w latach 90-tych, odpowiada Kow Otani.

Japo鎍zyk ca趾owicie zerwa z partyturami do poprzednich film闚 z serii, tym samym odrzucaj帷 piosenk Gamera March, kt鏎a pojawi豉 si w wi瘯szo軼i z nich. W zamian za to Otani przygotowa dla Gamery zupe軟ie nowy motyw – pos瘼ny, 篡wio這wy i charakterystyczny. Melodi t us造szymy ju w Main Title, a podczas seansu w scenach z udzia貫m tytu這wego potwora. Stanie si ona tematem przewodnim ca貫j trylogii, nazywanej te seri Haisei (tak, jak powsta貫 w tym samym czasie filmy o Godzilli). Na partyturze wyr騜nia si tak瞠 temat Gyaosa, kt鏎ego r闚nie mo瞠my uzna za og鏊ny temat akcji (doskonale rozbrzmiewa min. w Gyaos Flees).


Obydwie melodie idealnie pasuj do reszty materia逝. Dominuj tu szare i ciemne kolory, a ja郾iejszych i l瞠jszych fragment闚 jest jak na lekarstwo. Japo雟ki kompozytor konsekwentnie buduje swoj ilustracj na bardzo energicznej i dobrze zorkiestrowanej muzyce akcji oraz stosunkowo nielicznym underscorze, kt鏎y oddelegowany zostaje do wykreowania napi璚ia. Dynamiczne utwory doprawdy potrafi porwa s逝chacza lubuj帷ego moc brzmienia orkiestry, cho z drugiej strony po pewnym czasie mo瞠 si on poczu nimi troszk przyt這czony. Niemniej jednak mamy do czynienia ze 鈍ietnie rozpisan akcj, bogat w wyr騜niaj帷e si motywy i r騜ne, orkiestracyjne dodatki, takie jak ch鏎, syntezatory, czy gitary elektryczne.

G堯wn wad score'u Otaniego jest to, o czym ju zd捫y貫m co nieco wspomnie. Podczas ods逝chu rzuca si w uszy pewna siermi篹no嗆. Cho mamy styczno嗆 z nie幢e zmontowanym kr捫kiem, nie odstraszaj帷ym czasem trwania, kr鏒ko軼i 軼ie瞠k, czy bonusowymi utworami, jak to ma miejsce w przypadku wi瘯szo軼i soundtrack闚 z kaiju-ega, to jednak mi這郾icy stonowanych partytur nie maj tutaj czego szuka. A to za spraw zredukowania praktycznie do zera warstwy lirycznej. Natrafimy na ni w zasadzie tylko w przedostatnim utworze z p造ty, Ending Theme: To The Sea, w kt鏎ym nieprzeci皻nej urody, i軼ie hollywoodzka melodia zostaje "podana" w pe軟ej patosu aran瘸cji.

Z drugiej strony, Japo鎍zyk stworzy tak 軼ie磬 d德i瘯ow, jak potrzebowa film. To w ko鎍u czysto rozrywkowe kino, marginalizuj帷e relacje mi璠zyludzkie, kt鏎e Otani m鏬豚y odzwierciedli za pomoc muzyki lirycznej. W zamian za to mamy na pierwszym planie, sk康in康 ca趾iem nie幢e zrealizowan, batali pomi璠zy wojskiem, Gamer, a Gyaosami. Taki film nie m鏬 przecie otrzyma delikatnej partytury. Japo雟ki kompozytor zatroszczy si wi璚 o odpowiedni score, kt鏎y nawet je郵i w paru miejscach wydaje si nieco zbyt intensywny, to bez dw鏂h zda uwypukla charakter na sw鎩 spos鏏 groteskowo epickiego dzie豉 Kaneko.

Gamera: Guardian of the Universe Kow Otaniego to muzyka, kt鏎a mo瞠 nie wytycza nowych szlak闚, ale zachowuje jednak pewn odr瑿no嗆 po鈔鏚 innych partytur z film闚 kaiju—ega. Na pewno podczas pe軟ego ods逝chu mo瞠 si ona wyda nieco przyci篹ka z wy瞠j ju wymienionych przyczyn. Niemniej jest to praca posiadaj帷a sw鎩 klimat, nieodtw鏎cza i wyr騜niaj帷a si kilkoma ciekawymi koncepcjami muzycznymi, z kt鏎ych Japo鎍zyk b璠zie korzysta podczas pracy nad kolejnymi cz窷ciami Gamery.


Inne recenzje z serii:
  • Gamera Trilogy
  • Gamera vs. Viras

    Nasza ocena
    Oryginalno嗆 軼ie磬i:
    Muzyka w filmie:
    Muzyka na p造cie:
    OCENA OG粌NA:
    Lista utwor闚
    • 1. Opening – The Premonition (01:07)
    • 2. Main Title (02:50)
    • 3. The Research Vessel (00:44)
    • 4. The Catastrophe on Himegami Island (01:04)
    • 5. Appearance and Traces of the Monstrous Bird (01:32)
    • 6. The Skies Above the Island (01:03)
    • 7. The Atoll at Night (01:33)
    • 8. Mystery at the Bottom of the Sea (01:17)
    • 9. The Launch of Operation "Fukuoka Dome Round-up" (00:48)
    • 10. Leading the Way (01:23)
    • 11. Terror Closes In (03:19)
    • 12. Gamera Appears (02:09)
    • 13. Gyaos Flees (03:56)
    • 14. The Ancient Civilization and Oriharukon (01:16)
    • 15. Tactical Center at the Defense Agency (00:26)
    • 16. The Suspension Bridge: Critical Moment (03:12)
    • 17. Gamera Shot Down (01:03)
    • 18. The Tank Brigade (01:04)
    • 19. Fuji. Gamera in Danger (01:12)
    • 20. Gyaos' Chromosomes (02:15)
    • 21. Gyaos' Flies to Tokyo (01:59)
    • 22. Tokyo Tower Collapses (00:52)
    • 23. Gamera and Asaki (00:30)
    • 24. Here He Comes! (00:52)
    • 25. Gamera vs. Gyaos (04:07)
    • 26. The Midair Showdown (01:58)
    • 27. Gamera Counterattacks (00:41)
    • 28. Ending Theme: "To the Sea" (02:22)
    • 29. The Myth (04:46) wykonanie: Bakufu Slump
    Czas trwania: 51:20
    Komentarze
    Mefisto 2016-07-24
    20:27
    Ca趾iem przyjemna kompozycja, sporo funu. Problemy s - piosenka ni przypi掖, ni wypi掖, troch planktonu i de facto brak cho熲y chwili odpoczynku. Ca這軼iowo jednak na plus.

  • Gamera: Daikaijū Kūchū Kessen (Gamera: Guardian of the Universe)

    Kompozytor:

    • Kow Otani

    Wydawca:

    • Tokuma Japan Communications (1995)

    R E K L A M A





    NASI PARTNERZY:




    Poki.pl
    Grydladzieci.pl

     
    Strona hostowana przez
    www.twojastrona.pl
    Copyright © 2005-2018 FilmMusic.pl.
    Wszelkie materia造 multimedialne wykorzystane na tej stronie s逝膨 jedynie celom informacyjnym.
    Projekt i wykonanie