Przyszedł czas na rozwiązanie konkursu. Zanim ogłosimy zwycięzców, jako jeden z pomysłodawców i autor większości pytań, chciałbym podzielić się z czytelnikami paroma spostrzeżeniami natury ogólnej. Na samym początku muszę się przyznać do wielkiego marketingowego błędu. Przeceniłem wiedzę i zainteresowanie muzyką filmową w naszym kraju. Pytania, które stworzyliśmy okazały się na tyle trudne, że nikt poprawnie nie odpowiedział na wszystkie. Szczególnie martwi mnie fakt, fragment muzyczny pozostał nierozpoznany, fragment który rzeczywiście był trudny, lecz możliwy do rozszyfrowania.
Naszym błędem była chęć ułożenia zagadek niebanalnych, takich, na które nie znajdzie się odpowiedzi po jednym kliknięciu myszką. Z całą pewnością to właśnie spowodowało, że napłynęło tak mało zgłoszeń. Na całe szczęście wystarczyło ich, żeby rozdać nagrody.
Wśród osób, które się zgłosiły, przeważają nazwiska ludzi z branży, osób które znane są z częstych odwiedzin i komentarzy na portalach muzyki filmowej, choć zdarzyły się też postaci, soundtrackami interesujące się jedynie hobbystycznie. I co ciekawe te osoby posiadają częstokroć więcej wiadomości niż uznani recenzenci, którzy w większości nie wysłali swoich odpowiedzi, zapewne bojąc się śmieszności.
Po tym wstępie czas ogłosić zwycięzców:
1 miejsce i 16 punktów (na 22 możliwe) – Paweł Mania
2 miejsce i 15 punktów – Łukasz Waligórski
3 miejsce i 14 punktów – Michał Kośny
Osoby te otrzymują nagrody płytowe (ufundowane przez Agencję Artystyczną MTJ), które wyślemy pocztą (na kuriera nas nie stać).
A oto prawidłowe odpowiedzi na pytania:
1) Wymień co najmniej dwóch wielkich kompozytorów muzyki filmowej, którzy stworzyli specjalną kompozycję na potrzeby Igrzysk Olimpijskich.
John Williams, Basil Poledouris, Mikis Thedorakis, Joe Hisaishi, Ruichi Sakamoto, Federic Talgorn. Chodziło nam o kompozycje specjalne, dlatego Vangelis nie był odpowiedzią poprawną.
2) Kto najczęściej orkiestrował Jerry’emu Goldsmithowi?
Arthur Morton. Uznawaliśmy też odpowiedź Alexander Courage, ponieważ pytanie nie precyzowało dokładnie kto więcej zokietrował partytur.
3) Kto stworzył muzykę do filmu Biały Kieł z (1991), podaj wszystkich kompozytorów:
Basil Poledouris, Hans Zimmer, Shirley Walker (1 utwór)
4) Co wspólnego mają Wojciech Bellon i Michał Lorenc?
Obaj grali w jednym zespole… Michał Lorenc przez pewien czas był bowiem członkiem Wolnej Grupy Bukowiny
5) Leszek Możdżer prócz tego, że jest świetnym pianistą (współpracującym z twórcami muzyki filmowej takimi jak Preisner czy Kaczmarek) i ciekawym kompozytorem, występował w kilku filmach jako aktor. Proszę wymienić 2 produkcje fabularne gdzie możemy podziwiać jego drugoplanowe kreacje aktorskie.
Weiser, Żółty szalik, wystąpił tez w dokumentalnym filmie o sobie autorstwa Sylwestra Latkowskiego pt. Pub 700
6) Który z twórców muzyki filmowej znany jest ze swojej wielkiej miłości do żeglowania (posiada własny jacht na którym spędza niemal każdy urlop)
Basil Poledouris
7) Która z poniższych prac nie jest pracą Ennio Morricone?
- Il Cuore Nel Pozzo
- Musashi
- Casualties of War
- What Dreams May Come
What Dreams May Come (jest dziełem Michaela Kamena, partytura Morricone do tego filmu została odrzucona)
8) W roku 1999 odbył się w Polsce pierwszy z 3 edycji (ostatnia w 2002 roku) Festiwalu Muzyki filmowej pod nazwą TP S.A. Music & Film Festival. W dwóch pierwszych edycjach mogliśmy podziwiać wiele światowych gwiazd takich jak Michael Kamen, Vladimir Cosma, Maurice Jarre, Ennio Morricone, Elmer Bersntein. Jak każdy festiwal także i ten miał swój temat muzyczny. Nie został on wprawdzie napisany specjalnie na potrzeby wydarzenia, lecz zapożyczono go z pewnego filmu. Pytanie więc jest takie: Jaki to film i kto jest kompozytorem tego „sygnału dźwiękowego”
Tym Filmem są Dzieci Sancheza (Childreen of Sanchez), a kompozytorem jest Chuck Mangione
9) Kto jest stałym kompozytorem współpracującym z Hayao Miyazakim ?
Joe Hisaishi
10) W jakiej reklamie niezwykle popularnej w japońskiej telewizji wykorzystano świetny temat Joe Hisashi’ego z filmu Kikujiro
W reklamie Toyoty
11) Jaki wielki utwór muzyki klasycznej początkowo (tzw. temptrack) ilustrował Gwiezdne Wojny, zanim został zatrudniony John Williams
Gustav Holst – Mars z Planet
12) Proszę podać dwóch solistów, którzy współpracowali i z Johnem Williamsem, i z Tanem Dunem. Ostatnio obaj pracowali ponownie z Johnem Williamsem. Jacy to soliści i na czym grają?
Yo-Yo Ma (wiolonczela), Icchak Perlman (skrzypce)
13) Hans Zimmer współkomponował muzykę do filmów pewnego polskiego reżysera. Podaj nazwisko reżysera i tytuły filmów.
Chodzi o Jerzego Skolimowskiego i filmy : Fucha, Najlepszą zemstą jest sukces. Zimmer muzykę współtworzył ze Stanleyem Mayersem
14) Jaki kompozytor pracował nad Bicentennial Man, nim partyturę przejął James Horner?
John Williams
15) Ile razy już John Williams pracował ze Stevenem Spielbergiem?
23
16) Jaką muzykę podłożono pod przemówienie Baliana w Królestwie Niebieskim? Podaj kompozytora, tytuł utworu i tytuł filmu.
Jerry Goldsmith – The 13th Warrior – Valhalla/A Viking Victory
17) Kto wykonywał partie gitary elektrycznej u Hansa Zimmera w pierwszej połowie lat 90?
Pete Haycock
18) Jak nazywa się wiolonczelista, współpracujący z Hansem Zimmerem i wykonujący partie tego instrumentu w m.in. Pasji Johna Debneya?
Martin Tillman
19) Jaki kompozytor ostatnio współpracuje z reżyserami Michaelem Aptedem i Johnem Singletonem?
David Arnold
20) W roku 2005 doszło do ciekawej współpracy między dwoma kompozytorami światowej sławy, kompozytorami z najwyższej Hollywoodzkiej półki. Chodzi oczywiście o Hansa Zimmera i Jamesa Newtona Howarda i ich Batmana. Lecz nie był to pierwszy przypadek, kiedy to dwaj światowej klasy twórcy pracowali wspólnie przy jednym filmie. Proszę wymienić, choć jeden taki
Chodzi o Alfreda Newmana i Bernarda Hermanna którzy współpracowali razem przy Egipcjaninie Michala Curtiza. Nie mogliśmy uznać odpowiedzi Trevor Jones i Randy Edelman, albowiem twórcy nie współpracowali ze sobą. Każdy z nich swą część napisał osobno.
Fragment Muzyczny
Był to kawałek świetnej partytury Paolo Buonvino napisanej do telewizyjnego filmu Padre Pio. Utwór nazywa się Vita Eterna i jest przedostatnim trackiem na płycie. Polecamy zapoznanie się z tą muzyką.