Kącik kolekcjonera: wrzesień-październik 2016
Po średnio ciekawej środkowej części roku, wydawnictwa „wzięły się do roboty” i na przestrzeni ostatnich dwóch miesięcy obdarowały nieco bardziej wymagających słuchaczy wieloma ciekawymi tytułami. Przede wszystkim należy wspomnieć, a raczej wyróżnić, wielo-płytowe wydania, które niejednego kolekcjonera przyprawią o ból głowy z powodu ich wydawniczego rozmachu jak i rzecz jasna portfela. Po wielu latach utyskiwań fanów, w mega-kolekcjonerskim zestawie ukazuje się historyczne Dziesięcioro przykazań. Intrada Records poświęciła temu tytułowi aż sześć dysków, prezentując ścieżkę w każdej możliwej konfiguracji i wydanej dotąd formie. Wszystko oczywiście w gustownym „pudle”. Drugą pozycją jest pięcio-płytowe Archipelago, swoisty przekrój całej twórczości najbardziej chyba uznanego hiszpańskiego kompozytora współczesnej doby, czyli Alberto Iglesiasa. Wytwórnia La-La Land nadal swoją uwagę poświęca serialowej tematyce – kolejne wydania dotyczące Star Treka oraz Z Archiwum X zajmują zgodnie po cztery dyski każde.
Kolejne „retrospektywne” wątki to wznowienia w nowej formie (rozszerzenia, rocznice, remastery itd.) kilku słynnych tytułów sprzed dekad. Do grupy tej zaliczyć trzeba legendarny Omen w 40-tą rocznicę powstania, Ran oraz Wesołych Świąt, pułkowniku Lawrence dwojga słynnych Japończyków, Takemitsu i Sakamoto. Ten drugi może pochwalić się również kompilacją jego twórczości nagraną przez brukselskich filharmoników z okazji odebrania nagrody za całokształt twórczości z okazji dorocznych World Soundtrack Awards w belgijskiej Gandawie. Kolejna kompozytorska kompilacja to twórczość Briana Maya, znanego najbardziej z muzycznych opraw do pierwszych dwóch Mad Maxów, a poświęcona jego twórczości do australijskiego kina fantasy i horroru końca lat 70-ych. Na rynku pojawiły się również concept-albumy trzech głośnych twórców muzyki filmowej. Collage to jak sam podtytuł albumu mówi, ostatnia praca zmarłego niedawno James’a Hornera. Oprócz ciekawie zaaranżowanych suit z kilku jego ścieżek do filmów, otrzymamy również koncert na waltornię w wykonaniu londyńskich filharmoników. Orphee to atmosferyczne, emocjonalne granie od islandzkiego brodacza Jóhanna Jóhannssona. I wydarzenie ogólnie w świecie muzyki, czyli najnowsza płyta greckiego mistrza Vangelisa, poświęcona misji sondy kosmicznej Rosetta.
Rozszerzenia otrzymały takie tytuły jak Hellboy, Krzyk 2, RoboCop 3 (wszystko Varese) a także Jesień Cheyennów Alexa Northa. Oprócz tego, w ramach serii Encore wytwórnia Roberta Townsona wznowiła Zębate ostrze Johna Barry z połowy lat 80-ych. Po raz pierwszy na CD ukazała się muzyka z kultowego filmu młodzieżowego Wolny dzien pana Ferrisa Buellera, sugestywna oprawa muzyczna z początków kariery Thomasa Newmana Mniej niz zero (obie La-La Land), zapomniana produkcja Richarda Banda (Arena), jak również komediowy score Morricone z Jak świetnie. Bardzo miłym akcentem jest muzyka z słynnej animowanej dobranocki Pszczółka Maja, o którą zatroszczyło się nasze rodzime GAD Records – wydanie ścieżki czeskiego twórcy Karela Svobody wraz z piosenkami Zbigniewa Wodeckiego w malutkim nakładzie zaledwie 500 sztuk. Europejskie wytwórnie (Quartet i MSB) zasiliły rynek nowymi propozycjami od znanych i uznanych twórców jak Lai, Sarde czy de Roubaix. Jak widać, było bogato (muzycznie rzecz jasna), ciekawie, różnorodnie i można zacierać ręce w związku z tym, co działo będzie się na rynku kolekcjonerskim w ostatnich dwóch miesiącach tego roku.
Dragon’s Domain (BuySoundtrax):
- The Brian May Fantasy Film Music Collection (Brian May, 1977-1981) – kompilacja; zremasterowane; limit (1000 szt.)
GAD Records:
- Pszczółka Maja (Karel Svoboda, 1975-1980) – zremasterowane; limit (500 szt.)
Intrada Records:
- Arena (Richard Band, 1989) – premiera na CD; zremasterowane; limit (do wyczerpania nakładu/zainteresowania)
- Cheyenne Autumn (Alex North, 1964) – 2-CD; rozszerzenie; zremasterowane; limit (do wyczerpania nakładu/zainteresowania)
- The Haunted Mansion (Mark Mancina, 2003) – 2-CD; rozszerzenie; zremasterowane; limit (do wyczerpania nakładu/zainteresowania)
- The Ten Commandments (Elmer Bernstein, 1956) – 6-CD; rozszerzenie; zremasterowane; limit (do wyczerpania nakładu/zainteresowania)
La-La Land Records:
- Ferris Bueller’s Day Off (Ira Newborn, 1986) – premiera na CD; zremasterowane; limit (5000 szt.)
- Less Than Zero (Thomas Newman, 1987) – premiera na CD; zremasterowane; limit (1500 szt.)
- Star Trek: Enterprise – Collection Vol. 2 (Dennis McCarthy, Jay Chattaway, Kevin Kiner i inni) – 4-CD; premiera na CD; zremasterowane; limit (3000 szt.)
- The X-Files Vol. 3 (Mark Snow) – 4-CD; premiera na CD; zremasterowane; limit (3000 szt.)
Music Box Records:
- Juliette e Juliette (Paul Misraki, 1974) – rozszerzenie; zremasterowane; limit
- So Fine (Ennio Morricone, 1981) – premiera na CD; limit
Quartet Records:
Varese Sarabande:
Silva Screen Records:

Wydania specjalne/kompilacje/re-recordingi/muzyka okołofilmowa itp.:
- Collage: The Last Work (James Horner; Decca Records/Mercury Classics; kompilacja/muzyka
klasyczna; wyk. Royal Liverpool Philharmonic Orchestra, London Philharmonic Orchestra, Mari Samuelsen (skrzypce), Hakon Samuelsen (wiolonczela); dyr. David Arnold, Jaime Martin)
- Merry Christmas Mr. Lawrence (1983; Ryuchi Sakamoto; Milan Records; wznowienie,
zremasterowane)
- Orphée (Jóhann Jóhannsson; Deutsche Grammophon; concept-album/muzyka klasyczna)
- Rosetta (Vangelis; Decca Classics; concept-album)