Hans Zimmer i Aleksey Igudesman stworzyli muzykę do niemieckiego mini-serialu „Schwarzes Gold”

Hans Zimmer i Aleksey Igudesman stworzyli muzykę do niemieckiego mini-serialu „Schwarzes Gold” - okładka
Maciej Wawrzyniec Olech | 24-11-2025 r.

Najświeższe doniesienia z niemieckiego rynku filmowego zaskoczyły nawet najbardziej uważnych obserwatorów. Hans Zimmer – jeden z najbardziej rozpoznawalnych kompozytorów muzyki filmowej na świecie – wraz z Alekseyem Igudesmanem (kompozytor i wiolonczelista, który w przeszłości wielokrotnie współpracował z Zimmerem Sherlock Holmes, Lone Ranger) stworzyli muzykę do nowej, sześcioodcinkowej produkcji telewizyjnej Schwarzes Gold” zrealizowanej dla publicznej, niemieckiej stacji NDR (Norddeutscher Rundfunk).

Serial opowiada historię poszukiwania i wydobycia ropy naftowej na początku XX wieku w malowniczej, lecz surowej scenerii Lüneburger Heide, (wrzosowiska pod Lüneburgiem w północnym regionie Niemiec). Twórcy opisują produkcję jako swoisty „niemiecki western”, co przekładać się ma również na charakter muzyki, która ma oddać klimat wczesnych industrialnych rewolucji. Zresztą więcej o niej opowiedział Hans Zimmer w wywiadzie udzielonym stacji NDR. Niemiecki kompozytor opowiada w nim, że w przeciwieństwie do klasycznych westernów, gdzie muzyka tworzy szerokie, wielkie orkiestralne pejzaże tutaj wraz Igudesman opracowali własny język gatunkowy. Jego podstawą jest motyw oparty na dźwiękach B–La–C–G – muzyczny kalambur ukryty w słowach „BLACK Gold” (Schwarzes Gold oznacza „czarne złoto” w tłumaczeniu). Według Zimmera temat jest prosty, ale wielowymiarowy. Ma on pojawiać się jako pieśń ludowa, liryczna melodia miłosna czy też industrialny temat symbolizujący potęgę maszyn. Według jego słów, uzupełniać go mają drobne przesunięcia tonalne (Es–D, Fis–G), które wprowadzają niepokój i napięcie – dokładnie takie, jakie towarzyszy rodzącej się epoce przemysłowej.

Ów motyw przewodni ma pełnić również funkcję sygnału początku „wieku maszyn”. Muzyka oddaje zarówno fascynację postępem, jak i jego ciemną stronę – wyzysk, korupcję oraz moralne kompromisy narzucone przez gwałtowny rozwój przemysłu.

Tak ma brzmieć ta muzyka wedle słów Hansa Zimmera. Drobny jej przedsmak możemy usłyszeć w poniższym materiale z premiery mini-serialu Schwarzes Gold, która odbyła się 4 listopada w Hanowerze.

Pod koniec grudnia mini-serial Schwarzes Gold ma trafić do niemieckiej telewizji. Wtedy też może pojawi się oficjalne wydanie muzyki Hansa Zimmera i Alekseya Igudesmana.

Schwarzes Gold to jedna z nielicznych niemieckich produkcji, do których Hans Zimmer stworzył muzykę.  Wśród nich można wymienić chociażby dwa filmy animowane Lauras Stern oraz Der kleine Eisbär 2 – Die geheimnisvolle Insel, które stworzył razem z Nickiem Glennie-Smithem. Warto zaznaczyć, że choć Hans Zimmer urodził się w Niemczech, to w młodym wieku wyjechał do Wielkiej Brytanii, gdzie tam naprawdę rozpoczęła się jego muzyczna kariera. A potem pojawiło się Hollywood i wielka sława. Tym bardziej ten skromniejszy projekt, może wzbudza ciekawość zarówno fanów twórczości Zimmera, jak i miłośników muzyki filmowej.

Kto wie — może ten projekt otworzy drogę do kolejnych współprac z niemiecką telewizją. I w przyszłości zobaczymy Hansa Zimmera pracującego nawet nad odcinkiem do najsłynniejszego i najbardziej kultowego serialu w Niemczech – Tatort. Wielu znanych niemieckich kompozytorów, jak Klaus Doldinger, Thilo von Westernhagen, czy też zespół Tangerine Dream pracowało przy tym serialu kryminalnym, który emitowany jest bez przerwy od 1970 roku. Także Antoni Komasa-Łazarkiewicz miał okazję skomponować muzykę do jednego, dokładnie 1247 (!) odcinka serialu Tatort. A więc może zanim serial dobije do 2000 odcinka i Hans Zimmer skomponuje do niego muzykę.

Najnowsze newsy

Komentarze

Jeżeli masz problem z załadowaniem się komentarzy spróbuj wyłączyć adblocka lub wyłączyć zaawansowaną ochronę prywatności.