Your browser is not supported! Update your browser to improve your experience.

Vladimir Cosma

13 kwietnia 1940
Łukasz Koperski | 21-04-2022 r.

Vladimir Cosma, jeden z najbardziej popularnych kompozytorów muzyki filmowej we francuskim kinie, urodził się i wychował w stolicy Rumunii. Jego babcia była pianistką, matka i wujek kompozytorami, a ojciec pianistą i dyrygentem. Nic dziwnego, że mały Vladimir szybko połknął muzycznego bakcyla i swoją przyszłość związał z branżą. Cosma ukończył konserwatorium muzyczne w Bukareszcie, przy okazji zdobywając główne nagrody w konkursie dla młodych skrzypków i kompozytorów. Opromieniony studenckimi sukcesami w 1963 r. zdecydował się wyjechać do Francji, by tam kontynuować muzyczną edukację. Rozwijał swoje zainteresowania w kierunku jazzu, muzyki filmowej i folkowej. Wraz z orkiestrami symfonicznymi wyjeżdżał na tournee po Stanach Zjednoczonych, Ameryce Południowej i Dalekim Wschodzie.

Kluczowe dla jego kariery jako kompozytora ścieżek dźwiękowych było poznanie w roku 1966, słynnego Michela Legranda. To u jego boku Vladimir Cosma rozpoczął prace dla filmu i telewizji, z początku jako orkiestrator i aranżer prac starszego, bardziej znanego kolegi po fachu. Legrand był zresztą dla Cosmy jednym z młodzieńczych idoli, przynajmniej w muzyce filmowej, obok Henry’ego Manciniego i Burta Bacharacha.

Już w 1966 r. skomponował swoją pierwszą samodzielną pracę, jednakże prawdziwy rozkwit jego kariery i duża liczba zleceń pojawiły się w latach 70-tych. Cosma pisał muzykę zarówno do największych hitów francuskiego kina: od wyrafinowanych, artystycznych dzieł, po popularne komedie czy filmy animowane, a także do seriali telewizyjnych. W tej chwili ma już za sobą ścieżki dźwiękowe do ponad 200 produkcji. Francuzi jako najbardziej znane filmy z muzyką Cosmy wymieniają m.in. Le Grand Blond avec une Chaussure Noire, la Boum, la Zizanie, l’Aile ou la Cuisse, le Dîner de Cons, la Chèvre. Jednak prawda jest taka, że w okresie kiedy Cosma był u szczytu kariery, czyli od początku lat 70-tych do początku lat 90-tych, francuskie kino nie podbijało tak światowych kin, jak obecnie i rumuński kompozytor nie miał takich możliwości wykazania się kinomanom poza granicami Francji, jakie miał zatrudniany do blockbusterów znad Sekwany Bruno Coulais. A do filmów niefrancuskojęzycznych Cosma napisał zaledwie kilka partytur i to głównie dla kina niemieckiego, jeszcze mniej znanego u nas, jak francuskie.

Na całe szczęście kilka filmów ze znakomitą muzyką Cosmy przedarło się i przez Odrę. Do nich należą z całą pewnością dwa odcinki animowanego Asterixa z roku 1985 i 1986, przez wielu pamiętany z dzieciństwa serial rysunkowy Szagma i zaginione światy, komedia Przygody Rabina Jakuba czy wreszcie przygodowy Jaguar, do ktorego Cosma skomponował przecudnej urody temat. Zresztą Rumun do tematów miał smykałkę, żeby tylko wspomnieć przedstawione już filmy animowane czy mini-serial francusko-niemiecki Les Aventures de David Balfour (AKA: Kidnapped), z motywem przewodnim, który wiele osób może znać, nie wiedząc z jakiej produkcji pochodzi. W swojej muzyce Cosma z równą wprawą operował orkiestrą, co solowymi instrumentami, chętnie sięgając po instrumentrarium ludowe, harmonijkę, fletnię Pana, dudy itp. Oprócz muzyki filmowej Vladimir Cosma pisywał również symfonie i opery.

W swojej karierze kompozytor ten był siedmiokrotnie nominowany do najważniejszej we francuskim kinie nagrody Cezara, zdobywając ją dwukrotnie: za taneczną ścieżkę do Le Bal i 'operowo-fortepianową’ do Diva. Poza tym rumuński twórca zdobywał pomniejsze wyróżnienia i nagrody i kto wie, może jeszcze jakieś przed nim, gdyż Vladimir Cosma wciąż tworzy nowe partytury dla franuskich filmów, choć nie tak intensywnie, jak w najlepszych latach.


Nagrody:

    César:

  • 1991 – Le Château de ma mère (nominacja)
  • 1991 – La Gloire de mon père (nominacja)
  • 1984 – Le Bal
  • 1983 – La Boum 2 (nominacja)
  • 1982 – Diva
  • 1980 – La Derobade (nominacja)
  • 1978 – L’Animal (nominacja)

Recenzje

Komentarze