Sarah Class w Wielkiej Brytanii już dawno zyskała miano wielkiego muzycznego talentu. Urodzona w Londynie, a wychowana na niezwykle malowniczej, będącej w dużej mierze rezerwatem przyrody, wyspie Wight, od lat dziecięcych pisywała wiersze i piosenki. Jako nastolka występowała w różnych zespołach w roli wokalistki i pianistki. Kontynuując muzyczny rozwój, trafiła na wydział muzyki i sztuki uniwersytetu Chichester w hrabstwie Sussex, gdzie z wyróżnieniem uzyskała licencjat. Wkrótce potem na dobre rozpoczęła pracę przy tworzeniu i aranżowaniu muzyki na potrzeby różnorakich albumów, programów telewizyjnych i filmów.
To właśnie muzyka filmowa zwróciła na nią uwagę samego sir George’a Martina, producenta i wydawcy muzycznego (który w przeszłości był producentem m.in. Beatlesów). Konkretnie stało się to po tym, jak w wieku niespełna 20 lat napisała score do niszowego obrazu z Geną Rowlands i Brooke Shields zatytułowanego Weekend. Muzyka nie została nigdy wydana, a film przeszedł kompletnie niezauważony, może „prawie kompletnie”, bo widział go Martin, dostrzegł potencjał w kompozytorce i postanowił wziąć pod swoje skrzydła.
Pracując dla wytwórni George’a Martina a także dla Warner Classic, Sarah Class zajmowała się zarówno muzyką klasyczną (nadzorowała wydanie kompilacji Aurora-Cantamus), jak i popularną (była aranżerką płyty irlandzkiego pop-gwiazdora Eimeara Quinna), a także gatunkami zawierającymi się gdzieś „pomiędzy”, bo bardzo udanie współpracowała z Hayley Westenrą przy albumie Across The Universe of Time. W połowie pierwszej dekady XXIw. brała też udział w tournee z jazzowym zespołem The Honeyriders oraz z senegalską grupą Suuf, w obu przypadkach jako pianistka/klawiszowiec.
Choć przez długie lata współpracowała z różnymi kanałami telewizyjnymi, w tym zwłaszcza BBC, ale także LWT, Channel 4, Disney i Discovery Channel, to były to głównie niewielkie projekty, a muzyka nie doczekiwała się wydań płytowych, stąd mimo wielu pisanych przez Class ilustracji, była ona praktycznie nieznana miłośnikom muzyki filmowej. Także pomimo zdobywanych wyróżnień na tym polu: jej muzyka do dokumentów przyrodniczych sir Davida Attenborough’a była nominowana do Emmy oraz nagrody Królewskiego Towarzystwa Telewizyjnego. Bardzo ciepło przyjęto także jej ilustrację do The Meerkats, rozpisaną na orkiestrę i afrykański chór. Oprócz dokumentów Sarah napisała także muzykę do francuskiego dramatu L’ennemi naturel oraz fińskiego kina przygodowego Tajemnica wilka. Jednak dopiero pochodząca z 2013r. Africa dzięki oficjalnemu wydaniu przyniosła kompozytorce większy rozgłos wśród miłośników filmówki, także w naszej redakcji, co zaowocowało nominacją do Filmmuzy w kategorii „Odkrycie”. W ostatnim czasie Sarah udało się także wydać album ze skomponowanymi i wykonanymi przez siebie piosenkami zatytułowany A New Dawn.
Mimo że Sarah Class porusza się zgrabnie wśród różnych gatunków muzycznych, a jej ilustracje nierzadko wymuszają pewien eklektyzm, to, patrząc także przez pryzmat autorskich piosenek, można zdefiniować jej styl, tak jak uczynił to magazyn HMV: „niesamowicie eteryczny i zmysłowy, łączący folkowe wpływy oraz mocny, romantyczny miks orkiestrowych i elektronicznych brzmień”, inspirowany naturą, zwłaszcza krajobrazami wyspy Wight. Powiązania Sarah z przyrodą wyrażają się także w jej poglądach i zaagnażowaniu w ochronę środowiska. Kompozytorka jest ambasadorką organizacji World Land Trust, zajmującej się ochroną lasów tropikalnych.
Strona oficjalna: sarahclass.com
NAGRODY:
Emmy
RTS Television Award
Filmmuza – nagroda portalu Filmmusic.pl