Roque Baños to obecnie jeden z najbardziej znanych I cenionych kompozytorów muzyki filmowej w Hiszpanii. Choć karierę w branży zaczął dopiero pod koniec lat 90. już zdążył dorobić się między innymi trzech nagród Goya – najważniejszych filmowych statuetek na półwyspie Iberyjskim.
Baños pochodzi z wiejskiej gminy Jumilla w prowincji Murcia, gdzie przyszedł na świat w roku 1968. Swoje pierwsze kroki w muzycznej edukacji postawił w wieku lat 11, na konserwatorium w Murcii. Zarówno klasę solfeżu (czytanie nut głosem) jak i saksofonu ukończył z najlepszym wynikiem w szkole. W roku 1988 rozpoczął studia na konserwatorium w Madrycie, w specjalnościach: fortepianu, orkiestracji, dyrygentury oraz harmonii i kompozycji. Tę ostatnią ukończył z wyróżnieniem. Uzyskawszy stypendium z hiszpańskiego ministerstwa kultury w latach 1994-1996 kontynuował naukę za oceanem, na Berklee College of Music w Bostonie, w klasie kompozycji filmowej i jazzu, pod okiem m.in. Davida Speara (znanego z orkiestrowania paru prac Elmera Bernsteina) szykując się do przyszłego zawodu.
Po powrocie do ojczyzny zaczął, jak wielu innych kompozytorów filmowych, od ilustrowania krótkometrażówek. Jednak szybko trafił do większego kina, polecony przez znanego w Hiszpanii aktora – Gabino Diego do filmu Carreteras secundarias. Najważniejsze nastąpiło jednak 2 lata później, kiedy Baños ilustrując komedię Muertos de risa nawiązał trwającą po dzień dzień, niezwykle owocną i udaną współpracę ze zdolnym reżyserem – Alexem de la Iglesia. Ich drugi wspólny film – Kamienica w Madrycie przyniósł kompozytorowi pierwszą nominację do nagrody Goya. Później były kolejne wspólne prace: 800 kul, Zbrodnia Ferpekcyjna, telewizyjny Pokój dziecka, The Oxford Murders (kolejna nagroda Goya) i muzycznie być może najciekawszy Hiszpański cyrk. Do najbardziej znanych score’ów Bañosa pisanych do filmów innych reżyserów należą zaś przede wszystkim Mechanik, Kapitan Alatriste, Dziennik nimfomanki, Cela 211 i nagrodzony również Goyą 13 róż.
OD niedawna Hiszpan mieszka w Losa Angeles, a znakomitą partyturą do remaku Evil Dead zadebiutował w kinie hollywoodzkim. Miejmy nadzieję, że w Fabryce Snów przed Roque Bañosem jeszcze wiele projektów, w których potwierdzi swój nieprzeciętny talent, umiejętność pisania znakomicie zorkiestrowanych, przemyślanych partytur, świetnej muzyki atmosferycznej, suspensu, action-score’u jak i pięknych tematów.
Oficjalna strona kompozytora: roquebanos.es
NAGRODY:
Goya:
Spanish Music Award:
Cinema Writers Circle Award:
Toulouse Cinespaña:
Filmmuza – nagroda portalu Filmmusic.pl:
NOMINACJE:
Goya:
Spanish Music Award:
Cinema Writers Circle Award:
Nagroda Argentyńskiej Akademii Sztuki i Nauki Filmowej:
Silver Ariel:
Barcelona Film Award:
Filmmuza – nagroda portalu Filmmusic.pl: